Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
carola

carola

04-02-2014 om 15:56

zijn leerkrachten bij jullie op het vo ook zo verwarrend?


Tink en Dalarna

Klinkt natuurlijk heel grappig, die opmerking over Kijk maar in je agenda als er niets in magister staat. Maat tegelijkertijd geeft het aan waar we het in dit draadje over hebben!
De schoolafspraak is dat het in Magister moet staan. Ook oudere leraren en leraren die daar geen zin in hebben moeten dat doen.
EN Magister is juist zo fijn als je een keer een dag ziek bent geweest. Je bent niet afhankelijk van het goede opletten van je klasgenoten. Het staat namelijk in magister
Waarom is het zo moeilijk voor leraren om zich te houden aan de afspraken. EN als de leraar de moeite neemt om : " Kijk in je agenda" in magister te zetten kan hij ook gewoon het huiswerk erin zetten. Hij ondermijnt gewoon zijn directie.

Druif

Druif

06-02-2014 om 09:23

Magister/huiswerk

Ik vind het zo geweldig, dat het huiswerk nu in magister staat!!!

Onze zoon (met stoornis) is een chaoot. Het opschrijven van huiswerk op school, is voor hem echt heel moeilijk.
Het moment tijdens het lesuur waarop dat kan, is elke keer anders. De ene keer staat het vanaf het begin al op het bord en ziet hij het niet. De andere keer wordt het geroepen tijdens het rumoer van het inpakken van tassen en weglopen van de klas.
Daarnaast vind hij het heel erg moeilijk om het huiswerk bij de juiste dag te krijgen. Soms stond het ineens een maand later in zijn agenda, of op het verkeerde uur. Of hij vergat het hoofdstuk erbij te vermelden. Of hij schreef het huiswerk van scheikunde bij natuurkunde.

Leraren onderschatten dit probleem enorm. Ze zijn vaak geneigd om het te schuiven op 'wil niet' en 'doet zijn best niet'. Maar echt waar, dat opschrijven van het huiswerk is voor kinderen met gestoorde executieve functies écht moeilijk. Er zijn zoveel deelstappen waarbij het mis kan gaan.

Nu met het huiswerk in magister, zijn al die problemen opgelost. Het is helder, het is duidelijk. En de leraren kunnen ook nog wat aanpassen, als ze lesuitval hebben of hun plan hebben verandert.

Hoera voor Magister! (moest ik even kwijt )

De druppel

Dat is een mooi betoog Dalarna, maar het staat toch wat van de werkelijkheid. Uiteindelijk is er maar één druppel die de emmer doet overlopen. Die tien liter die eraan vooraf ging, kon er met gemak in.
Zo kun je blijven zitten of zakken op 0,1 punt. In deze context, leerkrachten die te laat zijn, te laat nakijken, etc. is juist dat relevant. Natuurlijk niet voor leerlingen die alleen maar tienen halen. Wel voor leerlingen die meer moeite moeten doen om hun hoofd boven water te houden. Die zelf optijd moeten zijn, hun huiswerk af moeten hebben, precies geinformeerd moeten zijn over huiswerk, taken, proefwerken en inhoud, omdat ze anders de draad helemaal kwijt zijn. Voor wie een vergissing van een leerkracht tamelijk desastreus kan uitpakken.
Ik denk dat Mach daar naar verwijst.

Met mijn kinderen heb ik 3 vo scholen meegemaakt. In elk leerjaar minstens 1 leerkracht die met regelmaat te laat was, te laat huiswerk op gaf, proefwerken niet plande, cijfers niet had, etc. "leerkrachten zijn ook maar mensen" kregen mijn kinderen dan nog wel eens te horen.
En dat is helemaal waar. Maar leerlingen zijn ook maar mensen. Het meten met twee maten was een grote ergernis.

mijk

mijk

06-02-2014 om 17:32

Hier op een voorlichtingsdag

docent vertelt dat ze al jaren in de onderbouw les geeft. Ze vertelt ook dat er al jaren een havo vwobrugklas is. Ouder vraagt: Als mijn kind hier in een havo/vwo klas komt hoe gaan jullie dan die cijfers normeren? Op havo niveau op vwo niveau of krijg je 2 cijfers. Docent: Dat weet ik niet.....

