Relaties Relaties

Relaties

Irritatie naar de tiener zoon van mijn vriendin

Ik denk dat de afstand nu ook even goed is voor allemaal. 

Eén ding nog, je vroeg

"Wanneer mag een nieuwe partner zich dan wel met de opvoeding bemoeien en zich als "stiefvader" uitgeven volgens jou dan?"

Volgens mij is dat station voor haar zoon al gepasseerd. Hij gaat geen stiefvader meer tolereren op die leeftijd. Het is voor pubers al een zeer verwarrend proces dat volwassenworden. Dan ook nog gescheiden ouders en een nieuwe partner van zijn moeder. 
Als jij je ergert aan zijn gedrag, maar het is niet tegen jou persoonlijk gericht, zou ik even pas op de plaats maken. Dat is inderdaad aan zijn ouders om dat te coachen, ook al is de vader niet echt in beeld.

Fély schreef op 04-09-2024 om 17:09:

Ik denk dat de afstand nu ook even goed is voor allemaal.

Eén ding nog, je vroeg

"Wanneer mag een nieuwe partner zich dan wel met de opvoeding bemoeien en zich als "stiefvader" uitgeven volgens jou dan?"

Volgens mij is dat station voor haar zoon al gepasseerd. Hij gaat geen stiefvader meer tolereren op die leeftijd. Het is voor pubers al een zeer verwarrend proces dat volwassenworden. Dan ook nog gescheiden ouders en een nieuwe partner van zijn moeder.
Als jij je ergert aan zijn gedrag, maar het is niet tegen jou persoonlijk gericht, zou ik even pas op de plaats maken. Dat is inderdaad aan zijn ouders om dat te coachen, ook al is de vader niet echt in beeld.

Ik zou ook zeggen de opvoeding is aan de ouders. Stiefouders volgen de lijn van de ouder. En bespreken hun irritaties of denkwijze met de ouder niet met het kind. In vervelende en acute situaties grijpt stiefouder in (of bij afwezigheid van eigen ouder). Maar de eigen ouder gaat voor en moet als hij of zij aanwezig is zelf ingrijpen of handelen. Uitzondering is het eigen huis van stiefouder (als dat er is). En natuurlijk mag je als stiefouder duidelijk een grens trekken als het jou zelf of jouw kinderen of spullen betreft (dus kind slaat jou, gooit jouw broek onder met eten, schreeuwt tegen jou etc). 

In het voorbeeld van to had moeder moeten ingrijpen met te laat komen. To had gewoon kunnen gaan eten (dat had ik gedaan). Niet wachten op een 16 jarige. Die kan prima nakomen of worden opgehaald door moeder. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.