Relaties Relaties

Relaties

Nina

Nina

07-06-2018 om 14:29

Eventjes graag jullie mening aub...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
noor

noor

12-08-2018 om 16:02

Nouja

Ik zeg helemaal niet dat Nina bij hem moet blijven, op de een of andere manier wordt dat steeds zo gelezen.
Ik zou zelf allang bij hem weg zijn denk ik. (hoop ik)

Nina is niet verantwoordelijk voor man maar wel (mede!) verantwoordelijk voor dochter.

Mari

Mari

12-08-2018 om 22:17

nou dan heb ik me vergist. Fijn.

OokZo

OokZo

13-08-2018 om 10:40

Herkenbaar

Ik herken je twijfel, Nina. Allereerst, je gaat je kinderen niet kwijtraken. België is niet Nederland. Hier worden kinderen lang zo vlug niet bij hun ouders weggehaald. Gelukkig niet zeg!
Ik heb vijf jaar met dezelfde twijfels gezeten, veel en veel te lang. Blijf ik bij hem, zodat ik mijn kinderen tegen zijn uitbarstingen en manipulatie kan beschermen, of ga ik weg en heb ik er een deel van de tijd geen zicht meer op?

Ik kon de knoop doorhakken nadat ik zag dat hij écht niet ging veranderen. Ik had inmiddels door alle stress en de uitzichtloze situatie een depressie opgelopen, ik ging letterlijk kapot aan de stress. Dat kon ik mijn kinderen niet aandoen, twee zieke ouders.
Daarbij begon ik me te realiseren dat ik de kinderen helemaal niet kón beschermen tegen hun vader, ik kon ze achteraf troosten of ertussen springen, maar het leed was dan al geschied.
Tenslotte realiseerde ik me dat ik mijn kinderen dit voorbeeld niet wilde meegeven. Zo ziet een gelukkige relatie er niet uit. Kinderen doen hun ouders na. Zo werkt opvoeden. Ik kreeg toekomstvisioenen van mijn zoon als bullebak en mijn dochter als slachtoffer zoals ik. Mijn hele wezen riep NEE! Als ik bij hem weg zou zijn, zouden mijn kinderen in ieder geval de helft van de tijd, en waarschijnlijk meer dan dat, in een liefdevolle omgeving opgroeien en het goede voorbeeld krijgen. Ze zouden heus wel slim genoeg zijn om het goede voorbeeld te kiezen, niet het slechte. En dat lijkt inderdaad zo uit te pakken. Ze weten donders goed op welke vlakken hun vader disfunctioneel is.

Veel sterkte Nina! Je bent niet dom of gek, je bent juist sterk. Je werkt aan je toekomst, in jouw tempo.

P.S. Boink, wratten waren bij mij wel degelijk een uiting van stress. Toen mijn exman het huis uit was, waren mijn wratten binnen enkele weken verdwenen. Stress tast het afweersysteem aan.

