Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
carla

carla

14-06-2016 om 12:52

Wat vinden jullie hiervan (schoolpas)

Ik ben een beetje boos en vraag me af wat jullie hiervan vinden.

Mijn zoon (16 jaar, Mbo) trekt net zijn winterjas aan omdat het zo regent. Hij komt op school erachter dat zijn schoolpas in zijn zomerjas zit. Het is de eerste keer dat hij zijn schoolpas vergeet en dus niet door de toegangspoortjes komt. Hij loopt naar de balie en daar kan hij een dagpas kopen voor 1 euro per dag. Hij heeft het betaald maar ik vind het wel een hele rare regeling die ik overigens ook niet kan terugvinden in de schoolgids of regels. Wat vinden jullie hiervan? Stel ik me aan?

groetjes,
Carla


Kriebels

Kriebels

14-06-2016 om 13:06

een beetje wel

Hij is 16, geen 6; ze verwachten nu dat ze zelf gaan nadenken en dat gaat met vallen en opstaan. Een les van 1 euro, blij dat hij geen 30 km verderop woont en naar huis moest (hoop ik)

lijkt mij

Nog best coulant, dat je voor 1 euro een dagpasje kunt kopen en dus niet helemaal weer naar huis moet en dan (veel) te laat komt. Je zegt dat hij niet door de poortjes komt zonder pas: dat is dus iets dat hij IEDERE dag tegen komt, niet bepaald iets geheel onverwachts.
Als je je OV kaart vergeet kom je ook niet ver zonder extra kosten. Zo raar vind ik het allemaal niet dus.

mmm, best een aardige vraag

Kan de school de toegang tot het gebouw en het bijwonen van de lessen door de leerlingen afhankelijk stellen van enige betaling? En als je in dat geval weigert te betalen, en om die reden geen toegang krijgt, is er dan nog wel sprake van ongeoorloofd verzuim?

Zomaar wat dingen die ik me afvraag...

groeten,

Temet

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-06-2016 om 13:59

Raar

Ik vergeet ook wel eens mijn pas en krijg dan zonder morren een dagpas. Anders zou ik weer naar huis gaan, ik ga niet betalen om te mogen werken

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-06-2016 om 14:59

Leermomentje

In de huidige maatschappij moet je nou eenmaal een pakket pasjes bij je hebben. Pasje niet mee = consequenties. Nee, ik vind het ook niet leuk, maar helaas, het is nou eenmaal zo...

Triva

Triva

14-06-2016 om 15:33

Temet

stelt wel een interessante vraag. Dat er betaalt moet worden voor iets wat geld kost is niet zo gek maar dat er betaalt moet worden om toegang tot school te krijgen voor iemand die nog geen 18 is kan natuurlijk niet. Ik zou zeggen: als je zonder pas niet in je kluis kan kost dat geld maar de toegang weigeren houdt vast geen stand voor de rechter!

Half a twin

Half a twin

14-06-2016 om 15:48

Schappelijk

Je kunt ook zeggen: hij heeft een toegangspas waarmee hij zo naar binnen kan. Nu moet een medewerker van de administratie het werk even onderbreken om de puber een pasje te geven/een pasje te maken voor puber. Die actie was niet nodig als puber aan zijn eigen pas had gedacht. Een € betalen om aan een dagpas te komen is heel schappelijk en voor een 16 jarige misschien weer net zo veel dat hij er wat van gaat leren. Iedere week 3 keer een euro betalen kost je aardig veel zakgeld.
Hier heeft puberella ook geleerd de boeken op tijd naar de bieb te brengen doordat ze de boetes van het zakgeld moet betalen. 6 boeken a 10ct per dag een week te laat inleveren kost €3,60. Als je €20,00 per maand krijgt is dat toch aardig zonde van je geld.

Nog beter

Je pas niet in een jas doen maar in een vakje van je schooltas of je portemonnee. Het gaat vooral om het verbeteren van de routine en een boete kan zo afleiden in dat opzicht.
Net als de bieb. We hebben beslist weleens een boete gehad, bijvoorbeeld van een boek dat thuis was gaan zwerven, maar we gingen elke week op maandag uit school als we toch langs de bieb kwamen.
De biebboeken op een vaste plek thuis leggen, bij voorkeur bij het bed.

