Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Water drinken op school zielig?

Gistermiddag haalde ik mijn dochter op van school en zei ze dat ik even naar binnen moest komen van de juf. Toen ik dat deed kreeg ik van de juf te horen dat het zo zielig is dat mijn dochter in de pauze naar de kraan loopt en water pakt. Ik vroeg haar waarom dat zo zielig is: omdat andere kinderen van thuis een zoet fruitdrankje of op school schoolmelk krijgen.
Ik heb de juf geprobeerd uit te leggen dat mijn dochter thuis altijd toegang heeft tot spa rood en een fles karvan cevitam en we incidentieel een fles fanta in huis halen maar dat mijn dochter koud water uit de kraan toch echt het allerlekkerste vindt en na een glas fanta wel weer genoeg heeft van de Fanta ook al vindt ze het best lekker: toch blijf ik de moeder die haar kind geen ander drinken dan water mee wil geven wat zielig is terwijl mijn dochter zelf heeft aangegeven dat ze geen taxi mee naar school hoeft? Ik geef haar al sinds alf groep 4 een beker in de tas mee, incidentieel kreeg ze toen nog wel een pakje taxi of wicky maar meestal kwam die gewoon weer mee terug naar huis dus daar ben ik mee gestopt.
Vervolgens krijg ik nog een folder in de hand gedrukt voor een programma van melk via school wat zeer voordelig zou zijn voor ouders: mijn dochter drinkt nooit melk en mocht ze het lekker vinden dan is ze het na drie weken misschien wel zat en wil ze een andere smaak of iets anders te drinken.
In groep 3 weet ik nog dat ze met dezelfde folder thuis kwam en aanwees dat ze melk met chocolade of yoghurt wil (welke weet ik niet meer precies) maar ik heb haar toen uitgelegd dat ze dan elke dag hetzelfde te drinken krijgt en ze van mamma ook weleens wat anders mag drinken in de pauze en dus geen abonnement op melk krijgt.
Ik heb haar gistermiddag nog gevraagd of ze misschien toch af en toe appelsap of een ander drankje van huis mee wilt, maar ze zei toen dat de juf al vaker boos naast haar is gaan staan met haar handen in haar zakken en iets naar voren geleund met dat ze niet alleen water moet drinken en mijn dochter zei zelf gistermiddag nog tegen me van dat ze koud water echt heel lekker vindt.

Ben ik echt de enige ouder die kinderen geen zoete drankjes mee geeft naar school en is dat echt zo zielig? Ik kan me niet voorstellen dat alle ouders hun kinderen zoete drankjes of melk meegeven, zijn er echt geen andere kinderen die koud water toch wel het lekkerst vinden?

(Ik verwachte toen ik hoorde dat ik naar binnen moest eigenlijk dat ik mijn dochter ongezond heb laten trakteren voor haar verjaardag: een mini cupcake van de Aldi met chocolade en karamel met wel 115 calorïen uit de aanbieding van de kerstkoopjes wat alleen aan de verpakking te zien was. Mijn dochter zei dat de kinderen uit de klas het leuk vonden en er niet geklaagd is wat eerder wel gebeurde toen ik haar van chips twee varianten liet uitdelen. Over haar ongezonde traktatie heb ik niks over gehoord tot mijn verbazing. Nog voor de vakantie kregen ouders een mededeling dat traktaties klein en gezond moeten zijn met een verwijzing naar een site met gezonde traktaties, maar zoete drankjes met een mister bean chocolade koekje, broodje hagelslag en een suikerrijke Sultana als lunch mag dan weer wel.)


Izabela

Izabela

14-01-2016 om 14:56 Topicstarter

Leeftijd en groep

groep 7 en 10 jaar, en heeft duidelijk voorkeuren voor wel en niet lekker die ze duidelijk kan aangeven.

Hortensia

Hortensia

14-01-2016 om 15:02

nee he...

Wéér een school die bepaalt wat jouw kind wel en niet mag eten en drinken... Ik dacht dat men inmiddels wel wijzer zou zijn (ik heb 10-15 jaar geleden nog meegemaakt dat mijn kinderen zoete koek- en mueslirepen MOESTEN meenemen in plaats van een gewone bruine boterham, want brood meenemen zou stimuleren dat het ontbijt werd overgeslagen - en bedankt voor het vertrouwen in mij als ouder).

Wat is er in hemelsnaam mis met water!!!

