Relaties Relaties

Relaties

esmee

esmee

30-03-2014 om 19:32

hulp nodig Egocentrische schoonmoeder


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Barvaux

Barvaux

24-10-2014 om 15:43

LiesK

Je kunt mij niet vertellen dat je niet zag aankomen dat die man 75 werd. Mijn zoon werkt dan toch echt vooruit en je kunt zelfs wel een beetje zien aankomen wat het huiswerk is wat je op donderdag voor vrijdag krijgt toch?

Je wilde er niet heen, lijkt met prima, maar gebruik niet het huiswerk van je dochter als argument.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2014 om 15:57

Het is ook een kwestie van willen

Mijn schoonvader woont op een uur rijden, en echt wel dat onze kinderen bij opa op bezoek gaan, na school, als de goede man op een doordeweekse dag zijn 75e verjaardag wil vieren.
Want het is een hele lieve 'oude' man. En als opa iets vraagt doen wij dat graag. Nu kan het nog.

Dan willen we allemaal wel graag een oplossing voor dat huiswerk vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2014 om 16:01

Ik zeg altijd maar zo:

Waar twee vechten hebben twee schuld. En met een keer over je eigen schaduw heen springen kom je het verst. En nog maar een keertje: wat je aandacht geeft groeit.....

Barvaux

Brugklas gestart in augustus en dan eind september al aan zien komen welk werk er wordt opgegeven en vooruit werken? Heel knap!
Inmiddels leven we eind oktober en dochter maar ik ook hebben werkelijk geen idee wat docenten van plan zijn op te geven aan huiswerk. Gisteren kwam dochter blij thuis met maar 1 opdracht wiskunde en 2 voor Nederlands. Die ene opdracht Nederlands was wel ruim een uur werk waar ze de computer voor nodig had, ruitjes papier en kleurpotloden en hulp van mij om de opdracht te begrijpen.
En zo zijn er al meer dimgen langs gekomen. En ze wil alles maken, want 2 uur nablijven kost haar teveel tijd.
Om echt vooruit te werken ontbreekt hier de tijd. In een weekend maakt ze alles wat al opgegeven is voor de komende week en iedere avond alles voor de volgende dag. Dan blijft er nog net een uurtje of twee over om te sporten in de week.

vlinder72

vlinder72

24-10-2014 om 16:21

Zie je het dan echt niet?

Zie je nou echt niet dat jij precies hetzelfde doet als waar je je schoonmoeder van beschuldigd. Drammen en doorzeuren. Net zolang tot iemand zegt "o.k, jij hebt gelijk".

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2014 om 16:27

Geen Magister LiesK?

Hier verschilt het huiswerk van dag tot dag. En kan het wel eens opstroppen, dat klopt. Toch hebben we hier nu na 6 weken toch best een aardig idee hoe de week eruit ziet.
Ook werken ze op de scholen van mijn kinderen met studieplanners.

En dan zijn er inderdaad wel eens dagen dat die paar uurtjes op bezoek er niet vanaf kunnen. Als nou op een van die dagen de langverwachte75e verjaardag van opa zou vallen, en het zou inderdaad maar op een half uurtje rijden zijn, dan zouden wij er misschien voor kiezen om dochter met een pizza achter haar boeken te laten en met de rest van het gezin te gaan, of om met zijn allen even een uurtje te gaan.

Maar zoals ik al zei: dat is een kwestie van willen....

Barvaux

Barvaux

24-10-2014 om 16:46

precies

Werk van meer een uur één dag van tevoren opgeven: ga daar eens over klagen als klas. Dat kan best langer van tevoren. Ik kan best zien aankomen dat als ze H2 paragraaf 1 hebben moeten leren dat het dan de volgende keer paragraaf 2 is.

Jaina

Jaina

24-10-2014 om 17:38

Als ik dit zo lees..

Dan ben ik weer heel blij met mijn eigen schoondochter. je zal toch maar zo'n schoondochter hebben die alles altijd op haar eigen manier moet doen en voor zelfs het door de schoonmoeder gekochte caprison sapje niet goed genoeg of een die uiterst verontwaardigd is dat opa het leuk zou vinden als een kleinkind op zijn verjaardag zou zijn. Wat een enorm gebrek aan flexibiliteit.

Jaina

Jaina

24-10-2014 om 17:43

Overigens

Een van de schoondochters hier schreef dat haar schoonmoeder waarschijnlijk autistisch is. Dat kan natuurlijk. Maar dan zou je dus verwachten dat er iets van meeleven en flexibiliteit zal zijn vanuit de schoondochter. Immers als schoonmoeder inderdaad een handicap heeft waardoor ze bepaalde buigingen heel moeilijk kan maken en waardoor sociale interactie voor haar moeilijk is en niet op dezelfde manier werkt als bij niet-autistische mensen dan kan ze feitelijk er toch weinig aan doen? Dan kom je toch haar op haar niveau tegemoet? Immers zij kan niet op jouw niveau van sociale interactie komen. Je verwacht toch ook niet van een blinde dat hij overal zelf de weg kan vinden?

