Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zesjarige wiskundefanaat

Ons zoontje van 6 is al jaren bezeten van cijfers, moeilijke sommen en vooral astronomische getallen (weet u hoe een 1 met 180 nullen heet?). Niemand in zijn klas (groep 2) kan hem wat dat betreft volgen, en hijzelf voelt zich er wel eens alleen onder. Sociaal-emotioneel is hij grotendeels een kleuter, maar zijn (reken)hoofd zit al gauw in groep 6. Nogal een spagaat dus. Gelukkig zit hij op een Montessorischool waar elk kind zijn eigen snelheid kan volgen, en waar ook met gemengde groepen wordt gewerkt. Daardoor zit hij na de zomer niet in groep 3 maar in de middenbouw (combinatiegroep 3/4/5). Dat maakt de kans groter dat hij ook met zijn rekenen enigzins aansluiting vindt. Evengoed zal hij een uitschieter blijven.

Mijn vraag is: wie heeft/kent een kind dat ook zo’n wiskundeknobbel heeft en een maatje zou willen? Misschien kunnen we eens afspreken na schooltijd om te zien of het matcht...we wonen in het Gooi.

Hartelijke groet,

Pianopapa.


Geen kind in aanbieding maar zit je zoon al op schaken? Mijn slimme, rekenkind vond dat heel erg leuk. En vioolspelen maar dat heeft niks met rekenen te maken. 


Mijn zoon vond zijn vriendje via vioolles. En later op de zeilschool. Weer later op de duikclub. Er was niet maar één belangstelling.

Ik heb een dochter van zes maar die is nog niet bezig met rekenen met getallen boven de twintig. Schaken is wel een soort van wiskundig denkspel dus dat zou wel eens heel leuk voor hem kunnen zijn. En daar zitten misschien wel meer kinderen met dergelijke interesses.
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel gek dat zijn klasgenoten nog niet zo ver zijn. Dat kun je ook niet verwachten. Het is wel lastig als je als kind op eenzame hoogte bezig bent met niet alledaagse interesses. Wat ook een optie kan zijn, is rekenspelletjes aanschaffen voor op de computer. Dan kun je ook hogere groepen kiezen als groep 3/4 te makkelijk is.

Pianopapa

Pianopapa

22-05-2021 om 15:47 Topicstarter

MamaE schreef op 22-05-2021 om 15:41:

Ik heb een dochter van zes maar die is nog niet bezig met rekenen met getallen boven de twintig. Schaken is wel een soort van wiskundig denkspel dus dat zou wel eens heel leuk voor hem kunnen zijn. En daar zitten misschien wel meer kinderen met dergelijke interesses.
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel gek dat zijn klasgenoten nog niet zo ver zijn. Dat kun je ook niet verwachten. Het is wel lastig als je als kind op eenzame hoogte bezig bent met niet alledaagse interesses. Wat ook een optie kan zijn, is rekenspelletjes aanschaffen voor op de computer. Dan kun je ook hogere groepen kiezen als groep 3/4 te makkelijk is.

Mijn partner is wat huiverig voor de schaakwereld omdat een familielid daar ook in gezeten heeft. Haar ervaring was dat daar veel wereldvreemde en autistische mensen zitten - waar niks op tegen is, maar misschien wel als de vijver om vrienden uit te vissen...

Pianopapa

Pianopapa

22-05-2021 om 15:48 Topicstarter

M Lavell schreef op 22-05-2021 om 15:29:

Mijn zoon vond zijn vriendje via vioolles. En later op de zeilschool. Weer later op de duikclub. Er was niet maar één belangstelling.

Bedankt voor je reactie! Ik weet echter niet zo goed wat ik er mee moet. Ik heb het juist over die ene belangstelling van mijn zoon.

Pianopapa

Pianopapa

22-05-2021 om 15:51 Topicstarter

Plantenbak schreef op 22-05-2021 om 15:26:

Geen kind in aanbieding maar zit je zoon al op schaken? Mijn slimme, rekenkind vond dat heel erg leuk. En vioolspelen maar dat heeft niks met rekenen te maken.


Over schaken: zie mijn reactie hierboven. En omdat hij ook muzikaal lijkt (zoals zijn ouders) zal hij vast ook op muziekles gaan binnen nu en twee jaar. Maar dat gaan we nog ontdekken!

Niks gemerkt van rare mensen. Het was een schaakclub voor kinderen. Viool idem, niks raars. Hij had overigens geen vrienden daar. Hij vond het leuk om te doen. Vrienden kreeg hij vooral op atletiek en ook school maar vooral op atletiek. 

Veel autistische mensen kunnen zich enorm focussen op een specifieke interesse. Als jouw zoon die interesse deelt met een autistisch kindje (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat jouw zoon autistisch is), kunnen ze prima vriendjes zijn en samen schaken. Op de club of eventueel thuis. Of hij gaat er gewoon heen omdat hij schaken leuk vindt. De meeste kinderen gaan toch op een sport omdat ze die sport leuk vinden. Heeft hij op school ook vriendjes? 