Ik zou het naast me neerleggen, vriendelijk glimlachend bedanken en juf verzekeren dat mijn kind niets tekort komt.

bloemetje

bloemetje

14-01-2016 om 15:07

je moet hier boven staan

De juf voelt zich blijkbaar superieur aan jou, en jij wil/moet/gaat je verdedigen. Probeer dat om te draaien. Je hoeft niets te verdedigen. De juf heeft echter wél wat uit te leggen (namelijk: bizar beleid). Zorg dat zij niet boven jou staat als het gaat om eten en drinken, probeer de posities om te draaien. Dat vraagt wat van jou, maar je kunt het!
(ik zou hier persoonlijk zéér principieel van worden en de juf hier stevig op aanspreken. En vervolgens doorlopen naar de directeur om mijn beklag te doen over het ongepaste gedrag van de juf)

Arendje

Arendje

14-01-2016 om 15:09

nou

Voordat we de juf gaan demoniseren, zou ik eerst wel even nagaan of je dochter zelf niet heeft aangegeven dat ze liever iets anders zou hebben. Misschien vraagt ze elke pauze wel aan haar klasgenootjes om een slokje, omdat ze de inhoud van die pakjes (die ze thuis blijkbaar niet krijgt) zo lekker vindt.

Noet

Noet

14-01-2016 om 15:10

afvangen

nu valt het erg op omdat je dochter naar de kraan loopt en water tapt. Mijn dochter tankt ook water weg, maar neemt dat mee in een 750 ml bidon, geen haan die er naar kraait.

Hier allemaal water

Uit een Dopper, geen haan die ernaar kraait.

precies

Het kan zijn dat juf zich eigenlijk ergert aan het geloop naar de kraan. Geef kind een bidon mee. Een ondoorzichtige, kan juf ook niet zien wat erin zit.
Als kind koud water wil kan je de bidon met een bodempje water in de vriezer leggen, zit er een ijsklont in.

Kinderen die houden van water drinken kunnen allerwege op compleet onbegrip rekenen. Ik had een nichtje vroeger die altijd water wilde als ze bij ons op bezoek kwam. Mijn moeder gaf haar gewoon water, maar hoe vaak ik andere volwassenen niet opmerkingen heb horen maken in de trant van 'wil je dan echt geen limonade/cola/sinas/ Goh wat gek...'

hier op school, waar kinderen ivm continurooster allemaal overblijven en twee keer een pauze met drinken hebben, heeft de school verordonneerd dat er maximaal 1 pakje zoet drinken meegegeven mag worden. De andere pauze mag het kind water drinken

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

14-01-2016 om 15:47

Trots

Ik zou denk ik bij de juf aangeven dat mijn kind het liefste water drinkt, dat dat gezond en milieuvriendelijk is en dat ik het dus ook een prima keuze vind. En dat ik er vooral heel trots op ben dat mijn kind z'n eigen keuzes durft te maken, in plaats van de grote meute te volgen.

Hanne.

Hanne.

14-01-2016 om 15:58

water

Hier op school is een speciaal project geweest rond water drinken. Kregen ze allemaal een bidon mee en dronk de hele klas om 10 uur water.

Na het project is dat weer stil komen liggen, maar mijn kinderen krijgen nog steeds (inderdaad als één van de weinigen) water mee naar school. Dwz kind 1 krijgt een bidon en een beker limo mee. Die limo komt soms wel en soms niet retour. Bij kind 2 kwam de limo altijd retour dus die krijgt inmiddels alleen nog maar water mee.

Ik lever wel een gevulde bidon aan. (Mocht het naar de kraan lopen voor juf op de een of andere manier een probleem zin).

Koude thee en een appel

Koude rooibosthee werd door mijn kinderen gewaardeerd en een appel. Maar daarom werden ze gepest op de basisschool. Toen ik de juf sprak over het feit dat mijn kinderen gepest werden om het feit dat ze een appel in plaats van een koek aten, lag het aan mij dat ze gepest werden. Ja, wat wil je, een appel!

Inmiddels studeert mijn dochter en water is heel hip onder studenten, vooral uit een hip flesje. De kinderen die wat zoets of melk drinken zijn gewoon niet hip

Hortensia

Hortensia

14-01-2016 om 16:07

Temet, beetje off topic

"Kinderen die houden van water drinken kunnen allerwege op compleet onbegrip rekenen."