Autistisch

Dat de schoonmoeder van Esmee autistisch is is niet door een arts vastgesteld, maar eens geopperd door iemand in dit draadje.
Maar er zijn toch autisten die helemaal gefixeerd zijn op één onderwerp? En daar ook alles vanaf weten en willen weten? Meestal denken we daarbij aan onderwerpen als dinosaurussen of het heelal, maar Esmee heeft een uniek onderwerp waar ze de godganse dag mee bezig is: haar schoonmoeder! Dit is posting 700 over haar vervelende schoonmoeder. Het mooiste stukje vond ik het sarcastische stukje van sax (#673), dat Esmee ook nog eens helemaal niet begrijpt! Is het ook niet een kenmerk van autisten dat ze dingen letterlijk nemen en ironie niet makkelijk doorhebben?

Als ik lees waar Esmee zich allemaal druk over maakt, dan zou ik als schoonmoeder ook niet vriendelijk doen. Werkelijk niks doet ze goed. Als voorbeeld het pakje caprisonne. Probeert ze het goed te doen, is het nog niet goed. Weet dat arme mens veel, die heeft waarschijnlijk geen universitaire opleiding waarin ze heeft geleerd kritisch te denken en ze gelooft de reclame gewoon.

Nee Esmee, je wil het niet horen, want je vindt het allemaal veel te leuk om je ermee bezig te houden, en zoals al vele malen is gezegd: jij bent het probleem. Jij ergert je aan dingen waarvan je weet dat ze niet te veranderen zijn. En zolang jij de keuze niet maakt om gewoon niet meer naar je schoonouders te gaan, blijf je ons vermaken met anekdotes van wat ze nu weer heeft gedaan. Ik dacht een tijd geleden dat je de goede weg had ingeslagen, maar nee hoor, je obsessie is weer in volle hevigheid terug.

Maar ga ermee door. Het lijkt alsof je in je eentje zo'n feuilleton aan het schrijven bent zoals hier op OO een paar keer is gedaan. Ik vind het inmiddels zeer vermakelijk.

Ook een schoondochter

Ook een schoondochter

25-10-2014 om 07:56

Autisme

Ik zie meer egocentrisme in de houding van de schoondochters terug dan autisme. Verder amuseer ik me eerlijk gezegd ook wel bij dit draadje. Het is ook wel fijner om met eeuwig klagerige en verongelijkte mensen op een forum te maken te hebben dan in real life. Nu verbaas ik me alleen over het totale gebrek aan kritisch vermogen van de dames zonder er last van te hebben. Het leest als een soort sprookje met boze schoondochters in plaats van een boze stiefmoeder. Ik hoop wel dat het voor de schoonmoeders goed afloopt, want tjonge, je zal maar zo een schoondochter treffen...

'Wat je zegt ben je zelf'

LiesK en Esmee, jullie zijn zelf net zulke zeurkousen en dwingelanden als jullie schoonmoeders. In jullie 'strijd' tegen haar doen jullie precies zo als zij.

Mijn schoonmoeder is minstens zo'n *!@#!* als die van jullie. Racistisch ook nog. Maar hé, je hebt het er maar mee te doen he? Gewoon er met mate heen, lachen en zwaaien, ondertussen het jouwe er van denken, alle keren dat je onrecht of schade aangedaan wordt bedenken dat jij of je kinderen dat ook wel weer overleven, af en toe stoom afblazen tegen een vriendin en verder met je leven. En vooral niet streven naar een Libelle-achtige familieband met je schoonfamilie, dat zit er gewoon niet in. En al helemaal niet proberen gelijk te krijgen, of je zin te krijgen. Zit er niet in. Gewoon wat meebuigen.

skik

Barvaux

Barvaux

25-10-2014 om 19:21

skik

Zij blazen hun stoom af hier, dat is toch niet veel anders? Ik hoop dat ze hun vriendin er dan niet meer mee lastig hoeven vallen en daar leuke dingen mee kunnen doen.

(en daarmee bedoel ik niet dat jij dat andersom doet)

Ely

Ely

25-10-2014 om 22:09

Wat ik nou niet snap

Man kan niet helpen hoe hij is want schoonmoeder heeft hem zo gevormd. En wie heeft schoonmoeder gevormd? Oma van man of opa. Dus die zijn op hun beurt weer schuldig aan het disfunctioneren van schoonmoeder. Droefenis

Barvaux

Barvaux

25-10-2014 om 22:13

Ely

Ja daar heb je wel gelijk in, goed punt!