Die school is het niet geworden

Mijk

Mussie

Mussie

06-02-2014 om 20:45

Op het nippertje

Nou, met eentiende punt, is het wel op het nippertje he? Gek genoeg ken ik niemand die zegt dat hij op eentiende punt is overgegaan. Terwijl die er dus net zoveel zouden moeten zijn. Tuurlijk zal er ergens in NL wel een kind zijnd at struikelt op eentiende punt ondanks hard werken en dankzij lakse leerkrachten. Maar bij de meeste mensen die ik ken met een dergelijk verhaal, denk ik dat ze wel ietsje eerder hadden kunnen beginnen met leren.
Mijn zoon komt ook met verhalen thuis over slordige leraren en huiswerk dat niet opgegeven is en toetsen die uitgesteld zijn. Meestal klopt er bij wat navraag weinig van zijn verhaal. En als er al wel iets klopt, wordt het door hem zeer gekleurd gebracht. Maar misschien is mijn puber de enige met een zeer groot rechtvaardigheidsgevoel zolang het in z'n eigen voordeel is?

Mussie en Dalarna

Mijn dochter is vorig jaar (bijna) blijven zitten op één tiende punt. En dan bedoel ik dus echt één tiende te weinig op één toets. Als ze een 6,1 had gehaald voor de laatste toets Duits was ze zonder meer over, maar de 6,0 die ze haalde leverde haar een tekort van 0,006 punt op waardoor ze een 4 voor dat vak stond. Met de 5 voor Frans en de 5 voor aardrijkskunde wat dat te weinig.

Misschien denken jullie, ach, als je er toch al zo wankel voorstaat verdien je het ook eigenlijk niet om over te gaan. Nou is het vanwege de dyslexie van mijn dochter heel moeilijk om überhaupt voldoendes te halen voor de talen, dus kan je je verder helemaal niks meer permitteren. Ze moet dus niet alleen voor die talen, maar ook voor de andere vakken extra hard werken.

Mijn dochter mocht uiteindelijk toch naar de volgende klas. Het aardrijkskundewerkboek dat ze voor een cijfer moest inleveren was in de rommelige toetsweek zoekgeraakt. Dochter was op de afgesproken tijd en plek, maar de docent niet. Dochter liet het boek op het bureau achter, docent heeft het niet gevonden en dochter kreeg een 1 waarmee haar cijfer net onder de 5,5 zakte (normaal haalde ze daar altijd wel een 7 voor). Pas toen dat incident boven water was besloot de onderbouwcoördinator dat dochter toch over mocht. Maar door één tiende tekort en een slordigheid van een docent had ze ook zomaar kunnen moeten doubleren. Zaak dus om te zorgen dat alles correct en eerlijk verloopt. Van beide zijden.

skik

Stenna

Stenna

06-02-2014 om 22:16

Mussie

Natuurlijk vertellen leerlingen gekleurde verhalen thuis. Daar twijfel ik bij de mijne ook niet aan. Dat gaat dan vaak over wat een docent gezegd heeft bijvoorbeeld. Zelf heb ik vrij vaak even navraag gedaan (meestal per mail) bij docenten als zoon iets beweerde. Even neutraal horen wat de andere kant was. Sommigen mailen dan gewoon een redelijke uitleg terug. Maar het moet gezegd: er zijn er ook genoeg die helemaal niet antwoorden of heel bot of raar reageren. En de keer op keer uitgestelde toetsen die hij dan al geleerd had, cijfers die ingevoerd zijn (en toetsen dan niet nagekeken) of dat ene cijfer voor NL in 2 hele semesters: dat kon ik toch allemaal gewoon direct zelf checken (op de site)? En het was echt zo. En de rare kwiebussen die nooit het onderwijs in hadden moeten gaan heb ik niet uit kind's verhalen maar van de ouderavonden / tienminuten gesprekken.

hier

hadden in een bovenbouwklas een keer alle leerlingen een 7 op een Engels boekverslag. Echte alle leerlingen, zelfs diegene die ze niet hadden ingeleverd........
Mazzel voor diegene die met niets doen een 7 had, mazzel voor de leraar die er geen woord in had gelezen, maar pech voor de fanatiekeling die een mooie 8 of 9 wilde scoren.

