Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon teleurgesteld over schooladvies wat nu?

Mijn zoon heeft vorige maand zijn eindadvies gekregen havo voor vmbot/havo brugklas echter is hij enorm teleurgesteld en wilt hij graag naar de havo/vwo brugklas.

Je merkt echt aan hem dat hij in een dip zit roept ook steeds laat het me maar proberen.

Ik zeg steeds tegen hem dat hij juist trots moet zijn op zichzelf maar het helpt niet.

Iemand tips hoe we hem op kunnen vrolijken en hij het gaat accepteren?


Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 20:15

Vreemd advies

Met een havo-advies kun je je kind inschrijven in een havo of een havo/vwobrugklas afhankelijk van wat de school aanbiedt.

Een havo advies voor een mavo/havo brugklas vind ik een heel vreemd advies. Voor een mavo/havo brugklas heb je een mavo of een mavo/havo advies nodig.

Ik heb nog nooit gehoord van het advies wat jouw kind heeft gekregen. Is dat normaal bij jullie? Zijn er meerdere middelbare scholen waar je uit kunt kiezen en neemt niemand hem aan in een havo of havo/vwo brugklas?

'Laat maar zien wat je waard bent'

Ik denk dat je weinig kunt doen tegen deze teleurstelling. Het zou zelfs kunnen zijn dat er in het leven nog vaker een teleurstelling voorbij komt. Dus daar zal hij toch mee moeten leren omgaan. 'Laat maar zien wat je waard bent', zou ik tegen hem zeggen. En er zelf voor waken dat je zelf niet al te negatief gaat praten over VMBO, want stel dat hij na een jaar toch VMBO-t moet gaan doen, dan moet daar een redelijk positief beeld over ontstaan.

Tsjor

Jesse_1

Jesse_1

03-03-2015 om 22:49

Proberen

Met een HAVO advies, kun je proberen om het toch aan te melden in een HAVO/VWO brugklas. Op het formulier kun je als het goed is als ouders zelf nog een motivatie toevoegen. Als zoon echt graag wil, zou ik dat zeker proberen. Of is er een geschikte school in de buurt die ook HAVO klassen heeft?
En wil hij graag naar het VWO? Dat kan ook prima via de HAVO.

Hier doen ze min of meer hetzelfde, ik geloof dat ze alleen nog maar enkele adviezen mogen geven, dus bij een mager VWO advies, geven ze VWO advies met daarbij de kanttekening: onze voorkeur gaat uit naar plaatsing in een HAVO/VWO brugklas.

sarah

sarah

03-03-2015 om 23:00

bespreken

op school. Hoe gaat school om met de eindcito? (Sommige scholen willen advies ev bijstellen naar boven adv uitslag) Dan heeft je zoon nog een paar weken om flink te werken.

wendy80

wendy80

04-03-2015 om 07:15 Topicstarter

Al gesprek gehad

Ze zijn voorlopig advies was vmbo-t/havo eindadvies mogen ze niet dubbel geven maar hij is volgens school echt een havo kind.

We hebben hier 2 scholen die beide dakpanklassen aanbieden op vmbo t/havo en havo/vwo.

Ik ben bang dat het te hoog gegrepen is als ik hem op havo/vwo zet en mijn man vind dat we hem de kans moeten geven.

Het gaat hem niet zo zeer om het vwo gedeelte maar hij wilt les op havo en bij de vmbo-t/havo klas krijgt hij les op vmbo-t en extra werk op havo hij vind dat niet kloppen bij zijn advies.

Ik heb al een gesprek gehad met zijn leerkracht en de ib er die zijn beide voor vmbo-t havo klas.

Maar dit is ook niet leuk hoe hij nu is..

four

four

04-03-2015 om 07:19

dus het kan gewoon

Wees blij met een gemotiveerd kind en schrijf hem in in de brugklas waar hij naar toe wil.

wendy80

wendy80

04-03-2015 om 07:25 Topicstarter

ik ben ook blij

Blij ben ik zeker hoor en enorm trots op hem.

