Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
carola

carola

04-02-2014 om 15:56

zijn leerkrachten bij jullie op het vo ook zo verwarrend?

Soms krijg ik de indruk dat leerkrachten zelf niet weten waar ze mee bezig zijn.Zo geeft docent Nederlands een toets op,kind heeft braaf geleerd,toets gaat niet door want docent kon de toets niet vinden..
Toets doorgeschoven naar een paar dagen later,kind moet dus blijven leren om de stof bij te houden en dan blijkt dat er helemaal geen toets bestaat voor dit deel van het hoofdstuk..
Voorbeeldje van vandaag,zoon komt thuis dat ze achter lopen met het Franse leesboekje,vandaag in de les snel uitgelezen en morgen een toets erover,beetje snel lijkt me.
Over ruim een week is er een toetsweek hier en ondanks dat het niet mag worden er dus voor volgende week gewone andere toetsen opgegeven.
En ook hier veranderd de stof voor detoetsweek steeds,zou het eerst over hoofdstuk drie gaan,gaat het nu opeens alleen over Stalin en Hitler?
Ik word zo moe van zo'n school,hoe gaan dit soort dingen bij jullie?


nee

zo gaat het hier gelukkig niet.
Ik zou me er ook dood aan ergeren. Meestal klopt het hier en houden leraren zich aan de gemaakte afspraken en planning. De proefwerken en stof ligt al voor het hele jaar vast, ook in de brugklas.
Misschien eens met de afdelingsdirecteur oid praten?

Nee, hier niet

Op de website van school staat keurig een planning, max. 2 so per dag of 1 toets. Er is ook een max. aan toetsen en so per week.
Als een leerkracht iets op wil geven, moet hij/zij eerst de website checken of er al iets is ingeplanned en of het toegestaan is.
Wij, als ouders kunnen inloggen en kijken wat er op gegeven is aan huiswerk, toetsen en so.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-02-2014 om 16:33

Hangt van docent af

De meesten gebruiken het systeem (Magister in ons geval) zoals het hoort: netjes huiswerk er op tijd in zetten, proefwerken en SO's op tijd opgeven en cijfers er na afloop in zetten. Daar hebben leerlingen en ouders wat aan. Voor toetsweken (2 proefwerken per dag, verder vrij) wordt de stof dan netjes bij de lessen in de week daarvoor opgeschreven. En soms wijzigt er wel eens wat door omstandigheden. Maar sommigen maken er een potje van... er is één leraar duits die uit principe geen huiswerk opgeeft (nou ja, in de 2e en 3e nog wel wat, maar in de 4e niet meer). Lees- en luistervaardigheid is waar het om draait, en veel meer doen ze dus ook niet in de bovenbouw. En cijfers komen er pas in als het nodig is voor het rapport.

Jaina

Jaina

04-02-2014 om 16:44

Ja hoor

Het klinkt mij bekend toe uit de verhalen van mijn kinderen. Ik heb de afgelopen jaren met minstens 5 middelbare scholen te maken gehad en op alle 5 loopt/liep het wel eens mis. Zeker in combinatie met een niet altijd oplettende tiener

carola

carola

04-02-2014 om 16:57

verschilt dus

Zo te lezen scheelt het flink per school.Magister wordt hier gebruikt voor cijfers,maar huiswerk staat er niet in.
Je kan inloggen op de school website daar horen planners per vak te staan,maar de meeste leerkrachten vullen dit niet in en als het er wel staat klopt het niet,omdat ze achter lopen.
We worden er echt niet goed van,dit zijn maar een paar voorbeeldjes,maar zo gaat het elk jaar weer bij bijna elke leerkracht.

Zus

Zus

04-02-2014 om 17:27

Sommige docenten

Ja, op school van mijn dochter zijn er sommige docenten die het dat slecht op orde hebben. Zo is er een docent die eerst de kindren drie paragfrafen jn het weekend laat afmaken, omdat ze zelf ziek was geweest en dan op zondagavond om 10 uur in Magister zet dat het toch niet afhoeft, pfff, daar ging het weekend! Of dat de kinderen zelf de so's moeten nakijken van elkaar, maar docent checkt niet of ze dat wel goed gedaan hebben. Aan de andere kant zijn er docenten die het allemaal helder communiceren, dingen snel nagekeken hebben, alles terug geven etc.

