Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

welk advies


hkh

hkh

17-02-2015 om 13:40

Meisje Klein

Precies, mijn dochter zit ook op de Dalton en heeft een paar maanden geleden dus zo; n begaafdheidsprofiel gehad en dan wordt er dus direct op ingesprongen door extra en ander werk te geven.

Ik vind het een aanrader. Sfeer is goed, kinderen werken op niveau en als je meer kan, is die mogelijkheid er ook. Zelfstandigheid en ook veel samenwerken. Dat samenwerken doe je inderdaad in heterogene groepjes, wij vinden dat juist wel fijn.

Nur

Nur

17-02-2015 om 16:11

Gemengde brugklas

Ik ken meerdere scholen met gemengde brugklassen. De vrije school heeft een twee jarige gemendge brugklas (mavo/havo/vwo) bij elkaar en werkt ook in latere jaren nog met deels gemengde klassen waardoor de overstap tussen schooltypes makkelijk gaat. Mijn zoon is begonnen op vmbo-t en is nu door naar de havo. Er zitten hier ook genoeg VWO leerlingen op. De ouders kiezen meestal bewust voor de filosofie van de vrije school en gemengde klassen behoort bij die filosofie.
Daarnaast ken ik nog een school (geen vrije school) met een 1 jarige gemengde brugklas en nog een andere school die ook een twee jarige gemengde brugklas aanbiedt. Ik ken zo al twee kinderen met een VWO advies die naar die school zijn toegegaan. De ouders en kinderen kozen voor die school omdat deze bekend staat om een uitstekend anti-pest beleid, een fijne en open sfeer en veel aandacht voor creatieve vakken. Dat is ook geen vrije school of zo.

karijn mos

karijn mos

17-02-2015 om 17:39 Topicstarter

advies

hallo allemaal,

mijn dochter krijgt vandaag haar advies ik zou het hier laten weten.

We zijn allebei heel zenuwachtig ik heb me dan ook goed voorbereid.

Pieta

Pieta

17-02-2015 om 18:21

Caesar (OT)

Heb jij nog dubbele om te ruilen? Ik heb "zo en zo" over...

On topic: sterkte karijn!

mieke

mieke

17-02-2015 om 18:40

barvaux

Een heel populaire school in Amersfoort heeftook heterogene klassen. Zelfs de eerste twee jaar. En het derde jaar zit havo/vwo nog steeds bij elkaar. Die school is niets voor mijn zoon. Veel kunstvakken. Veel projectmatig werken. Maar ik weet zeker dat mijn dochter er dolgraag naar toe zal willen.

En er gaan ook kinderen naar die school met een vwo advies.

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 18:49

heterogeen

Er werd eerst gezegd dat heterogeen zo gunstig is als je kind een laag advies kreeg zodat het nog kon opstromen maar hoe jullie het nu allemaal beschrijven hoe het gaat zie ik dat voordeel ook niet. Volgens mij stromen ze niet makkelijker op dan bij een andere school en kies je inderdaad de school vanwege het pakket er om heen.

opstromen

Mijn dochter ging van mavo/havo naar havo/vwo. Daar waren gewoon kaders voor. Maar ik kan me voorstellen dat als je wilt voorkomen dat je kind afstroomt dat je liever hebt dat ze op het volgens jou juiste advies instromen. Een gemengde brugklas is dan geen winst. Maar misschien is dat theoretisch, want als een kind onderpresteert in de burgklas van zijn/haar niveau dan wordt er toch afgestroomd ook al betekent dat verandering van school of alleen van klas. Maar je hoopt dan dat er meer moeite gedaan wordt door school om ze erbij te houden. Maar dat weet je niet.

Barvaux

Het is wel gunstig voor kinderen die op gewone methodetoetsen goed scoren (gelijkwaardig aan hun intelligentie), maar die het om wat voor reden dan ook op de Cito toetsen niet kunnen laten zien. Er zijn nog altijd best veel kinderen die hier last van hebben.