Dood

Beste Nina, Ik ben een maatschappelijk werker en werk in het onderwijs (geen docent Nederlanda). Wat kan ik je meegeven: 1. Je dochter snijd haar pols door. Zij schreeuwd om hulp, wil op deze manier aandacht of zij wil een eind maken aan deze situatie.
2. Jouw man is diep ongelukkig en reageert dit af op zijn omgeving. Zelfmoord gedachten spelen zich af niet ter plekke, maar is iets wat opgebouwd is. Ook zijn gedrag heeft niets met het hier en nu te maken. Het zeker wel met zijn opvoeding te maken. Hij heeft geen band meer met zijn familie dus zijn beeld van 'contact hebben met familie' is verstoord. Het lijkt me ook pijnlijk als je familie van je afstand neemt. O.a. zie bij jou man dat hij gedrag vertoond om jullie op afstand te houden (soms is het beter om afgewezen worden) en last van verlatingsangst (dreigen, regels opstellen, vragen om steunen etc.). Daarnaast speelt zich af dat hij emotioneel (misschien depressief,jeugd of huwelijk met jou) niet stabiel. Hij moet dus duidelijk hulp zoeken, maar dit is een proces wat hij zelf in de handen heeft. Je relatie is op dit moment dood! 3. Terug naar je dochter ( want daar gaat het om). Zij heeft 11 jaar van haar leven dit gezeur moeten aanhoren. Laat het komende 6 jaar voor haar fijner maken. 4. Je dochter heeft zelfmoord gepleegd. Zij ziet dat je de huis niet uit kan (durft niet) dus helpt zij jouw! Of je dochter heeft nog een keer haar pols gesneden, maar dit keer is het perongeluk verkeerd gegaan. 5. Als maatschappelijk werker ben jij hierin ook de dader. Jij liet het toe! Heb je dan spijt? TE LAAT! 6.Als je dochter geestelijk niet veilig is bij 1 van de ouders, dan kan er via de kinderrechter ge voor gezorgd worden dat een kind NOOIT alleen is met een ouder en dat het bezoekregeling zo wordt geregeld dat een begeleider aanwezig is. DUS NIET WEGGAAN OMDAT JE NIET WILT DAT ZIJ ALLEEN IS MET HEM IS VANAF NU ONZIN! 7.Jij hebt ook hulp nodig, want dat je twijfelt aan jezelf, je afvraagt wat wel normaal is etc. Heeft te maken met het feit dat jaren lang niet zelf beslissing heb mogen nemen, je misschien ook bepaalde opvoeding hebt gehad etc. Hij wilt geen hulp, prima jij kan wel afspraak maken voor jezelf! 7. Iedereen vindt jou man slecht, maar ik niet persé. Niet alles wat hij doet is slecht, niet alles wat jij verteld zijn de goede kanten! Jij zult nooit tevreden zijn met hem, wat hij ook doet, omdat het vertrouwen weg is. Jij zult nooit tevreden met hem zijn, want jij bent VERANDERD! 8.Dingen die je noemt heeft altijd met je dochter te maken. Wat zijn dan de dingen die alleen met jou te maken hebben? Is er drang om extra op de relatie tussen jou man en dochter te letten, omdat je manier bedekt om hem te haten, eindelijk te zeggen" ik heb er genoeg van". 9.Kortom: ik ken je man niet en kan niet oordelen maar kijk naar je omgeving: je moeder, school, dochter en zijn ex-familie. Wat is je conclusie? 10. Wil je de dader zijn of slachtoffer in het leven van je dochter. Als je echt van je man houd en je wilt aan je huwelijk werken ( want ja als je dit wilt) dan moeten jullie beiden aan jullie zelf werken. Hij misschien veel meer!.... 11. Mijn tip: weggaan of je dochter begraven (letterlijk of geestelijk)! Het is hard, je moet iets doen!

