Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
carla

carla

14-06-2016 om 12:52

Wat vinden jullie hiervan (schoolpas)


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2016 om 14:16

Dit vind ik een acceptabele oplossing.

Op mijn werk en op het kdv van de kinderen kom je echt niet zomaar binnen als je daar niets te zoeken hebt. Zie niet in waarom dit op een mbo wel zo moet zijn. Ik ben er vast van overtuigd dat zo'n pasjessysteem de veiligheid absoluut ten goede komt.

Dat mag je onmacht en onwil noemen, maar school heeft echt niet alles in de hand en ik heb liever dat geld en energie in goed onderwijs gestoken wordt in plaats van wekelijk nieuwe laptops en telefoons omdat Jan en alleman er zomaar meer naar buiten kan lopen. En dan heb ik het nog niet over privespullen van personeel en leerlingen. Het zal vast niet de oplossing zijn, maar flink helpen zal het wel.

Angela67

Angela67

15-06-2016 om 14:34

Maar

Maar als voor het doel dat leerlingen en personeel beschermd worden dan behandel je toch de first time pasjes losers heel anders? Dat is denk ik wat me stoort, het is een motie van wantrouwen, een belachelijke oplossing.
Dat kan echt anders.
Gr angela

bieb63

bieb63

15-06-2016 om 14:36

veer

"volgens mij is het niet de vraag of school 1 euro mag vragen. Als dan niet mag, kan het antwoord van school eenvoudig zijn: ga thuis je pasje maar halen en kom dan maar terug.

De vraag is dus, mag de school een pasjessysteem invoeren, of moeten alle leerlingen gewoon naar binnen kunnen?"

Wbt je eerste alinea: echt een stuk minder efficient.... Kind meest deel van de les PLUS evt. extra kosten indien OV.

Wbt je tweede alinea: Dat denk ik wel.

bieb63

bieb63

15-06-2016 om 14:46

angela

"Kans is groot dat het onmacht en onwil is.
Het is veel makkelijker om naar technische oplossingen te zoeken in plaats van een prettige, stimulerende, maatshcappelijk verantwoorde leeromgeving te creeeren. Je moet juist kijken als MBO waarom het bij anderen wel kan zonder. Vinden jullie dit soort oplossingen acceptabel? Zou je het niet liever anders zien?"

Ik denk dat je géén idee hebt. Natuurlijk wil elke (MBO) school een prettige, stimulerende leeromgeving, uiteraard!. Maar helaas, zijn er nu eenmaal steden, buurten én leerlingen waar dat helaas deels onmogelijk wordt gemaakt.
"Je moet als MBO kijken waarom het bij een ander wel kan zonder". Kom op zeg! HOE zouden ze dat moeten doen? Vertel!....... Politie, pedagogen, opvoedkundigen, bewakers in dienst nemen? Tja.

bieb63

bieb63

15-06-2016 om 14:48

en angela

"Maar als voor het doel dat leerlingen en personeel beschermd worden dan behandel je toch de first time pasjes losers heel anders? Dat is denk ik wat me stoort, het is een motie van wantrouwen, een belachelijke oplossing.
Dat kan echt anders."

Was het maar waar. Je kan niet zomaar onderscheid maken. Het moet efficient en duidelijk zijn. Anders werkt het niet en kost het kostbare onderwijs tijd en/of extra personeel.

Angela67

Angela67

15-06-2016 om 15:05

wat is kostbaarder

een goede werkbare sfeer met vertrouwen creeeren en onderhouden en daarmee een prettig klimaat brengen als je eenmaal door dat poortje bent? of makkelijke weg kiezen en efficient duidelijk zakelijk als in een bedrijf?

ik weet wel wat ik waardevoller vind. en ik vind ook dat daar meer belastinggeld heen zou mogen gaan.

gr Angela
ps en natuurlijk heb ik wel een idee. Het zijn veel te grote leerfabrieken, ik ben niet de enige die dat vindt. Gelukkig begint het tij te keren en ziet men de nadelen er steeds meer van. Dit nadeel is er een.