Astrid

Astrid

25-10-2014 om 22:41

hmm

dat zijn dan niet de enige ouders/grootouders die steken hebben laten vallen. Eigenlijk heeft niemand schuld of gewoon iedereen schuld.
Ik bedoel maar...verder dan Adam en Eva kun je niet teruggaan.
Geven we die gewoon de schuld.
Gelukkig doen deze vrouwen hier wel alles goed en zijn vreselijk flexibel, niet haatdragend en geven echt, echt het goede voorbeeld aan hun kinderen hoe met andere mensen om te gaan.
Maarja dat is niet alleen in dit topic duidelijk geworden natuurlijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-10-2014 om 22:44

Ja precies

Zij heeft zichzelf ook niet gemaakt.

Lieve LiesK en Esmee,

Ik snap dat jullie stoom willen afblazen. Ik zie alleen ook een ongelofelijke hyperfocus in jullie berichten. Het lijkt erop dat oma het nooit goed kan doen, hoe hard ze dat ook probeert. Jullie lijken alleen maar oog te hebben voor wat allemaal niet goed gaat, en brengen dat volgens mij ook zo over op jullie kinderen.
En dat vind ik jammer. Maar geloof dat de aversie tegen (o)ma zo groot is, dat wij onze tong blauw kunnen praten maar dat dit niet over gaat komen.

Barvaux

"Af en toe stoom afblazen" zei ik. Dus niet alles onder een vergrootglas leggen, er oeverloos over doorgaan, goede adviezen negeren en het je leven laten beheersen.

skik

Mijntje

Mijntje

26-10-2014 om 06:37

scheiden

Je kan beter gaan scheiden met zo'n schoonmoeder. Of het nog even uitzitten, ze gaan vanzelf weer uit je leven.

Mijntje

Mijntje

26-10-2014 om 06:39

tenzij

je natuurijk het op kan brengen de berichtjes hier eens goed te lezen.Er staan veel rake adviezen in. Aangezien dit nog niet helpt wordt het zo langzamerhand tijd voor een psycholoog om je te helpen met je familieproblemen.

psycholoog

Mijntje, er is al eerder, in een van de 711 !!!, postings geopperd dat Esmee en LiesK psychologische hulp zoeken voor het omgaan met schoonmoeder. Maar hun reactie is dan dat zij niks fout doen en dat schoonmoeder naar de psycholoog moet.
Er is zo'n spreekwoord met de balk en de splinter. Die is van toepassing op Esmee, die hier al jaren klaagt, eerst onder een andere naam, maar niets aan haar eigen gedrag doet. Heel jammer, want ze verzuurt zo haar eigen leven en dat zou helemaal niet nodig hoeven zijn.

Ter overdenking

Ter overdenking

26-10-2014 om 11:04

Voor Esmee en Lies

Het is maar net hoe je het bekijkt...

gedicht van Annemarie Fernhout

Ze zocht nooit vlas of wol
om kleding van te weven,
de gave van coupeuse,
was haar niet gegeven.
Geen lucratieve handel,
werd ooit door haar bedreven.

Ze bracht op deze wereld,
niet veel goeds tot stand,
en maakte van haar geliefde,
geen leider van het land.

En ook van grote zorgzaamheid,
werd ze nooit beticht.
Wel was ze altijd wakker,
nog voor het ochtendlicht.

Voor de winterkleding zorgen?
Iemand met wijsheid onderrichten?
Of aandacht voor behoeftigen?
Ze hield niet zo van plichten.

Toch gaat haar waarde voor mijzelf
koralen ver te boven.
Toch wil ik opstaan, zoals er staat,
en haar boven anderen loven.

Want zij schonk leven aan het kind,
dat eens mijn man zou wezen.
De hartenklop van mijn bestaan,
ontsproot toch aan haar wezen!

Tonny

Tonny

26-10-2014 om 11:24

Ter overdenking

... Heel vrij naar Spreuken 31

Wat een vondst!

Oh en LiesK en Esmee: op een dag ( sneller dan je verwacht, want ach wat vliegt de tijd) zullen jullie zelf schoonmoeders zijn...

groetjes van (schoon)moeder en oma Tonny

Angela67

Angela67

26-10-2014 om 12:22

hier schrijven is misschien toch niet zo handig

volgens mij groeit alles wat je water geeft. Dus als Esmee en LiesK hier schrijven om 'stoom' af te blazen voeden ze juist de gevoelens van onvrede en worden zaken uitvergroot . . .
gr Angela

Angela

Ze schrijven hier en hopen dat wij allemaal ach en wee klagen en hun gelijk geven. Dat zag je wel aan die sarcastische posting waarvan Esmee helemaal niet begreep dat hij ironisch was.

