Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wereld in getallen 5

Beste ouders,

Voor mijn opleiding aan de PABO ben ik een onderzoek aan het doen naar verschillende lesmethodes. 
Malmberg heeft voor rekenen een vrij nieuwe methode: De wereld in getallen 5.

Zijn hier ouders waarvan het kind deze methode gebruikt op school?
Wat zijn jullie ervaringen met deze methode en wat zijn de ervaringen van jullie kinderen?

Alvast vriendelijk bedankt!


De wereld in getallen is niet nieuw, en als ik het zo bekijk verschilt de 5e editie niet veel van de 4e. Mijn kinderen hadden de vierde editie. 
Ik vind het van die methode wel fijn dat je technisch rekenen en verhaaltjessommen naast elkaar hebt maar ik vind het überhaupt een armoe dat ze aanleren te splitsen en dat staartdelingen ontbreken. Als we ze dat in het VO leren zijn bijna alle leerlingen verbaasd want een staartdeling is veel makkelijker. 

Mijn dochter zit pas in groep 3 en ze hebben nog de vierde editie.
Maar geen staartdelingen, daar had ik veel voor over gehad vroeger. Ik had daar nachtmerries van, zo vreselijk vond ik dat.
Ik snapte het gewoon niet, behalve op de manier die mijn vader me uitlegde, maar dat mocht niet van de school. Die hadden liever dat ik het niet snapte dan dat ik het op een andere manier snapte. Inmiddels ben ik beide manieren vergeten. Heb dat compleet verdrongen.
Ik heb overigens vanaf de middelbare school nooit meer staartdelingen hoeven maken.

Weet je, het maakt me geen bal uit via welke methode kinderen leren rekenen. Zo lang ze het maar leren, en zo lang ze maar net zo goed kunnen rekenen als enkele decennia geleden als ze van de basisschool komen. Of ze het dan linksom of rechtsom leren, maakt me niet uit. Zo lang ik maar niet een volkomen in paniek zijnde caissière aantref als je, als je € 36,80 moet afrekenen en je legt € 41,80 neer zodat je een briefje van 5 euro terug kunt krijgen, vind ik het al best.

Bijtje82

Bijtje82

17-03-2022 om 09:20

Pejeka1 schreef op 16-03-2022 om 20:52:

Weet je, het maakt me geen bal uit via welke methode kinderen leren rekenen. Zo lang ze het maar leren, en zo lang ze maar net zo goed kunnen rekenen als enkele decennia geleden als ze van de basisschool komen. Of ze het dan linksom of rechtsom leren, maakt me niet uit. Zo lang ik maar niet een volkomen in paniek zijnde caissière aantref als je, als je € 36,80 moet afrekenen en je legt € 41,80 neer zodat je een briefje van 5 euro terug kunt krijgen, vind ik het al best.

En dan nog het wisselgeld teruggeven. Tegenwoordig werpen ze je het nog net niet toe. 

Tegenwoordig betaalt bijna iedereen met pin…
Je hoort mij niet zeggen dat ze niet moeten leren rekenen maar aangezien iedereen een mobieltje op zak heeft: wie gaat er nog iets op papier zitten uitrekenen? Laat staan grote deelsommen? Echt achterhaalde nonsens. Het onderwijs loopt niet in de pas met de wereld van nu. 
Helaas geen ervaring met editie 5, wel met eerdere edities. Mijn kinderen weten nog steeds niet “wat gedeeld door wat” moet. Inzicht is er dus niet. Dat vind ik belangrijker dan iets op papier kunnen uitrekenen wat ook met een rekenmachine (telefoon) kan. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

17-03-2022 om 13:48

Bijtje82 schreef op 17-03-2022 om 09:20:

[..]

En dan nog het wisselgeld teruggeven. Tegenwoordig werpen ze je het nog net niet toe.

Het is me toch wat met de jeugd van tegenwoordig.....

Peen schreef op 17-03-2022 om 13:48:

[..]

Het is me toch wat met de jeugd van tegenwoordig.....

Nou he?! En dat tegenwoordig duurt echt al minstens 30 jaar. Ik heb op mijn 23e eens bijna bonje gehad met een kassajuf, nog jonger dan ik destijds, die niet correct teruggaf. In mijn voordeel notabene! Toen ze echt onbeleefd werd heb ik het teveel lekker in mijn eigen zak gestoken. En gehoopt dat ze het kassatekort van haar eigen salaris moest bijlappen .

Bijtje82 schreef op 17-03-2022 om 09:20:

[..]

En dan nog het wisselgeld teruggeven. Tegenwoordig werpen ze je het nog net niet toe.