dd

dd

14-08-2018 om 07:45

Dood

Beste Nina, Ik ben een maatschappelijk werker en werk in het onderwijs (geen docent Nederlands). Wat kan ik je meegeven: 1. Je dochter snijd haar pols door. Zij schreeuwd om hulp, wil op deze manier aandacht of zij wil een eind maken aan deze situatie.
2. Jouw man is diep ongelukkig en reageert dit af op zijn omgeving. Zelfmoord gedachten spelen zich af niet ter plekke, maar is iets wat opgebouwd is. Ook zijn gedrag heeft niets met het hier en nu te maken. Het zeker wel met zijn opvoeding te maken. Hij heeft geen band meer met zijn familie dus zijn beeld van 'contact hebben met familie' is verstoord. Het lijkt me ook pijnlijk als je familie van je afstand neemt. O.a. zie bij jou man dat hij gedrag vertoond om jullie op afstand te houden (soms is het beter om afgewezen worden) en last van verlatingsangst (dreigen, regels opstellen, vragen om steunen etc.). Daarnaast speelt zich af dat hij emotioneel (misschien depressief,jeugd of huwelijk met jou) niet stabiel. Hij moet dus duidelijk hulp zoeken, maar dit is een proces wat hij zelf in de handen heeft. Je relatie is op dit moment dood! 3. Terug naar je dochter ( want daar gaat het om). Zij heeft 11 jaar van haar leven dit gezeur moeten aanhoren. Laat het komende 6 jaar voor haar fijner maken. 4. Je dochter heeft zelfmoord gepleegd. Zij ziet dat je de huis niet uit kan (durft niet) dus helpt zij jouw! Of je dochter heeft nog een keer haar pols gesneden, maar dit keer is het perongeluk verkeerd gegaan. 5. Als maatschappelijk werker ben jij hierin ook de dader. Jij liet het toe! Heb je dan spijt? TE LAAT! 6.Als je dochter geestelijk niet veilig is bij 1 van de ouders, dan kan er via de kinderrechter ge voor gezorgd worden dat een kind NOOIT alleen is met een ouder en dat het bezoekregeling zo wordt geregeld dat een begeleider aanwezig is. DUS NIET WEGGAAN OMDAT JE NIET WILT DAT ZIJ ALLEEN IS MET HEM IS VANAF NU ONZIN! 7.Jij hebt ook hulp nodig, want dat je twijfelt aan jezelf, je afvraagt wat wel normaal is etc. Heeft te maken met het feit dat jaren lang niet zelf beslissing heb mogen nemen, je misschien ook bepaalde opvoeding hebt gehad etc. Hij wilt geen hulp, prima jij kan wel afspraak maken voor jezelf! 8. Iedereen vindt jou man slecht, maar ik niet persé. Niet alles wat hij doet is slecht, niet alles wat jij verteld zijn de goede kanten! Jij zult nooit tevreden zijn met hem, wat hij ook doet, omdat het vertrouwen weg is. Jij zult nooit tevreden met hem zijn, want jij bent VERANDERD! 9.Dingen die je noemt heeft altijd met je dochter te maken. Wat zijn dan de dingen die alleen met jou te maken hebben? Is er drang om extra op de relatie tussen jou man en dochter te letten, omdat je manier bedekt om hem te haten, eindelijk te zeggen" ik heb er genoeg van". 10.Kortom: ik ken je man niet en kan niet oordelen maar kijk naar je omgeving: je moeder, school, dochter en zijn ex-familie. Wat is je conclusie? 11. Wil je de dader zijn of slachtoffer in het leven van je dochter. Als je echt van je man houd en je wilt aan je huwelijk werken ( want ja als je dit wilt) dan moeten jullie beiden aan jullie zelf werken. Hij misschien veel meer!.... 12. Mijn tip: weggaan of je dochter begraven (letterlijk of geestelijk)! Het is hard, je moet iets doen!

Alison

Alison

14-08-2018 om 07:47

FF zeuren

Jeetje, als dit de taaltechnische kwaliteit is van iemand uit het onderwijs dan heb ik geen hoop meer.

noor

noor

14-08-2018 om 10:19

Nou

Erger vind ik dat een 'maatschappelijk werker van school' de waarheid zo makkelijk verdraait.
Jezelf snijden is niet je pols doorsnijden.

Een maatschappelijk werker van school zou ook moeten weten dat snijden iets is dat helaas vaker voorkomt, vooral bij jonge meisjes.
Het is een signaal dat serieus genomen moet worden, maar het is meestal GEEN suïcidaal gedrag.

dd

dd

14-08-2018 om 10:24

haha

Haha alison wie zegt dat ik docent Nederland ben? Je hebt ook zoeits als docent Engels......Ik spreek 3 talen (Engels,somaliach en Nederlands) en kan arabisch lezen. Ik begin per september met mijn master opleiding plus rond ik tegelijk het maand september mijn docentenopleiding. Ik werk op dit moment op roc midden Nederland. Ik heb dan twee HBO opleidingen op zak en begin met mijn master opleiding vanuit het lerarenbeurs.Taal zegt niets he.....

noor

noor

14-08-2018 om 10:25

Wat ik vind

Nina, ik vind dat je in je posting erg vaag blijft en om dingen heen blijft draaien.
Enerzijds je goed recht, anderzijds is dit toch een moeizaam draadje vind ik gezien de aandacht die je genereert.(logisch want je roept zorg op en mensen leven met je mee)
Er wordt enorm veel aangenomen, ook door mij.
Dat lijkt me niet zo zinvol en maakt het jou en de situatie niet makkelijker.

