Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Water drinken op school zielig?


mirreke

mirreke

18-01-2016 om 15:48

Kortzichtige juf? Dan misschien gevoelig voor experts...

Kortom, ik zou een linkje sturen: https://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0ahUKEwjO5cejy7PKAhUCBiwKHUVJDtYQFghbMAc&url=http%3A%2F%2Fwww.jeugdengezinutrecht.nl%2Fshowfile.asp%3Ffil_id%3D4811&usg=AFQjCNGD6DJ5pVgxEaRlzrviX0_UU_xKUQ&sig2=0Hk0A2MHcODDARyHf3G6rA

Nou ja, linkJE...

Enfin, bij zoiets ga ik zelf toch met de hakken in het zand. Ik bepaal zelf wat mijn kinderen eten/drinken... Ik heb zelf een zoon die absoluut niet van zoet houdt, bijvoorbeeld, en zoet drinken echt niet lekker vindt. Hij krijgt er dorst van.

Enfin, als het vervelend wordt, en juf kind stigmatiseert omdat ze (arm schaap) alleen maar water mag drinken, zou ik eerst eens proberen te kijken wat er gebeurt als je een link stuurt, zoals bv. bovenstaand. Er is in onze regio een hele actie geweest over gezond eten en drinken op school: Gezonde school genaamd, en kijk eens wat daar op de site staat: Wat kun je doen op een gezonde school? Werken aan voeding, en wat hoort daarbij: Jawel, WATER DRINKEN: https://www.gezondeschool.nl/primair-onderwijs/gezondheidsthemas/werken-aan-voeding.

Mocht dat niet werken, ging ik naar de directeur of de intern begeleider. Heel vriendelijk allemaal hoor, dat heb ik wel geleerd inmiddels.

je kunt ook enthousiast aankomen met het idee voor je school om mee te doen aan dit project.

Ik heb mijn kinderen juist altijd geleerd en voorgedaan dat je bij je eigen standpunten moet blijven als je die goed vindt, en niet buigen voor de mening van een ander, omdat die kortzichtig is. Dat zou me wat zijn...

ja maar

het gaat toch niet om buigen? Ze hoeft het water drinken toch niet te laten?

Principes zijn mooi en er voor strijden ook, alleen zou ik persoonlijk kiezen welke principes het waard zijn om voor te vechten. In dit geval, kan dochter gewoon water blijven drinken, dus er wordt geen enkel principe geschonden. Ga zo'n discussie aan, als je ze kan winnen, zou ik zeggen. In dit geval: wat levert het je op behalve nog meer focus op je kind (goh, nee drinkt zij echt alleen water? zegt de moeder dat ze dat LEKKER vindt? Nouja, zeg. En meer van dat gezeur.)

bieb63

bieb63

18-01-2016 om 21:43

bizar eigenlijk

Ik snap nog dat juf er iets van zegt als een kind elke dag een blikje Cola meeneemt. Maar water?????

Izabela

Izabela

01-02-2016 om 22:28 Topicstarter

Bidon

Ik heb al eens aan een bidon gedacht, dochter klaagde toen thuis dat het water niet meer zo koud was. Ze vindt echt koud water vers uit de kraan het lekkerst...
Wat genoemd is over een koelelement wil ik wel gaan proberen.

Of de juf zich ergert aan lopen naar de kraan weet ik niet: mijn dochter had een keer klassendienst en klaagde over dat ze samen met een jongen waarmee ze de klassendienst deed het vies vond om alle rietjes uit de kraan te halen en alle melksporen daar moest schoonmaken wat ze ook vies vindt.
Waarschijnlijk zitten die kinderen helemaal niet stil in de pauze, als de juf wil dat de kinderen stil gaan zitten moet ze dat gewoon klassikaal tegen alle kinderen zeggen.

Izabela

Izabela

01-02-2016 om 22:35 Topicstarter

Verdere pauzehap

Verder krijgt ze gewoon boterhammen mee met een plakje kaas (ik probeer regelmatig andere smaken soorten kaas mee te geven, pindakaas en nutella eet ze thuis anders wordt het zo een smeerboel) en meestal groenten, vooral een halve paprika vindt ze heerlijk en dan bij voorkeur een rode. Ik wissel ook weleens af met een banaan en appel, groente krijgt ze niet elke dag. Indidentieel een koekje maar daar wil ik geen gewoonte van maken, ook al vindt mijn dochter bepaalde koekjes dan wel weer heel lekker. (:
Ik vind de discussie die de juf met mij wilde aangaan over dat dochter ook andere dingen moet drinken op school dan water te onzinnig voor woorden. Het is kennelijk zielig dat ze water drinkt, ik vind het eerder zielig dat er kinderen zijn die iedere pauze voedingsstofarme caloriebommen binnenkrijgen en dat is niet zielig omdat die kinderen iets eten/drinken met een "smaakje"...
Ik ga me ook niet aanpassen aan het standpunt van de juf, kind wil het liefst water dat koud is, dan mag dat van mij ook, vind ik beter dan zoals hier eerder genoemd is een blikje cola als lunch.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-02-2016 om 23:41

