Relaties
monika.angelova
27-11-2024 om 09:08
Heeft zij gelijk of niet?
Hoi, allemaal!
Het gaat om een vriendschap. Ik heb een vriendin die ik al jaren lang ken. We hebben bijna nooit discussies gehad. De afgelopen jaar al 2de keer of zo. Het gaat erom dat ik wil kunnen vertellen wat ik niet fijn vind. Net zoals iedereen zijn er dingen die ik niet fijn vind. Ik probeer soort van grenzen aan te geven en daar heb ik al altijd moeite mee gehad. Maar ik probeer het wel. Dus ik zeg wat ik niet fijn vind en hoop ik dat zij wilt luisteren en daar wat aan doet of het volgende keer anders doen. Het is niet iets groots iets vind ik. Wat ik vraag. Maar zij begrijpt dit als dat ik niet gewoon vraag om iets maar verwacht dat zij zelf gaat veranderen en ik hoor dus dit niet te doen maar haar accepteren als hoe zij is. Het klopt dat ik moeite heb met mensen accepteren zoals ze zijn maar ik doe wat ik kan. Ik vraag me af of zij gelijk heeft. Maar van andere kant, komt het over alsof ik niet kan zeggen wat ik niet fijn vind van wat zij doet. Zo kan ik dus geen grenzen aangeven als zij blijft doen wat ik heb gezegd dat onprettig voor mij is. Ik ben in de war en weet niet hoe dit te doen. Ik hoopte om andere perspective te zien en meningen te horen. Ik wil natuurlijk dat zij zich geaccepteerd voelt maar dan voel ik me niet dat ik genoeg beteken zodat zij iets voor mij anders doet.
kaatjecato
27-11-2024 om 20:57
Dymo schreef op 27-11-2024 om 20:49:
Nou, ik wil dat toch even nuanceren. Ik heb ook wel eens een appgesprek gevoerd met eem vriendin over iets heel belangrijks. Ineens was ze offline, midden in het gesprek. Ik appte nog een paar keer, maar ze bleef weg. Drie uur later appte ze weer, ze was offline gegaan omdat ze moest koken want haar kind moest sporten. Dat is op zich helemaal prima, maar zég het even als ik mijn hart aan het uitstorten ben. Ze reageerde vervolgens zo stom op mijn reactie dat ze nu geen vriendin meer is.
Dat is zeker heel vervelend, en misschien niet zo netjes. Ik denk dat sommige gesprekken zich eigenlijk ook niet zo goed lenen voor whatsapp. Dan kun je beter bellen. Een WhatsApp bericht kun je even tussendoor bekijken en betekent bijna per definitie dat er minder aandachtig op gereageerd wordt.
Ik vermoed ook niet dat dit het scenario is waar de topicstarter over praat, want zij wil dat dit de gewone communicatie regel zou zijn.
Pippeltje
27-11-2024 om 22:12
Ik vind het nog steeds een beetje onduidelijk; maar als je bedoelt dat je een tijdje met elkaar zit te appen en zij reageert ineens niet meer zonder dat het gesprek is afgerond, snap ik een beetje wat je bedoelt. Toch is appen nu juist iets wat vrijblijvend is en moet blijven: heb je iets belangrijks te bespreken doe het dan live of telefonisch.
En wat betreft die reactie bij Tjor: jij concludeert dat je niet iets mag willen of zeggen. Dat is niet wat Tjor zegt. Ze zegt juist dat je het wel kan zeggen, maar niet moet verwachten dat mensen zich dan aanpassen aan jouw wensen. Dat zijn 2 verschillende dingen.
Temet
28-11-2024 om 08:47
Ik heb recent ook de nodige vrij intense Whatsapp-"gesprekken" gehad ivm serieuze shit in de familiesfeer, en dan vind ik het zelf wel prettig om daadwerkelijk af te ronden. Als in "dank je wel, ik moet nu gaan koken, spreek je snel weer" oid. Vind ik wel zo netjes, en ik waardeer het ook dat een ander dat doet.
Is het een niks-aan-de hand-uitwisseling over het weer of het Songfestival oid dan heb ik er geen probleem mee als ik ineens niks meer hoor. Kortom, zoals het meeste in dit leven hangt het van de omstandigheden af.
Temet
28-11-2024 om 08:51
Overigens: de genoemde shit in de familiesfeer was van dien aard dat appen veel praktischer en ook prettiger was dan bellen. Dan zijn er de nodige mensen in het netwerk van jezelf (en van de zieke, in dit geval) die op de hoogte willen blijven. Daar is Whatsapp perfect voor, het is aanzienlijk belastender als al die mensen gaan bellen, ik was maar wat blij dat ik een fors deel van het contact via Whatsapp kon doen.
De openingszet komt vaak van buiten, jij kan daarop dan reageren op een moment dat het jou schikt. Blijk je dan vervolgens allebei 'live', dan ontspint zich een 'gesprek'. Dat je dan, naar mijn smaak, dus wel netjes af zou moeten ronden.
Anoniemvoornu
28-11-2024 om 08:52
TO wat als op het forum nu het merendeel zegt je vriendin heeft gelijk.