Zou je wat meer info willen geven?
Is je man nu wel of niet ook agressief, gewelddadig? Slaat hij jou of je dochter?
Heb je nu wel of geen vrienden, en hoe staan zij er in?
Hoe zit het met de bemoeienis van instanties?

FF Zo

FF Zo

14-08-2018 om 10:49

"Ik spreek 3 talen (Engels,somaliach en Nederlands) en kan arabisch lezen. Ik begin per september met mijn master opleiding plus rond ik tegelijk het maand september mijn docentenopleiding. Ik werk op dit moment op roc midden Nederland. Ik heb dan twee HBO opleidingen op zak en begin met mijn master opleiding vanuit het lerarenbeurs."

Chapeau! En wat wil je daar mee zeggen?

ff zo

Kreeg kritiek over mijn taal ...dat mijn nl niet zo heel perfect is betekend niet dat ik dom ben! Dat even gezegd hebben!. Nina ik vraag mij af of jouw verhaal wel waar is. Ik kan mij niet voorstellen dat een ouder dit allemaal laat gebeuren. Daarnaast vind ik het wel raar dat de docenten op school niet de jeugdzorg hebben getipt. Docenten hebben namelijk een meldplicht. Daarnaast is het wel vermoeid dat je continue twijfelt. Ik kan je wel dit zeggen: als maatschappelijk werker zou ik je dochter uit huis plaatsen en ots eisen.

OokZo

OokZo

14-08-2018 om 11:42

Gedwongen

In aanvulling van de vragen van Noor: heeft hij je tot seks gedwongen (=verkrachting)? Je hoeft het antwoord niet aan ons te geven, maar je moet je realiseren dat dat een heel ernstige vorm van fysiek geweld is. Zelfs als je achteraf niet bont en blauw bent. Je hart en ziel zijn daarna namelijk wel bont en blauw.

OokZo

OokZo

14-08-2018 om 11:46

Didi

Mensen vallen erover dat jij snijden klassificeert als zelfmoord. Dat is iets heel anders! Automutilatie is een uiting van mentale pijn. Nina's dochter heeft jarenlang te veel mentale klappen van haar vader gekregen en kan dat niet meer aan. De lichamelijke pijn bij automultilatie leidt af van de mentale pijn. Nina's dochter heeft hulp nodig, maar ze is zeker niet suïcidaal. Met de juiste hulp dat ze dat ook niet worden.

dd

dd

14-08-2018 om 11:47

Ik stop met reageren, want geloof je niet!

P.s. daarnaast heeft een leerplichtambtenaar ook een meldplicht. Sterker nog leerplichtambtenaar pakt niet alleen absentie zaken op maar ook leerlingen waarvan thuis zich niet veilig vullen. Juist omdat jeugdzorg vanuit gemeente opereerd en leerplichtambtenaar ook vanuit gemeente werkt. Iedere school heeft een zorg team en leerplichtambtenaar (soms hoort bij zorg team of niet). Hoe meer ik nadenk hoe steeds meer ik je verhaal niet geloof. Bij deze ga ik mijn tijd nuttig besteden en succes!

dd

dd

14-08-2018 om 11:50

ook zo

Fijn dat je ff Google hebt gezocht als maatschappelijk werk heb ik met zelfmoord te maken gehad. Zoals ik duidelijk zei: ze zoekt aandacht of ze wilt zelfmoord plegen. Ik gebruik bewust zelfmoord zodat de moeder wakker ( mocht dit waar zijn). weetje hoe vaak het mist gaat met polsen even doorsnijden voor aandacht of pijn verzachten!. Anywayz ik ga nu echt der af... want deze verhaal is onzin!

OokZo

OokZo

14-08-2018 om 11:58

Didi

Misschien kun je proberen je wat meer in de problematiek van zulke extreme relaties te verdiepen. Narcisme komt vaker voor dan je denkt en de partners van narcisten hebben het heel, heel zwaar. Dat inzicht zul je in de rest van je professionele leven ook nodig hebben. Dit is echt. Het bestaat. Vaker dan je denkt. Wen er maar aan. Weglopen omdat jíj niet gelooft dat het waar is, is op een forum niet erg, maar in je toekomstige boeroepspraktijk wel heel erg onprofessioneel en potentieel schadelijk. Nou ja, je bent waarschijnlijk erg onervaren, hopelijk kijk je er over 10 of 20 jaar wat volwassener tegenaan.

