Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon teleurgesteld over schooladvies wat nu?


lonneke

lonneke

07-05-2015 om 08:25

scores

Maar met een b voor rekenen en een c voor begrijpend lezen is een t/h brugklas niet zo raar? Dan zou ik niet aan VWO denken. Verder, over het algemeen, worden de leerlingen in de t/h brugklas wat meer aan de hand genomen, stof ingedeeld in kleinere brokjes, meer uitleg etc. Als jouw zoon wat gemakkelijk is met begrijpend lezen (wat ik zo kan opmaken uit jouw opmerkingen), dan is zo'n klas ook nog eens beter voor hem want meer herhaling. Voorwaarde is wel dat hij in een klas zit met havoboeken. Bovendien is het fijner bij de besten te horen dan bij de minderen. En, de kinderen in een t/h klas zijn vaak gemotiveerd om hard hun best te doen. Voor hen staat nog meer op het spel, de meesten willen toch naar de havo en knokken daar dan ook voor.
Mijn zoon heeft in zo'n klas gezeten, bij hem ging zo'n 60% door naar havo.

sarah

sarah

07-05-2015 om 09:15

ach die scores

Dochter heeft vaak genoeg b scores gehad, vorig jaar zelfs een lage b voor rekenen.(lll) Ze gaat nu naar gymnasium en ik twijfel echt niet aan haar niveau. (Oke de laatste cito toevallig a rekenen en bl)
Ze zal vast niet tot de beste behoren vd klas. Prima, leert ze hard werken van.

Ulla

Ulla

07-05-2015 om 09:50

als lonneke

Je moet ook realistisch zijn. Er zijn te veel ouders die denken dat hun kind vwo kan. Ik kom ze in mijn werk tegen en ook hier. Natuurlijk zeggen de scores niet alles, maar dat geldt ook wanneer ze hoog zijn...

Hele plaatje

Daarom vroeg ik ook in#51 naar een breder plaatje. Wendy gaf aan dat hij altijd een a scoorde voor rekenen, behalve in groep 8. Maar ook dat was een hoge b. Voor andere scores ook een a, (is dat voor werkwoordspelling?).
Het geeft mij toch een beeld van een kind dat 'makkelijk' regeltjes kan toepassen en makkelijk kan leren.
Misschien wel zo makkelijk dat hij zich zou vervelen in een klas waar het tempo lager ligt.

Ik begrijp de opmerking over voorooordelen niet. Het gaat mij niet om gemotiveerd zijn. Het gaat mij om het vermogen van een leerling om de stof te leren en toe te passen. En met die a's beheerst de jongen best over een bepaald vermogen om nieuwe materie tot zich te nemen. Het is eerder de vraag waarom hij dit jaar is teruggevallen, als hij werkelijk is terug gevallen...
Ik weet niet of de C voor een toets begrijpend lezen een eenmalige misser was of niet. Maar de leerkracht heeft hier wel een flinke duit in het zakje gedaan. Een wat positievere leerkracht had hem over de streep getrokken.

Ulla

Ulla

07-05-2015 om 10:50

Positievere leerkracht?

Daar kan jij zo niet over oordelen, Flanagan. Misschien is het gewoon een realistische leerkracht.

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 10:57

Ionneke

Tja, elke scholengemeenschap richt die dakpanklassen anders in. Vaak zitten er toch vooral leerlingen uit het lagere niveau tenzij er geen hoger niveau meer is. Ik bedoel dat als een school alleen havo/vwo brugklassen aanbiedt en geen aparte VWO klassen dan zitten er in de havo/vwo klassen dus ook leerlingen met een VWO advies.

In een mavo/havo brugklas daar waar ook havo/vwo brugklassen en vwoklassen zijn verwacht ik weinig echte havisten en is het lastig om je op te trekken als het gemiddelde niveau lager is.

Mijn jongste zit niet in een dakpanbrugklas maar moet wel een 8 voor alle vakken hebben om een trapje hoger te gaan en met samenwerkopdrachten, een 1 omdat de leerkracht het huiswerk opeens een keer niet op magister heeft gezet en nog veel meer akkefietjes wordt dat gewoon lastig. Mijn oudste in een dakpanbrugklas moest gemiddeld een 7,5 staan en dat is toch net weer een flink verschil en vooral omdat hij aan de bovenkant zat van die dakpanbrugklas.

Lynn

Lynn

07-05-2015 om 11:39

Lonneke / begrijpend lezen

"Mijn zoon heeft in zo'n klas gezeten, bij hem ging zo'n 60% door naar havo."

Dus 40% van de klas ging naar 2 vmbo-t?

Hoeveel procent van een havo/vwo-klas gaat er naar 2 vmbo-t, denk je?

Ik ben van het hoog mikken, mits gefundeerd. Met allemaal A's (zoals ik las) en een hoge b voor rekenen en andere onderdelen, lijkt me dit een best slimme jongen.