Angela67

Angela67

15-06-2016 om 15:20

idee

je kunt leerlingen een dagpas verstrekken op basis van legitimatie of herkenning door docent etc. Als je die dagpas dan niet inlevert op de eerstvolgende dag dat je er bent, zou je bijv dán pas de boete kunnen laten ingaan. Want ik snap heus wel dat je niet eindeloze pasjes-maak toestanden wilt. Ik kan me voorstellen dat er voor 80 tot 90% van de leerlingen/verlies-situaties een gewone afspraak te maken is zonder dat het meteen geldelijke toestanden worden. En ja natuurlijk zijn er notoire 'vergeters' en is het ook niet erg om daar enige 'dwangmaatregelen' voor te verzinnen maar de normale gang van zaken is prima anders aan te pakken.
gr Angela

bieb63

bieb63

15-06-2016 om 15:48

angela

"een goede werkbare sfeer met vertrouwen creeeren en onderhouden en daarmee een prettig klimaat brengen als je eenmaal door dat poortje bent? of makkelijke weg kiezen en efficient duidelijk zakelijk als in een bedrijf?"

Uiteraard is het eerste kostbaarder. EN ook hetgeen wat iedereen uiteindelijk zou willen. Helaas is dat niet zo simpel.
Maar belangrijker: het gaat niet om de leerlingen (los van het feit dat daar enorm gajes tussen kan zitten), want die leerlingen mogen en kunnen gewoon naar binnen (met pas dan wel), het gaat er om dat er geen niet-leerlingen binnen komen want nare gevolgen kan hebben.
En natuurlijk is een kleine school veel overzichtelijker, kent iedereen elkaar en is het veel sneller duidelijk als er iemand binnen komt die er niet hoort. Ja, dat zou heel mooi zijn. Maar.....dat kost ook geld.
Wat mij betreft mogen MBO's een stuk kleinschaliger, maar of dat haalbaar is (financien o.a.)?

En dan is er nog het punt dat op een MBO een klein deel (nog) niet volwassen is, maar het overgrote deel wel (zelfs al vanaf klas 1). Dus een pedagogisch klimaat is dan toch niet meer aan de orde (net zoals op de werkvloer, waar iedereen natuurlijk ook een prettige sfeer wil, maar dat kan niet meer afgedwongen worden). Vergeet ook niet dat op een MBO een deel van de docenten helemaal geen lesbevoegdheid hoeven te hebben zoals op bs en VO. Het is gewoon een baan, net als de professor op de uni.

Theekopje

Theekopje

15-06-2016 om 16:19

Wie heeft er een alternatief dan?

Ik ben zo benieuwd wat dan een goed alternatief zou zijn voor die 1 euro.

Dat MBO's kleinschaliger moeten ben ik het helemaal mee eens, maar ondertussen kampen MBO's (net als andere instellingen overigens) wel met wangedrag door lieden die niet in het gebouw thuishoren.
Een pasjessysteem zorgt ervoor dat je mensen weert die er niks te zoeken hebben. Misschien niet ideaal, maar soms moet je zien te dealen met de situatie die er nu is en niet met de ideale situatie die je over 5 jaar zou kunnen bereiken.

Dus wat doe je als een leerling z'n pasje vergeet of kwijtraakt? Terugsturen? Dat kost 'm dan met een beetje pech meer dan een uur. Is dat dan beter dan 1 euro betalen? Nablijven of bezemen? Levert weer andere bezwaren op.

Wat mij betreft is 1 euro betalen de minst slechte oplossing. Tenzij iemand anders een creatief beter idee heeft.

Principieel klopt die euro inderdaad niet. Ik heb me in een principieel vergelijkbare maar veel duurdere situatie ooit hardgemaakt voor afschaffing. Maar daar was een redelijk en gratis alternatief voorhanden. Ik zou het met die pasjes niet weten. Gratis onbeperkt pasjes verstrekken werkt niet. Niet voor pubers, en ook niet voor werknemers.