IJsblokjes?

Is het begin idee om ijsblokjes met water mee te geven?
Of een flesje uit de vriezer als het heel erg warm is.

Elisabeth

Elisabeth

02-02-2016 om 09:47

Ja invriezen

Doe ik in de zomer wel eens, met of zonder limo en dan vroeg uit de vriezer halen en een beetje kapot maken, dan lijkt het op een 'slush puppy' ofzoiets

lennest

lennest

03-02-2016 om 10:08

dopper

Wij nemen allemaal een dopper of een andere waterfles mee in onze tassen, school, werk, dagje uit en dan thuis of onderweg vullen met gewoon water, wat is daar toch mis mee? We drinken thuis ook vaak alleen water, prima toch?

bieb63

bieb63

03-02-2016 om 21:43

journaal

Nou dat was duidelijk, het journaal vandaag. ALLE pakjes zijn mega suikerbommen (5 tot 6 klontjes per pakje, ook al is het 'gewoon' appelsap). Zelfs frisdrank zou nog (iets) minder bevatten. Het advies: water of ongezoete thee..... evt. melk.
Dus ik zou juf daar even aan refereren, krijgt ze waarschijnlijk het schaamrood op haar kaken. En geloof mij: het advies van school zal over niet al te lange tijd zijn: liever geen pakjes....

bieb63

bieb63

03-02-2016 om 21:46

overigens

Is mijn idee: drinken is hoofdzakelijk om het hoognodige vocht binnen te krijgen, de rest gaat via voeding. Uiteraard is melk een discussie puntje, maar al met al bevat het wel zinnige voedingsstoffen. Dus als je verstandig om gaat met lekker en vocht, dan is er een glaasje limo na school (en natuurlijk op een feestje of evt. weekend) en verder zoveel mogelijk water, thee enz. en evt. melk.

Yaron

Yaron

07-02-2016 om 12:57

Lastig

Mijn dochter drinkt sinds ze geen moedermelk meer krijgt alleen water, we hebben weleens geprobeerd om haar bijvoorbeeld thee of melk te laten drinken, maar ze wil het niet. Op school in de pauzes is het geen probleem, ze heeft haar Dopper met water mee, maar bij feestelijkheden op school, zoals het kerstontbijt en meester-en juffendag is het lastiger. Ze krijgen dan drinken op school en water wordt niet aangeboden, ze drinkt dan niets, tenzij juf eraan denkt, maar de vrijwilligers die meehelpen vinden het maar onzin en ze kan gewoon melk of limonade drinken volgens hen. Zelf durft ze het nog niet te pakken op zo'n moment en een eigen beker met water wil ze dan niet meenemen. Op zich is het niet zo'n groot probleem dat ze niet drinkt, dat haalt ze thuis wel weer in, maar wat is er nou gemakkelijker dan water? Ook bij vriendjes is het weleens lastig, dan krijgt ze te horen dat ze echt wel limonade mag hebben, dat de ouders daar de baas zijn en niet wij, maar hoe vaak ik het ook duidelijk maak dat ze niks anders wil het blijft voor sommige ouders moeilijk, ondanks dat het zo gemakkelijk is.

Hier nu ook water...