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 08:42

skik

Ik zal nooit zeggen dat ze het recht niet had om over te gaan maar daar gaat het niet om. Het gaat NIET om 1 toets met een 0,1 te laag, het gaat over heel veel toetsen in dat jaar voor jouw kind op drie vakken. Hoe kun je in hemelsnaam zeggen dat een kind blijft zitten op een tiende punt?

Ik snap wel waarom jullie het zeggen maar ik vind dat het de omgekeerde wereld is. Je mag dat alleen zeggen als je kind alleen maar hele hoge cijfers heeft en één 5,4 op eng/nl/wisk waarbij er bijvoorbeeld twee toetsen waren van dat vak en waarbij je kind een 5,3 en een 5,5 heeft gehaald. Meer kan ik er niet van maken. Door wat jullie zeggen lijkt het alsof je kind 1 misstap maakt met 0,1 punt te laag. Onzin. Het gaat over een heel jaar, vaak wel minstens 12 toetsen en een gemiddeld cijfer van in jouw geval 3 vakken.

Ik zal nooit zeggen dat er niet wat aan de leerkracht ligt maar het gaat NOOIT op eentiende punt op 1 toets van 1 vak dat je blijft zitten.

0,1 punt

Het is natuurlijk een wat semantische discussie met wat er precies bedoeld wordt met blijven zitten op 0,1 punt. Maakt ook niet uit. Feit is dat je kan blijven zitten omdat een leraar de boel niet goed voor elkaar heeft en zich niet houdt aan tevoren gemaakte schoolafspraken.
Als er iets te koop is voor honderd euro, maar je hebt maar 99 heb je toch 1 euro te weinig op dat moment? Dan zeg je toch ook niet , nee ik heb niet 1 euro te weinig, maar ik heb de afgelopen tijd te weinig geld gekregen. dan zeg je ook: " ik kan het nu niet kopen, omdat ik 1 euro te weinig heb`" wat de oorzaak daarvoor ook is. En als dat komt omdat iemand jouw net 1 euro heeft ontstolen, is dat de schuld van de dief.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-02-2014 om 11:58

over die tiende punt

Ik denk dat ik begrijp wat Dalarna bedoelt.
De meeste scholen strikte grenzen hanteren voor overgaan/bespreekgeval/zitten blijven. En daarbij gaat het om tienden. Mijn zoon was op enig moment bespreekgeval. Inderdaad op één tiende. Had hij die ene geschiedenistoets wel goed gemaakt, dan was zijn gemiddelde voor dat vak (minstens) een tiende hoger en was hij direct over gegaan. (is hij uiteindelijk ook gewoon, maar dat terzijde). Zo zit een eindje verderop de grens tussen bespreekgeval zijn en zitten blijven. Als je net aan de zitten-blijven-kant zit, dan heb je pech. Heb je net een tiende puntje hoger, dan zul je (hier tenminste) niet zondermeer overgaan, maar zul je bespreekgeval zijn.
Hier wordt gerekend met tekortpunten. Alles onder de zes (gaat dus om gemiddelde per vak, met 1 cijfer achter de komma), telt als tekortpunt. Tot 3 tekortpunten ga je gewoon over, tussen de 3 en 4,9 tekortpunten ben je bespreekgeval, vanaf 5 tekortpunten blijf je zitten. Het is dus niet zo dat een tiende punt het verschil is tussen zitten blijven en over gaan. Het is het verschil tussen bespreekgeval zijn en zitten blijven (of overgaan)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-02-2014 om 12:07

neemt niet weg

Maar dat neemt dus niet weg dat de ene tiende punt er weel degelijk voor kan zorgen dat je blijft zitten. En dat het dan buitengewoon zuur is als de leerkracht zijn zaakjes niet op orde had, waardoor je bijvoorbeeld het verkeerde hebt geleerd.