Zus

Zus

04-02-2014 om 17:27

Sommige docenten

Ja, op school van mijn dochter zijn er sommige docenten die het dat slecht op orde hebben. Zo is er een docent die eerst de kindren drie paragfrafen jn het weekend laat afmaken, omdat ze zelf ziek was geweest en dan op zondagavond om 10 uur in Magister zet dat het toch niet afhoeft, pfff, daar ging het weekend! Of dat de kinderen zelf de so's moeten nakijken van elkaar, maar docent checkt niet of ze dat wel goed gedaan hebben. Aan de andere kant zijn er docenten die het allemaal helder communiceren, dingen snel nagekeken hebben, alles terug geven etc.

Druif

Druif

04-02-2014 om 17:40

nee

Ik herken het niet.

Af en toe gaat er hier wel eens iets mis, maar dat is per kind ongeveer twee keer per jaar.
de geschiedenis leraren zijn hier wel heel chaotisch, maar die zijn ook heel schappelijk met herkansen en inhalen. Dus dat is niet zo'n ramp.

Stenna

Stenna

04-02-2014 om 18:01

zeker

Zeer herkenbaar. School die aan de ene kant van de leerlingen eist dat ze precies en netjes zijn en op tijd met alles, en docenten die dat zelf totaal niet zijn (toets vergeten of kwijt, of verkeerde stof, of zomaar drie keer verzetten, of wekenlang doen over het nakijken of cijfers niet invoeren). Altijd gedonder met die toetsen inderdaad. Vijf jaar lang, gelukkig nu verleden tijd, al die ergenis.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2014 om 18:24

nee

Nee, ik herken het niet. Natuurlijk is er wel een keer een leerkracht te laat geweest met het opgeven van de stof, maar bij zoon in de klas zijn de leerlingen nogal mondig en maken er dan direct werk van

hier dus niet

maar ik zou het wel vreselijk storend vinden. Je kan blijven zitten op 0,1 punt. Je zal dat maar net missen omdat er weer een docent is die de stof niet behandeld heeft of pas op het laatst de toetsstof behandelt of bekend maakt. En dat niet 1 keer, maar structureel zoals ik bij Carola lees. Helpt klagen en actie niet?

Twee maten

Ja, ik herken ongeveer alle bovenstaande voorbeelden uit de praktijk op de twee scholen die mijn dochters bezoeken/bezochten. En ik heb daar een vrij ongenuanceerde mening over. Docenten mogen aankloten, ze hebben altijd een 'goed excuus'. Of ze nou zelf te laat komen, onbetamelijke dingen zeggen tegen leerlingen, de termijn voor het nakijken met weken of maanden overschrijden, toetsen last minute cancelen, spullen niet bij zich hebben, weigeren antwoord te geven op een normale vraag, dat schijnen volwassen professionals die zelf voor dit werk gekozen hebben zich te kunnen permitteren. De leerlingen, pubers onder invloed van gierende hormonen en geklutste hersens die misschien helemaal geen zin in school hebben maar er verplicht heen moeten worden wel geacht zich nauwgezet aan de regels en eisen te houden, zonder smoesjes. En of ze ook maar even intrinsiek gemotiveerd én dankbaar willen zijn.

Okee, pubers kunnen heel irritant steeds de grenzen opzoeken en docenten zijn ook wel eens coulant, maar over het algemeen word ik steeds verrast door het meten met twee maten.

skik

Stenna

Stenna

04-02-2014 om 22:19

skik

Couldn't agree more. Precies dat meten met twee maten, dat stoorde mij ook zo enorm. Professionals voor jongeren weten toch wel dat de beste methode het geven van een goed voorbeeld is? Er was maar 1ding dat me nog meer ergerde: als school dan ook nog een moreel beroep ging doen (per ouderbrief of op ouderavond) op de ouders om hun beleid naar de leerlingen of bepaalde regels meer te ondersteunen. Iets met splinter en balk in een oog, dacht ik.