Blijft over de C voor begrijpend lezen. Wendy, hoe was begrijpend lezen in groep 6 en 7?

En Wendy: je man heeft kennelijk meer vertrouwen in je zoon. Waarom hij wel en jij niet?

Even voor jouw begrip: mijn zoon scoorde in groep 6 een III voor begrijpend lezen en in groep 7 een V!!

Hij zit nu probleemloos op het gymnasium!

Ook hij was (net als je zoon) erg slordig met begrijpend lezen. Dacht dat hij het wel wist, las niet terug, vooral slordig omdat hij het niet leuk vond en niet zijn best deed om het systematisch aan te pakken. Met veel oefenen in de kerstvakantie van groep 8 heeft hij uiteindelijk een I gescoord. En dus vwo-advies gekregen.

NB. Wij vonden wel beiden dat hij een "echt" vwo-kind was en hebben dus ook alles eraan gedaan om vwo-advies te krijgen en een plaats in een vwo-klas.

Het zou mij niets verbazen als jouw zoon een I of II zou kunnen scoren op begrijpend lezen als er met hem goed geoefend was (en geanalyseerd was waar het mis ging tot op dat moment).

Die kans is nu voorbij, helaas.

Maar op basis van wat ik lees zou ik meer vertrouwen hebben in jouw zoon en hem een havo/vwo brugklas gunnen. Ik zou echt kijken of je dat niet op de een of andere manier kunt bewerkstelligen.

Lynn

Lynn

07-05-2015 om 11:58

p.s.

Ik ken jouw zoon niet en weet niet of hij uiteindelijk vwo aankan.
Maar zelfs als dat niet haalbaar is, dan neem ik aan dat jij het ook waarschijnlijker acht dat hij na een h/v brugklas in 2 havo komt, dan na een v/h brugklas. Geen garantie, maar meer kans.

Ik zou bang zijn dat hij in een v/h brugklas het te saai vindt, te weinig geprikkeld en uitgedaagd wordt en dat dat hem juist zou doen onderpresteren. Dat zou pas jammer zijn.

Dan beter op h/v brugklas inzetten, wat hij zelf wil, hem de kans geven te laten zien dat hij dat kan. En dan is vervolg in 2 vwo en 2 havo allebei prima voor hem. Als hij een echte havo leerling is volgens BO zou hij h/v dus prima moeten kunnen.

wendy80

wendy80

07-05-2015 om 12:14 Topicstarter

Lonneke De boeken die ze krijgen zijn vmbo t/havo boeken ze krijgen namelijk les op vmbo t en uitdaging op havo.

Ik heb daar al over gesproken met het vo en die gaven het voorbeeld van een toets is op vmbo t niveau en dan extra vragen op havo niveau.
Aan het eind geven ze kinderen die echt havisten zijn extra les in kleinere groepen om klaar gestoomd te worden voor havo 2.

Ulla ik denk dat niet van mijn zoon hoor dat hij vwo kan ik ben ontzettend trots op hem met een havo advies maar ik had net zo trots op hem geweest met een vmbo basis advies.

Barvaux Je heb hier 2 dakpanklassen en dan nog een aparte vwo en gymnasium klas.

Lynn Mijn man heeft zoiets van laat hem het maar proberen als het niet lukt dan heeft hij het geprobeerd.
Waarom ik daar anders over denk is meer omdat ik bang ben dat als het niet lukt hij juist nog meer baalt en teleurgesteld is.

Maar in ieder geval bedankt voor al jullie reacties.

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 12:24

oh dan is het simpel

"Barvaux Je heb hier 2 dakpanklassen en dan nog een aparte vwo en gymnasium klas."

Dan moet hij zeker naar de havo/vwo klas omdat hij een echte havist zou zijn en de vwo'ers zitten al in hun eigen klassen.

Ook wat je zegt over extra vragen op havo-niveau en extra lessen aan het eind van het jaar stemt mij niet positief. Hij krijgt het hele jaar les op een te laag niveau. Ik ben niet bang dat dat te saai zou zijn maar hij kan zich nergens aan optrekken en als alle andere havisten in die havo-vwo brugklas zitten moet hij zich toch extra bewijzen.

Nastia

Nastia

07-05-2015 om 12:25

Havist

Als hij 'n echte havist is dan hoort hij dus in de havo/vwo-klas. Daar wordt lesgegeven op havo-niveau en hij stroomt door naar havo (of vwo). Als ze in vmbo/havo lesgeven op vmbo-niveau zit hij daar dus niet op z'n plek. En ondanks dat hij het makkelijk zou moeten kunnen moet hij zich tóch extra bewijzen, extra vragen maken op de toets, hogere cijfers halen, klaarstoomlessen volgen... dat zou helemaal niet nodig moeten zijn.

Ik ben het eens met je man. Je kan beter proberen en het niet halen, dan niet eens de kans krijgen om te proberen. En teleurstelling is helemaal niet erg, daar hoef je je kind niet tegen te beschermen.