Maar in dit geval zou het ook interessant kunnen zijn omdat het hele beladen advies verhaal er ineens niet meer toe doet. Dan moet er in die regio natuurlijk wel zo'n school zijn, maar hier zijn er meerdere.

hkh

hkh

17-02-2015 om 20:22

Barrvaux

Je vroeg ook waarom je een kind met een vwo advies naar een heterogene brugklas zou laten gaan. Vandaar mijn reactie.

Vwb opstromen : er zijn inderdaad leerlingen die op basis van het advies en lvs lager advies krijgen. Fijn dat die kinderen in een heterogene brugklas nog de kans krijgen om dat te laten zien, toch ? Er zitten bij mijn dochter iig 2 leerlingen die vmbo t advies hadden en straks naar de havo vwo 2e klas gaan. Verschilt dat heel erg van ern gewone brugklas ? Geen idee maar het is lang niet zo dat op alle scholen al na de kerstvakantie opgestroomf kan worden.

Moni

Moni

17-02-2015 om 20:29

Er is onderzoek gedaan naar brugklassen die heterogeen zijn

en langer duren dan één jaar.
Dat onderzoek ging over kinderen met een ruim vwo-advies.
Daaruit bleek dat deze kinderen na een paar jaar op het VO de meeste kans hadden op een vwo-klas na die jaren, als ze een homogene brugklas gevolgd hadden.
Naar mate er meer brugklasjaren waren (tweejarig tot driejarig) werd het negatieve effect groter.

Natuurlijk is dit een gemiddeld resultaat van het onderzoek. Er werden geen conclusies getrokken over individuele scholen.
Wij hebben bewust voor beide kinderen gekozen voor een homogene vwo-brugklas. Toen kende ik het onderzoek nog niet. Maar voor mijn kinderen vond ik een combinatie niet handig.

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 20:58

meisje klein en hkh

Meisjeklein: "Het is wel gunstig voor kinderen die op gewone methodetoetsen goed scoren (gelijkwaardig aan hun intelligentie), maar die het om wat voor reden dan ook op de Cito toetsen niet kunnen laten zien. "

Er loopt te veel door elkaar nu en dan wordt het lastig. Je kunt een heterogene brugklas hebben waar heel goed wordt gekeken waar het kind hoort en de aangeboden stof gelijk is (type A). Prima maar niet handig bij een VWO advies. Je kunt ook een heterogene brugklas hebben waar iedereen op zijn eigen niveau werkt (type ; stukje beter voor dat kind met het VWO advies maar het nadeel is wel dat het zich niet kan optrekken.

Type A is gunstig voor wat jij zegt maar er wordt hier vooral type B geschetst en dan maakt het weinig uit.

HKH: "Vwb opstromen : er zijn inderdaad leerlingen die op basis van het advies en lvs lager advies krijgen. Fijn dat die kinderen in een heterogene brugklas nog de kans krijgen om dat te laten zien, toch ?

Nou die kans zul je minder krijgen bij type B, daarom vind ik type B niet zo zinvol. Kan leuk zijn hoor dat samenwerken en optrekken aan die VWO'ers als jij havoadvies hebt en de mavisten helpen maar ja zeg; daar heb je al acht jaar de tijd voor gehad toch? Waarom houden ze dat dan niet tot aan het diploma als het zo fijn is om samen op te trekken? Dat doen ze weer niet dus ergens werkt het niet.

Dat twee kinderen met een mavo-advies doorstromen naar havo vind ik niet zo vreemd maar die kans is natuurlijk groter als het om kinderen met een A/B score ging maar een mavoadvies. Dat weten wij niet. Zo'n kind komt er ook bij een gewone mavo/havo brugklas wel uit. Het enige voordeel van een heterogene brugklas met les op eigen niveau voor een kind met mavo-advies wat hoger uit wil stromen is natuurlijk dat ze niet de slimste is in de klas en daar mee gepest wordt en zich gaat conformeren aan de rest. Ik weet alleen niet of je daarmee het niet kunnen optrekken van de VWO'ers kan compenseren (die dat dus ook al acht jaar hebben meegemaakt).