Druif

Druif

04-02-2014 om 22:30

Wat een verschil toch weer

Dat herken ik echt niet, met twee maten meten.
Er zit elk jaar bij elk kind wel een precieze man of vrouw tussen, maar die zijn dan op zichzelf ook precies.
Waar zal het verschil inzitten?
Ik vind de schoolleiding hier ook wel flexibel, zal het daar mee te maken hebben?

Hier op ouderavonden vaak de boodschap: ' als er wat is, blijf er dan niet mee lopen. Het contact tussen kind, ouders en school is belangrijk,' maar geen schijnheilig gezeur over regels naleven en zo. Als ze een strakke regel stellen, dan geven ze er altijd een motivatie bij, die ik dan wel snap.

Echt waar??

Ik ben docent, en hoewel ik relatief beginnend ben en vast nog een hoop te leren heb....

- ik ben nooit te laat
-ik heb altijd mijn spullen bij me
- ik heb in de 1 1/2 jaar dat ik nu lesgeef nog nooit een toets verzet,
- ik heb al het huiswerk en alle toetsen minimaal een week in het vooruit in magister staan. Is trouwens ook een schoolregel.
- ik heb de cijfers altijd binnen een week op magister staan. ( nabespreken soms iets later als er weer eens erg veel inhalers zijn...)
-en ik denk dat ik geen onbetamelijke dingen zeg tegen leerlingen.

Eigenlijk vind ik dat allemaal heel normaal. Zou me doodschamen als het anders was.

Ik verwacht trouwens van de leerlingen eigenlijk wel een beetje een soortgelijke houding. Ik kan moeilijk zeggen dat ik mijn kes niet heb voorbereid omdat ik te druk was met nakijken. Dus zij ook niet dat hun huiswerk leed onder een proefwerk voor een ander vak.

Waar ik me wel echt aan stoor is hoeveel leerlingen toetsen missen. Bewijzen is lastig,maar als ik 6 zieken turf in een klas is er altijd wel iemand die schalks opmerkt dat ze een groot geschiedenis proefwerk hebben....ik vraag me af of ouders die de kinderen ziekmelden wel doorhebben wat een extra werk, geregel en gedoe dat met zich meebrengt, al die kinderen die dingen moeten inhalen....,misschien toch iets om over na te denken...

Ingrid

Ps....vind sommige van jullie verhalen wel deprimerend hoor!

Stenna

Stenna

04-02-2014 om 22:36

ingrid

Docenten die wel hun zaken op orde hebben waren er natuurlijk ook wel. Grappig genoeg vaak jonge vrouwelijke docenten. Maar het andere type is ook rijk vertegenwoordigd, helaas.

Ingrid T

Hier gaat het dus ook best goed, gelukkig. Ik zou anders erg hoog van de toren blazen of van school wisselen.
Wat jij schrijft over strategisch ziek melden hoor ik van mijn dochter ook vaak. Er zijn kinderen die bij de helft van toetsen ziek melden. Standaard inhalen op de eerstvolgende dinsdagmiddag...... Voordeel is dat ze eigenlijk altijd dezelfde toets krijgen en dan bij hun klasgenoten informeren hoe de toets was en wat er gevraagd werd.
Ik snap niet dat de leraren dat niet doorhebben. Elke keer dezelfde meiden. Vooral meiden. Die zijn echt strategisch.

IngridT, breek me de bek niet open

Gewoon twee voorbeeldjes (meer niet anders word ik op dit eigenlijk-moet-ik-naar-bed-want-gister-werd-het-ook-al-veel-te-laat-tijdstip veel te opgefokt):

Mijn oudste had een docent die wekelijks wel een kwartier te laat kwam op het eerste lesuur. Als een leerling dat doet, heeft hij na drie keer een terugkombeurt te pakken, na 6 keer een melding bij de lpa. Bij klachten van leerlingen bij de schoolleiding werd alleen gezegd dat ze pas weg mochten als de docent meer dan twintig minuten te laat was, de man had altijd problemen in het verkeer, ze moesten maar gewoon in de klas wachten. Tijdens het wachten ging mijn dochter haar buurmeisjes' haar vlechten om de tijd te doden. De docent kwam eindelijk binnen en zei: nou, vwo is ook niet aan jou besteedt, als je kapster wil worden heb je aan vmbo genoeg. Huh?