Naar aanleiding van dit draadje heb ik voor onze kinderen eem dopper gekocht en die krijgen ze nu (gevuld met water) mee naar school voor in de pauze. In plaats van een pakje. Vinden ze beiden prima. Als ze incidenteel overblijven krijgen ze nog wel een pakje mee voor bij de lunch (heen en weer lopen naar de kraan vind ik niet handig) maar thuis drinken ze bij de lunch ook altijd water. En na dat item op het journaal en in kranten afgelopen week ben ik hier erg blij mee

bieb63

bieb63

07-02-2016 om 14:07

Yaron

Ja, dat snap ik ook niet. Dat andere ouders daar moeite mee zouden hebben, of beter gezegd zich er mee bemoeien, c.q. moeilijk doen (hm in 1 zin al 3 vormen van 'moeilijk'.... het zegt genoeg).
Hier ook wel eens een vriendinnetje over de vloer gehad die alleen water wilde (wel gewoon koekje enzo). Tuurlijk viel dat op, want andere vriendjes en vriendinnetje willen graag iets van limo. En dochterlief ook. Maar dat ik dat kind dan iets anders zou opdringen? Het zou niet in me opkomen! Los van het feit dat er niets mis is met water, integendeel, zie ik dat ook niet als valse bescheidenheid, want dochter wilde en kreeg gewoon limo, dus ga ik er vanuit dat het vriendinnetje dat best zou aannemen/vragen als ze dat wilde (na mijn vraag: wat wil je drinken?). Gruwelijk ergerlijk als andere ouders zich daarmee bemoeien.

Lúthien

Lúthien

07-02-2016 om 14:49

Rare reactie zeg

Inderdaad apart van de juf. Vooral nu er ook het schoolontbijt is waar op het belang van gezonde voeding en drinken gehamerd word, dat heeft ze dan blijkbaar niet in zich opgenomen...

Zoon heeft altijd water bij zich, een beker voor de kleine en een beker voor de grote pauze. In de zomer doe ik er vaak ijsklontjes bij om het koel te houden. Hier zijn er meerderen die alleen water hebben trouwens. De ouders die wel ander drinken meegeven vragen juist hoe je het voor elkaar krijgt om ze met water tevreden te houden, want dat zouden ze ook graag willen. Maar goed, wij drinken thuis alleen water, thee van losse theekruiden of melk. En in het weekend wat limonade als hij dat wil.

Sorry, niet alles (nog) gelezen ...

... maar helemaal mee eens! Althans, met dat water prima drinken prima is. Het is zoals met kijken in Magister, of met tafelmanieren, of met op jonge leeftijd leren voetballen. Het aloude spreekwoord "Jong geleerd, is oud gedaan" geldt hier. Ja, ook hier bij ons thuis. Wij drinken veel water, ook koffie en thee. Sappen bvk niet, zoete troep. Kinderen zijn er mee opgegroeid en dus doen ze dat vanzelf.

Sowieso is het soms goed na te denken hoe de vroegere mens leefde in het lendenlapjes tijdperk. Veel rauw voedsel (tegenwoordig op een hippe manier RAW geheten) behalve vlees natuurlijk. Maar veel groentes, fruit, zaden en noten, vlees (sorry voor de vega's onder ons, zie ons gebit, omni) en water. Gewoon alles wat de natuur ons bood. Als je daar in de buurt blijft met eten en vooral niet te veel (in dat tijdperk zaten ze ook wel eens zonder eten) dan zit je volgens mij aan de veilige kant.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-02-2016 om 17:32

Charliefox

Hmm.. Ik geloof niet dat mensen toen zo aten omdat ze wisten dat dat beter was, maar omdat er niets anders was. En hun lichaam functioneerde daarop, maar zou op ander voedsel misschien wel beter gedijen. Bovendien leven we tegenwoordig veel en veel langer. Dus ik wil best kritisch naar eten kijken, maar dat eten als oermensen gezonder is weiger ik te geloven.

Hahaha ...

Dat is nou altijd net de makke van geschreven tekst, vooral als je het haastig doet, zoals ik nu doe.

Inderdaad, ze wisten niet beter, sterker: Waren daar ook helemaal niet mee bezig (vermoed ik). Ze moesten zich wapenen tegen allerlei weersomstandigheden, warmte dan wel koude. Er moest voedsel komen en water. Verblijfplekken moesten gemaakt worden en onderhouden. Ziektes bestreden of meer; Uitgeziekt worden. Kinderen geboren. Doden bergen. Wapenen tegen wilde dieren en ander onheil, noem maar op.

En wat betreft het eten als een oermens, schreef ik "in de buurt komen", niet volledig overnemen. Natuurlijk hebben we nu alle luxe om ons heen en kunnen we magnetronnen, pureren, bakken en braden, oventje er bij enz.

Maar in grote lijnen (deels) overnemen is naar mijn mening de meest natuurlijke methode. Althans, zo doe ik dat zelf ook al bijna mijn hele leven. Mijn credo thuis, de 3 dames hier thuis vinden 'm afschuwelijk:

Het hoeft niet lekker te zijn, zolang het maar gezond is. Weer geschreven tekst, beetje met een knipoog nemen, maar hoop dat de strekking duidelijk is.