Donderkopje

Donderkopje

17-02-2015 om 21:15

Watte?

Sorry, ik probeer me al de hele discussie aan jullie op te trekken maar dit gaat net even boven mn pet :

"Het enige voordeel van een heterogene brugklas met les op eigen niveau voor een kind met mavo-advies wat hoger uit wil stromen is natuurlijk dat ze niet de slimste is in de klas en daar mee gepest wordt en zich gaat conformeren aan de rest. Ik weet alleen niet of je daarmee het niet kunnen optrekken van de VWO'ers kan compenseren (die dat dus ook al acht jaar hebben meegemaakt").

Wat bedoel je hiermee Barvaux?

Barvaux

Barvaux

17-02-2015 om 21:26

Donderkopje

Als je een kind met mavoadvies maar havo/vwo potentie in een mavobrugklas zet kan het kind last krijgen van al die kinderen die niet op willen klimmen. Kind kan gepest worden met de goede cijfers bijvoorbeeld. Het ene kind zal daarop reageren met 'ik ga nog harder werken om van die klasgenoten af te zijn' maar veel andere kinderen conformeren zich naar de rest en zullen nooit opstromen.

Dat opstromen moeilijk is zit 'm bij mij vooral daar in: je moet die hoge boom gaan spelen die veel wind gaat vangen.

Stop je zo'n kind in een heterogene brugklas met ieder zijn eigen niveau (ik heb namelijk vandaag geleerd dat een heterogene brugklas eigen niveaus heeft -net zoals op de basisschool- waar ik dacht dat ze allemaal dezelfde les kregen zoals in een normale havo/vwo brugklas) dan is dát probleem in ieder geval minder.

Donderkopje

Donderkopje

18-02-2015 om 00:44

aha

Ok, snap m, maar jouw suggestie dat je als leerling op een vmbt-t school maar intellectueel met "havo/vwo potentie" gepest gaat worden met goede cijfers en dus ' dat veel kinderen zich gaan conformeren naar de rest' vind ik nogal een aanname.
Is dat een veel voorkomend probleem? Op basis van wat vermoed jij dat?

En geldt dat net zo in een havo/vwo klas? Dat de extra slimme VWO-ers gepest gaan worden door hun matige havo klasgenoten en gepest kunnen worden en dus hun nivo gaan aanpassen aan de havisten? En gaan meertalige gymnasten ook gepest worden door hun hun gewoon scorende VWO vrienden en zich schamen voor hun goede cijfers en de boel maar afraffelen?

Ik vind het nogal n negatief uitgangspunt en kan me niet voorstellen dat dit de instelling is van het merendeel van de VO-leerlingen, ongeacht hun nivo.

Nur

Nur

18-02-2015 om 01:11

Niks van gemerkt

Ik heb bij mijn zoon in de klas nooit iets gemerkt van pesten en zo vanwege goede cijfers. Hier delen ze kinderen ook niet op niveau in. Iedereen doet hetzelfde werk maar er is wel verdiepingsstof aanwezig en extra vakken voor kinderen die meer aan kunnen. Echter daar mag iedereen aan mee doen ongeacht je basisschool advies.
Op de andere school die ik ken met gemengde brugklassen krijgen ze ook dezelfde lesstof. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de leerlingen in dat jaar. Na welke schooltype je gaat hangt af van je gemiddelde en daarnaast speelt ook de motivatie een rol. Wie misschien een ruim havo gemiddelde heeft maar zelf echt heel graag wil en bereid is daar voor te werken mag naar het vwo.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 08:34

De zeiljongens (miriam)

Met gewoon wat dyslexie kun je prima een VWO diploma halen (gaat mijn neef binnenkort doen) maar die zeiljongens hadden toch wel wat grotere problemen dan mijn neef!