Krisje

Krisje

14-08-2018 om 12:05

Even off topic en Nina

Reageren met twee verschillende nicks in één draadje is verboden hier.

Verder ben ik het erg eens met Noor, Nina je blijft vaag. Ik snap dat deels, schaamte speelt vaak een grote rol. Heb je je berichten wel eens terug gelezen? Dat is echt heel leerzaam. Hoe zit het nu met dat appartement dat je zaterdag hebt bekeken? Nog 2 weken en dan is het eind augustus, dat gaf je eerder als deadline, later zei je weer dat je
dat nooit gaat halen. Mensen zijn hier bezorgd over je dochter, ze is pas 11.

FF Zo

FF Zo

14-08-2018 om 12:15

Krisje

"Nog 2 weken en dan is het eind augustus, dat gaf je eerder als deadline, later zei je weer dat je
dat nooit gaat halen. Mensen zijn hier bezorgd over je dochter, ze is pas 11"

Dit bevreemt mij en daar moet ik Dr-DiDi wel gelijk in geven. Een moeder die zo de signalen negeert, of in ieder geval niet handelt naar wat goed is voor het kind, daarbij kun je je afvragen wat de geestelijke toestand van die moeder is. Ongeacht in wat voor relatie ze zit.

Als een moeder door de (veronderstelde narcistische relatie) niet bij machte is om te handelen, waarom grijpt er dan niet iemand in? Iedereen lijkt maar langs de zijlijn toe te kijken.

Dat maakt het verhaal wel vreemd. Toegegeven er gebeuren vreemdere dingen.

Pennestreek

Pennestreek

14-08-2018 om 12:21

FF zo, wie zou er in moeten grijpen?

Het is vakantie, dus de vertrouwenspersoon op school is niet in beeld.
De huisarts wimpelde Nina af.
Haar moeder heeft de dochter al in huis gehaald, maar verder is die ook niet echt in beeld.
Nina heeft het nooit gehad over andere vrienden of familie, wel over 'dat ze niemand heeft'.
En haar man heeft geen contact meer met zijn familie.

Verder heeft Nina volgens mij met niemand (echt) gedeeld wat er gebeurt bij haar thuis. Dus wie zou er in moeten grijpen? Dat is nou juist waarom we (ik in ieder geval) zo bezorgd zijn. Wij zijn, voor zover ik kan zien, haar steun en toeverlaat, vertrouwenspersoon en bron van informatie en kennis. Maar in feite kunnen we natuurlijk helemaal niets...

OokZo

OokZo

14-08-2018 om 12:31

Het is moeilijk te geloven, maar waar

Ik weet dat ieder gezond mens allang zijn biezen had gepakt. Maar ik weet hoe je vast kunt zitten, ik heb zelf in die situatie gezeten. Nina is niet meer zoals ieder gezond mens.

Jij, wij zien allemaal dat Nina nú moet ingrijpen, maar ze kan dat alleen in haar eigen tempo doen. Mij lukte het pas nadat ik zeker wist dat mijn ex niet ging veranderen, ik bleef tot die tijd hoop houden. Een ander aspect dat meespeelde, is dat mijn zeer nuchtere en niet-dramatische moeder me zei dat mijn leven "zo toch geen leven" was. Toen gingen mijn ogen weer een beetje verder open. Nina's leven is ook geen leven, het is de hel. Hopelijk kan Nina's moeder tot Nina doordringen. Nina heeft in elk geval een beetje met haar moeder gepraat, ik hoop dat ze daarmee doorgaat.

Nina moet elke dag vechten om te overleven en heeft daardoor nog maar weinig/geen energie over om sterker te worden. Ik hoop dat ze snel de hel verlaat, de deur is immers niet op slot. Ik weet dat ze buiten de greep van haar man heel snel veel sterker zal worden. Dat haar leven ontzettend veel lichter en gemakkelijker wordt.

