Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anke

Anke

08-02-2013 om 11:55

Zoon en middelbare school kiezen...

Hallo,

Wat vinden jullie hier nou van ??

Heb al 2 dochters op het voortgezet onderwijs, gaat prima. Beide meiden kozen een school vlak in de buurt (= 10 minuten fietsen). Bevalt verder goed en ook met de afgelopen weerperikelen (sneeuw etc..) hebben ze al vaker gezegd blij te zijn dat ze niet zo ver hoefden te fietsen.

Nu zoonlief in groep 8, ook scholen kijken etc.... Voor de "vorm" zijn we met hem naar 4 scholen geweest waarvan hij zelf aangaf er te willen kijken. Twee scholen zijn sowieso heel dichtbij (zit de school bij van dochters), maar nu heeft meneer zijn oog laten vallen op een school aan de andere kant van de stad. Ben ik eigenlijk van geschrokken en ik had dit ook totaal niet verwacht. Hij vindt deze school het leukst en heeft er het beste gevoel bij (dat gevoel deel ik niet, ik vond het 3x niks), maar ik heb vooral wat andere bezwaren. Vraag me af of die gegrond zijn en laten jullie de keus voor een school geheel aan je kind over of heb je toch het laatste woord ????

Wat ik vooral bezwaarlijk vindt:
1. School is aan de andere kant van de stad, zeker 3 kwartier fietsen. Geen stille route, maar ook met een aantal drukke verkeerspunten.
2. Da's dan alleen nog maar de onderbouw, locatie bovenbouw zit nog verder weg (uur fietsen).
3. Hij zou alleen gaan, niemand van z'n klas gaat mee, dus betekent tevens dat hij in z'n uppie de toch wel lange route moet afleggen.

Misschien zie ik beren op de weg, maar het idee dat mijn 12 jarige alleen op de fiets deze tocht moet gaan ondernemen bezorgt mij kippevel. Heb er een angstig idee bij...

Zouden jullie zeggen "okay, eigen keus, dus draag dan ook maar de gevolgen" (het lange fietsen, ook bij storm, regen, sneeuw) of het toch richting de andere school sturen die mijn voorkeur dus duidelijk wel heeft ?

Ik vind het moeilijk, ben ook niet zo gecharmeerd van de school dus dat speelt deels ook mee, maar vooral het er naar toe fietsen, slikkkkkk.....

Wat vinden jullie???

grt. Anke


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Platteland

Ik heb alleen ervaring met fietsen op het platteland. Dan is drie kwartier tot een uur fietsen vrij normaal. ook over de dijk met windkracht 7 tegen. Bij de bovenbouw is hij ook weer enkele jaren ouder en heeft heel wat meer fiets-ervaring. Is er in geval van calamiteiten een mogelijkheid met het openbaar vervoer?

Tsjor

Maylise

Maylise

08-02-2013 om 12:46

Wisselen

Ik zou de praktische problemen scheiden van de werkelijke problemen met de school. 45 minuten fietsen is veel maar het is best te doen. Het zou voor mij geen reden zijn om nee te zeggen. Bovendien is het in Nederland zelden zulk slecht weer dat fietsen onmogelijk is. Sneeuw ellende is vervelend maar duurt hier over het algemeen geen maanden. Misschien kan hij bij heel slecht weer met de bus gaan?

Fietsen in verkeer is te leren. Je kan een paar keer samen met hem de route fietsen.

Als na een jaar het reizen niet bevalt kan hij altijd alsnog wisselen naar een school dichtbij. Niet heel handig maar wel te doen.

De andere problemen met de school is een ander verhaal. Als het echt een slechte school is of je grote twijfels hebt over bepaalde aspecten of als het onderwijs niet goed bij je zoon past dan zou ik wel nee zeggen.

Verder zou ik in gesprek gaan over wat hem precies aanspreekt in deze school en wat hij minder leuk vond in de andere scholen. Misschien dat je zo goedschiks de keuze nog op een andere school kan krijgen.

