Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Relaties Relaties

Relaties

Geen idee wat te doen


Lisa80

Lisa80

19-06-2022 om 11:42 Topicstarter

MevrouwKrul schreef op 19-06-2022 om 11:27:

[..]

Een hele, hele simpele tip van mijn therapeut. Ik vond het grote onzin maar heb ervaren dat het echt helpt: geef jezelf complimenten. Iedere keer als je jezelf in de spiegel ziet, zeg je (hardop!): 'ik ben de moeite waard'. Of: 'Ik ben een lief mens.' 'Ik ben net zo goed als ieder ander.'

Dat soort zinnen (zoek anders eens op affirmatie). Ik weet nog dat ik het de eerste keren zo stom en gênant en idioot vond, stond ik daar in mijn uppie tegen de spiegel te lullen.

Maar na een tijdje ga je het écht geloven, net als dat je nu die stem in je hoofd bent gaan geloven die zegt dat je niet de moeite waard bent. Jouw stem met affirmaties wordt uiteindelijk sterker, en dan ga je het zelf geloven. Vanuit daar krijg je meer zelfvertrouwen en kracht om je leven weer op de rit te krijgen.

Dit is echt de meest simpele, haalbare tip die óók effectief is.

Dankjewel! Ik zal ook eens zoeken op affirmaties 

Bijtje82

Bijtje82

19-06-2022 om 12:14

Lisa80 schreef op 19-06-2022 om 11:20:

zijn er mensen die dan tips hebben hoe ik van het idee/gevoel af kom dat ik er niet toe doe? Ik denk dat ik daar nu om mee te beginnen het meeste aan heb.

Ik ben trots op je! 😁

Dit is de eerste positieve stap die je neemt. 💪

Lisa80

Lisa80

19-06-2022 om 12:22 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 19-06-2022 om 12:14:

[..]

Ik ben trots op je! 😁

Dit is de eerste positieve stap die je neemt. 💪

Dankjewel!

Ik voel me al heel lang niet gehoord door mensen over mijn situatie. Dat is heel frustrerend.

Maar over dat ik me niet goed genoeg voel daar voelde ik me wel meer in gehoord door mensen. Dat is fijn. En ik denk ook echt dat ik daarmee moet beginnen. Voor dat de rest van de dingen aan bod komen

Bijtje82

Bijtje82

19-06-2022 om 12:25

Lisa80 schreef op 19-06-2022 om 12:22:

[..]

Dankjewel!

Ik voel me al heel lang niet gehoord door mensen over mijn situatie. Dat is heel frustrerend.

Maar over dat ik me niet goed genoeg voel daar voelde ik me wel meer in gehoord door mensen. Dat is fijn. En ik denk ook echt dat ik daarmee moet beginnen. Voor dat de rest van de dingen aan bod komen

Die twee dingen hangen nauw samen. Beginnen bij het begin. 😊

Lisa80 schreef op 19-06-2022 om 11:42:

[..]

Dankjewel! Ik zal ook eens zoeken op affirmaties

Fijn! En eens met Bijtje82 dat het echt ontzettend goed is dat je iets concreets hebt gevonden waar je stappen in wil gaan zetten. 

Dat brengt me meteen op mijn tweede tip: vier je successen! Dit is een succes! Je mag jezelf echt even een cadeautje geven ❤

MRI

MRI

19-06-2022 om 12:35

Lisa80 schreef op 19-06-2022 om 11:20:

zijn er mensen die dan tips hebben hoe ik van het idee/gevoel af kom dat ik er niet toe doe? Ik denk dat ik daar nu om mee te beginnen het meeste aan heb.

complimenten dat je deze vraag stelt.

