Relaties
monika.angelova
27-11-2024 om 09:08
Heeft zij gelijk of niet?
Hoi, allemaal!
Het gaat om een vriendschap. Ik heb een vriendin die ik al jaren lang ken. We hebben bijna nooit discussies gehad. De afgelopen jaar al 2de keer of zo. Het gaat erom dat ik wil kunnen vertellen wat ik niet fijn vind. Net zoals iedereen zijn er dingen die ik niet fijn vind. Ik probeer soort van grenzen aan te geven en daar heb ik al altijd moeite mee gehad. Maar ik probeer het wel. Dus ik zeg wat ik niet fijn vind en hoop ik dat zij wilt luisteren en daar wat aan doet of het volgende keer anders doen. Het is niet iets groots iets vind ik. Wat ik vraag. Maar zij begrijpt dit als dat ik niet gewoon vraag om iets maar verwacht dat zij zelf gaat veranderen en ik hoor dus dit niet te doen maar haar accepteren als hoe zij is. Het klopt dat ik moeite heb met mensen accepteren zoals ze zijn maar ik doe wat ik kan. Ik vraag me af of zij gelijk heeft. Maar van andere kant, komt het over alsof ik niet kan zeggen wat ik niet fijn vind van wat zij doet. Zo kan ik dus geen grenzen aangeven als zij blijft doen wat ik heb gezegd dat onprettig voor mij is. Ik ben in de war en weet niet hoe dit te doen. Ik hoopte om andere perspective te zien en meningen te horen. Ik wil natuurlijk dat zij zich geaccepteerd voelt maar dan voel ik me niet dat ik genoeg beteken zodat zij iets voor mij anders doet.
Anoniemvoornu
27-11-2024 om 09:13
Je houd het nogal vaag, wat voor jou niet groot is kan voor haar dit wel zijn.
Als het niet groot is waarom zit je er zo mee dat ze het niet veranderd?
Pippeltje
27-11-2024 om 09:18
Hmmmm....Je blijft enorm vaag.
Maar in principe geldt dat je elkaar niet moet willen veranderen in relatie/vriendschap. Je respecteert elkaar zoals je bent. Kleine dingen die je irriteren aan iemand zou je kunnen veranderen: je kunt bijv. iemand vragen om niet te roken in je bijzijn omdat je dat vies vindt/er last van hebt. Maar als je zelf veganist bent en je eist van iemand dat ze in jouw bijzijn geen vlees eten, ga je te ver. Vind ik. Maar als je het echt hebt over karaktereigenschappen zoals dat iemand heel dominant is: dat kun je niet zo maar veranderen.
Dan kun je beter andere vriendschappen zoeken.
Maar vertel eens: wat vraag jij van je vriendin concreet te veranderen?
Max88
27-11-2024 om 09:39
Waarom moet de ander veranderen als het acceptatie probleem aan jouw kant zit?
Grenzen stellen betekent niet je gelijk krijgen en dat mensen moeten veranderen.
Kaatjecato stuurde een mooi voorbeeld van grenzen stellen in een ander topic.
https://www.instagram.com/reel/DCEcHrCvAm6/?igsh=MWNwY2o2cW5hejM4Yg==
Moree
27-11-2024 om 12:22
Je vertelde dat jullie al jaren een vriendschap hebben. En er nooit discussies waren, tot dit jaar.
Kan het zijn dat jullie elkaar een beetje ‘gespaard’ hebben vroeger en nooit echt duidelijk zijn geweest omtrent bepaalde issues en dat het nu meer triggert? En doordat het triggert, je eigenlijk de dingen wat
serieuzer zegt?
Dat kan best wel spelen, gezien je vriendin ervaart in je woorden dat zijn moet gaan veranderen.
Dat klinkt als dat er weinig ruimte is
tsjor
27-11-2024 om 17:05
Dat je iets zegt is één ding, maar je wil meer. Je wil dat zij luistert en zich dan aanpast aan jouw wens. Dat gaat veel verder.
Tsjor
Trijsje
27-11-2024 om 17:11
Ik vind grenzen aangeven ook moeilijk.
Wat mij enorm geholpen heeft, is het besef dat anderen het niet eens hoeven te zijn met mijn grenzen. Dus ik heb het recht ze aan te geven, maar het kan heel goed dat de ander het anders ziet of er zelfs boos van wordt. Dat is weer het goed recht van de ander.
Dus als je dan oefent met grenzen aangeven wordt dat helaas niet een feestje waarbij iedereen blij is dat je (eindelijk) je grenzen aangeeft en zich daarnaar schikt.
S.ndra
27-11-2024 om 17:24
Het hangt ervan af waar het over gaat. Stel dat ze altijd te laat komt, dan mag je best vragen of ze wil proberen dat te veranderen.
monika.angelova
27-11-2024 om 18:32
tsjor schreef op 27-11-2024 om 17:05:
Dat je iets zegt is één ding, maar je wil meer. Je wil dat zij luistert en zich dan aanpast aan jouw wens. Dat gaat veel verder.