Ik ga zo nog maar een gesprek wagen op school.

Wendy80

Een leerkracht en de Ib-er vallen elkaar niet af, want ze hebben dat advies samen opgesteld. Als in jullie omgeving twee scholen zijn, woon je in een niet al te grote stad. De coordinatoren van de VO kennen dan vaak de ib-ers van de basisscholen en zullen ook contact hebben met de ib-ers voor terugkoppeling, helemaal met dubbele adviezen.

Soms wordt een kind in een niveau hoger geplaatst als daar minder lln zijn (dus eigenlijk een tekort). Om te zorgen dat dat jouw kind kan zijn, kan je een gesprek aangaan met de vo-scholen. Soort van persoonlijke band bouwen. Zo ken ik een jongen met mavo-havo advies waarbij de vo-school contact opnam met de basisschool om te vragen of die jongen een rustige jongen was met een goede werkhouding want dan wilden ze hem plaatsen in de havo-vwoklas. De basisschool gaf aan dat dit wel het geval was en de jongen werd inderdaad geplaatst in die klas met 17 lln. Soms heb je mazzel.

Maar de teleurstelling komt waarschijnlijk ook doordat de vrienden van je zoon wel naar de havo-vwo gaan. Het wondelijke van een start op een vo is hoe snel lln nieuwe vrienden maken. Dus iedereen maakt een nieuwe start en de gegroeide band na 8 jaar basisschool is als een prik in een ballon verdwenen. Misschien heeft je zoon een oudere neef of buurjongen die dat kan bevestigen.
Dat de basisschool een dakpanadvies geeft, is waarschijnlijk te 'wijten' aan een werkhouding. Misschien is hij dan op de mavo-havo klas beter in op zijn plaats.

Op naar een gesprek met de vo.

Zondernaam

Zondernaam

04-03-2015 om 08:49

Spijt

Vorig jaar zaten wij in een soortgelijk schuitje. De twijfel was tussen mavo/havo brugklas en havo/vwo. Met praten en testen hebben we kind in een havo/vwo brugklas gekregen. En ik heb soms spijt. Het is echt een tandje te hoog voor hem denk ik. Hij zal met heel veel moeite wel overgaan naar 2 Havo maar het kost hem en ons heel veel tijd. Op zondagen doe ik allang niks meer want die gaan op aan huiswerk maken met hem. Anders redt hij het niet.
Aan de andere kant, ben ik blij dat we hem deze kans gegeven hebben. Anders hadden we ons waarschijnlijk altijd afgevraagd of er niet toch meer in zat. En soms denk ik ook te merken dat het ineens beter gaat. Dan komt er ineens een 8 voor een moeilijk proefwerk aardrijkskunde binnen en dat is dan heel fijn. Heeft mij wel een hele zondag gekost, maar goed. Ik heb er alleen een heel hard hoofd in dat hij z'n Havo eindexamen ooit gaat halen.
En toch zou ik het wel proberen, als ik jou was. Net zoals je man zegt: geef hem die kans. Maar bereid je dan wel voor; het kan zwaar worden. ik vind het best vervelend om een kind zo op zijn tenen te zien lopen.
Wat ik wel goed zou navragen, is naar de overgang van de brugklas naar de tweede. Hoe kom je vanuit een mavo/havo brugklas in 2 havo terecht? Hier bleken de eisen erg hoog te liggen, en grotendeels ook subjectief te zijn (werkhouding). Sterkte!

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 08:59

inderdaad

Zorg dat je goed (op papier!) hebt wat de eisen zijn om over te gaan naar havo 2 en zorg dat je zoon dat ook weet.

Als ze in de mavo/havo brugklas les geven op mavo niveau kan ik niet geloven dat de havo/vwo brugklas te moeilijk voor hem is want dan zullen ze daar niet op vwo niveau les geven toch? Dan geven ze daar op havo-niveau les en geven ze extra stof aan de potentiële vwo'ers. Als dat zo is: probeer hem in de havo/vwo klas te krijgen. Het is makkelijker voor hem om zich op te trekken aan de andere goede leerlingen. In de mavo/havo klas loop je de kans dat hij zich omlaag duwt richting de mavisten.