De wiskundedocent van mijn jongste ligt in scheiding. Daardoor vielen 4 van de 12 lessen van het blok uit. De geplande toets bleef ondanks het missen van een kwart van de lessen staan, de stof werd er even snel doorheen gejast. Van toets 1 en 2 hadden de leerlingen hun cijfer na respectievelijk 6 en 4 weken nog niet terug, toets 3 (herhaling van het hoofdstuk) moesten ze maken zonder dat ze wisten hoe ze de voorgaande toetsen hadden gemaakt, de toetsen zijn ook niet besproken. Zo kan een kind toch niet werken?

Dit zijn maar twee voorvallen van de vele die ik in de 6 jaar als vo-ouder heb mogen meemaken. Iedereen kan eens wat vergeten of een foutje maken, maar dat het op deze schaal voor zou komen had ik nooit verwacht.

"en ik denk dat ik geen onbetamelijke dingen zeg tegen leerlingen". Zo lang je ze niet uitmaakt voor Anders Breivik tegenover hun klasgenoten ("echt zo'n gevoelloos type dat op een dag de school binnenloopt met een machinegeweer") zal het wel loslopen ;0)

skik (toch opgefokt)

Jaina

Jaina

05-02-2014 om 00:17

Van alle tijden

Dat is toch van alle tijden?
Ik kan me dit soort verhalen nog levendig herinneren uit mijn eigen schooljaren. Van mijn kinderen hoor ik het ook al jaar en dag.
Hoort er gewoon bij. Ik vind het ook allemaal niet zo problematisch. Natuurlijk hebben docenten meer vrijheid dan leerlingen. Natuurlijk mag een docent wel zonder enig probleem te laat komen en mogen de leerlingen dat niet. Die hiërarchie ontkennen is volkomen zinloos. Misschien dat leerlingen te veel doordrongen zijn van een soort gelijkheidsbeginsel dat gewoon niet de waarheid is. Ontkennen dat een docent nou eenmaal de macht heeft binnen de klas staat garant voor teleurstellingen.
Gemopper op docenten hoort er nou eenmaal bij. Sommige docenten doen ook vreemde dingen of zijn raar bezig. Elke middelbare school heeft wel een paar vreemde types rondlopen die rare opmerkingen plaatsen of enigszins bizar en inconsequent gedrag vertonen. Daar leer je vanzelf mee omgaan. Blijkbaar kan een school niet zonder zulke gasten.
Overigens heb ik soms ook het idee dat mijn kinderen de situatie iets te ongenuanceerd uitleggen en zich wel heel erg in de slachtoffer rol inleven En zelf was ik vroeger niet veel anders. Ik zag de situatie ook altijd maar van één kant; zoals verreweg de meeste scholieren.
Alleen als de overgang of zoiets in gevaar zou komen dan zou ik met de school gaan praten. Verder is het hun rijk en zij mogen beslissen hoe dat gerund wordt.

Stenna

Stenna

05-02-2014 om 00:48

nee jaina

Dat ben ik niet met je eens. Ik vind niet dat een docent schoolregels gewoon aan zijn laars kan lappen maar het goede voorbeeld moet geven. Ik snap werkelijk niet hoe je kunt waarmaken dat leerlingen iets leren van een 1 bij te laat inleveren (hoewel ik dat an sich verdedigbaar vind) als je zelf werkelijk ALTIJD te laat bent met nakijken en invoeren. Om maar een voorbeeld te noemen. Zulke docenten stralen desinteresse, onverschilligheid en minachting voor de regels uit / over op leerlingen. Dat is niet wat je hoopt dat ze op school leren.

VO-mam

VO-mam

05-02-2014 om 09:01

verschil

Op de school van mijn kind zie ik een duidelijk verschil tussen leerkrachten die behoorlijk exacte vakken geven enne uuuh de rest.
Wiskunde, scheikunde, natuurkunde......keurig strak geregeld en dat wordt ook van de leerlingen verwacht, perfect. Maar breek me de bek niet open over geschiedenis, levensbeschouwing......
( Niet te laat komen, maar nakijken, huiswerk ed. vakken die maar van de hak op de tak springen, niet wetend welk onderwerp nu eigenlijk behandeld wordt of hollen of stil staan. Perioden alleen maar filmpjes kijken en dan ineens moet er weer gas gegeven worden en het lijkt wel alsof sommige leerkrachten dit op hetzelfde moment doen. Mijn kind heeft daar veel moeite mee) Eerlijk, over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden over deze school. ik tel mijn dagen tot de jongste ook mag.