Rauw of gekookt

Van rauw eten is de mensheid al een aardig tijdje afgestapt. De ontwikkeling van de hersenen kwam op gang door het eten van gekookt eten:
http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/nieuw-bewijs-voor-slim-door-koken-theorie/

Er is inmiddels ook een theorie om de archeologische afwezigheid van vuurplaatsen te verklaren in combinatie met kiezen die wijzen op het eten van gekookt eten. De mens zou vuur uit lavastromen hebben gewonnen. Weer eens wat anders dan een magnetron.

Charliefox

"Het hoeft niet lekker te zijn, zolang het maar gezond is."

Dat komt dicht bij wat ik regelmatig uitroep (en waar ze hier net zo'n hekel aan hebben): Je hoeft het ook niet lekker te vinden, je hoeft het alleen maar op te eten.

Worden ze woest van

Izabela

Izabela

24-02-2016 om 20:12 Topicstarter

Twee doppers

In eerste instantie had ik samen met mijn dochter een rode dopper gekocht. Helaas ging deze al na enkele dagen stinken. We hebben nu een tweede groene dopper gekocht, en ze krijgt afwisselend de rode of de groene mee. Als de een mee gaat reinig ik de ander met de soda en azijn zoals voorgeschreven op de Dopper website.
De doppers gaan ook mee naar sport tegenwoordig, eerder dronk mijn dochter niks of liep ze naar de kraan om met haar handen een kommetje te maken en daaruit te drinken. Wat over is aan water drinkt ze thuis op. Ideaal, nooit onnodig sap weggooien.

Geen idee of de juf het nog steeds zielig vindt dat ik mijn dochter water mee geef, maar ik hoorde wel dat een kind uit haar klas nu een oranje dopper heeft nadat mijn dochter vertelde waar ze haar dopper vandaan heeft.

Mijn jongste kinderen gaan binnenkort naar (een andere) school waar ze beginnen in de kleuterklas, en ik denk dat ik voor hen ook een dopper ga kopen. (bestaat er eigenlijk een kindervariant? de normale dopper lijkt me wat te groot voor de jongere kinderen. Ik baal er wel van dat veel drinkflessen een sterke plastic geur hebben, maar misschien is er nog een ander alternatief behalve de dopper?)
Vroeger werden kinderen ook gewoon groot zonder drinkpakjes, waarom zou deze generatie dat niet kunnen.

Ik zag vandaag op ouders.nl dit artikel http://ouders.nl/artikelen/drinkpakjes-zijn-suikerbommen
Jammer hoe de juf op school reageerde. Volgens mij zijn drinkpakjes helemaal niet nodig. (al is het wel makkelijk om als je op stap bent een drinkpakje mee te nemen als je kinderen dorst hebben, hier heb ik mij zelf in het verleden schuldig aan gemaakt)

Izabela

Izabela

24-02-2016 om 20:15 Topicstarter

Voedselmodes

Het lijkt me trouwens wel erg ongezond om gedachtes te hebben zoals "dit voedsel moet ik niet eten want dat is slecht" bij simpele dingen als een voorverpakt koekje. Met mate genieten moet gewoon kunnen. Teveel is natuurlijk nooit goed.
Prima als mensen rauw voedsel willen eten, maar we moeten oppassen met onze kinderen, ze moeten niet een obsessie krijgen voor gezond eten en zo ziektes en sociale problemen ontwikkelen.

bieb63

bieb63

24-02-2016 om 21:49

helemaal eens izabela

maar als je regelmatig wat lekkers neemt (of dat nou koek, chips of pizza is), dan is het wel handig om niet al je drinken ook uit 'lekkers' te laten bestaan. Dus als je water en thee prima vindt voor de dorst, dan neem je af een toe een glaasje fris of sap voor het lekkere, en de rest doe je met water.

Yaron

Yaron

24-02-2016 om 22:08

izabela

Hier hebben we intussen 4 Doppers in gebruik, maar stinken doen ze bijna niet, zelfs niet na een weekend in de tas van puber. Ik spoel ze elke dag om met koud water één keer in de week gaan ze in heet water met soda.

Onze kleuter krijgt één volle Dopper mee, daar drinkt ze in de fruit-en lunchpauze uit. Precies genoeg voor haar.