Cito-toets

Ik ben benieuwd naar de cito-score. Als hij daar 542 scoort, mag hij dan wel naar de havo/vwo klas?

@ulla, tsja wat is realistisch? Ik heb geen info over de werkhouding, alleen over de behaalde a'tjes, een hoge b en een c. Ik weet ook dat lln zeer gebaat zijn bij een school/ leerkracht, die in hen gelooft. Zoals je zelf al schreef; soms gaan de minder goede havo/vwo lln naar t. Andere minder goede havo/ vwo lln gaan dus wel door.

Ulla

Ulla

07-05-2015 om 13:04

de meeste leerlingen gaan door naar havo of vwo, zoals ze geplaatst zijn.

lonneke

lonneke

07-05-2015 om 13:36

regionaal verschillend

Kennelijk is het regionaal verschillend. In onze regio kom je echt niet met een b (ook al is het een hoge) voor de laatse rekencito en een c voor de laatse begrijpend lezencito in een h/v klas, hoogstens in een havo brugklas. Hier wordt op vwo-niveau les gegeven in een h/v klas en op havo-niveau in een h/t-klas. De kinderen maken de proefwerkweek mee van atheneum in de h/v klas en die van havo in de t/h klas. Dus in feite volg je vwo en havo (met extra instructie). In de t/h klas zitten potentiele havo-leerlingen, geen kinderen die het niveau niet aan kunnen. Het is dus geen plek met alleen maar vmbo-leerlingen, zoals kennelijk op andere plekken.
Ik had mij trouwens vertypt, 90 % ging door. En niet 60%.

lonneke

lonneke

07-05-2015 om 13:38

Als met kerst blijkt dat je te laag zit qua niveau (ik geloof gemiddeld hoger dan een 8) in de t/h klas, dan stroom je dan al door naar een hoger niveau, zeker als de proefwerkweek goed gemaakt is.

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 13:46

Ionneke

Dat is niet regionaal verschillend maar per school. Ik neem aan dat de school waar jij het over hebt dus geen aparte VWO-klassen heeft en dan klopt het inderdaad precies maar zodra een school dat wel heeft is het onzin om de havo/vwoklas te vullen met vwo'ers met alleen A's en een enkele B.

lonneke

lonneke

07-05-2015 om 13:50

regio

De scholen in de regio doen het hier allemaal zo, shoppen heeft weinig zin.
Verder, hoezo neem jij aan dat er geen aparte vwo-klassen zijn? Er zijn gymnasium-, atheneum-, havo-, tl-, h/v-, t/h-brugklassen.

Evanlyn

Evanlyn

07-05-2015 om 13:54

diploma

Die verschillen zijn raar, want je leidt toch hopelijk op voor hetzelfde diploma. Een en hetzelfde kind kan op de ene plek wel een bepaald diploma halen en op de andere niet. Aan het niveau van het kind zal het dan toch niet liggen. Wel aan de gemakzucht van scholen in dichtbevolkte gebieden, die liever streng selecteren dan goed les geven.

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 13:54

Waarom zou je dan een kind met een VWO advies en A-scores in een h/v brugklas zetten waar lesgegeven wordt op VWO niveau als er ook VWO brugklassen zijn?

Moni

Moni

07-05-2015 om 18:53

Ik denk dat kinderen met havo/vwo advies naar de dakpanklas gaan

Er zijn best veel kinderen die tussen havo en vwo in scoren. Die worden dan niet toegelaten in de vwo-klas. Daar heb je een gymnasiumscore voor nodig. Het is een soort vwo+.
Hier één vwo-klas met minimaal 545 citoscore (toen dat nog van belang was).
En drie havo/vwo klassen met les op vwo-niveau en cijfers op twee niveaus.
En vier havo/vmboT klassen met les op havo-niveau.
En vier vmboT klassen met les op vmboT niveau.

Ulla

Ulla

07-05-2015 om 20:46

wendy

Het was mij wel duidelijk, hoor, dat je sowieso trots op je zoon bent. In tegenstelling tot wat Lynn suggereert, denk ik niet dat het met een gebrek aan vertrouwen in je zoon te maken heeft.

Ik vind het trouwens wel een goed idee van school om een klein groepje havo-leerlingen bij elkaar te zetten en zo optimaal voor te bereiden op 2 havo.

Wat ik vaak wel kwalijk vind aan de overgangsnormen van sommige scholen, is dat er vaak meteen zulke hoge cijfers worden gevraagd voordat je op mag stromen. Dan zou een leerling met alleen maar zesjes (op havo-, niet op vwo-niveau uit de havo/vwo-klas wel door mogen naar 2 havo, terwijl een leerling uit de t/h-klas een 7,5 of zelfs 8 moet staan gemiddeld. Dat is dan op t-niveau neem ik aan, maar zelfs dan is dat op havo meer dan een zes. Hier zou je op school nog naar kunnen vragen, of dat wel eerlijk geregeld is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.