Geen tussenstap

Er wodrt hier gedaan alsof je met en havo advies kunt kiezen tussen een vmbo/havo of havo/vwo klas.
Dat is ( niet meer ) vanzelfsprekend.
Er zijn heel wat scholen die hun dakpanklassen voor de helft vullen met leerlingen met een enkelvoudig advies van het hoogste niveau. Havo/vwo voor de helft vol met vwo leerlingen.

De juffen van deze leerling adviseren havo in de vmbo/havo klas.

Ik vind het een akelig precies advies ( waar bemoeit men zich mee ), maar ik zou zeker niet als vanzelfsprekend aannemen dat deze leerling ook op de havo/vwo klas kan worden aangemeld. Vraag om uitleg. Desnoods bij de school bij wie je wil aanmelden. Is er een overstapprotocol dat duidelijkheid geeft?

#11"Als dat zo is: probeer hem in de havo/vwo klas te krijgen. Het is makkelijker voor hem om zich op te trekken aan de andere goede leerlingen."
Ik krijg de indruk dat de scholen juist bang zijn voor het naar beneden halen van het niveau.

wendy80

wendy80

04-03-2015 om 09:36 Topicstarter

Scholen

De 2 scholen hier hebben 2 dakpan klassen vmbo-t/havo en havo/vwo daarnaast gewoon brugklas vwo en gymnasium o en ook nog vmbo-t.

Ik twijfel enorm ik zeg niet bij voorbaat dat hij het niet kan maar ik wil ook geen kind die op zijn tenen moet lopen om het bij te kunnen benen.

Hoe het doorgaan naar havo 2 is weet ik niet dat zal ik inderdaad eens gaan informeren.

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 09:44

miriam

De school van wendy heeft ook gewone VWO brugklassen en een school die dat heeft zal natuurlijk de VWO'ers die ze 'over' hebben in de havo/vwo brugklas plaatsen.

Wat we niet door elkaar moeten halen zijn scholen zónder aparte VWO brugklassen met scholen die dat wel hebben.

Een kind met een gewoon havo advies kan zich inschrijven in een havobrugklas en in een havo/vwo brugklas. Dit, inderdaad, akelig precieze advies is een beetje onzinnig. Geef een mavo/havo advies OF een havo advies maar een havoadvies met plaatsing in een mavo/havo brugklas waar les gegeven wordt op mavo niveau is onzinnig. Dat is hetzelfde als zeggen dat een kind een VWO advies krijgt maar in een Havo brugklas geplaatst moet worden.

Als de m/h-brugklas volledig les geeft op havo niveau is er niets aan de hand, nu wel. Ik vraag me af of de leerkrachten op de basisschool wéten dat ze in de m/h-brugklas les geven op mavoniveau. Hier doen ze dat niet. De lessen in een dakpanbrugklas (m/h of h/v) zijn altijd op het hoogste niveau maar de cijfers zijn op het laagste niveau. Daarom moet je hogere cijfers halen om naar het hoogste niveau door te kunnen stromen dan dat je begint in een brugklas volledig op het hoogste niveau (een VWO of Havo brugklas dus).

Geen havo klas?

Is er helemaal geen havo brugklas?

Met het vmbot/havo advies, zeggen de juffen dus ook naar welke school je knd moet. Dat is toch raar?

Angela67

Angela67

04-03-2015 om 09:54

op tenen lopen

hoe erg is dat?
het is toch beter om spijt te hebben van wat je wel hebt geprobeerd dan om wat je niet hebt geprobeerd? Hij wil het, je man steunt hem en jij zou uit (in mijn ogen beperkende, beschermende, moederlijke) instinct weigeren?
What's the worst that can happen?