- geef je zelf dat compliment ook, en nog meer over wat je goed doet. Elke dag. houd desnoods een klein dagboekje bij. Over wat goed ging en fijn was

- Probeer elke keer als je gedachten afdwalen naar iets wat niet fijn was, twee dingen te bedenken die wel fijn zijn in het nu

- geef jezelf cadeautjes: bosje bloemen, fijn tijdschrift iets voor een hobby

- geef je zelf de tijd, stel niet te hoge eisen bijvoorbeeld dat je je volgende week al helemaal anders moet voelen. Je hebt dat minderwaardig denken over jezelf in jaren opgebouwd, je kan het sneller afbouwen maar wees heel mild voor jezelf als het even niet lukt

- volg waar het kan impulsen: hoeft niet groot te zijn maar even een andere straat nemen naar het werk bijvoorbeeld, of even een ommetje maken terwijl je eigenlijk de was moet doen kan tot leuke verrassingen leiden en verfrissen en je levendig houden. Je geeft tevens je onderbewuste het gevoel dat het te vertrouwen is en dat nieuwe impulsen welkom zijn. 

- schrijf elke dag drie dingen op die leuk waren of goed gingen. Hoeft niet groot te zijn: de zon op een bloem, lach van je kind, dat de huiskamer gezellig was.

- ga kijken of mediteren iets voor je is: dat klinkt heel zwaar maar is gewoon even zitten met je ogen dicht en bijvoorbeeld je focus op je ademhaling houden (bij mij werkt 5 tellen in 2 vast en 10 uit heel goed).  Bij mij is na een pittige jeugd en veel depressie meditatie mijn redding geweest. Het boorde een soort helend potentieel in mijzelf aan waarvan ik niet wist dat het bestond. Veel meer rust en veel dichter bij mijn gevoel van eigenheid. 

Nou ja voel maar wat fijn voor je is. Succes!

-

Bijtje82

Bijtje82

19-06-2022 om 12:43

Ben nog altijd benieuwd in welke regio je nou woont zodat we gerichter hulp kunnen aansturen. Dan is een adres aan de andere kant van Nederland niet handig. 

Lisa80 schreef op 19-06-2022 om 11:42:

[..]

Dankjewel! Ik zal ook eens zoeken op affirmaties

Wat fijn hoe je nu reageert Lisa! 

Ik voel bij mezelf meteen een heel andere energie en zin om met je mee te denken/je te helpen. 

Ik was laatst eens bezig met EFT (Emotional Freedom Techniques) dat is een beetje een bijzondere, alternatieve methode waarbij je op bepaalde punten op je lichaam klopt terwijl je zinnetjes uitspreekt. Je begint dan altijd met ‘Ondanks … (en dan beschrijf je waar je mee worstelt) … accepteer ik mezelf volledig’. Daarna kies je een paar woorden die je probleem of pijn beschrijven en klop je op bepaalde punten. Er zit een heel verhaal achter met acupressuur punten waarvan ik niet weet ik daar wel in geloof eerlijk gezegd, maar het uitspreken van dat zinnetje ‘accepteer ik mezelf volledig’ en het toelaten van de pijn op een open, rustige manier, werkt wel. Het geeft opluchting en ook een bepaalde zachtheid, heb ik gemerkt. Misschien is het iets voor je? Er is veel over te vinden op het internet, ook filmpjes op YouTube. 

https://www.emofree.com/nl/eft-tutorial-nl/tapping-basics-nl/how-to-do-eft-nl.html

Mija schreef op 19-06-2022 om 13:16:

Ik was laatst eens bezig met EFT (Emotional Freedom Techniques) dat is een beetje een bijzondere, alternatieve methode waarbij je op bepaalde punten op je lichaam klopt terwijl je zinnetjes uitspreekt. Je begint dan altijd met ‘Ondanks … (en dan beschrijf je waar je mee worstelt) … accepteer ik mezelf volledig’. Daarna kies je een paar woorden die je probleem of pijn beschrijven en klop je op bepaalde punten. Er zit een heel verhaal achter met acupressuur punten waarvan ik niet weet ik daar wel in geloof eerlijk gezegd, maar het uitspreken van dat zinnetje ‘accepteer ik mezelf volledig’ en het toelaten van de pijn op een open, rustige manier, werkt wel. Het geeft opluchting en ook een bepaalde zachtheid, heb ik gemerkt. Misschien is het iets voor je? Er is veel over te vinden op het internet, ook filmpjes op YouTube.

https://www.emofree.com/nl/eft-tutorial-nl/tapping-basics-nl/how-to-do-eft-nl.html

Mija, ik heb het volgens mij al een paar keer gezegd. Maar wat heb jij toch altijd lief en goes advies. Ik vind je een hele fijne steun op dit forum (ook voor mij). 

wat ik een fijne app vindt is de meditatie app van Michael Pilarczyk. Er is een betaalde en gratis versie. Betaalde is meen ik 40 euro per jaar. 
Er zijn affirmatie, meditaties, natuurgeluiden,  muziek, dagelijkse spreuken, Er zitten meditaties bij voor ademhaling. Je kunt aangeven wat je belangrijk vindt en kiezen uit bv: minder stress, beter slapen, positief denken, ontspannen. Aan de hand van wat je invult ( of allemaal) krijg je de oefeningen gefilterd.