Afstand

Mijn zoon heeft zelf gekozen. Alle voors en tegens van verschillende scholen heeft hij serieus naast elkaar gelegd en ik heb me er zo min mogelijk mee bemoeid. Ik zou morgen samen met je zoon op de fiets stappen en de route naar school fietsen. Misschien volgende week nog wel een keer. Daarna mag hij hem een keer alleen fietsen en mag dan vertellen of hij nog steeds naar die school wil.
Mijn zoon fietst iedere dag naar school, door weer en wind, geen mogelijkheid tot openbaar vervoer en zeurt er nooit over.
Ik moest er ook erg aan wennen en als hij `s morgens in het pikdonker vertrekt vind ik het nog steeds niet echt prettig. Maar ja, op de hoek van de straat kan je kind ook aangereden worden dus om die reden heb ik hem die school niet afgeraden. Dat vind ik het grootste nadeel van een school verder weg. De wekker gaat erg vroeg en `s winters in het donker vertrekken.

bibi63

bibi63

08-02-2013 om 12:51

Tja

Op zich is de tijd die hij moet fietsen voor een VO niet bepaald ongebruikelijk. Verder moet een kind vanaf VO leeftijd toch zo langzamerhand zich overal naar toe moeten kunnen verplaatsen. Is er overigens geen OV waar hij met sneeuw en slecht weer mee kan?
Verder lijkt mij belangrijker waaróm jij die school 'bagger' vindt. Kun je dat onderbouwen? Of heb je al een lichte tegenzin omdat jij wil dat hij in de buurt op school gaat? En ook belangrijk: waaróm ziet hij deze school zo zitten, en dan andere buurtscholen niet?
Gr. Bibi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2013 om 14:01

Alleen fietsen

Hier een beetje vergelijkbare situatie met oudste die op een school aan de andere kant van de stad zit. Was een bewuste keuze en een flink eind fietsen, maar hij heeft er nog geen dag spijt van gehad. Liever een half uur fietsen in de regen dan naar de niet leuke school hier om de hoek.

Het alleenfietsen probleem heeft zich snel opgelost. Hoe dichter je bij school in de buurt komt, hoe meer kinderen je tegen komt. In de tweede week had ie dus al 3 klasgenoten ontdekt die ook iedere rond dezelfde tijd op dezelfde plek fietsen. En sindsdien fietsen ze met z'n vieren. Nu hoeft ie dus alleen nog maar het eerste stukje alleen te fietsen.

Ik deed dat vroeger trouwens ook. Ik ging met een flink aantal kinderen uit het dorp naar dezelfde school en in het begin fietsten we nog allemaal samen. Maar al gauw ging ik samen met een paar klasgenoten die een dorp verderop woonden.

Wij hebben zoon laten kiezen. We het verschil in tijd uitgelegd. Naar de school hier in de buurt zou ie zelf lopend kunnen gaan. Maar het is niet wat hij wil.

En dochter die maakt waarschijnlijk een soortgelijke keuze. Die gaat straks op weg naar haar nieuwe school ook twee andere scholen passeren. Ik vind dit prima, zij moeten kiezen, want zij moeten erna toe. En bovendien herinner ik me nog goed de discussie die ik vroeger met mijn moeder had omdat zij moeite had met de school van mijn voorkeur want dan moest ik op de fiets en dat vond ze maar niets. Ik werd daar erg verdrietig van.

Conference

Conference

08-02-2013 om 14:09

Voorselectie

Waarom ga je in hemelsnaam bij een school kijken, die je zelf niet ziet zitten, al is het maar omdat je het te ver vindt om te fietsen. Hier wordt een soort voorselectie gehouden: scholen die ik echt niets vind, die komen niet in aanmerking. Uit de rest van de scholen kunnen mijn kinderen hun eigen keuze maken.
Het leed is bij jou al geschiedt en je wilt liever niet dat hij naar die school gaat. Ik zou alle "voors" en "tegens" samen op papier te zetten. Ik zou misschien zelfs mijn zoon een hele week iedere dag naar die school laten fietsen, al dan niet samen, en het liefst met zeikweer, zodat hij weet wat het inhoudt. Misschien zelfs even naar die andere locatie fietsen, want op termijn zou dat toch moeten gebeuren. Met een beetje mazzel ziet hij in dat het, alleen daarom al, niet zo'n beste keuze is.
Maar, als hij dan nog steeds erg graag naar die school toe wil, zou ik hem wel daar wel (met tegenzin) inschrijven. Hij is namelijk degene die jarenlang met plezier zijn boekentas moet rondsjouwen en waarschijnlijk lukt dat beter op een school waar hij zich goed voelt, dan op een school waar ik me goed bij voel.