Enne, ik biecht, heb mijn kind eens ziek gemeld, omdat het een toets anders totaal zou gaan verprutsen. Kind had een periode waarin het door omstandigheden het huiswerk moeizaam bij kon benen. Het vak dat het lastigste was bleef toen het meest liggen en dat had wel eens een vervelende druppel kunnen zijn. Ik heb het schoolziek toen gebruikt om samen de stof door te nemen. De enige mogelijkheid om een voldoende te halen.

Thursday Next

Thursday Next

05-02-2014 om 09:03

Herken het niet

Huiswerk staat niet altijd in magister maar dochter heeft zelf altijd netjes in de agenda staan wat ze moet doen. Het toetsrooster is al voor het hele jaar bekend, SO's worden op tijd doorgegeven inclusief de stof die ze moeten leren daarvoor.
Er zijn wel wat onhandige acties van enkele leraren (te laat komen, gemaakte toets kwijt) maar dat wordt door school zeker niet gewoon gevonden. Er zijn van school uit ook regels over wanneer een toets moet zijn nagekeken. Een leraar die dat niet op tijd had gedaan verontschuldigde zich voor de klas en tracteerde.

Jaina

Ja, het gedrag van leraren is van alle tijden. Onze heer heeft bijzondere kostgangers. Maar daar gaat het niet om. Daar kan mij kind prima mee uit de voeten.
Bij de meeste scholen steken overgangsnormen heel nauw. En zeker slagingsnormen. Het kan dan toch niet zo zijn dat een leraar uit desinteresse/luiheid/slordigheid een deel van de stof maar even vergeet. Of in de laatste les voor de toets er nog even door ramt.
Dat gebeurt in examenklassen ook! En als je dan op dat vak uiteindelijk zakt op een tiende punt is dat knap lullig.
Over de school van mijn kinderen ben ik zeer tevreden zoals ik al schreef. Toetsrooster voor het hele jaar voor alle klassen, alleen SO kan er nog tussendoor bij komen. Toetsstof is duidelijk
Maar ook hier gaat het wel eens mis. In de brugklas had mijn dochter een beginnend docent biologie die niet door de stof heen kwam. Die gaf rustig proefwerken terwijl de helft van de stof nog niet behandeld was. De leerlingen zeiden er iets van, maar dat hielp niets. Vervolgens gingen ze naar hun mentor. Die sprak met de docent, die vervolgens beweerde dat de leerlingen het hadden verzonnen.
Ik was heel boos, vooral om dat gelieg van die man. Mijn kind stond prima op biologie, het was heel gemakkelijk om het er bij te laten. Maar dat heb ik niet gedaan. Ben naar de afdelingsdirecteur gegaan en het is een rel geworden. Helaas voor de leraar is zijn contract niet verlengd, maar ik was er blij om.
Ik denk dat de kwaliteit van de school heel erg ligt bij een sterke en capabele leiding. Elke docent kan lesgeven, dat heeft hij geleerd. Maar om de motivatie te houden en kwaliteit te blijven leveren als docent is het denk ik noodzakelijk in een goed georganiseerd geheel te zitten met veel onderling contact van de docenten en leiding. Leiding moet zorgen voor goede randvoorwaarden en "toezicht" op het naleven hiervan door ALLE docenten. Hier gaat het grosso modo prima. Op veel meer scholen gaat het goed, zoals in dit draadje naar voren komt. Het kan wel.

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 10:31

Mach

"Je kan blijven zitten op 0,1 punt."