Ook ik hoop elke dag op een bericht dat Nina vertrokken is, al is het maar voor even, maar liefst definitief. Ik blijf hopen en haar aanmoedigen. De deur is niet op slot, Nina! De banden die je tegenhouden, heb je zelf in handen. Laat ze los, en je bent vrij. Jullie zijn vrij.

Vrij

Ik snap nog steeds niet hoe mensen hier aanmoedigend 'vrij' kunnen blijven roepen in deze situatie.

En ik ga het niet nog een keer uitleggen.

Pennestreek

Pennestreek

14-08-2018 om 12:37

En dd

Ik val niet over je taalbeheersing, wel over je toon en het gebrek aan professionaliteit. Gaan lachen, beweren dat dingen niet waar zijn of volgens jou (!) niet kunnen kloppen vind ik een zorgwekkende houding voor een (toekomstig) maatschappelijk werker. Een groot deel van je werk zal bestaan uit luisteren naar mensen, open staan voor hen, en ze helpen. Tot jouw taken hoort niet waarheidsvinding.

En het zou je ook sieren als je geen dingen als feit verkondigt waar je geen verstand van hebt. Iets zeggen over hoe het na de scheiding zal gaan is onmogelijk tenzij je goed ingevoerd bent in het Belgisch recht (want TS is Belgische en woont daar ook). En dan nog, je kent de situatie niet, alleen flarden.
En ook hier in Nederland kan er (gelukkig!) niet zomaar via de kinderrechter geregeld worden dat een ouder nooit meer alleen mag zijn met zijn of haar kind. Geestelijke mishandeling is heel lastig aan te tonen. Dus zomaar stellen dat het zo 'geregeld' kan worden is onzin.

En dan heb je het over de leerplichtambtenaar. Waar komt die ineens vandaan? Die is helemaal niet in beeld. Pas als dochter van Nina zou verzuimen wordt een leerplichtambtenaar ingeschakeld, maar dat is niet het geval, ze gaat netjes naar school. Alleen lijden haar prestaties onder de situatie.

Kortom, ik hoop dat je nog wat (levens)ervaring opdoet en wat minder overtuigd raakt van jezelf en je eigen kunnen. Dan pas zul je je (mooie) werk echt goed kunnen doen.

Nina

Nina

14-08-2018 om 12:45

@ dd

Waar haal je in godsnaam het idee dat ik hier een verhaal zou verzinnen? Denk je echt dat ik me daarmee zou bezighouden? Waw, je wordt zeker een top-maatschappelijk werker!!

Ik durf hier niets meer te zeggen op deze manier en weet niet meer waar ik nu nog terecht kan.

Sommigen vinden me vaag, maar het is moeilijk om dingen te vertellen omdat ik bang ben ja.

Hard (ot)

Wat wordt er hard gereageerd naar dd toe!
Ze heeft twee dezelfde reacties gepost. Ik denk dat ze de eerste eigenlijk niet had wille; versturen omdat de nick nogal wat betweterig kon overkomen; nl Dr. Didi.
Maar het is nu eenmaal zo op dit forum, je kan je mail niet zelf corrigeren. Haar tweede post direct achter de eerste, vatte ik zodoende op als een correctie van haar nicknaam.

Ze schrijft niet onder twee namen. Haar naam in de eerste post wordt steeds door anderen aangehaald. Zelf blijft ze na die uitglijder constant schrijven onder dd.
===

Haar eerste reacties waren misschien lang en erg achter elkaar. Ze had beter bij elk item op enter kunnen drukken en zo puntsgwijs haar reacties geven. Maar om nu sneren uit te delen over haar taalvaardigheden terwijl het onderwerp daar te serieus voor is, vind ik zoutloos.
===

Haar post kan gevoelig liggen bij forummers zoals elke reactie vanuit een professional zwaarder wordt gewogen dan een niet-professional. (Net alsof professional hier niets te zoeken hebben. Al zeker geen professional met een andere kijk op de zaak.)