Pianopapa schreef op 22-05-2021 om 15:47:

[..]

Mijn partner is wat huiverig voor de schaakwereld omdat een familielid daar ook in gezeten heeft. Haar ervaring was dat daar veel wereldvreemde en autistische mensen zitten - waar niks op tegen is, maar misschien wel als de vijver om vrienden uit te vissen...

Nou ja zeg, wat een vooroordeel. Misschien selecteert dat uit op heel hoge speelniveaus, maar kinderschaakclubjes bestaan uit gewoon kinderen met allerlei interesses. Wel meer dan gemiddeld de wat cognitief meer begaafde kinderen, maar voor de rest geen wereldvreemde en autistische kinderen. En trouwens, moet hij erop om per se vrienden te maken? Kan toch ook gewoon leuke uitdaging zijn voor hem?

Pianopapa schreef op 22-05-2021 om 15:48:

[..]

Bedankt voor je reactie! Ik weet echter niet zo goed wat ik er mee moet. Ik heb het juist over die ene belangstelling van mijn zoon.

eh ja. Maar voor gedeelde belangstelling in die richting hoef je niet per se in die richting te zoeken. Je vindt ze overal wilde ik maar zeggen. Je hoeft er niet per se voor op zoek naar een rekenclub (of schaakclub).

Pianopapa schreef op 22-05-2021 om 15:47:

[..]

Mijn partner is wat huiverig voor de schaakwereld omdat een familielid daar ook in gezeten heeft. Haar ervaring was dat daar veel wereldvreemde en autistische mensen zitten - waar niks op tegen is, maar misschien wel als de vijver om vrienden uit te vissen...

misschien is je kind autistisch dus is het juist goed 😃.

het is in ieder geval goed tegen vooroordelen van een volwassene die ook  voor je kind zorgt?

gr Angela

Pianopapa schreef op 22-05-2021 om 15:47:

[..Haar ervaring was dat daar veel wereldvreemde en autistische mensen zitten - waar niks op tegen is, maar misschien wel als de vijver om vrienden uit te vissen...

Dus autistische kinderen zijn niet goed genoeg als vriendje voor jouw zoon? Vreemde uitspraak. maar ik ga er maar vanuit dat je het niet zo bedoelt. 

Pianopapa

Pianopapa

22-05-2021 om 23:03 Topicstarter

Pianopapa schreef op 22-05-2021 om 15:47:

[..]

Mijn partner is wat huiverig voor de schaakwereld omdat een familielid daar ook in gezeten heeft. Haar ervaring was dat daar veel wereldvreemde en autistische mensen zitten - waar niks op tegen is, maar misschien wel als de vijver om vrienden uit te vissen...

MamaE schreef op 22-05-2021 om 16:14:

Veel autistische mensen kunnen zich enorm focussen op een specifieke interesse. Als jouw zoon die interesse deelt met een autistisch kindje (waarmee ik zeker niet wil zeggen dat jouw zoon autistisch is), kunnen ze prima vriendjes zijn en samen schaken. Op de club of eventueel thuis. Of hij gaat er gewoon heen omdat hij schaken leuk vindt. De meeste kinderen gaan toch op een sport omdat ze die sport leuk vinden. Heeft hij op school ook vriendjes?

Mijn bewoording van schakers waren wat over the top, wie weet heeft hij toch iets te halen bij een schaakclub. Vooralsnog draait het bij hem vooral om cijfers, niet om andere denksport. Hij wordt niet zozeer als autistisch bestempeld, al mag hij sociaal nog wat handiger worden. Op school heeft hij 1 vriendje, maar die zal na de zomer nog een jaar in de onderbouw achterblijven.

Pianopapa

Pianopapa

22-05-2021 om 23:07 Topicstarter

Rhonda schreef op 22-05-2021 om 22:29:

[..]

Dus autistische kinderen zijn niet goed genoeg als vriendje voor jouw zoon? Vreemde uitspraak. maar ik ga er maar vanuit dat je het niet zo bedoelt.

Dat bedoel ik zeker niet. Ik bedoel dat we hopen op een vriendje voor hem met wie hij samen in die cijferwereld kan duiken. Als dat een enigzins autistisch kind is met wie hij gewoon contact kan maken, is dat ook prima. 

Pianopapa

Pianopapa

22-05-2021 om 23:27 Topicstarter

Pianopapa schreef op 22-05-2021 om 23:07:

[..]

Dat bedoel ik zeker niet. Ik bedoel dat we hopen op een vriendje voor hem met wie hij samen in die cijferwereld kan duiken. Als dat een enigzins autistisch kind is met wie hij gewoon contact kan maken, is dat uiteraard ook prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.