Anke

Anke

08-02-2013 om 14:14

Tja....

en dat is dus ook wat ik niet wil; zeggen, je mag er NIET heen (gaat mij te ver !)...

Wat heb ik op de school "tegen" ?
Het is een Montessori-school (op zich niks mis mee hoor!), maar ze profileerden zich zo overduidelijk door hun "leuk" zijn dat ik er jeuk van kreeg.
Het werd overdreven benadrukt hoeveel leuke dingen ze deden met de leerlingen (leuke uitjes etc..), er was volop ruimte voor drama/muziek/sport etc...... Om te kotsen, zoooooooooo leuk !!!!

Het onderwijs (heb ik ook kritische vragen over gesteld toen we er waren) leek bijna op een tweede plan te staan. Het was dat ik er iets over vroeg, anders was er alleen maar verteld hoeveel plezier de kinderen beleefden aan het maken van muziek..

Al met al straalde het dus een sfeer uit van "holadiejeeeee, leuk zijn we he.." (gruw), maar zoonlief vond het prachtig. Had gewoon een goed gevoel bij deze school qua sfeer. De andere (dichtbijzijndere) scholen vond ie ook prima, maar deze vond hij gewoon net even wat leuker. Het is dus niet zo dat de andere scholen volledig zijn afgekeurd door hem.
Op de open dag zijn we ook al op de fiets gegaan, maar toen scheen er een stralende zon en was het windstil ofwel; een leuk fietstochtje die weinig moeite kostte. Als ik nu naar de hagel buiten kijk denk ik dat het dan iets minder leuk fietsen zou zijn.

Bus zou ook nog kunnen bij extreem slecht weer (ben je ongeveer een uur onderweg), maar eigenlijk heb ik dan een zure reactie in de trant van "waarom zou ik voor de buskosten moeten betalen als hij ook kan kiezen voor een school dichtbij ?! " Daar heb ik dus eigenlijk weinig trek in....

Kortom; we zijn er nog niet uit.... Wordt vervolgd......

grt.

Vic

Vic

08-02-2013 om 14:35

Hier ook

Dochter kon kiezen uit scholen op 4, 6 en 8 km afstand. Ze koos voor de verste en heeft er nog geen moment spijt van gehad. Als het regent ben je net zo nat na een kwartier fietsen als na een half uur.

Kosten zijn een breekpunt

Reken dat eens uit die kosten.
Overigens was het bij ons de regel dat wij het onderhoud van de fietsen betaalden, maar dat de kinderen zelf van hun zakgeld buskaartjes moesten kopen. Gevolg: mijn kinderen gingen nooit met de bus (waarom zou je ook als de fiets sneller is).
Een andere kostenpost: scholen met veel 'leuks' willen daar vaak een hoge bijdrage voor. Wat wil deze school van ouders hebben? Wil je dat betalen?
Zo nee, dan kan hij niet aan al het leuks meedoen (er zijn zelfs scholen die je dan niet toelaten. Dat mag officieel niet, maar daar heb je niet zoveel aan).
Als jullie (ouders) de kosten voor deze school te hoog vinden, dan is dat een argument om het niet te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