Astrid

Astrid

26-10-2014 om 14:04

psychologische hulp

Zouden ze evt. verwachten dat psychologische hulp bij schoonmoeder zou werken als het bij henzelf duidelijk niet geholpen heeft gezien het aantal dezelfde berichten en het stugge blijven negeren van zovele adviezen?
Wat ik al zei, sommige mensen willen niet van het probleem af, want het is te lekker om te lozen en iemand zwart te maken op een openbaar forum.
Zo herkenbaar schrijven met zoveel details; als ik daar als schoonmoeder via via achter zou komen zou er misschien wel een aanklachtje wegens smaad en/of laster inzitten. En een tap met het foute vruchtensap.

Clara

Clara

26-10-2014 om 14:27

Dat is bijzonder

Ben ik n jaar niet op OOL geweest, kom ik in deze rubriek, blijkt de schoonmoeder van Esmee nog altijd een verhit gesprek op te leveren.
Lieve Esmee,
Je bent niet de enige met een klierige schoonmoeder. Ik kan er ook over mee praten. Maar ik kan haar niet veranderen, ze heeft een ongelovelijk leuke zoon metwie ik al 27 jaar samen ben en met wie ik 3 leuke kinderen heb en voor hem en mijzelf doe ik het volgende. Ze komt alleen op uitnodiging (of van ons of van haar zelf), de uurtjes dat ze er is, doe ik aardig en vriendelijk, praat met haar mee, laat haar praat kletsen en daarna is ze weg en dan besteed ik geen enkele aandacht (ook niet in de vorm van ergernis) meer aan haar. En dat is heel erg goed uit te houden, kan ik je zeggen. Mijn man belt haar iedere zondagavond, naar tevredenheid van beiden. Ik kom niet aan de telefonn, mijn man vertelt mij alleen kort hoe het met haar gaat. Mooi toch? Laf misschien maar voor mij in ieder geval het beste. Probeer ook eens, zou ik zo zeggen.
PS Als opa 75 wordt en een brugklasleerling kan daar niet naar toe ivm huiswerk, dan zou ik een briefje schrijven en eens kijken hoe leerling efficienter kan werken. Maar wie ben ik?

Stoom afblazen

Stoom afblazen is inderdaad wat ik hier doe. In 90 procent van de gevallen doe ik netjes wat ma, al dan niet vriendelijk, vraagt. Drink netjes mijn thee en voer een geanimeerd gesprekje met haar. Velen die hier meeschrijven schijnen te denken dat ik altijd alles waar ik boos over ben, teleurgesteld in ben en zo ook meteen aan haar laat weten maar dat is echt een uitzondering.
Dat verhaal van die Capri Sun daar heb ik niets over gezegd, de kinderen mochten van mij zo'n pakje. Dat zoon verschrikkelijk moest lachen toen oma vertelde dat het een prijs had gewonnen kon ik niet voorkomen. Hij had het nieuws beter begrepen dan zij.
En over huiswerk van dochter, we hebben inderdaad magister maar niet alle leraren op haar school vullen daar goed en tijdig het huiswerk op in, dus zien wat er voor over drie dagen wordt opgegeven is niet mogelijk. Een verjaardag van opa vieren op een doordeweekse donderdag is door dochters reistijd (1 uur fietsen) en dan nog een autorit van een half uur echt teveel gevraagd.

Ff zo

Ff zo

26-10-2014 om 15:33

Verjaardag opa

Lies, wat anderen er ook van zeggen/schrijven, ik geloof meteen dat opa's verjaardag op een doordeweekse dag vieren voor je dochter echt geen haalbare kaart was. Gelukkig verwachten onze ouders (op afstand) dat ook niet van o,s, dus dat is en mazzeltje.

Hebben jullie niet overwogen om wel te gaan met zijn drieën en dochter met huiswerk thuis te laten?

Half a twin

Half a twin

26-10-2014 om 15:42

Overwogen wel, gedaan niet

Die overweging is wel gemaakt maar niet uitgevoerd. Man is alleen geweest, zodat zoon op tijd kon eten en toch nog naar zijn training kon. Opa en oma hebben maar twee kleinkinderen en wonen in een wooncomplex voor ouderen er is daar zeker voor een kind alleen niets te doen, samen met zijn zus mee moeten wil hij nog wel, zonder zus mee moeten en dan ook nog de training missen deed hem de hakken in het zand zetten.
We zijn toen in het weekend wel geweest en hebben met pa en ma en schoonzus een etentje gedaan. Opa's verjaardag is wel onder de aandacht geweest van de kinderen, we hebben alleen niet aan ma's dwingende eis voldaan. Pa vond deze oplossing prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.