Je kan beter bellen als je een gesprek wilt voeren ipv appen , het is niet als chatten op bijv vroeger op msn dat je echt melde als je niet meer online kwam of even weg was . wat betekend dit dan voor je ?
kaatjecato
28-11-2024 om 09:50
Temet schreef op 28-11-2024 om 08:51:
Overigens: de genoemde shit in de familiesfeer was van dien aard dat appen veel praktischer en ook prettiger was dan bellen. Dan zijn er de nodige mensen in het netwerk van jezelf (en van de zieke, in dit geval) die op de hoogte willen blijven. Daar is Whatsapp perfect voor, het is aanzienlijk belastender als al die mensen gaan bellen, ik was maar wat blij dat ik een fors deel van het contact via Whatsapp kon doen.
De openingszet komt vaak van buiten, jij kan daarop dan reageren op een moment dat het jou schikt. Blijk je dan vervolgens allebei 'live', dan ontspint zich een 'gesprek'. Dat je dan, naar mijn smaak, dus wel netjes af zou moeten ronden.
Daar ben ik het op zich wel mee eens dat het in een gesprek over een meer beladen onderwerp fijn is al het wordt afgerond. Het lastige van WhatsApp is dat je niet meekrijgt wat er aan de andere kant gebeurt. Soms denk je als ontvanger: daar ga ik zo op reageren en komt er ineens iets voorbij in je dagelijks leven waar je op moet handelen. Met als gevaar dat er dus even wat langer tussen zit. Ik denk dat we soms onderschatten wat een cognitieve belasting whatsapp en social media met zich meebrengt. Je kunt veel meer dingen tegelijk doen, en de een is daar beter in dan de ander, én je mist ook allerlei sociale cues in geschreven tekst die je in een telefoongesprek wel meekrijgt.
Anoniemvoornu
28-11-2024 om 10:05
Het zou toch zonde zijn als een jarenlange vriendschap door zoiets als niet een watsapp gesprek afsluiten kapot zou gaan, To zou je niet beter ipv je energie te steken in het wel of niet gelijk hebben kijken naar hoe jij dit voor jezelf kan oplossen door dus te bellen ipv te appen met je vriendin?
monika.angelova
28-11-2024 om 15:41
Goed om te weten dat de meeste mensen hier liever hebben dat ik dan niets zeg. Ik ben nieuwsgierig als jullie iets dwars zitten of jullie ook niets zullen zeggen als iemand ermee door gaat met iets wat jullie niet oke vinden. En het gaat niet per se om WhatsApp.
Schemerlampje
28-11-2024 om 15:51
monika.angelova schreef op 28-11-2024 om 15:41:
Goed om te weten dat de meeste mensen hier liever hebben dat ik dan niets zeg. Ik ben nieuwsgierig als jullie iets dwars zitten of jullie ook niets zullen zeggen als iemand ermee door gaat met iets wat jullie niet oke vinden. En het gaat niet per se om WhatsApp.
Als je met je vriendin net zo communiceert als hier met ons, snap ik wel dat het niet lekker loopt.
kaatjecato
28-11-2024 om 15:51
Niemand zegt dat je niks mag zeggen. Wij geven alleen aan dat iets delen niet perse betekent dat iemand daar iets mee wil of kan doen, of hoeft te doen.
Als je aangeeft wat jij voelt, kan een ander uitleggen hoe hij of zij dat ziet en daardoor kweek je hopelijk meer begrip voor elkaar. En soms besluit je dat je ergens niet hetzelfde over denkt.
monika.angelova
28-11-2024 om 15:53
Voor sommige mensen hier is het dus normaal als iemand die belangrijk voor je is, je het gevoel geeft dat wat je vraagt / nodig hebt niet van belang is. Dat je beter niets moet zeggen.
kaatjecato
28-11-2024 om 15:59
monika.angelova schreef op 28-11-2024 om 15:53:
Voor sommige mensen hier is het dus normaal als iemand die belangrijk voor je is, je het gevoel geeft dat wat je vraagt / nodig hebt niet van belang is. Dat je beter niets moet zeggen.
Er gaat hier iets mis in hoe jij onze berichten interpreteert. Het gaat niet om of je iets moet zeggen, maar hoe je omgaat met de reactie van diegene tegen wie je het zegt. Wat wil jij dat er gebeurt als je iets aangeeft? En is dat altijd redelijk of realistisch? En zelfs al is dat redelijk, en iemand doet er dan nog niks mee, dan gaat het erom dat je geen controle hebt over een ander, alleen over jezelf
Anoniemvoornu
28-11-2024 om 15:59
Dat maak jij ervan
Duizendpoot
28-11-2024 om 16:27
De fout die jij maakt is dat je een koppeling maakt aan de waarde van je vriendschap met een verschil van inzicht over hoe je in WhatsApp zou moeten communiceren. Echter, dat meningsverschil zegt niks over je waarde van jullie relatie. Als je elk klein meningsverschil over een meetlat gaat leggen van de waarde van je vriendschap, hou je weinig vrienden over. Een goede vriendschap kan juist tegen een stootje en je kunt prima besluiten dat jullie over dit punt een verschil van mening hebben, zonder dat het je vriendschap aantast. Agree to dissagree!
Overigens spreek je in je OP over het aangeven van grenzen, maar daar valt dit bij mij toch echt niet onder. Dit is een verschil van inzicht en je kunt het vervelend dat ze niet duidelijk aangeeft dat ze van haar kant het whatsapp gesprek stopt, maar dat lijkt me niet dat ze daarmee grenzen overschrijdt...