Half a twin

Half a twin

15-06-2016 om 16:35

Angela

Ja ik vind die 1 euro een acceptabele oplossing. Dat pasjessysteem is er voor de veiligheid van leerlingen en personeel en om te zorgen dat kostbare leermiddelen niet zomaar door lieden die er niet horen mee naar buiten genomen kunnen worden.
Pasje thuis gaan halen kost erg veel tijd en soms nog ov-chip tegoed dus1 euro lijkt mij net voldoende om de leerling niet te zwaar te straffen maar toch ook weer net zoveel dat het aardig aantikt als je 5 keer per week je pasje vergeet.
Onderwijsinstituten zomder pasjes lijken mij het ideaal maar hier in de randstad zie ik toch echt wel plekken waar dat niet haalbaar zal zijn.
De tijd dat je naar de modevakschool ging waar er per leerjaar 150 leerlingen waren en iedere leerling de school inkwam via 1 ingang langs de kamer van de directrice (die alle 450 leerlingen in ieder geval van gezicht kende) ligt definitief achter ons. Dat is nu eenmaal zo. Terug naar de jaren 80 is gewoon niet meer haalbaar.

Angela67

Angela67

15-06-2016 om 16:59

half a twin

lees nog even posting 68.
gr Angela

Theekopje

Theekopje

15-06-2016 om 17:05

Angela

Volgens mij is jouw voorstel geen oplossing voor het probleem. Je rekent pas een boete als een dagpas niet ingeleverd wordt. Volgens mij volgt daaruit dat je gratis elke week je pas kunt vergeten en een dagpas kunt halen, als je 'm de volgende dag maar weer inlevert.

Half a twin

Half a twin

15-06-2016 om 17:19

Dat denk ik dus ook

Dat maakt pubers maar tijdelijk alert. 1 dag wel te verstaan. Morgen pasje inleveren en dan heb ik geen boete. En volgende week weer pasje vergeten. 1e keer vergeten dan volgende dag inleveren zonder boete is netjes voor de incidentele vergeter maar dan komt er nog een hele administratie bij ook. Is volgens mij niet haalbaar.

Poeh, poeh

Wat zijn jullie streng. Het is nu al juni en die jongen is 1x dit jaar schooljaar om een hele plausibele reden zijn pas vergeten. En dat wordt gerept van lessen die hij moet leren, en dat dat later ook moet.

Die jongen is 16, later duurt nog een paar jaar. En ergens heb ik het idee dat kinderen nog altijd het beste leren in een sfeer van verborgenheid en vertrouwen.

Triva

Triva

15-06-2016 om 17:29

Theekopje

'Wat mij betreft is 1 euro betalen de minst slechte oplossing. Tenzij iemand anders een creatief beter idee heeft.

Principieel klopt die euro inderdaad niet.'

De hele discussie was ook principieel maar dat heeft Halfatwin niet begrepen. Ik vind die euro een goede oplossing voor het probleem maar die euro IS geen goede oplossing omdat het niet mag.

hier

Ook pasjes op mbo, vooral vanwege de veiligheid, er lopen 3500 studenten in het gebouw.

Als iemand pas vergeet krijgt hij een papieren vel en toegang tot het gebouw, bij twee keer groene kaart volgt rode kaart, dan moet student naar huis voor pas.

Alicia

Alicia

15-06-2016 om 19:57

pasje

ik las net dat de kinderen voor het eindfeest hun toegangspas voor school moeten kunnen tonen, naast het entreebewijs. Zodat er geen 'vreemden' naar binnen gaan. als je je schoolpas niet bij je hebt, kom je de feestzaal niet in. Ook al heb je een entreekaartje gekocht.