08-02-2013 om 14:42

Och en ach

Het gaat om je kind. Waar voelt hij zich thuis, waar ziet hij zichzelf rondlopen? Als de keuze zou zijn: een stukkie fietsen en gelukkig zijn, of de school om de hoek en ongelukkig zijn, dan was het niet zo moeilijk. Ook voor jou niet, toch?
Op Open Dagen presenteren veel scholen zich als helemaal over de top vetcoolgaaf, leukerdeleukst. Dat is hun verkooptruc, en het zegt soms maar bar weinig over de dagelijkse gang van zaken.
Wat ik een beetje mis in jouw reactie, is dat je weinig vanuit je zoon denkt. Jij ziet het niet zitten, jij wil niet betalen voor een bus, jij wil dat hij net als zijn zussen, etc. Maar hoe is het als je de scholen bekijkt vanuit hem? Waar zou hij goed gedijen? Dat is toch waar het om gaat, het wordt zijn wereldje, zijn leven. Kijk eens door de ogen van je zoon, en probeer dan open en eerlijk te bekijken wat bij hem past. Dus los van je eigen ideeën over wat goed zou zijn.
Mijn zoon zit toevallig op een school vlakbij, maar zijn klasgenoten komen echt van wat verder weg, en dan heb ik het over afstanden tussen de 15 en ruim 30 km. Heel normaal in het VO.

Tineke

Tineke

08-02-2013 om 14:51

Nog een vraagje

Over hoeveel kilometer heb je het eigenlijk?
En als je het over de Montessori hebt van het Z. te G. (met bovenbouw te H.): daar is helemaal niks op tegen.

P

P

08-02-2013 om 15:17

Fietsen

Ik kan even niet geloven dat jij naar een open dag 3 kwartier gaat fietsen in januari en daarna weer terug? Werkelijk?

Nouja: heb je in googlemaps de fietsafstand bekeken? Klopt die tijd werkelijk? Mijn zoon fietst in zijn eentje veel sneller dan ik. Ik snap je wel hoor maar ja, hij kan zo weer terug naar een school om de hoek. Laat je zoon het nog maar eens een keer doen, heen en weer, bijv in de voorjaarsvakantie.

Met de bus kun je afspreken dat hij een x bedrag bij zijn zakgeld krijgt en dan zelf moet bepalen of hij met de bus gaat of niet. Dan heb je niet elke ochtend het gezeur of het mag of niet. Ik heb het geluk dat zoon hier soms moet (als het erg glad is) want hij gaat het liefst op de fiets.

Overleg

Hmmm, als ik jouw verhaal zo lees zou ik ook wel bedenkingen hebben over de school. Het feit dat zij hun onderwijskundig programma niet goed kunnen verwoorden vind ik niet echt voor hun spreken.
Ik geloof dat ik goed zou overleggen met je zoon. Wat spreekt hem aan in de school? Waar heeft hij op gelet? Waarom was de sfeer hier beter dan op de andere scholen die hij heeft bezocht? Ik denk dat je er dan wel snel achterkomt of zijn argumenten echt hout snijden.
Om een voorbeeld te geven: dochter van een vriendin (vwo-advies) wilde per se naar een bepaalde school. De reden? Ze hadden een geweldig mooie nieuwe aanbouw met prachtige lokalen verzorging. Het feit dat zij als vwo-kandidaat nooit het vak verzorging zou krijgen, had ze even niet door
Samenvattend: neem je zoon zeker serieus en laat je niet leiden door je eigen afkeer. Jij hoeft er niet jarenlang dag in dag uit te zitten, dat moet hij. Maar weeg ook zijn argumenten goed en kijk of ze aansluiten bij wat jij van een school verwacht.
Veel succes! n@nny

Pubermoeder

Pubermoeder

08-02-2013 om 17:49

"Ik kan even niet geloven dat jij naar een open dag 3 kwartier gaat fietsen in januari en daarna weer terug? Werkelijk?"
En ik kan even niet geloven dat jij dit niet kan geloven... wat is er raar aan drie kwartier fietsen in januari? Er zijn massa's en kinderen en volwassenen die dat iedere dag doen, ook vrijwillig. Daar is toch helemaal niets bijzonders of ongeloofwaardigs aan?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2013 om 19:21

Op argumenten dus

Vergelijk de onderwijskundige rapporten en al die andere lijstjes die de laatste tijd zijn langsgekomen, vraag de mening van wat ouders met een kind op die school en ga dan samen met je kind het gesprek aan.

