Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat vindt het forum ervan?

https://nos.nl/artikel/2543235-school-zeist-zet-cijfers-even-niet-in-volg-app-kind-regie-geven

Een school in Zeist gaat bij wijze van proef een poosje de cijfers niet in de app zetten, dit om te kijken of de leerlingen dan minder prestatiedruk ervaren.

Ik heb toen mijn kinderen op de middelbare zaten een inlog moeten activeren om een tienminutengesprek te kunnen aanvragen, de cijfers die mijn kinderen haalden heb ik nooit bekeken. Ik gaf ze het vertrouwen dat ze het konden en dat ze zelf wel zouden melden als het niet goed ging. Bij beiden is het goed gegaan 6 jaar lang.

Ik zou ervoor zijn als alle scholen het zo gingen doen. Wat vindt jij?
Willen ook degenen die actief zijn in het onderwijs meepraten hierover?

Prima plan. Van mij hoeft het ook allemaal niet, al die info (wat niet weet, wat niet deert en als er wat is dan piepen ze wel), maar ik moet  die app hebben om afwezigheid door te geven. 
Ben benieuwd hoe ouders in het algemeen erover denken

Mijn kinderen zijn nog heel klein (3 jaar en ongeboren), maar vooralsnog zou ik voorstander zijn. Ik gun mijn kind de eigen wereld/ruimte die ik zelf op de middelbare school heb ervaren. Plus ik gun mezelf niet alles te hoeven weten. Als ik het weet dan heb ik het idee er iets mee te moeten. Rapporten komen er neem ik aan wel nog, dus dan heb je een paar keer per jaar zicht op de vorderingen. Verder hoop ik de kinderen te leren dat ze hulp mogen vragen (mag ook bij iemand anders dan ouders)  als het niet goed gaat. En hoop ik dat ik leer de controle te laten vieren passend bij de leeftijd. Uiteindelijk moeten ze ook zelf leven zonder dat ik ergens kan meekijken of het wel goed gaat. De middelbare school is een volgend stapje naar dat eigen leven.

mijn kind gaat volgend jaar op de middelbare school starten. Ik ben niet van plan om actief bovenop de cijfers in zo'n app te zitten. En al helemaal niet om daardoor prestatiedruk te creeren bij mijn kind. Het gaat er m.i. niet om of ouders dat wel/niet kunnen inzien, maar hoe met die informatie wordt omgegaan. 

Destijds keek ik wel regelmatig in magister maar heb wel een poosje geholpen met het inplannen met huiswerk totdat het niet meer nodig was. 

Ben ik voorstander van. De toegang tot dergelijke apps creëert ook de verwachting dat ouders daar wat mee doen. En bij kinderen creëert het het idee dat ouders alles weten. 
De middelbare school is een stap naar volwassenheid en eigen verantwoordelijkheid.
Ook huiswerk hoeft niet in zo'n app van mij. Wel handig als je ziek bent, maar gewoon in de les in een agenda schrijven bij de juiste dag is ook een vaardigheid die belangrijk is om te leren. 

Helemaal goed. Ik heb expres nooit in magister gekeken. Ik vind oprecht dat kinderen recht hebben op eigen leefruimte naast het gezin en dat ze daarin ook als puber de grenzen mogen opzoeken; en er tegenaan lopen.

Tsjor

Ik zou er ook helemaal de kriebels van hebben gekregen als mijn ouders alles hadden kunnen volgen. Kinderen hebben het recht om dingen te doen en ergens te zijn zonder dat ouders alles weten. Dan krijg je een keer straf en schrijf je dat zonder dat je ouders dat weten. Ik gun mijn kind dat. Ik ga er niet vanuit dat ze altijd braaf zal zijn, nooit ergens tegenaan zal schoppen, altijd haar huiswerk zal maken en nooit een onvoldoende zal halen of zal spijbelen. Maar ik gun haar de vrijheid om de gevolgen daarvan zelf op te lossen en ervan te leren.

Bakblik

Bakblik

04-11-2024 om 17:05 Topicstarter

Mugske schreef op 04-11-2024 om 16:47:

mijn kind gaat volgend jaar op de middelbare school starten. Ik ben niet van plan om actief bovenop de cijfers in zo'n app te zitten. En al helemaal niet om daardoor prestatiedruk te creeren bij mijn kind. Het gaat er m.i. niet om of ouders dat wel/niet kunnen inzien, maar hoe met die informatie wordt omgegaan.

Ik kon het inzien en heb het nooit gedaan, om het kind zelf de regie te geven. In het stuk staat dat kinderen alleen al door het feit dat ouders de cijfers kunnen zien prestatiedruk ervaren. Dat geloof ik ook wel, zeker als school ook nog pushmeldingen stuurt als er een cijfer in de app is gezet.