Dat merk ik niet alleen met de jongere kassière, de ouderen kunnen er ook een potje van 

Schelpenpaadje schreef op 17-03-2022 om 13:37:

Tegenwoordig betaalt bijna iedereen met pin…
Je hoort mij niet zeggen dat ze niet moeten leren rekenen maar aangezien iedereen een mobieltje op zak heeft: wie gaat er nog iets op papier zitten uitrekenen? Laat staan grote deelsommen? Echt achterhaalde nonsens. Het onderwijs loopt niet in de pas met de wereld van nu.
Helaas geen ervaring met editie 5, wel met eerdere edities. Mijn kinderen weten nog steeds niet “wat gedeeld door wat” moet. Inzicht is er dus niet. Dat vind ik belangrijker dan iets op papier kunnen uitrekenen wat ook met een rekenmachine (telefoon) kan.

Omdat het niet alleen om de vaardigheid zelf gaat maar door ‘complexe’ rekenopdrachten maken je hersenen neurologische verbindingen aan waardoor je andere dingen ook weer makkelijker kan leren. 
Daarbij toont onderzoek aan dat door het schrijven ipv typen lesstof en vaardigheden beter beklijven. 

Decembermamma schreef op 17-03-2022 om 19:40:

[..]

Dat merk ik niet alleen met de jongere kassière, de ouderen kunnen er ook een potje van

Maar léren kinderen überhaupt nog hoofdrekenen op school? We hebben elk jaar stagiairs, en zodra ze bijvoorbeeld 78 min 56 uit moeten rekenen, pakken ze de rekenmachine, en als je hen vraagt het zonder rekenmachine te doen, zitten ze te stuntelen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-03-2022 om 19:59

SuzyQFive schreef op 17-03-2022 om 19:50:

[..]

Omdat het niet alleen om de vaardigheid zelf gaat maar door ‘complexe’ rekenopdrachten maken je hersenen neurologische verbindingen aan waardoor je andere dingen ook weer makkelijker kan leren.
Daarbij toont onderzoek aan dat door het schrijven ipv typen lesstof en vaardigheden beter beklijven.

Precies. En het is ook belangrijk dat je de principes achter berekeningen leert en begrijpt. Leuk dat een rekenmachine het denkwerk doet, maar je moet het wel in de gaten hebben als een uitkomst onlogisch is - bijvoorbeeld omdat je een komma verkeerd geplaatst hebt.

Kinderen leren nog wel hoofdrekenen op school, maar ze gebruiken het veel minder daarbuiten. Als je met de pin betaalt, betaal je automatisch gepast. Als je iets moet uitrekenen en je hebt altijd een telefoon bij je, dan gebruik je die. Daardoor verleer je die vaardigheid ook weer vrij snel. 

Pejeka1 schreef op 17-03-2022 om 19:55:

[..]

Maar léren kinderen überhaupt nog hoofdrekenen op school? We hebben elk jaar stagiairs, en zodra ze bijvoorbeeld 78 min 56 uit moeten rekenen, pakken ze de rekenmachine, en als je hen vraagt het zonder rekenmachine te doen, zitten ze te stuntelen.

Ja hoor dat leren ze wel, kans is alleen groot dat je niet de slimste stagiairs over de vloer krijgt al ze de rekenmachine erbij pakken. Maar toen ik zo'n 28 jaar geleden bij de ah werkte was het ook al een echte klus om mijn collega's te leren hoe je terug moest geven. Bij sommigen was het op het eind gewoon zo dat ze absoluut niets anders mochten intikken als wat ze gekregen hebben. Want als de klant er dan inderdaad een euro of gulden bij legde dan wisten ze het niet meer dus daar mochten ze van mij niet meer aan doen. Werd er ik regelmatig bij gehaald om voor ze uit te leggen.

MamaE schreef op 17-03-2022 om 20:39:

Kinderen leren nog wel hoofdrekenen op school, maar ze gebruiken het veel minder daarbuiten. Als je met de pin betaalt, betaal je automatisch gepast. Als je iets moet uitrekenen en je hebt altijd een telefoon bij je, dan gebruik je die. Daardoor verleer je die vaardigheid ook weer vrij snel.

Dus mensen worden steeds dommer, kunnen steeds minder zelf. En wat nou als je telefoon leeg is en je moet tóch even iets uitrekenen? Prima dat je apparaten gebruikt, maar je moet toch nog steeds zoveel besef in je hoofd hebben dat er een alarmbelletje gaat rinkelen als de uitkomst van het apparaat niet overeenkomt met de uitkomst die je in grote lijnen al zelf in je hoofd had?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-03-2022 om 20:54

Bijtje82 schreef op 17-03-2022 om 09:20:

[..]

En dan nog het wisselgeld teruggeven. Tegenwoordig werpen ze je het nog net niet toe.

Hier komt het wisselgeld uit een "automaat". Alles wat niet met briefgeld teruggegeven kan worden komt in die bak vallen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.