En op het verhaal dat verteld wordt op de opendag moet je niet af gaan. Al vind ik het wel een duidelijk plus als een school een reeël beeld probeert te geven tijdens zo'n dag. Ik vind het altijd een zwaktebod als er alleen maar leuke proefopstellinkjes en hoe maak je badzout hoekjes zijn.

Mijn dochter keek heel bewust naar hoe zij benaderd werd. Zegt natuurlijk ook niet alles, maar ik vond het toch wel een slimme aanpak.

P

P

08-02-2013 om 19:35

Pubermoeder

Zoals iemand praat over die school en die enorme afstand verbaasd het mij inderdaad dat zo iemand even in januari wel anderhalf uur op de fiets stapt maar ok, het kan, het verbaasde mij alleen eventjes.

Mussie

Mussie

08-02-2013 om 21:03

Juist expres op fiets

Ja ik kan zonen wel comfortabel naar de open dagen toe rijden maar uiteindelijk moet het toch op de fiets. Dus gaan we naar alle open dagen op de fiets! Januari of geen januari.

Tango

Tango

08-02-2013 om 21:25

Afstand

Alleen om die fietsafstand zou ik het niet laten, maar ik vind de andere argumenten wel zwaar wegen. Een school die op een open dag alleen maar over de leuke dingen vertelt zou ik ook niet waarderen. Kun je niet op een andere dag, als de school gewoon in bedrijf is, nog een keer gaan kijken (eerst even afspraak maken natuurlijk)? Dan krijg je mogelijk een betere indruk van de school.
Verder zou ik nooit de keuze alleen aan mijn kind laten. Als mijn kind een school zou kiezen waar ik echt geen goed gevoel over heb, zou mijn kind daar niet heen gaan. Je hebt als ouder toch nog wel iets te zeggen over je 12-jarige? Gelukkig is dit bij ons niet het geval. Dochter wil naar de school waar wij haar ook heen willen laten gaan en dan ook nog op 15 minuten fietsafstand. Maar dat liggen hier alle scholen ongeveer.

P

P

08-02-2013 om 21:47

Mussie

Tja maar ik moet helaas mee Hier waren er twee open avonden en ik pas er even voor om dan nog drie kwartier naar huis te fietsen

Wat is je grootste zorg?

Hoi Anke,

Wat is je grootste zorg?

En heb je het draadje over groep 8-ers (gestart door Gruffalo) van enkel weken geleden ook gelezen? Daarin komt ook een hoop voorbij over de schoolkeuze.

@P naast de 'opvoedkundige' reden kan het ook praktisch zijn om te gaan fietsen. Op sommige scholen kan het op de open dag zo enorm druk zijn dat er in de omgeving geen parkeerplekje meer te vinden is, ook niet als je er al vroeg op de stoep staat. Verkeerschaos compleet met verkeersregelaars in oranje hesjes. In groep 7 ervaren: eerst een kwartier rondrijden om een plekje te vinden en dan nog 10 minuten lopen naar de school toe, ook niet echt comfortabel. Als koukleum kleed ik me dan liever goed aan, valt er lekker wat te kletsen met dochterlief onderweg en te discussiëren met manlief over de optimale fietsroute (nee, ik zou toch echt hier rechtsaf gegaan zijn). Verder lol gehad om manlief want die ging zeker geen muts opdoen, niet nodig en bij aankomst bibberen waarop dochter hem voor watje uitmaakt. Je snapt al, de warme choco bij aankomst op die ene school was aan ons wel besteed haha.