ijsvogeltje

Ik snap het ook wel. Maar als je door die tiende een 4 op Nederlands, Engels of Wiskunde hebt blijf je echt rechtstreeks door die tiende zitten. Met een 5 was je gewoon over, geen bespreekgeval!
En met het eindexamen is er ook geen bespreekgeval ruimte. Je bent gewoon gezakt of hebt een her, door een tiende punt. Vind ik niet erg> Maar wel als dat door een warrige leraar veroorzaakt wordt.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2014 om 13:27

Ach ja

Mijn dochter kreeg een hele tirade over zich heen van een docent biologie. Ze had eenmalig haar huiswerk niet gemaakt namelijk. Volgens de docent mocht ze wel oppassen zo, ze kwam zwaar in de problemen want zo zou ze nooit overgaan natuurlijk! Dochtetr staat een 9 voor biologie, dus volgens mij loopt het wel los..
Ik kijk met kind 3 op het voortgezet onderwijs nergens meer van op....

Stenna

Stenna

07-02-2014 om 16:59

advies

Kind met echte VWO cito score, in de havo/vwo brugklas, kregen we het lijstje aan het eind van het jaar met de adviezen van de leraren. VWO en HAVO advies was fifty/fifty verdeeld over de leraren (vwo van betadocenten, havo van taaldocenten), op eentje na die als enige een vmbo advies gaf. Net die ene leraar waar hij het hele jaar al problemen met had (niet op leergebied of cijfers, maar in omgang) en die ik op een tienminuten avond ook erg onsympathiek vond zelf (en ook dat leek wederzijds). Je hoeft niet met iedereen over weg te kunnen (noch zoon noch leraar) maar dat heeft toch niks te maken met iemand's leerniveau?! Zo onprofessioneel.
Zoon heeft inmiddels succesvol zonder vertraging of moeite de havo afgerond.

Arawen

Arawen

07-02-2014 om 18:09

Niet alleen docenten

Jullie verhalen over warrige docenten, last minute gecancelde afspraken en toetsen die niet kloppen kan ik onderschrijven. Eerst bij zoon 1 (inmiddels klaar met VO) en nu bij zoon 2 (2e klas VO, zelfde school).
Maar als ik even mee mag klagen; waar ik echt ziek van wordt is de slechte administatie. In de tijd van zoon 1 kreeg ik wel eens een absentiebericht (hij was dus niet op school aangekomen) in een tijd dat we prive erg moeilijk zaken. Ik schrok me een rolberoerte.. Dat was het pre-mobieltjes tijdperk en het duurde even voordat de zaak opgelost was. De administratie-dames belden met de mededeling dat hij
'net langs liep' en ze blijkbaar 'een ander met die naam hadden moeten noteren'. Inmiddels schrik ik niet meer zo van absentiemeldingen. Bespreek ze altijd met zoon. Of ze kloppen niet (wat dan door school erkent wordt..) of ze worden omgezet in te laat meldingen (lekke band of trage bus door sneeuw).
Vraag me toch nog steeds af of die administratie niet wat efficienter kan..

Hier ook vreemde dingen.

Een leraar die kennelijk achterloopt met de lesstof. Er wordt een SE ingepland terwijl de leraar nog beginnen moet met het behandelen van dat hoofdstuk. Er is nog maar 1 les te gaan voor de toets. Toen heb ik zelf maar even naar school gemaild, het is geen LOI tenslotte. De toets is toen uitgesteld gelukkig.

Volgend dingetje was een wiskunde SE. Docent een paar weken afwezig, wel vervanging, maar geen wiskundedocent. De leerlingen moesten gewoon opgaven maken en zelf nakijken, er was geen uitleg. Vlak voor het SE kwam docent weer op school. SE ging gewoon door. Dochter had gelukkig een voldoende, één van de weinige in de klas.

3e geval is Frans. Docent is elke les druk met het showen van haar paarden op het digibord. Komt er ineens achter dat ze achterloopt met de lessen. Blijken ze ook nog eens 2 uren in de week Frans te hebben ipv 4 (examenvak). Er komt een 3e uur bij. Die wil ze op het steunlesuur zetten. Ik maar weer gemaild. Dochter heeft het steunlesuur voor een ander vak nodig. Ze plannen het maar op 1 van de 7 tussenuren die ze toch al hebben. Zo geschiedde. Dochter is helaas van een 7,3 naar een 5,6 gezakt voor Frans. Geen idee of dat door de lessen komt. Steunles voor dit vak niet mogelijk.

