Relaties
Hanoniem
02-09-2024 om 07:35
Irritatie naar de tiener zoon van mijn vriendin
hoi allen, ik heb jullie hulp hard nodig. Ik ben gek op mijn vriendin en haar gezin en heb me als (stief-)vader proberen naar te zetten door verzorging, aandacht en liefde te geven aan haar kinderen.
Wij zijn twee jaar samen en ik zou graag meer willen. Samen wonen en eventueel een huwelijk.
Nu zijn we net naar het heerlijke ibiza geweest waar ik heb genoten met zn alle. Maar ook een extreem irritante ervaring heb gehad met haar zoon van 16. Ja een puber. Ik snap dat pubers wel vaker onnodig lastig doen.
Voor mij was het niet te doen om een helle week het "gezanik" aan te horen van hem. Van het pakken van spullen uit de tas die tussen ons in staat tot het hard handig "spelen" met zn zusjes.
Iedere ochtend heb ik minimaal een kwartier gewacht in de gang van een hotel tot meneer klaar was ondanks het bijtijds wekken. Iedere maaltijd commentaar op zn zus, als een 6jarige aangeven dat hij moet plassen maar niet zelf naar een wc zoeken. Aangeven dat hij dorst of honger heeft maar zn drinken en eten vergeten in het hotel ondanks dat je hem helpt herinneren.
En nog tal van dit soort dingen iedere dag. Zelfs als je het hem aangeeft is het binnen drie uur weer raak.
Het resultaat was dat ik de laatste dag hem niet meer uit kon staan. Ik heb de nacht en deel van die dag alleen doorgebracht. Omdat de kinderen (me vriendin heeft niet gezegd wor van de drie) aan hadden gegeven dat ze bang waren dat ik agressief zou gaan doen. Geen idee waar ze dit vandaan halen, ik kan alleen maar gokken dat het uit hen verleden komt.
Dit vat ik wel als beledigend op maar kan me er overheen zetten want ik wil niet dat iemand bij mij thuis bang hoeft te zijn.
Mijn vriendin vraagt nu om een break in de relatie door dit. Nooit eerder hadden we problemen, zelfs nooit ruzie of een heftig meningsverschil.
Heeft iemand voor mij advies over hoe ik hier mee om kan gegaan? Ik ben er echt verdrietig van dat onze relatie lijkt stuk telopen omdat ik haar zoon niet meer kan uitstaan.
Nu vraagt mijn vriendin om 4 dagen break.. ik ben de 5e jarig en met het einde van de vakantie nog vers in mijn hoofd neig ik naar een rationele beslissing om dit te stoppen en de relatie met pijn in mijn hart te verbreken.
Heeft iemand een tip voor een man in nood?
Graag hoor ik jullie mening zelfs als je denkt dat het aan mij ligt.
Bvd
Fély
04-09-2024 om 17:09
Ik denk dat de afstand nu ook even goed is voor allemaal.
Eén ding nog, je vroeg
"Wanneer mag een nieuwe partner zich dan wel met de opvoeding bemoeien en zich als "stiefvader" uitgeven volgens jou dan?"
Volgens mij is dat station voor haar zoon al gepasseerd. Hij gaat geen stiefvader meer tolereren op die leeftijd. Het is voor pubers al een zeer verwarrend proces dat volwassenworden. Dan ook nog gescheiden ouders en een nieuwe partner van zijn moeder.
Als jij je ergert aan zijn gedrag, maar het is niet tegen jou persoonlijk gericht, zou ik even pas op de plaats maken. Dat is inderdaad aan zijn ouders om dat te coachen, ook al is de vader niet echt in beeld.
Izza
04-09-2024 om 20:52
Fély schreef op 04-09-2024 om 17:09:
Ik denk dat de afstand nu ook even goed is voor allemaal.
Eén ding nog, je vroeg
"Wanneer mag een nieuwe partner zich dan wel met de opvoeding bemoeien en zich als "stiefvader" uitgeven volgens jou dan?"
Volgens mij is dat station voor haar zoon al gepasseerd. Hij gaat geen stiefvader meer tolereren op die leeftijd. Het is voor pubers al een zeer verwarrend proces dat volwassenworden. Dan ook nog gescheiden ouders en een nieuwe partner van zijn moeder.
Als jij je ergert aan zijn gedrag, maar het is niet tegen jou persoonlijk gericht, zou ik even pas op de plaats maken. Dat is inderdaad aan zijn ouders om dat te coachen, ook al is de vader niet echt in beeld.
Ik zou ook zeggen de opvoeding is aan de ouders. Stiefouders volgen de lijn van de ouder. En bespreken hun irritaties of denkwijze met de ouder niet met het kind. In vervelende en acute situaties grijpt stiefouder in (of bij afwezigheid van eigen ouder). Maar de eigen ouder gaat voor en moet als hij of zij aanwezig is zelf ingrijpen of handelen. Uitzondering is het eigen huis van stiefouder (als dat er is). En natuurlijk mag je als stiefouder duidelijk een grens trekken als het jou zelf of jouw kinderen of spullen betreft (dus kind slaat jou, gooit jouw broek onder met eten, schreeuwt tegen jou etc).
In het voorbeeld van to had moeder moeten ingrijpen met te laat komen. To had gewoon kunnen gaan eten (dat had ik gedaan). Niet wachten op een 16 jarige. Die kan prima nakomen of worden opgehaald door moeder.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.