P

P

09-02-2013 om 12:48

Mamamic

Dat snap ik ook wel maar om daar DRIE kwartier voor te gaan fietsen vind ik wat overdreven. Mijn zoon fietst in die tijd 15 km denk ik zo en ik pas ervoor om dat te doen ivm parkeerplaatsen. Ik zorg gewoon dat ik er voor de begintijd ben

Guinevere

Guinevere

09-02-2013 om 15:52

Snap sowieso niet

Ik snap net als Tango sowieso niet waarom veel mensen de VO-keuze aan hun kind overlaten. Hoe kan een kind zoiets nou goed en in alle aspecten beoordelen? Ik ben het ermee eens dat de sfeer en leuke dingen belangrijk zijn, maar hé, het gaat dus wel om onderwijs.
Ik heb ook al een goed gesprek gehad met onze zoon, die het liefst naar de school zou gaan waar wij het minste in zien. Ja, het was een héle leuke open dag, maar ik heb geen vertrouwen gekregen dat die school hem goed naar zijn eindexamen zal loodsen. Het wordt waarschijnlijk de school die hij het minst leuk vond bij de open dag. Ze hadden toen inderdaad geen smeuïg kinderprogramma, maar wél een keigoed onderlegd verhaal richting de ouders, dat door alle docenten werd uitgedragen.
Of ie alleen moet fietsen weten we niet, geen idee wie er daar nog meer heen gaan. Ongetwijfeld leert hij daar wel kinderen kennen waar hij samen mee kan fietsen.

Tineke

Tineke

09-02-2013 om 16:44

Samen kiezen

Mijn idee van opvoeden is toch: basisschool kiest ouder uit, VO samen met je kind, en vervolgopleiding kind helemaal zelf.
Samen kiezen bestaat uit: samen open dagen bezoeken, samen een prioriteitenlijstje maken, samen voordelen en nadelen tegen elkaar wegstrepen. Ik vind het belangrijk om dat samen te doen, omdat het de nieuwe wereld van kind wordt, waar een ouder gewoon niet zoveel meer te zoeken heeft. Wel samen, omdat kind niet alle gevolgen van een keuze zelf zal overzien. Samen lijstjes maken.
Ik vind echt dat een kind te weinig autonomie krijgt als kind geen stem heeft bij kiezen. Hoe moet dat over een paar jaar als kind stemrecht heeft? Gaat ouder dan nog steeds vertellen welke hokje rood gekleurd moet (want ouder heeft altijd gelijk, kind overziet het niet)? Wanneer besluit je dan dat mening van kind enige waarde heeft? Wel bij vakkenpakket kiezen, bij profielkeuze? Of bepaalt moeders dan ook alles?
Ik hou ervan om mijn kinderen serieus te nemen, daardoor nemen ze mij ook serieus.

Mama5

Mama5

09-02-2013 om 16:51

Ver weg

Hier ook een school op drie kwartier fietsen afstand en eentje veel dichterbij. Mijn kinderen vinden het heel belangrijk dat iedere dag anderhalf uur fietsen ook betekent dat je iedere dag anderhalf uur minder vrije tijd hebt. Minder tijd om te verklungelen. Dat is hier heel belangrijk, tijd verklungelen, daar worden ze ontspannen en gelukkig van. Een ander vindt dat misschien helemaal niet erg, maar mijn kinderen wel.
En verder doen we dit soort keuzes altijd met elkaar. Onze kinderen staan meestal wel,open voor onze argumenten. Dus als wij het idee hebben dat het onderwijs op een school slecht zal zijn, zijn ze daar wel van onder de indruk.
Saman fietsen doen ze eigenlijk nauwelijks. Dat is best lastig, dan sta je soms uren op iemand te wachten, in alle vroegte. Ze gaan liever alleen.

Guinevere

Guinevere

09-02-2013 om 17:01

Serieus

Ik neem mijn kind heel serieus. Je gaat veel te kort door de bocht door te zeggen dat hij dan wel helemaal geen inspraak zal hebben en dat ie later zijn eigen keuzes niet zal kunnen maken. Maar ik zie ook de beperkingen van zijn leeftijd waardoor hij momenteel onmogelijk zelfstandig de juiste keuze voor een school kan maken. Je kiest geen school op basis van de leuke dingen op de open dag (of de kleur van de gordijnen). Ik niet tenminste.