Maar ze heeft wel een punt waar ik mij ook over verbaas en waar ik voor vrees: Hoe komt het dat school of de huisarts geen actie heeft genomen? Niet zo zeer om te twijfelen aan de ernst van de situatie, maar eerder de verbazing tov de afwachtende houding van derden terwijl het blijft sudderen.

===
Nu, over een paar weken beginnen de scholen weer; de mentor heeft zo weer meer contact met de dochter. De ‘zorgtaak’ van school kan hervat worden. Het is maar de vraag of de dochter het komend jaar nog wel trekt; zowel zichzelf als moeder op sleeptouw nemen.
Maar zo op afstand, kunnen de andere forummers ook bitter weinig voor haar doen.
En is de post van dd zeker zinvol. Want daarin wordt geschreven over de harde waarheid; het gevaar van ots.

Mari

Mari

14-08-2018 om 13:05

vaag en Nina

Als er sprake is van fysiek geweld zijn zaken makkelijker aan te tonen en te vertellen dan bij emotionele terreur, al dan niet bewust gepleegd. Toch kan het minstens even schadelijk zijn. Het is alleen minder 'hard' te maken voor de omgeving.
https://verilymag.com/2016/08/emotional-verbal-abuse-domestic-abuse-mental-health-physical-abuse-assault

Nina ik geloof je hoor. Maar eerlijk is eerlijk: ik zou ook graag zien dat 'doorpakt' al zou het maar even tijdelijk zijn. Maar ik begrijp ook dat je murw, lam en bang bent. Toch je dochter zegt "nu zet je toch echt door he Mama"?

Maar goed, het is jouw tempo. Ben je nog naar het appartement wezen kijken zaterdag?

FF Zo

FF Zo

14-08-2018 om 13:16

Pennestreek

Nina heeft aangeven dat er al gesprekken zijn geweest met leerkrachten. Dochter had daarin ook aangegeven hoe ze zich voelde. Speelt dus niet alleen na begin van de vakantie. School is op de hoogte.

Daarnaast de moeder van Nina. Als je als moeder / grootmoeder ziet hoe je dochter en kleindochter wordt behandeld dan trek je toch ook aan de bel?

@Nina. Het is niet de bedoeling om je weg te jagen. Integendeel. Iedereen probeert je zo goed als mogelijk te helpen. Wellicht is dit de enige plek waar je je verhaal kan doen. Dus loop niet weg.

noor

noor

14-08-2018 om 13:17

Nina

Misschien begrijpelijk dat je dingen niet durft te zeggen uit angst, maar dan is dit een verwarrend draadje en kunnen we niet adequaat reageren.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2018 om 13:22

Ik kan mij niet voorstellen dat een ouder dit allemaal laat gebeuren. ===

Als je er niet mee te maken hebt, is dat ook moeilijk te bevatten. Dus zul je moeten accepteren dat het gebeurt.

Je aanpak van wakkerschudden, vind ik niet zo'n opbouwende als ik eerlijk ben. En toch wel getuigen van gebrek aan inzicht. Geeft op zich niet, als je maar open staat om bij te leren, zodat je in je rol als maatschappelijk werker mensen op een goed geïnformeerde manier bij kunt staan.

Over het inzicht van huisartsen... dat kan soms ook raar gaan. Onze huisarts toen ze een verwijsbrief vroeg om te laten onderzoeken of ze add had: "Add? Welnee, iemand die op het mbo zit kan geen add hebben!". Toen ik dat hoorde viel ik nog net niet van mijn stoel. Dochter was hierna het vertrouwen in deze huisarts kwijt. Hij heeft mij later met dezelfde vraag op het spreekuur gehad en heeft dat toen zonder commentaar gedaan. Of hij heeft bijgeleerd, of hij kende me goed genoeg om het al door te hebben . Een huisarts is geen psychiater, hij kan dus een verkeerde inschatting maken door gebrek aan kennis. Een psychiater moet niet voor Jan Doedel nog 6 jaar studeren om zich psychiater te mogen noemen.

Hopelijk gaat het bij de dochter van Nina niet om zelfmoord, maar beschadigen is toch echt niet hetzelfde als zelfmoord plegen. Als daar ongelukken bij gebeuren, is dat 'pech', maar niet doelbewust gedaan.

