Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wereld in getallen 5


Pejeka1 schreef op 17-03-2022 om 20:50:

[..]

Dus mensen worden steeds dommer, kunnen steeds minder zelf. En wat nou als je telefoon leeg is en je moet tóch even iets uitrekenen? Prima dat je apparaten gebruikt, maar je moet toch nog steeds zoveel besef in je hoofd hebben dat er een alarmbelletje gaat rinkelen als de uitkomst van het apparaat niet overeenkomt met de uitkomst die je in grote lijnen al zelf in je hoofd had?

Het is geen kwestie van slim of dom zijn, maar net als met elke vaardigheid; je moet het bijhouden. Zodra je daarmee stopt, gaat die vaardigheid achteruit. Dat is voor rekenen niet anders dan voor vreemde talen, lezen, schrijven, fietsen, zwemmen, schaatsen etc.

staartdelingen zitten wél in wig. Plusboek groep 8.
Nadat ze het eerst grote deelsommen middels realistisch rekenen aangeleerd hebben gekregen, krijgen ze halverwege groep 8 de staartdelingen in het plusboek. 

Pejeka1 schreef op 17-03-2022 om 19:55:

[..]

Maar léren kinderen überhaupt nog hoofdrekenen op school? We hebben elk jaar stagiairs, en zodra ze bijvoorbeeld 78 min 56 uit moeten rekenen, pakken ze de rekenmachine, en als je hen vraagt het zonder rekenmachine te doen, zitten ze te stuntelen.

Ik heb het onlangs meegemaakt; mijn dochter vertelde me dat ze 4 items aan haar collega zou verkopen.

De prijs was vooraf afgesproken en de collega ging ermee akkoord.

Het betrof dus 4x 16 euro.

Betreffende collega pakte haar telefoon om het uit te rekenen. Mijn dochter zei nog: dat is dus 64 euro maar haar collega moest het echt met haar telefoon uitrekenen......

Heel erg vind ik het!

MaxiMonster schreef op 17-03-2022 om 22:22:

staartdelingen zitten wél in wig. Plusboek groep 8.
Nadat ze het eerst grote deelsommen middels realistisch rekenen aangeleerd hebben gekregen, krijgen ze halverwege groep 8 de staartdelingen in het plusboek.

Maar ja, het gros van de kinderen komt niet in het plusboek. Bij mijn kids op school leren ze dus vanaf groep 7 gewoon de staartdeling. 

Schelpenpaadje schreef op 17-03-2022 om 13:37:

Tegenwoordig betaalt bijna iedereen met pin…
Je hoort mij niet zeggen dat ze niet moeten leren rekenen maar aangezien iedereen een mobieltje op zak heeft: wie gaat er nog iets op papier zitten uitrekenen? Laat staan grote deelsommen? Echt achterhaalde nonsens. Het onderwijs loopt niet in de pas met de wereld van nu.
Helaas geen ervaring met editie 5, wel met eerdere edities. Mijn kinderen weten nog steeds niet “wat gedeeld door wat” moet. Inzicht is er dus niet. Dat vind ik belangrijker dan iets op papier kunnen uitrekenen wat ook met een rekenmachine (telefoon) kan.

Ook maar stoppen met wiskunde? Algebra heb je nergens voor nodig. Geschiedenis? Toch al verleden tijd, weg ermee. Aardrijkskunde? Alles is te googelen.

Pejeka1 schreef op 17-03-2022 om 19:55:

[..]

Maar léren kinderen überhaupt nog hoofdrekenen op school? We hebben elk jaar stagiairs, en zodra ze bijvoorbeeld 78 min 56 uit moeten rekenen, pakken ze de rekenmachine, en als je hen vraagt het zonder rekenmachine te doen, zitten ze te stuntelen.

Mijn vader riep precies hetzelfde, in de jaren 80, nieuwe collega's die buschauffeur wilden worden. 

Pejeka1 schreef op 17-03-2022 om 19:55:

[..]

Maar léren kinderen überhaupt nog hoofdrekenen op school? We hebben elk jaar stagiairs, en zodra ze bijvoorbeeld 78 min 56 uit moeten rekenen, pakken ze de rekenmachine, en als je hen vraagt het zonder rekenmachine te doen, zitten ze te stuntelen.

Mijn vader riep precies hetzelfde, in de jaren 80, nieuwe collega's die toen buschauffeur wilden worden. Het gaat erom dat je moet oefenen, het vaker doen dus. Ze leren het wel maar gebruiken het niet.

Bijtje82

Bijtje82

18-03-2022 om 08:43

Het gaat ook idd om de vaardigheid. Je berekent onbewust op een dag meer dan je beseft. 

Coreopsis schreef op 17-03-2022 om 19:59:

[..]

Precies. En het is ook belangrijk dat je de principes achter berekeningen leert en begrijpt. Leuk dat een rekenmachine het denkwerk doet, maar je moet het wel in de gaten hebben als een uitkomst onlogisch is - bijvoorbeeld omdat je een komma verkeerd geplaatst hebt.

Ik had jaren geleden al een stagiaire die het voor elkaar kreeg om, zonder rekenmachine, een hoger van een lager getal af te trekken en toch positief uit te komen. Waren brieven die ze gefrankeerd had, waarvan ze het aantal moest weten. En dan ook niet het besef hebben dat dat kleine stapeltje brieven nooit overeen kon komen met het getal waar zij op uitkwam, ergens boven de 100. En de fout lag bij mij, ik had geen rekenmachine op de kamer

Vroeger nog met de rekenliniaal gewerkt (ja zo oud ben ik) Daarbij moest je echt wel inzicht hebben, want de decimaal en de 10-en meertallen moest je er zelf bij denken. 

En ik zie het ook bij spelletjes. Neem een stel dobbelstenen, en gooi. en per 2 stippen kun je voedsel kopen, per 3 hout per 4 klei, en zo verder. Nou dat is toch moeilijk dan om uit te rekenen hoeveel je krijgt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.