Specht

Specht

15-06-2016 om 20:29

Alicia

15 jaar geleden toen onze oudste op het VWO zat moest dat al.

als dit niet mag

Als dit niet mag, dan kan een kind aan wie de toegang wordt geweigerd met de mededeling 'ga maar naar huis' op zijn elfendertigst naar huis gaan, pasje zoeken, op zijn elfendertigst weer terug 'ja meester, de brug stond open', en dan binnenwandelen bij een veel later uur. Hij is dan niet ongeoorloofd afwezig, want hij mocht immers naar huis?

Volgende fase is de leerling die pas tijdens het tweede uur komt binnenstiefelen, 'ja meester, net voordat ik het schoolplein opkwam besefte ik dat ik mijn pasje niet bij me had en toen ben ik maar weer naar huis gegaan'.

Ook raken er heel veel pasjes kwijt. Kunnen al die leerlingen de les niet in.
En spijbelen (= ongeoorloofd afwezig) is het dan dus niet hè? Ze mochten er niet in. Had meester zelf gezegd.

Mbo'ers zijn deels ook leerplichtig, toch? Ik zie mogelijkheden voor de minder gemotiveerde broeders en zusters.

Gewoon een reservepasje meegeven met zo'n houten blok eraan dat ze ook voor ouderwetse hotelsleutels gebruiken - aan het eind van de dag graag weer inleveren, jongen - en het probleem is opgelost.

Of gewoon geen poortjes. Als ze in staat zijn een dagpas aan te maken weten ze dat de leerling in kwestie een leerling is. Voor het uitfilteren van ongewenst bezoek zijn die poortjes dus kennelijk niet nodig, ze weten wie er hoort en wie er niet hoort. Haal dan die poortjes maar weer weg, zou ik denken. Het is de Nederlandse Bank niet.

Groeten,

Temet

Theekopje

Theekopje

16-06-2016 om 08:17

Temet

Het eerste deel can je stukje ben ik het mee eens, dat terugsturen geen oplossing is.
Maar de rest niet.

Het probleem was niet dat de reservepas niet terugkomt. Het probleem was dat als er gratis en ongelimiteerd reservepassen gevraagd kunnen worden, pubers elke week hun pas vergeten. Dan moet je tientallen reservepassen (al dan niet met houten blok) uitreiken.

Afgezien van dat dat geld en gedoe kost, raak je daarmee ook de veiligheid van het poortjesysteem kwijt. Je zou toch ook niet elke week nieuwe kopiesleutels van je huis willen uitdelen?

Pasjes kun je ongeldg maken, maar het is niet te doen om op een school van 1000 pubers elke dag de vergeten pasjes in te trekken, reerevepassen uit te delen en teruggevonden passen weer opnieuw geldig te maken. Er moet ergens een rem op zitten.

En je laatste argument vind ik flauw. De indentiteit van 1 leerling handmatig aan de poort controleren is niet hetzelfde als dat dagelijks voor 1000 kinderen doen.

Alicia

Alicia

16-06-2016 om 08:43

nou

'Voor het uitfilteren van ongewenst bezoek zijn die poortjes dus kennelijk niet nodig, ze weten wie er hoort en wie er niet hoort.'

Nou, ik kan me niet voorstellen dat ze 1350 leerlingen van gezicht herkennen. Dat is toch wat anders dan bij de congierge je naam, je leerlingnummer en je gebortedatum moeten opgeven, en dan in het systeem kijken of die gegevens kloppen. Wil je dat voor 1350 leerlingen doen elke ochtend?

Fransien

Fransien

16-06-2016 om 09:15

schoolfeest niet verplicht

Een schoolfeest is geen verplicht onderdeel, dat je daarvoor je pas bij je moet hebben of er anders niet in komt is voor mij geen argument.

Een pas op zo'n groot ROC in een grote stad, dat is voor mij ook geen probleem. Net als een mediatheekpas die je bij je moet hebben als je van de computers van school gebruik wilt maken.

Wat mij betreft is het een leenpas aanmaken op vertoon van legitimatie en met de mobiele telefoon als borg lijkt me best kunnen.