Roepen dat je met dyslexie geen havo/vwo diploma kunt halen is grote onzin. Zeker als je flink slim bent compenseert dat flink en lukt het best wel. Het kost alleen wat meer moeite. Tweede taal op VWO hoeft bijvoorbeeld niet en bij Engels kun je heel wat compenseren als je goed kunt luisteren en je extra tijd gebruikt bij lezen.

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 08:35

oja

Het moeilijkste is de onderbouw maar daar valt ook wel wat aan te doen. Soms zul je havo moeten doen als je vwo hersenen hebt om die onderbouw door te komen maar dan ligt de weg naar vwo vrij ná de havo.

Ik vermoed nog steeds dat dyscalculie een ander verhaal is. Je komt er niet met wat meer tijd als het antwoord op de som gewoon fout is. Als er spellingsfouten in het antwoord zitten is dat een minder groot probleem.

Adrienne

Adrienne

18-02-2015 om 08:49

En, Karijn?

En, Karijn, is het advies meegevallen? Of tegengevallen? Was er een goede toelichting bij het advies, een goed gesprek?
Hoe gaat het met je dochter?

Omgekeerde

Vindt het ook nogal aannames Barvaux. Bij ons op school (basisschool) is het omgekeerde het geval. Iedereen wil de slimste zijn, het hoogste scoren en als eerste zijn cito's af hebben. Dat kan dus ook. En is helemaal niet goed, want mijn zoon blijkt nu zijn toetsen afgeraffeld te hebben omdat je pas de slimste bent (volgens de klas) als je ook als eerste klaar bent. Hij moet dus nog veel leren want hij heeft een prachtig rapport met beroerde cito resultaten (voor zijn doen).

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 10:02

Meisje klein

Het zijn geen aannames, het zijn kansen. Waarom denk je dat hb'ers gaan onderpresteren?

Barvaux

Barvaux

18-02-2015 om 10:06

Verder

Mijn zoon is het grootste voorbeeld dat het ook wel goed kan uitpakken. Het interesseerde hem niets dat hij hele hoge cijfers haalde in de brugklas havo/vwo maar aan de andere kant deed zijn neef precies het tegenovergestelde in net zo'n brugklas. Die kwam uiteindelijk op de mavo terecht en werd gelukkig net op tijd wakker en weet nu precies waar hij wel iets moet doen om zonder maar iets te veel te doen straks zijn diploma te halen.

Maar er gaat nu nóg meer door elkaar lopen, misschien kunnen we beter een nieuw draadje starten over heterogene brugklassen?

Linda K

Linda K

18-02-2015 om 13:47

Pesten en hoge cijfers

Mijn oudste heeft mij verteld dat hij op zijn eerste VO (homogene gymklas) op een gegeven moment is gaan liegen over zijn cijfers (zesjes, zo nu en dan een zeven of een onvoldoende), omdat hij merkte dat zijn klasgenoten blijer waren en hem met rust lieten als hij er niet zo bovenuit stak. Nu lag hij toch al niet goed in de groep, en waren cijfers de zoveelste reden die aangegrepen werd om hem mee te pesten.

In de havo/vwo-klas van jongste waren cijfers geen issue. Een H/V-klas waar les werd gegeven op één niveau, wel te verstaan. Maar dat was een school en een klas met een veiliger klimaat.

