Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

welk advies


karijn mos

karijn mos

19-02-2015 om 21:10 Topicstarter

barvaux

Ze heeft al mavo/havo dus dan kan ze toch havo krijgen?

zonde

Wat zonde dat ze je dochter juist een kans ontnemen. Haar scores zijn hoog genoeg voor H/V.

Belachelijke naam trouwens havo kansklas, wat ben je dan als je toch naar vmbo t moet.. kansloos???!!!

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 21:32

karijn

Ik begrijp je vraag niet. Ze heeft een mavo/havo advies en daarom moet je haar in een mavo/havo brugklas óf in een havo kansklas zien te krijgen. Vervolgens moet je je verdiepen in de eisen waar ze aan moet voldoen om het tweede jaar naar de havo te kunnen gaan. Vraag die ook op schrift als ze niet helder in de schoolgids gaan en kies dus ook een school die daar duidelijk in is.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 21:34

meisje klein

Waarom is dat nu weer een belachelijke naam? De naam is niet havokansrijk maar havokansklas. Een klas dus waar je de kans krijgt om het volgende jaar havo te kunnen doen. Die kans kun je dus grijpen of niet. Niemand zegt dat je kansloos bent op de mavo. Hoe kansloos is mijn kind dan wel niet op basis?

negatief

Ik vind het zo negatief klinken voor kinderen die niet naar deze klas mogen? En het versterkt (in mijn ogen) het beeld dat alle ouders hun kind minstens op de Havo willen hebben.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 22:08

meisjeklein

Het is gewoon een andere benaming voor een mavo/havo brugklas... Juist door veel van dit soort kinderen bij elkaar te zetten loop je de kans dat ze zich aan elkaar gaan optrekken richting havo.

Je zet in een kansklas dus kinderen met een mavoadvies die meer willen of lijken te kunnen of kinderen met een mavo/havo advies maar zo'n dubbel advies wordt dus niet meer overal gegeven. Je bent toch ook niet tegen dakpanbrugklassen hoop ik? Heterogeen al helemaal niet weet ik Dan moeten we al die klassen maar afschaffen en enkelvoudige brugklassen nemen en niemand laten opstromen?

Ik word er wel een beetje moe van dat we nu op alle slakken zout gaan strooien. Het lijkt er op dat het OO-volk vindt dat IEDER kind naar het VWO moet omdat opstromen zo moeilijk is en omdat IEDER kind een kans verdiend. Tja, dan moeten we dus verder met heterogene brugklassen en wat waren mijn beide zonen blij dat ze van die basisschool met al dat fijne geheterogeen af waren!

gelukkig..

worden hier nog wel dubbele adviezen gegeven en hopelijk blijft dat zo. Enkelvoudige adviezen ontnemen kinderen kansen terwijl ze nog moeten beginnen met rijpen. En nee, ik vind niet dat iedereen naar het VWO moet kunnen door allerlei aanpassingen e.d. Het zou mooi zijn als er juist wat meer waardering komt voor alle andere niveaus.

paprikapoeder

paprikapoeder

19-02-2015 om 22:37

doorstromen vwo

Als antwoord op Karens vraag; bij doorstromen van havo naar vwo moet je er rekening mee houden dat iedereen op vwo twee vreemde talen (engels + du/ fr/ sp etc.) moet hebben in zijn/haar vakkenpakket. Op havo hoeft dit niet, en als je van havo naar vwo wilt moet je dus wel een extra vreemde taal in de havo vakkenpakket hebben, want inhalen is meestal onmogelijk.

sarah

sarah

20-02-2015 om 00:41

maar waarom dan?

Ze vinden havo te hoog voor haar, dat blijkt ook uit advies, maar waarom dan? Daar moeten ze toch een goed verhaal bij hebben? Ik zou hier als ouder niet blij mee zijn!
Scores van 6 en 7 worden ev. meegenomen, scores daarvoor niet. Zou ook heel vreemd zijn, je dochter laat toch overduidelijk zien het NU wel te kunnen?

Barvaux

Barvaux

20-02-2015 om 08:17

paprikapoeder

Ook daar is een mogelijkheid als school wil meewerken: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/geldigheidsdatum_08-01-2015#HoofdstukIII_3_Artikel26e

In gesprek met de VO

Wel verwarrend de termen mavo/havo brugklas en havo kansklas. Dat is toch allebei hetzelfde. Lln die tussen de havo en de vwo zitten, gaan naar een vwokansklas.

Alleen zijn daar nog maar weinig van sinds er meer eenduidige adviezen worden gegeven. Toch bestaan er scholengemeenschappen met een vwo kansklas. En het komt ook voor dat, wanneer een ouder een gesprek aangaat met die VO en de cijfers overlegt, die vo een kind de kans biedt om zich aan te melden buiten het officiële circuit om.
Menig VO heeft een 4lln marge zodat een kind met bv een pgb of een andere reden, wel binnen kan komen. Mogelijk dat de VO volgens onofficiële wegen een aanvullende test vraagt, waar de ouder mee instemt om het kind een kans te geven.
Niets is bij voorbaat uitgesloten. Als een VO zijn klas wilt vullen met lln, worden ze flexibeler. Ga in gesprek en bouw een band met de zorgcoördinator van een VO.

Wat is het probleem met de tweede vreemde taal? De cijfers tonen toch niet aan dat ze dat niet aan kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.