Ik zou dat nooit zo zeggen, dit lijkt er op dat je allemaal tienen kunt halen maar blijft zitten op één vak met een 5,4. Dat is niet zo, houd het eerlijk en duidelijk, aan dit soort informatie heeft niemand wat.

dalarna

Natuurlijk blijf je uiteindelijk zitten op 0,1 punt! Had je 0,1 hoger gehad dan was je gewoon over gegaan.
Als je op een proefwerk een 5 haalt ipv een 6 omdat er bepaalde stof niet behandeld is, kan dat er voor zorgen dat je op je rapport een 5,4 staat ipv een 5,5. Dit kan absoluut een reden zijn om te blijven zitten! Bijvoorbeeld als je ook al een 5 op Engels had en deze 5 voor Nederlands is! Of als je op een ander vak ook al een onvoldoende staat.
Of je haalt net een 4,4 gemiddeld, terwijl je minimaal een 5 moet hebben op bepaalde vakken.
Tuurlijk snap ik ook wel dat je dan ook op meer vakken onvoldoende staat. Maar daar was je wel om overgegaan!

en daarbij dalarna

Je kan ook zakken op 0,1 punt. Een 4,4 op Nederlands of Engels zorgt ervoor dat je zakt.
Hoe zou ij het dan willen zeggen? Je zakt op 4,6 punt als je een 5,4 op je rapport hebt? Want ja, je kan tenslotte een 10 halen. Dat is toch onzin.

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 11:39

Mach

In je tweede voorbeeld vind ik gewoon dat je zakt op 1,1 punt. Niet 0,1. Het is ver onder een voldoende namelijk.

In je eerste voorbeeld zeg je het zelf al, je hebt meerdere onvoldoendes nodig om te zaken, niet eentje op 0,1 punt. Je slaagt gewoon met allemaal tienen en één 5,4. Zo ga je ook gewoon over met die punten.

Je hebt dus meerdere dikke onvoldoendes nodig om niet over te gaan of te zakken, niet één onvoldoende van 0,1 punt. Het gaat om je jaargemiddelde bij het overgaan en om het gemiddelde van het Centraal schriftelijk en de schoolonderzoeken. Je zakt of blijft zitten NOOIT op 0,1 punt van een toets.

Vo mam...

Ik geef natuurkunde...haha, misschien is dat het...

Maar goed, tuurlijk gelden er voor docenten deels andere regels dan voor leerlingen. Zo mag ik koffie in de klas, en zij niet. Maar mijn reguliere pauzes worden dan ook regelmatig opgeslokt door leerlingen met vragen, inhaal s.o.'tjes, last minute kopieer of ander voorbereidingswerk en noem maar op. Maar ik vind wel dat als de schoolregels zijn dat je een toets minimaal een week vt voren opgeeft, en binnen een week nakijkt dat je je daar dan als docent aan houdt. Merk overigens wel dat de leerlingen dat ook echt waarderen, die vlotte en correcte afhandeling.

En als ik me aan mijn 'docentenregels' houd, accepteren ze het volgens mij ook gemakkelijker van mij dat zij zich aan de leerlingenbegeleiding moeten houden. Zo voel ik dat tenminste. Zit ook iets van wederzijds respect in. Maak het een stuk prettiger werken.

Kijken jullie trouwens naar' de school'??? Interessant inkijkje in het vo. Wat vinden jullie van wat je ziet??

Ingrid

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 12:46

ingridt

Ja, leuk programma om met de kinderen te bekijken, die van gisteren moeten we nog bekijken.
Ik had alleen gehoopt nog iets meer te zien van het werk wat docenten allemaal doen buiten de les maar misschien is het ook wel duidelijk?

carola

carola

05-02-2014 om 12:51

wat een gedoe overal

Ergens niet best dat het blijkbaar bij veel scholen voorkomt.Mijn man is lid van de ouderraad en krijgt dus ook het wekelijkse mailtje voor de leerkrachten.
Daar staat vaak genoeg in dat de planning duidelijk moet zijn en de toetsen ruim van te voren opgegeven moeten worden en ook nabesproken.
Tja op een enkeling na gebeurt dit dus niet.Eind vorig jaar bijvoorbeeld,hele gezellige Duitse leerkracht,vertelde altijd hele verhalen waardoor de toetsen erniet van kwamen;maar ja,die toetsen moesten dus toch gemaakt worden en dus werd er opeens een hoofdstuk per week behandeld en 4 toetsen in 4 weken..
De keuze om naar een andere school uit te kijken is er hier niet,was het maar waar..
Hier ook vaak leerkrachten die te laat zijn in de ochtend of helemaal niet komen of hun boeken niet mee hebben,moet zoon eens proberen,zucht!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.