Fransien

Fransien

18-02-2015 om 14:28

Broertje van vriendin van dochter

De juf had advies kader/mavo gegeven. Op basis van cito (hoog) heeft de mavo hem in de havo-kansklas geplaatst, havo/vwo-brugklassen wilden hem niet aannemen, juf kent het kind toch wel. Kind zelf wilde graag naar gymnasium.
In de havo-kansklas (mits alle vakken hoger dan 7,5 naar havo, in de normale klas is dat alle vakken hoger dan 8) heeft hij niets uitgevoerd, geen huiswerk gemaakt, flink gaan puberen en had hij alle vakken precies op de 7,5.
Negatief advies want met zo'n werkhouding kwam je er niet op de havo.
Hij heeft buiten het dorp een havo/vwo-school gevonden die het wel met hem aandurfde in de 2e klas havo/vwo en haalt daar goede cijfers. Hij heeft na een half jaar de kans gevraagd en gekregen (met een hoop overredingskracht) op de tweetalige vwo-afdeling en zit nu redelijk daar waar hij wou zitten. Nu op het vwo scoort hij ineens ook veel hogere cijfers, er is nu niets meer onder de 8. Nou ja, behalve tekenen, daar ziet hij nog steeds het nut niet van in, maar dat houdt hij netjes op een 6-je.

karijn mos

karijn mos

19-02-2015 om 15:53 Topicstarter

havo kansklas

hallo, mijn dochter heeft havo kansklas of mavo/havo maar wat houd havo kansklas eigelijk in?

Fransien

Fransien

19-02-2015 om 15:58

havo kansklas

Dat is een mavo-klas met de slimmere mavo-kinderen die onder hele strenge voorwaarden een mogelijkheid krijgen om naar de havo op te stromen.
De ene kansklas is de andere niet. Bij de ene stroomt 10% door naar havo, bij de andere 50% of meer. Dat soort cijfers hoort school te hebben/geven.
Als je geluk hebt wordt er op havo-niveau lesgegeven, als je pech hebt niet.
Meestal krijg je al aan het begin te horen dat je cijfers op zus niveau moeten liggen en dat je aan het eind van het jaar een bevordering krijgt naar 2 mavo of havo en of er instemming van alle leraren voor nodig is of niet.
Als je dochter naar de havo wil, zal ze goede cijfers moeten halen en liefst overkomen als hardwerkend, netjes, beleefd en ambitieus.

sarah

sarah

19-02-2015 om 16:04

wat had ze

voor uitslag vd Nio? Want ik vind het advies echt enorm laag. Je dochter heeft hard gewerkt en laat een enorm stijgende lijn zien.
Het belangrijjste is begrijpend lezen en rekenen, daar heeft ze a+ voor en b! Dat is minimaal havo, maar eigenlijk gewoon havo/vwo.
Wat is het verhaal van school, waarom zetten ze zo laag in?

karijn mos

karijn mos

19-02-2015 om 18:38 Topicstarter

sarah

in groep 3 was ze heel slecht in rekenen dat is gebleven tot groep 5 allemaal d's. De nio was havo maar de school vind havo blijkbaar te hoog

karijn mos

karijn mos

19-02-2015 om 18:40 Topicstarter

havo

hallo, kan mijn dochter na drie of 6 maanden al naar de havo als ze alleen maar achten en negen haalt.

Fransien

Fransien

19-02-2015 om 18:45

havo

Alleen als daarvoor afspraken zijn gemaakt, meestal kan dat alleen in dakpanklassen en op scholengemeenschappen.
Ik zou er met een mavo/havo-kansklas niet op rekenen.

Barvaux

Barvaux

19-02-2015 om 18:54

snel overstappen heeft geen zin

Na zes maanden overstappen heeft geen zin als ze in de kansklas komt want dat is gewoon een soort mavo/havo brugklas waarna ze na de zomer, als ze het goed doet, in havo 2 komt. Op de school van mijn jongste kun je wel al na de kerst een niveau omhoog maar die school heeft dan ook geen dakpanbrugklassen.

Scholen zullen óf een mavo/havo brugklas hebben óf een havokansklas. Zie ook hier: http://www.sweelinckcollege.nl/ons-onderwijs/mavo-en-havo-kans.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.