Wat betreft school versus thuis: mijn oudste dochter was thuis niet het makkelijkste kind. We zeiden weleens dat ze als puber geboren is. Achteraf is er meer duidelijk geworden over het waarom, maar toen hadden we veel met haar te stellen. Toen we later met een leerkracht van de basisschool over haar gedrag spraken, vielen aan weerskanten de kaken naar beneden. Op school was ze altijd voorbeeldig, maar onderwijzers kregen het weleens benauwd van haar. Ze hield álles in de gaten. Waar is juf, wat doet juf, hoe doet juf? Overal de oogjes van mijn dochter. De onderwijzeres waarmee we spraken, stuurde dochter daarom weleens op een boodschapje uit. Even iets naar een meester brengen, bijvoorbeeld. Maar verder... lief kind. Toen wij vertelden hoe dochter zich thuis gedroeg, was ze verbijsterd. Hoe was het mógelijk!? Dat hadden ze nooit achter dochter gezocht. Ik wil hiermee duidelijk maken, dat onderwijzers alleen weten wat ze horen en eventueel zien. Alles wat ze niet horen of zien, nou ja... dat horen of zien ze dus niet.

DD, het was jouw persoonlijke keus om Nina's verhaal te lezen en de reacties erna ook. Schuif je 'verspilde energie' dus niet in de schoenen van Nina.

Pennestreek

Pennestreek

14-08-2018 om 13:36

FF Zo

School is dicht, want het is vakantie. Dus kan per definitie nu niets doen. Dus dat het al van voor de vakantie dateert, is nu niet relevant.

En wat verwacht je nu van de moeder van Nina? Dat die met een auto voor komt rijden, Nina en kleindochter die auto in sleurt en hard gas geeft? Of dat ze 'de instanties' inschakelt? Wat stel je je daar dan bij voor?

Nina is al bij de huisarts geweest (haar man ook trouwens) en die heeft daar niets mee gedaan. Daar kun je van alles van vinden, maar een huisarts is geen psychiater (hier al vaker, terecht, opgemerkt) en moet het doen met het verhaal (eenzijdig) van een patiënt, in waarschijnlijk een minuut of 10. Knap hoor, als je dan een goede diagnose weet te stellen... De huisarts van Nina is wel erg op de vlakte gebleven, dat wel. Maar we waren er niet bij, dus we weten niet wat en hoe Nina het verteld heeft.

Nee, de enige die actie kan ondernemen is Nina zelf. Gelukkig ook maar. Het zou toch wat zijn, als relatieve omstanders (school, oma) zelf naar instanties zouden kunnen stappen. Maar ja, het vergt wel kracht, energie en moed van Nina om in actie te komen. Die proberen we haar hier te geven, volgens mij.

Pennestreek

Pennestreek

14-08-2018 om 13:46

@Nina

Fijn om weer even van je te horen. Waarom durf je hier niets meer te zeggen? Er zijn toch ook mensen hier die je wel begrijpen en je steunen? Pik uit alle bijdragen de dingen waar je wat aan hebt, en negeer de rest. Je hoeft je niet te verdedigen!

Hoe is het nu? Ik ben ook benieuwd naar of je naar dat appartement bent gaan kijken, en of je dochter nog bij je moeder is. En wat maakt nu precies dat je niet een paar dagen weg durft te gaan? Als je bang bent voor fysiek geweld kun je dat oplossen door naar een plek te gaan die je man niet kent (bij een van de OO-deelnemers, of een blijf-van-mijn-lijf-huis, of gewoon een vakantiehuisje). Of ben je bang dat hij zichzelf wat aandoet?

Nogmaals, ik heb sterk het gevoel dat het nu langzaamaan erger wordt, en dat er op een keer iets/iemand ontploft. Ik hoop voor je dat je dat moment voor kunt zijn. En ik denk echt dat een paar dagen weg voor jullie alle drie belangrijk is, zodat jullie allemaal een beetje tot rust kunnen komen.

Sterkte weer. Ik denk aan je.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.