Wacht maar tot je een oudere puber hebt die helemaal niets van alcohol wil weten Die hebben nog meer uit te leggen

Wikka

Wikka

14-01-2016 om 16:30

water meenemen

Hier neemt kind twee bekers water mee van huis naar school, voor elke pauze een.
Hartstikke zwaar en onlogisch, kind zou beter ter plekke water uit de kraan kunnen gaan halen. Maar ik heb het idee dat school dat niet fijn vindt, 30 kinderen in de klas die water bij de kraan gaan halen. En ik weet dat mijn kind het dan vergeet of niet doet, en kind drinkt al te weinig. Vandaar: water mee van thuis.

Hier wordt water (of melk of thee) juist door school aangemoedigd. In de kleine pauze zijn dit de enige dranken die zijn toegestaan, en daar ben ik het van harte mee eens. Geen wedloop van "lekkere" (en ongezonden en dure) drankjes op school. En geen gepest. En denk eens aan die afvalberg, 2 x 300 = 600 lege pakjes per dag.Daar heeft school vermoedelijk ook geen zin in. In de grote pauze is het soort drinken vrij te bepalen, kind krijgt heel soms een pakje mee, maar meestal gewoon een beker water. Niet zielig maar gezond.

En inderdaad, kind is kieskeurig en vindt heel veel soorten drinken niet lekker en water wel.

Voordeel van water is ook dat als het lekt of knoeit, het geen klevende of stinkende (zure melk!) boel wordt. En de bekers worden ook niet zo vies.

water

Hier wordt water juist aangemoedigd door school en is fruit min of meer verplicht! Zou inderdaad het water lekker in een bidon of dopper doen ofzo!

neteret mut

neteret mut

14-01-2016 om 17:50

paar jaar geleden

want alle kinderen zijn al eventjes van de basisschool af. Maar de school waar ze het laatst op gezeten hebben had ingesteld dat er alleen maar water gedronken mocht worden (in het overblijflokaal kon er wel melk / thee gekocht worden maar zelf meenemen mocht niet)

Het antwoord is gegeven

De lerares weet dat jouw kind liever water heeft. Prima dorstlesser en heel duurzaam en verantwoord. Ik zou het daar bij laten en niet heel krampachtig naar een alternatief gaan zoeken om de lerares te pleasen. Je kan een gevulde bidon uit de vriezer meegeven, dat scheelt weer geloop naar de kraan.
De tandarts is jouw dochter eeuwig dankbaar. Pakjes en zoete melkjes geven weer een extra aanval op haar gebit.

Egel

Egel

14-01-2016 om 19:46

nou….

Nou Done, of de tandarts dan zo dankbaar is, is maar zeer de vraag. Heb je wel eens gezien in wat voor huizen ze doorgaans wonen, wat voor auto's ze rijden en hoeveel mooie vakanties ze kunnen nemen?

Arendje

Arendje

14-01-2016 om 19:47

water uit de kraan

'Toen ik dat deed kreeg ik van de juf te horen dat het zo zielig is dat mijn dochter in de pauze naar de kraan loopt en water pakt.'

Hoe doe je dat trouwens als je kind met school naar een museum gaat of een sportdag heeft? Geef je dan wel een bidon met water mee?

Mijn kinderen ook

Eh ja. Zo gaat dat helaas.
Bij mijn kinderen, die naar school gingen toen kinderen nog geen BMI hadden, was de situatie nog gekker.
Destijds kreeg ik vergelijkbare klachten over die arme zielen die alleen maar water dronken en ook nog eens geen koek mee naar school kregen.

Tja.

Ik heb geprobeerd het uit te leggen. Dat hielp maar half.
Juffen en overblijfmoeders deden er alles aan mijn kinderen via een ingenieus deelsysteem toch te voorzien van zoete lekkernijen. Jemig.

Moni

Moni

14-01-2016 om 20:17

Of het verschil tussen schoolgids en de praktijk

Groep 3. Schoolgids gaf aan: geef uw kind fruit mee naar school voor de pauzehap. Prima, deed ik.
Toen een gesprekje met de juf. Het was zo zielig dat mijn kind fruit kreeg terwijl de andere kinderen koek mee naar school hadden.

bieb63

bieb63

14-01-2016 om 21:42

Je zou dit eens onder de neus van de juf moet wrijven:

"De bedoeling is dat je je dagelijkse benodigde caloriën, vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen uit je eten haalt en juist NIET uit je drinken. Caloriën uit drinken zijn overbodige (lees onnodige caloriën) gecombineerd met suiker of zoekstoffen."

jeetje

wat is er mis met Neerlands water? Dat is maar zo puur als het kan: geen toevoegingen, geen E-nummers, geen suikers, geen kleurstoffen. Goed voor je nieren, die spoelen lekker door, en ook nog eens ph-neutraal en dus goed voor het gebit!