En dit is dan een examenklas. En de voorbeelden van dit schooljaar.

Marjolein

Marjolein

08-02-2014 om 16:33

Heel herkenbaar helaas... en op het nippertje over... Present!

En ja hoor, speciaal voor Dalarna , hier is een kind twee keer op het nippertje over gegaan. Of het 0,1 of 0,6 punt was, daar wil ik van af wezen.
Maar zo klein kan het verschil zijn...

Als je ernstige dyslexie hebt en de toets verkeerd leest, kun je zomaar een zware onvoldoende scoren en dat haal je niet zomaar op.
Zeker als het aantal toetsen per jaar terugloopt.

En dan over het belang van een goede docent:
En als je er kei- en keihard aan werkt, dan is het vervelend als docenten je tegenwerken.
Dit jaar is er een Taal docent die tegen de klas zegt hoe blij hij is dat hij volgend jaar mag stoppen met lesgeven. Die heeft er echt zin in, zeg maar...

Tijdens de extra lessen waar zoon altijd gemotiveerd heen gaat voor extra uitleg, praat deze Einstein zeker 20 minuten in op zoon dat hij zo wel kan zien, dat zoon het opgeeft, dat is ook niet gek natuurlijk als je er niets van kunt. Daarna leest hij dan nog in 1 minuut de grammatica uit het boek voor en sluit dan af met de bemoedigende woorden: als je het nu nog niet snapt dan ben je niet geschikt voor deze school.

Vorig jaar haalde hij het hele jaar voldoendes, bij een gemotiveerde en erg goede docente. Zo zie je wat het een verschil kan maken. Dat was dan weer bijna een wonder!

Ik geloof best dat er kinderen zijn die ondanks slechte leraren wel voldoendes halen. Maar sommigen hebben echt goed les en duidelijke uitleg nodig.
Om deze leerlingen dan af te serveren als niet geschikt voor dit niveau, vind ik ontkennen van je eigen disfunctioneren.
(inmiddels privé bijles geregeld, al is het alleen maar voor het zelfvertrouwen en de positieve ervaring dat er iemand wel in je gelooft.)

O, en wel een grappig voorval:
Hier wel eens een beschuldigende brief gehad dat zoon niet op school was en dat ze de LPA zouden inschakelen.
Eens teruggekeken in de agenda, bleek de hele klas een excursie te hebben gehad...
Maar goed dat is een vergissing, kan gebeuren...

Dalarna

Dalarna

08-02-2014 om 17:58

Marjolein

Nogmaals: ik bedoel gewoon dat je dit op twee manieren kunt zien, ja hij bleef bijna zitten op een eentiende punt maar je kunt ook zeggen dat dat wel over een x aantal toetsen ging die onvoldoende waren, meestal een aantal vakken die onvoldoende waren of (met de nieuwe regels) één 4,4 voor Engels/wiskunde/nederlands (van weer meerdere toetsen).

Marjolein

Marjolein

08-02-2014 om 21:40

Ja, ik snap ' m...

Maar essentie van mijn post is toch meer dat je echt "last" kunt hebben van slechte leraren. En dat is jammer.

Was vroegah ook al zo.

Slechte kwaliteit wordt niet altijd onderkend

Mijn dochter had een leraar, die als je een probleem had, begon met uitleggen maar dan weer halverwege opeens iets anders ging doen,bijvoorbeeld naar een ander lopen met een vraag. Die vreemd lage cijfers gaf zonder onderbouwing. Als je dan naar de onderbouwing vroeg, was het antwoord dat je dat zelf mocht uitzoeken. Tot mijn verbazing kreeg hij een prijs voor goed onderwijs, hij wist zulke goede opdrachten te verzinnen voor de leerlingen... Dat er geen hulp geboden werd als er vragen waren over de opdracht of over de becijfering, deed er kennenlijk niet toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.