Tineke

Tineke

09-02-2013 om 17:29

Zelfstandig/samen

Guinevere, ik heb het over samen kiezen. Niet over zelfstandig kiezen. In je eerste berichtje liet je blijken dat jij bepaalt, en dat de mening van je kind gewoon niet belangrijk is (hij moet naar de school die hij het minst leuk vindt).
Maar kinderen kunnen heel gevoelig zijn voor sfeer, ouders vaak veel minder, en willen mooie praatjes horen. Daar zijn kinderen weer minder gevoelig voor. Daarom zeg ik ook: samen. Want als je als kind je echt niet thuisvoelt vanwege de sfeer, dan helpen de mooie praatjes echt niet. Het is echt akelig als je naar een school moet, waar je liever niet wil zijn.

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2013 om 18:08

Eens met kaatje

Hier zijn geen zwak scorende scholen. Dus wij hebben onze kinderen zelf laten kiezen, helemaal zelf. Zij zijn op hun gevoel afgegaan en dat heeft goed uitgepakt.

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2013 om 18:09

Wat ik nog vergeet

Ik neem namelijk de goed doortimmerde verhalen van de scholen ook met een korrel zout. Ze vertellen graag wat jij als ouder wilt horen. Of het in de praktijk zo uitpakt moet je ook maar afwachten.

Guinevere

Mijn zoon kon zeker wel heel doordacht door die scholen heen lopen, sfeer proeven, de verkooppraatjes aanhoren. En thuis met ons de voors en tegens afwegen.
Wij zijn naar 3 scholen geweest, geen zwak scorende erbij en allen geschikt voor zijn niveau. Verder totaal verschillend in sfeer en aanpak. Hij vond het wel heel moeilijk om te kiezen en toch moest hij van ons zelf de uiteindelijke keuze tussen de 2 overgebleven scholen maken.
Ik wens niet na enkele jaren aan te moeten horen dat hij zegt:"wat een rotschool en ik moest er van jullie naar toe!"

Toke

Toke

10-02-2013 om 11:48

Montessori en proefles en fietsen naar open dag

Zoon hier gaat straks naar een school op 30 minuten fietsen en ik heb dezelfde aarzelingen als jij bij het fietsen. Kan mijn 12jarige dat wel? Ik denk dat je die aarzeling maar even moet parkeren en nu vooral de schoolkeuze zelf moet bekijken, samen met zoon.
De keuze voor Montessori-onderwijs is een heel nadrukkelijke. Realiseert je zoon zich dat? Sluit het aan bij de vorm basisonderwijs die hij nu heeft? De scholen hier hebben ook proeflesmiddagen, ik zou je zoon dat zeker laten proberen. Want dan gaat het niet meer over de muziek en de leuke uitstapjes, maar over hoe ze in de klas werken. Welke vakken ze hebben, welke lesmethoden. En zijn er geen informatieavonden voor ouders?
Verder helpt het jou misschien om de situatie om te draaien. Stel deze school zat in de buurt en die van zussen een stuk verder weg. Zou je dan dezelfde aarzelingen hebben en hem aanmoedigen dan maar wat verder te fietsen?
En tot slot: in ons geval weegt heel zwaar wat zoon zelf wil. Zijn keuzemogelijkheden zijn al beperkt door het advies dat hij heeft, maar binnen de mogelijkheden mag hij zelf kiezen. Hij moet zich straks op zijn gemak voelen in de nieuwe school, want ik ben ervan overtuigd dat dat bepalend is voor zijn schoolontwikkeling. Zijn keuze is inmiddels ook mijn eerste keuze, maar dat was niet zo toen we voor het eerst gingen kijken. En dat had ook heel veel te maken met afstand en voorziening openbaar vervoer .
Voor P: ik fiets ook liever geen drie kwartier als ik er met de auto in tien minuten ben. Maar wij zijn opendagen ook met de fiets gaan doen, simpelweg om meteen maar een indiciatie te hebben van de fietstijd en fietsroute. Want nu 7 minuten fietsen naar school of straks 30 of 45, daar kon zoon zich niet veel bij voorstellen. En nu wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.