(dit is even afgezien van het feit dat het organisatorisch misschien niet lukt omdat VO scholen en Basisschool niet mee willen werken . . .)

gr Angela

Geen theorie

Barvaux, het heeft weinig zin om te theoretiseren over wat handig zou zijn voor scholen.
Ik constateer dat er steeds meer scholen zijn die de dakpanklas voor afstroom ipv opstroom gebruiken en om die reden de klassen voor een goed deel vullen met leerlingen met een enkelvoduig advies van het hoogste niveau, en voor de rest met dubbeladvies. Dus havo/vwo =50% vwo 50% havo/vwo en 0% havo.

Dergelijke specificaties vind je in bijvoorbeeld de Keuzegids van Amsterdam.

Kortom: het is niet vanzelfsprekend dateen lln met een havo advies, terecht kan ineen havo/vwo klas.

Mieke

Mieke

04-03-2015 om 10:15

Zoon ook

Onze zoon had vorig jaar hetzelfde advies. Havo advies met plaatsing in een mavo/havo klas. Hij wou dat niet omdat hij er zeker van was dat hij dan nooit op de havo terecht zou komen. Iedereen gaf aan dat dat niet zo was en uiteindelijk is hij naar de mavo/havo klas gegaan.

Ik heb daar zo'n spijt van. Probleem is dat hij gemiddeld een 8 moet staan voor ned/eng/wis en gemiddeld een 8 voor de overige vakken om rechtstreeks naar de havo te gaan. Staat hij tussen de 7 en 8 dan is hij een bespreekgeval. Ned/Eng en Wis blijkt dus achteraf eigenlijk het enige te zijn dat telt. En Eng/Ned zijn nou net zijn minst goede vakken en dat wisten wij van te voren al. Hij is dyslectisch en heeft al sinds de basisschool een pesthekel aan Nederlands/taal.

Hij staat nu voor de overige vakken gemiddeld een 8 (7,6 niet afgerond). Dat is dus prima. Zijn Ned/Eng/wis moet omhoog. Alle focus is dus op deze drie vakken dat veroorzaakt zo'n stress bij hem. Hij vind andere vakken namelijk veel leuker en interessanter. Voor Engels staat hij nu een 6,8. Voor Engels een 6,6 en voor wiskunde een 7,5. Dat is dus net te laag. Vervelend vind ik dat er ontzettend geschoven wordt met normeringen. Zo scoort onze zoon vaak beter op moeilijke toetsen (grammatica Engels). Vervolgens scoort de rest van de klas daar slecht op en telt zo'n toets maar 1 keer mee. Een leestoets waar hij juist weer slecht in is telt dan 6 keer mee. Ik heb daardoor het idee dat je als ouder er geen enkele invloed op hebt hoe je kind scoort. En hoe je ervoor moet zorgen dat zijn gemiddelde omhoog gaat. Ook worden normeringen achteraf aangepast. Dus iets dat een keer meetelde telt ineens 3 keer mee. Of juist andersom. Ook leuk als je opeens je rapportcijfer omlaag ziet gaan terwijl er niets veranderd is.

Ik ben er eerlijk gezegd helemaal klaar mee. Wat mij betreft gaat hij naar Mavo 2 maar hij wil zelf naar Havo 2 en als ik kijk hoe hij scoort op zijn vakken zou het dat ook moeten kunnen.

Echt, wij hebben er spijt van dat hij niet naar de havo/vwo klas is gegaan. Dan had hij zeker een zwaar jaar gehad maar achteraf had onze zoon helemaal gelijk met zijn opmerking dat hij dat gemiddelde voor Ned/eng/wis nooit zou halen. En wij hebben er spijt van dat wij niet vanaf dag 1 alle aandacht hebben laten gaan naar ned/eng/wis. Die overige vakken doen er blijkbaar helemaal niet toe. Ik heb het idee dat als je een 8 voor ned/eng/wis staat en een zesje voor de overige vakken dat je ook naar de havo kan gaan. Andersom dus niet. Mijn zoon scoorde wel heel goed op de rekentoets (gelukkig).