Tsjor
Hmm ik dacht dat iedereen kan zeggen als die zich ergens slecht of niet fijn bij voelt. Met jouw reaktie begrijp ik dat dat niet echt mag. Iets willen. Interessant..
monika.angelova
27-11-2024 om 18:39
Voor de mensen die het onduidelijk of vaag vinden, maak ik het dan duidelijk. Ik heb aan haar gevraagd, al een paar keer of zij na een gesprek met mij (appen) tegen mij kan zeggen (mij laten weten) als zij weg gaat. De gesprek gewoon afmaakt omdat ik het niet fijn vind dat ik dat niet weet dat zij weg gaat, maar op haar zit te wachten. Voor mij is het dan onduidelijk en niet fijn. En ook als zij zegt dat we later kunnen bellen en zij niet meer terug komt om te laten weten als dat niet door gaat. Ik vind niet dat ik iets groots of heel moeilijks vraag maar zij ziet het als dat ik haar vraag om te veranderen. Ik hoop dat nu duidelijk genoeg is. Zoals iemand zei: het hangt van de situatie af. Maar ik vind dat mensen zich op hun gemak moeten kunnen voelen om hun gevoelens uit te spreken als ze ergens zich niet goed bij voelen ongeacht of het nou bij vriendschap of een relatie is. Maar als je vertelt wat jou slecht laat voelen en hun doen het toch, is niet best hoor. Ik vraag haar niet om haar karakter te veranderen hoor.
monika.angelova
27-11-2024 om 18:42
Anoniemvoornu schreef op 27-11-2024 om 09:13:
Je houd het nogal vaag, wat voor jou niet groot is kan voor haar dit wel zijn.
Als het niet groot is waarom zit je er zo mee dat ze het niet veranderd?
Voor mij is het groot. Voor haar zo te zien niet echt.
Moederkareltje
27-11-2024 om 18:53
ik vind dat je wel iets grootst vraagt. WhatsApp is voor veel mensen een communicatiemiddel waarmee ze praten met elkaar wanneer ze tijd of zin hebben. Soms een paar berichten achter elkaar en soms een paar uur niet, dit bestaat naast het echte live leven. Dus als tussendoor. Veel mensen gaan daar niet speciaal voor zitten zoals een live bezoek. Het heeft dus vaak ook geen duidelijk begin of eind. Het loopt gewoon door. Ik zou het irritant vinden als iemand mij dat vroeg om heel duidelijk te zeggen wanneer ik ga want misschien wil ik over 5 min nog wat zeggen als ik tijd of zin heb.
Schemerlampje
27-11-2024 om 18:58
Moederkareltje schreef op 27-11-2024 om 18:53:
ik vind dat je wel iets grootst vraagt. WhatsApp is voor veel mensen een communicatiemiddel waarmee ze praten met elkaar wanneer ze tijd of zin hebben. Soms een paar berichten achter elkaar en soms een paar uur niet, dit bestaat naast het echte live leven. Dus als tussendoor. Veel mensen gaan daar niet speciaal voor zitten zoals een live bezoek. Het heeft dus vaak ook geen duidelijk begin of eind. Het loopt gewoon door. Ik zou het irritant vinden als iemand mij dat vroeg om heel duidelijk te zeggen wanneer ik ga want misschien wil ik over 5 min nog wat zeggen als ik tijd of zin heb.
Je hebt gelijk, maar als je een gesprek aan het voeren bent op whatsapp, en iemand reageert opeens niet meer, dan kan dat wel vervelend zijn. Ik zou me dan misschien afvragen of ik iets verkeerd gezegd heb.
Maar goed als je dit weet van haar, dan kun je gewoon je ding gaan doen als ze niet meer reageert. Je hoeft niet te gaan zitten wachten tot ze weer appt.
Labyrinth
27-11-2024 om 19:24
'Zij heeft gelijk.'
Kenmerk van social media is dat je kunt reageren wanneer jou dat uitkomt. Als je een gesprek wilt met een echt einde, dan bel je of spreek je elkaar face to face. Het is inderdaad zo dat als je aan het heen en weer appen ben, dit abrupt kan eindigen. Dat is de vrijheid van social media.
Moederkareltje verwoordt dit heel goed, vind ik.
kaatjecato
27-11-2024 om 20:12
Moederkareltje schreef op 27-11-2024 om 18:53:
Ja, eens. Door whatsapp ben je ineens de hele dag bereikbaar voor iedereen terwijl het gewone dagelijkse leven gewoon doorgaat. Ik vind ook niet dat als ik iets gelezen heb dat ik er meteen op moet reageren. Soms krijg ik een appje binnen, ik lees het, en vervolgens vraagt mijn kind iets. Dan krijgt mijn kind voorrang. En soms is er iets waardoor je even iets anders moet gaan doen. Of ik moet even nadenken over een vraag die in het bericht wordt gesteld. Of ik zit op mijn werk, en moet een vergadering in. Ik zit ook zelden echt te wachten tot een antwoord binnenkomt, terwijl er in mijn scherm staat 'Aan het typen', daar heb ik het geduld helemaal niet voor 😅
App contact heeft niet dezelfde eigenschappen als een telefoongesprek en is vluchtiger en laagdrempelig. Sterker nog, soms zit ik tegelijkertijd met meerdere mensen te appen (niet in een groep).
Jij kan aangeven wat je prettig of niet prettig vind, maar zij kan zeggen dat zij dat niet prettig vind om te veranderen. Zij weet waarschijnlijk dat zij helemaal niet aan jouw wens kan voldoen.
Ik vraag me af of jij je er wel in kunt inleven dat iemand ondanks dat er app contact is ook met andere dingen bezig is? Zij kan net zo goed aangeven dat zij het vervelend vindt dat jij dat van haar vraagt of verwacht. En wat dan?
Het filmpje dat Max88 deelde wilde ik ook al delen. Je was me voor, Max88 😄
Dymo
27-11-2024 om 20:49
Nou, ik wil dat toch even nuanceren. Ik heb ook wel eens een appgesprek gevoerd met eem vriendin over iets heel belangrijks. Ineens was ze offline, midden in het gesprek. Ik appte nog een paar keer, maar ze bleef weg. Drie uur later appte ze weer, ze was offline gegaan omdat ze moest koken want haar kind moest sporten. Dat is op zich helemaal prima, maar zég het even als ik mijn hart aan het uitstorten ben. Ze reageerde vervolgens zo stom op mijn reactie dat ze nu geen vriendin meer is.