Je moet even vinden wat je prettig vindt. Een aantal apps roepen op mij het tegenovergestelde op en dat is niet de bedoeling. Pin je dus niet vast op de naam die ik noemde, maar kijk even wat je aanspreekt. 

Hij benoemt ook dat je jezelf in het midden van je bestaan mag zetten ( goede voor jou!) . Als het met jou goed gaat, gaan andere dingen als vanzelf ook beter.
Ik wil je in een pb er best wat meer over vertellen, maar dat hoeft uiteraard niet.

Met je vraag creëer je een opening, petje af daarvoor! Wees lief voor jezelf, dat vooral. Ik hoop dat je een beweging in jezelf hebt losgemaakt in jezelf die een eerste voorzichtige stap is naar een beter leven, hoe dat ook zal zijn in de toekomst, met of zonder je partner. Je kunt het.

Mija schreef op 19-06-2022 om 13:16:

Ik was laatst eens bezig met EFT (Emotional Freedom Techniques) dat is een beetje een bijzondere, alternatieve methode waarbij je op bepaalde punten op je lichaam klopt terwijl je zinnetjes uitspreekt. Je begint dan altijd met ‘Ondanks … (en dan beschrijf je waar je mee worstelt) … accepteer ik mezelf volledig’. Daarna kies je een paar woorden die je probleem of pijn beschrijven en klop je op bepaalde punten. Er zit een heel verhaal achter met acupressuur punten waarvan ik niet weet ik daar wel in geloof eerlijk gezegd, maar het uitspreken van dat zinnetje ‘accepteer ik mezelf volledig’ en het toelaten van de pijn op een open, rustige manier, werkt wel. Het geeft opluchting en ook een bepaalde zachtheid, heb ik gemerkt. Misschien is het iets voor je? Er is veel over te vinden op het internet, ook filmpjes op YouTube.

https://www.emofree.com/nl/eft-tutorial-nl/tapping-basics-nl/how-to-do-eft-nl.html

Via het werk kunnen we een aantal keer deelnemen aan healing touch sessies, ik was er best benieuwd naar en heb hier dan ook gebruik van gemaakt. Dit gebeurt in stilte en degene die de sessies deed (2 in dit geval) had het wel bij het rechte eind bij wat ze bij mij opgemerkt had. 

Misschien is zoiets ook het proberen waard? 

Wat ontzettend fijn om te lezen dat je deze stap wil zetten Lisa.
Wat ik een fijn boek vind bij dit onderwerp is Optimisme - Hoop - Veerkracht - Zelfvertrouwen van
Matthijs Steeneveld.
Een leesbaar boek met praktische opdrachten/veel tips.

Wauw Lisa, respect! Mooi dat je dit onder ogen durft te zien. Een eerste stap op een hele mooie, niet makkelijke weg, die je veel geluk en vrede kan brengen.
Heel veel succes.
Blijf vooral je gedachten delen, ik blijf graag luisteren en meedenken.

Overigens heb ik al twee eerdere tips gegeven die je nu ook kan inzetten: het tot in detail uitschrijven van jouw leven, hoe dat er volgens jou over vijf jaar uit moet zien. En van jouw ideale vriendin/liefdespartner/wat voor maatje dan ook bij wie jij je begrepen en veilig voelt. Durf erover te fantaseren, maak het in je hoofd zo fantastisch als jij het zelf wil. Schrijf het op, en keer er regelmatig naar terug. In gedachten of door het opnieuw te lezen. 

Als je weet wat je doel is, zul je het sneller herkennen als je iets tegenkomt wat je helpt het doel te bereiken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.