Mijn advies is daarom vraag heel goed naar de overgangsnormen. Naar de willekeur. Hoe wordt er gecijferd. Wij bepaald wie er door gaat. Hoeveel twee havo klassen komen er. En is er eventueel nog een tweede jaar dakpanklas mogelijk. Op sommige scholen is dat mogelijk en dat was voor onze zoon een uitkomst geweest. Hij komt namelijk nu bij. Hij is heel jong in zijn doen en laten. zijn laatste cijfers voor engels/nederlands en wiskunde waren een 7,9, 8,2 en een 8,9 maar is dat nog op tijd?

sarah

sarah

04-03-2015 om 10:17

maar hoe zit dat nu

met de eindcito, want eigenlijk is die bedoeld als 'kans' nu. Second opinium) Al geloof ik dat niet iedere school er iets mee wil.
Ik zou daar achteraan gaan. Motivatie van kind is al de helft, mi. En hij krijgt dan mooi de kans deze laatste weken zijn motivatie waar te maken. Laat maar zien dat je ervoor wilt werken. (Mooie voorbereiding ook op brugklas)

wendy80

wendy80

04-03-2015 om 10:42 Topicstarter

opstromen

Ik heb het even opgezocht het is dus zo bij vmbo-t/havo dat je minimaal 52 punten moet staan op ne, fa, en, gs, ak, wi en bi. om door te gaan naar havo 2.

Bij de havo/vwo klas moet je minimaal 18 punten hebben op nederlands,engels en wiskunde waarvan er maximaal 1 5 mag zijn om door te gaan naar havo 2.

Hieruit concludeer ik dus al dat opstromen zwaarder zal zijn dan naar een havo/vwo klas gaan om vanuit daar verder te gaan op havo.

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 10:49

wendy

Ja, maar dat kun je zo niet vergelijken. In de m/h klas wordt les gegeven op mavo niveau dus dan zou je makkelijker hogere cijfers kunnen halen.

Omdat je nu eenmaal het probleem van de kernvakken hebt op de havo geloof ik niet dat je met 52 punten voornamelijk gehaald op frans, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie maar vijven op ne, en en wi toegang geeft op de havoklas.

wendy80

wendy80

04-03-2015 om 10:50 Topicstarter

dakpanklas

Ik ga nog even informeren bij de school zelf waar mijn zoon heen gaat.

Je heb hier sowieso maar 1 jaar dakpanklas daarna ga je verder op het niveau wat het beste bij je past.

Evanlyn

Evanlyn

04-03-2015 om 10:52

De hele zondag bezig

Weet je, dat heb je bijna altijd met een brugpieper. De ene heeft een concentratiestoornis, de andere begint al vroeg flink te puberen, een volgende heeft het plannen nog niet zo door, en ga zo maar door. Dan moet je niet concluderen dat je kind op het verkeerde niveau zit, want daar heeft het allemaal niets mee te maken.

wendy80

wendy80

04-03-2015 om 10:54 Topicstarter

Barvaux

Dat klopt had ik even niet bij stil gestaan.

Ik vind het zelf gewoon lastig ik weet dat hij het graag wilt maar ik twijfel of hij het aan kan en niet een heel jaar op zijn tenen moet lopen vraag me af of hij er dan gelukkiger van word mocht dat laatste het geval zijn.

Daarbij gaat school het advies niet veranderen dus ik kan hem wel aanmelden op havo/vwo maar ze kijken naar het advies van de basisschool.

Mieke

Mieke

04-03-2015 om 10:54

Barvaux

Pas wel op met dat verhaal dat er op mavo niveau les gegeven wordt en dat hogere cijfers halen dus makkelijk is. Dat is niet bij alle scholen zo. Mijn zoon heeft heel veel havo/vwo boeken. Ze slaan dan alleen het stukje verdieping voor vwo over. Ook worden er vaak dezelfde toetsen gegeven als in de havo/vwo klas (lekker makkelijk voor de leraren). Dat is namelijk ook een van onze redenen dat wij spijt hebben dat wij vorig jaar toch niet hebben doorgezet op plaatsing in een havo/vwo klas.