Als ouders de cijfers niet meer kunnen zien zijn alle kinderen gelijk, geen van de ouders kan iets zien. Mijn kinderen waren uitzonderingen in de klas, ik was een van de weinige ouders die nooit in de app keken. Als mijn kind een 8 gehaald had ging ze in de pauze weleens even appen om het mij te laten weten. Zeiden vriendinnen: Nou dat heeft mijn moeder allang gezien hoor! Ik vond het altijd heel goed dat kinderen het zelf konden vertellen, dat ze trots konden vertellen dat ze een 8.6 hadden gehaald en dat ik dan echt nog van niks wist, dat we na school samen een klein "feestje" hadden over dat goede cijfer.

MamaE schreef op 04-11-2024 om 17:04:

Ik zou er ook helemaal de kriebels van hebben gekregen als mijn ouders alles hadden kunnen volgen. Kinderen hebben het recht om dingen te doen en ergens te zijn zonder dat ouders alles weten. Dan krijg je een keer straf en schrijf je dat zonder dat je ouders dat weten. Ik gun mijn kind dat. Ik ga er niet vanuit dat ze altijd braaf zal zijn, nooit ergens tegenaan zal schoppen, altijd haar huiswerk zal maken en nooit een onvoldoende zal halen of zal spijbelen. Maar ik gun haar de vrijheid om de gevolgen daarvan zelf op te lossen en ervan te leren.

Ik vind het toch wel van belang om te weten dat mijn kind op school is en niet ergens in de stad rondhangt of bewusteloos in een sloot ligt te verzuipen. 

Amen. 

Bakblik

Bakblik

04-11-2024 om 17:25 Topicstarter

Nick90 schreef op 04-11-2024 om 17:11:

[..]

Ik vind het toch wel van belang om te weten dat mijn kind op school is en niet ergens in de stad rondhangt of bewusteloos in een sloot ligt te verzuipen.

Ja, en wat denk je te gaan doen als je een push-melding krijgt: Nick90 je kind is niet op school! Je bent zelf op je werk, waar je ook verantwoordelijkheden hebt en niet zomaar weg kunt. Je kunt hem bellen om te zeggen dat hij naar school moet gaan, maar als hij ziet dat zijn vader belt zal hij niet opnemen, want hij hoort op school te zitten waar hij de telefoon in zijn kluis moet hebben.

Je kunt dan 's avonds het gesprek aangaan maar ja wat kan je zeggen? Hij is op school zijn plicht ontdoken en ervaart daar op school de gevolgen al van dus thuis nog een keer "straf" geven is een beetje dubbelop.

Het is zijn school, hij moet een diploma halen en moet daar zelf dingen voor doen/laten. Het is ZIJN verantwoordelijkheid.

[..]

Dat was de vraag niet. De vraag ging alleen over cijfers. Wil je die wel of niet op de voet volgen? Ik heb dat alvast nooit gedaan, al waren ze wel beschikbaar.

Helemaal prima. Onze kinderen zijn nog jong maar man en ik hebben al afgesproken er niet in te kijken. Mocht het dan niet goed gaan op school, kunnen we dat altijd veranderen.

Ik vind de bemoeizucht nu hoog. Man kreeg laatst al bericht van school dat zijn oudste een proefwerk had gemist. 

Bakblik schreef op 04-11-2024 om 17:25:

[..]

Ja, en wat denk je te gaan doen als je een push-melding krijgt: Nick90 je kind is niet op school! Je bent zelf op je werk, waar je ook verantwoordelijkheden hebt en niet zomaar weg kunt. Je kunt hem bellen om te zeggen dat hij naar school moet gaan, maar als hij ziet dat zijn vader belt zal hij niet opnemen, want hij hoort op school te zitten waar hij de telefoon in zijn kluis moet hebben.

Je kunt dan 's avonds het gesprek aangaan maar ja wat kan je zeggen? Hij is op school zijn plicht ontdoken en ervaart daar op school de gevolgen al van dus thuis nog een keer "straf" geven is een beetje dubbelop.

Het is zijn school, hij moet een diploma halen en moet daar zelf dingen voor doen/laten. Het is ZIJN verantwoordelijkheid.

Ik kan dan in elk geval direct handelen om erger te voorkomen, als ik helemaal van niks weet is de kans  aanwezig dat dingen compleet fout lopen. 
Het nut van cijfers volgen zie ik dan niet in. 

[..]

Dat was de vraag niet. De vraag ging alleen over cijfers. Wil je die wel of niet op de voet volgen? 

Ik heb dat alvast nooit gedaan, al waren ze wel beschikbaar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.