Half a twin

Half a twin

16-06-2016 om 09:24

Hi hi

Ja Fransien de mobiel als borg. Dat ding vergeten puber nou nooit mee te nemen. Hebben ze al die leenpassen aan het eind van de dag al terug! Want wie wil er zobder mobiel naar huis? Niemand!

Tilly

Tilly

16-06-2016 om 09:40

3500 ?

Jeetje. Maak die scholen wat kleiner, en zet er weer gewoon een concierge bij de deur die iedereen kent.
Of richt de school anders in, in jaargroepen, waardoor dit soort massatoestanden wat kleinschaliger wordt. Wat een onpersoonlijke armoe.

ja. oke

Ik bedacht me achteraf dat er vermoedelijk inderdaad in het systeem wordt gecheckt of Pietje wel Pietje is. Ik had het idee dat de concierge of wie die dingen dan ook maar uitgeeft gewoon meteen zo'n ding klaarmaakt, vandaar mijn idee: als zo iemand uit zijn hoofd weet dat Pietje een leerling is, was dat pasje ook niet nodig.

Neemt niet weg dat ik nog altijd niet direct de noodzaak van poortjes zie, het gevaar van insluipers ligt m met name in diefstal, lijkt mij, en leerlingen jatten ook gewoon van elkaar.

Groeten,

Temet

Theekopje

Theekopje

16-06-2016 om 11:14

Mobieltje

Ha, dat vind ik een creatief idee. Je kunt een dagpas krijgen tegen inlevering van je telefoon, aan het eind van de dag krijg je m weer terug. Dan heb je én een borg voor de dagpas, én het is vervelend genoeg om als stimulans te wrken dat leerlingen hun pas gewoon meenemen.

Rest me alleen nog de gedachte wat men erger zou vinden, een euro moeten betalen of de mobiel een dag afstaan. Ik zie het volgende topic al voor me:"Belachelijk, mijn dochter moet haar mobiel op school inleveren om naar binnen te mogen, waarom kunnen ze niet gewoon een klein bedragje vragen voor een dagpasje, een euro of zo".

mobieltje

Probleem met het inleveren van een mobieltje is dat vanaf dat moment de school/medewerker verantwoordelijk is voor wat ermee gebeurt. Zal meestal wel goed gaan, maar zo niet dan heb je een situatie waar de meeste scholen ook niet op zitten te wachten...

Elfje65

Elfje65

16-06-2016 om 16:00

Totaal zinloos

Die poortjes zijn een schijnveiligheid. De kans is groter dat je door je medestudenten beroofd, neergestoken etc wordt, dan iemand van buiten de school. Op het HBO en universiteit zijn ook geen poortjes. Ook daar lopen types rond die niet helemaal zuiver zijm.

Elfje (ot)

"Op het HBO en universiteit zijn ook geen poortjes. Ook daar lopen types rond die niet helemaal zuiver zijn."

Zeg dat. Toen ik studeerde aan de Uva liep daar altijd een wat morsige man rond, een beetje zwerverachtig type met rare priemoogjes. Lang heb ik me afgevraagd wat die vent daar toch deed. Tot halverwege mijn tweede jaar, toen bleek hij professor Alblas te heten en huurrecht te doceren

(je had een strafrechtman die er zo mogelijk nog onappetijtelijker uitzag trouwens, ben de naam even vergeten).

Maar goed, andere tijden. Desondanks zijn er vziw op de UvA nog altijd geen poortjes, lopen er allerhande lieden van zeer diverse pluimage rond en gaat dat kennelijk nog altijd redelijk goed. Geen waardevolle spullen onbeheerd achterlaten, maar dat geldt op een MBO-met-poortjes net zo goed.

Groeten,

Temet

Alicia

Alicia

16-06-2016 om 16:39

poortjes?

hier op de middelbare school zijn we geen poortjes hoor. Wel toegangspasjes en een pasje voor je locker. Gewoon een grote stad in de Randstad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.