Mijn zoon heeft een vriend in de mavo klas en hij heeft andere boeken, veel minder toetsen en ook veel makkelijker toetsen. Zoals alleen een rijtje Engelse woorden leren. Tja, daar zou onze zoon ook heel goed op scoren maar hij krijgt dat nooit.

four

four

04-03-2015 om 10:57

één advies

School mag maar 1 advies geven. Een plaatsingsadvies bestaat officieel helemaal niet. Dus als het advies havo is, dan zou ik de havo/VWO klas proberen.

lisanne

lisanne

04-03-2015 om 11:06

hier

Zoon heeft in een havo/tl brugklas gezeten. Hij had h/v boeken, kreeg in de proefwerkweek dezelfde proefwerken als zijn havo-collega's. Hij heeft havo gehaald.
Wat een groot verschil is met een h/v-brugklas is, dat in de h/tl brugklas de kinderen wat meer aan het handje genomen worden, meer werkjes over kleinere stukken stof en meer uitleg. Voor zoon was dat heel prettig.
En wat w/ne/eng betreft, daar zal steeds meer de nadruk op komen. Scholen ondervinden nu de gevolgen van de nieuwe examennormen: een 4 voor 1 van de 3 is gezakt, evenals 2 x een 5 voor de 3. Hoe goed je andere cijfers ook zijn, een 4 voor een van de drie en je bent gezakt.

Laat het los

Een hele zondag bezig zijn met het huiswerk van je kind is toch absurd! Een puber moet (een groot gedeelte van de) zondag iets leuks doen of zich vervelen of lekker luieren.
Wat er in zit komt er echt wel uit.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een kind met plezier terug kijkt op zijn middelbare schooltijd als hij of zij altijd op zijn/haar tenen heeft moeten lopen.
Kinderen worden in mijn ogen sterker van succeservaringen dan van teleurstellingen.

Mieke

Mieke

04-03-2015 om 11:28

Alie C

Want kinderen worden wel heel gelukkig van allemaal onvoldoendes?

Luieren op zondag zit er niet in. Op zaterdag wordt er volop gesport en daarna vaak afgesproken met vrienden. Op zondag maakt onze zoon zijn huiswerk. Hij maakt wat er bekend is voor de rest van de week en leert zoveel mogelijk. Nee, dat is niet de hele zondag maar hij is wel behoorlijk wat tijd kwijt.

En wat is er trouwens mis met de wens van kind met een havo advies om ook op de havo terecht te komen? Ik vind het eerder van de zotte dat er geen havo brugklassen zijn. Daardoor moeten havo leerlingen altijd kiezen tussen mavo/havo of havo/vwo.

Evanlyn

Evanlyn

04-03-2015 om 11:37

Alie C

Het probleem is juist dat vaak wat er in zit er helemaal niet uit komt, om allerlei redenen die ik in mijn vorige post al noemde. Wat jij zegt is wensdenken. Ook wel makkelijk voor jezelf, want van jou wordt dan ook niets verwacht. En natuurlijk zijn er pubers die het allemaal meteen onder controle hebben. Maar ook die moeten op zondag huiswerk maken (of op zaterdag, of op vrijdag).

Als je vindt dat een kind pas op niveau zit als hij er niets voor hoeft te doen, dan denk ik niet dat er uit komt wat er in zit. En jij zult daar achteraan moeten.

Dan heb ik het dus wel over brugklassers. Na een jaar of twee, drie moeten ze het wel zelf oppakken. Maar ook dan zijn ze echt wel veel tijd kwijt aan huiswerk. Het is gemakzuchtig om te denken dat het niveau waarvoor ze niets hoeven te doen het juiste niveau is.

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 11:52

Mieke

Ik zei dat juist omdat Wendy dat zei. Ik vind dat ook vreemd maar ze zegt dat en daar ga ik dan maar van uit. In hun m/v klas wordt les gegeven op mavo niveau en voor de havisten is er extra stof.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.