Wikka

Wikka

24-02-2016 om 22:27

bekers

Doppers gebruiken we hier niet. Er zijn toch ook andere bekers en flessen die je kunt gebruiken?
Het liefst DPA-vrij, maar dat is steeds meer in opkomst.

Voor de kleuterleeftijd en enkele jaren daarboven, zijn de Mepal-bekers met kleurige afbeelding van dieren of populaire films (Cars, Star Wars, etc. etc.) erg in trek. Ze zijn niet duur, sterk, goed schoon te maken, en goed te hanteren voor een kind. Kind vindt deze prettig. Te koop bij o.a. Blokker en Intratuin.

We zijn ooit begonnen met roestvrijstalen flesjes. Chique, sterk en veilig. Maar kind vindt deze vies smaken, ook bij water. Helaas zijn deze dus uit de gratie.

Verder heb ik ooit een fijne BPA-vrije kunststof fles bij Bever gekocht, deze was in verschillende maten verkrijgbaar. Merknaam ben ik vergeten, fles is helaas zoekgeraakt. Was een handige fles.

De flessen/bekers gebruiken we ook om mee te nemen bij uitstapjes, voor onderweg, tussendoor, sport, etc.

Aluminium flesjes zijn trouwens af te raden.

Laat iedereen zijn eigen keuze maken

Vreemde reactie van de juf, zeker als het om een gezonde keuze gaat.

Laat ouders zelf de verantwoordelijkheid nemen en bepalen
wat ze hun kinderen meegeven. Soms niet leuk voor andere kinderen maar so be it. Mijn kinderen vertellen wel eens wat anderen meekrijgen maar hebben er totaal geen last van. Ook over traktaties kan ik me niet druk maken. Ik denk dat in de praktijk hier het fifty fifty is met gezond en ongezond.

Dit lezende besef ik dat water een van de beste opties is. Mijn kinderen willen geen thee of melk en ik vind het moeilijk om iets te vinden dat niet te zoet is en niet te veel aan afval oplevert. Tot nu toe geef ik per kind 2 bekers mee en varieer met de inhoud, slappe ranja, aangelengd sap, optimel, soms chocomelk.
En bij het brood geef ik altijd iets kleins erbij, 1 à 2 keer per week een koekje en anders iets van rauwkost.

Stenna

Stenna

25-02-2016 om 00:06

oerdieet

Zag ooit een cartoon van twee oermensen, de ene zegt daarin tegen de andere: Ik denk dat ik het twintigste eeuw dieet eens ga proberen, schijnt dat je daar wel 80 mee kunt worden...

Izabela

Izabela

14-03-2016 om 23:05 Topicstarter

Steeds meer flesjes

Laatst kreeg ik nog van een andere moeder te horen dat haar kind thuis enthousiast om een vrolijke dopper vroeg en de moeder blij was, omdat ze eindelijk eens haar kind kon stimuleren water te drinken in plaats van sap.
Nu zijn er meerdere kinderen met een Dopper fles en heb ik inmiddels die van mijn dochter voorzien van een sticker met haar naam... (die dingen zijn duur zat, ik heb liever niet dat die zomaar verdwijnt)
Een andere moeder begon vandaag over hoe leuk ze het vindt dat het nu zo vrolijk wordt in de klas met die gekleurde flesjes, en dat ze haar eigen kind elke dag een kleine portie noten meegeeft en juist graag zou willen dat haar kinderen behalve gezond eten ook gezond drinken, zij noemde vooral het nadeel dat pakjes sap weleens gaan lekken en dat het vele suiker wat erin zit voor elke dag niet heel gezond is en ook erg plakt. (die noten zijn ook weer eens wat anders voor in de pauze, ik had nog niet bedacht om mijn dochter bv drie pecannoten mee te geven, als kinderen het lekker vinden waarom niet, beter dan een gevulde koek)
Ik vind de reacties alleen maar geweldig, en ben benieuwd of de juf het nog steeds zielig vindt dat mijn dochter water drinkt, nu meerdere kinderen een dopper meenemen (met, ik neem aan, water) en duidelijk plezier hebben van hun gekleurde fles. Het lijkt me alleen maar prima dat kinderen plezier hebben in gezond eten en drinken. (er was laatst niet voor niets kritiek op K3 chips)

bieb63

bieb63

15-03-2016 om 21:21

izabela

Het schijnt tegenwoordig juist 'hip' te zijn: een flesje/dopler met water mee naar school. Nou, eindelijk eens een positieve 'rage'....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.