Geen snoepjes bij de overblijf

Ik kreeg jaren geleden het verzoek van de overblijfjuf of ik mijn dochter misschien twee snoepjes mee wilde geven in haar overblijftrommeltje. Alle kinderen hadden dat en nu moest de overblijfjuf steeds gaan bedelen bij andere kinderen om mijn dochter ook van snoep te voorzien. Gekkigheid.

skik

Elisabeth

Elisabeth

15-01-2016 om 13:02

Izabela

Mijn kinderen krijgen elke dag een fles mee, dat van dat harde plastic, dat je kan afwassen. Ik weet even niet hoe dat heet , maar ipv die plastic gevulde halve liter flesjes die je in de winkel kan kopen.

Elke dag krijgen ze daarin water en soms limonade.
Dat doe ik al vanaf de kleuterschool en die van mij zijn niet anders gewend en nemen overal en altijd hun fles mee met water.

Ten eerste is het beter en gezonder en ten tweede als het lekt plakt de hele bende niet

je moet toch zelf weten wat je je kind geeft? Al kan ik me voorstellen dat de juf het vervelend vind als er de hele tijd door allerlei kinderen flessen water moeten worden gevuld, dus geef gewoon zo'n fles mee. Te koop bij oa. Blokker volgens mij...ooit in een grijs verleden gekocht daar.

Op idee gebracht

Mijn kinderen krijgen tot nu toe voor de kleine pauze altijd een pakje sap mee. Heb me suf gezocht naar 'gezonde' pakjes, maar uiteindelijk is het meestal Wicky Zero. Maar ik heb er dus nooit aan gedacht dat water meegeven ook een prima optie is. Ga binnenkort even goede flesjes kopen en dan krijgen ze voortaan lekker water mee.

Thuis drinken ze met name thee en water en soms limonade, dus des te vreemder dat ik nooit bedacht heb dat water drinken op school ook een prima optie is

T@sje

Hier krijgen de kinderen een flesje mee met aanmaaklimonade. Die maak ik nogal dun zodat ze minder suiker binnenkrijgen dan met een pakje, en het draagt ook minder bij aan de afvalberg. Er zijn veel soorten lekkere aanmaaksiroop te koop. Met suiker of met zoetstof (die laatste vind ik smerig, maar mijn kinderen hebben er niet zo'n hekel aan).

Groeten,

Temet

Arendje

Arendje

15-01-2016 om 14:52

T@sje

'Maar ik heb er dus nooit aan gedacht dat water meegeven ook een prima optie is. '

Misschien leuk om dan ook zo'n heel klein flesje Karvan Cevitam (Karvan go) te kopen en mee te geven. Wedden dat alle klasgenootjes dan ineens water mee willen naar school

Tijgeroog

Tijgeroog

15-01-2016 om 15:05

Thee

M'n zoon heeft ook een hele tijd een thermosfles met thee mee naar school genomen. Als enige in de klas, maar hij was er erg blij mee.

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 15:06

judith

' Goed voor je nieren, die spoelen lekker door,'

Wat je ook drinkt, zodra het in je nieren komt is alles er allang uitgehaald dus voor die nieren maakt het weinig uit waarmee 'ze lekker doorgespoeld worden'.

Tango

Tango

15-01-2016 om 16:27

Raar

Vreemde opmerking van de juf hoor. En al helemaal raar dat ze dan ook nog pontificaal naast je dochter gaat staan als zij water uit de kraan drinkt. Als het probleem het lopen naar de kraan is, zou ze dat natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen.
Ik zou inderdaad het water in een flesje mee geven.
W.b. die traktatie nog even. Ik vind het dan wel weer bijzonder dat je precies weet uit hoeveel calorieën die bestaat. Daar zou ik me helemaal niet mee bezig houden. Maar wel heel vreemd dat daar dan geen probleem van wordt gemaakt maar wel van chips. Kan natuurlijk ook aan het moment van trakteren liggen. Om 10.00 u. 's morgens hoef ik ook nog geen chips maar je ziet het inderdaad op school vaak genoeg langs komen.

Jamie

Waar heb je dan je nieren voor nodig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.