Triva

Triva

14-06-2016 om 15:55

Halfatwin

Jouw dochter wordt niet de les ontzegt als ze haar boeken te laat inlevert. Het gaat hier even om het principe of school dit wel mag. Ik vind het opvoedkundig slim maar mag het wel?

Inderdaad zitten hier de pasjes niet los in de jas maar in de tas. OV zit in portemonnee.

Half a twin

Half a twin

14-06-2016 om 16:05

Denk ik wel

Puber heeft een pas maar die vergeet hij. Hij kan een dagpas krijgen en ter bevordering van het meenemen van de eigen pas staat hier een boete op van €1,00. Zonder pas geen toegang tot de lessen dus je moet die dagpas kopen.
Ik lees dat het een school is met poortjes dus het is een pasje met magneetstrip of chip waar gegevens van de leerling opgezet moeten worden door iemand van de balie die ook ander werk moet doen en liever niet eerst voor 40 leerlingen een dagpas wil/kan maken.
Ik ben geen rechtsgeleerde maar vind het wel kunnen.
Net zoals bij mijn puber op school na 3 keer boeken/huiswerk/lesmaterialen vergeten een straf volgt van 2 uur nablijven.
Maatregelen om te zorgen dat pubers hun spullen op orde hebben, waarom zou dat niet mogen?

Marianne

Marianne

14-06-2016 om 16:12

schoolplicht

Puber heeft een aanwezigheidsplicht. Hoe opvoedkundig verandwoord ook, ik denk niet dat school lessen mag ontzeggen aan een daar ingeschreven leerling. Ik denk niet dat het legaal is wat school doet.

Triva

Triva

14-06-2016 om 16:17

Halfatwin

Jammer, je gaat niet in op het punt van Temet, ik en na jou ook Marianne maken, dat geef je zelf al aan door je argumenten als biebboeken en nablijven te gebruiken.

Waarom laten ze de zoon van TS niet nablijven ipv geld te vorderen? Dikke kans dat de rijke scholier van tegenwoordig liever betaalt maar dat is dus óók het punt niet.

Half a twin

Half a twin

14-06-2016 om 16:54

Te zakelijk

Misschien bekijk ik het te zakelijk. Een puber die een pasje vergeet kan een dagpas kopen niet krijgen. Met die gekochte pas kan hij gewoon de lessen bijwonen. Als hij geen pas koopt maar naar huis gaat, omdat hij zonder pas het gebouw niet in komt is dat in mijn ogen ongeoorloofd verzuim. Er is mogelijkheid om je probleem voor €1,00 op te lossen.
Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Voor een MBO vindt ik nablijven wel een heel kinderachtige straf in de huidige tijdvind ik een kleine geldboete voor zoiets een goed passende straf. Ook om te voorkomen dat medewerkers van de balie iedere ochtend 40 dagpassen staan te maken, dat hoort bij hun taak maar hoe minder hoe beter voor iedereen, studenten en personeel.

Triva

Triva

14-06-2016 om 17:07

Halfatwin

Zoals ik (en de anderen al zeggen) je hebt opvoedkundig gelijk (waarom mag je wel opvoedkundig bezig zijn op het MBO maar geen nablijfstraffen geven) maar het mág wellicht helemaal niet. Onderwijs mag geen geld kosten (niet verplicht) en hij moet nu betalen om toegang en dus onderwijs te krijgen.

Ik geloof niet dat de mevrouw die het pasje in orde maakt dat geld in haar zak steekt dus zij wordt er ook niet financieel beter van dus waar gaat dat geld naar toe is dan ook mijn vraag. Mag zoiets gewoon in de grote pot eigenlijk? Welke pot is dat dan? Als dat pasje ook toegang tot de kluis geeft kun je daarvoor 1 euro vragen, niet om toegang tot de school en het onderwijs zelf te krijgen.

Specht

Specht

14-06-2016 om 17:13

Twijfelachtig

Als je je boek kwijt bent, kun je ook niet meer goed de lessen volgen.
Je zult dan toch ook echt het boek zelf moeten vergoeden, ondanks dat je leerplichtig bent.

Half a twin

Half a twin

14-06-2016 om 17:20

Maar Triva

Het gaat toch niet om het onderwijs? Het gaat om de toegang tot het gebouw waar hij onderwijs volgt. Daar heeft hij een pas voor die hij is vergeten. Dat probleem kan hij oplossen door voor een euro een pas te kopen. Er wordt geen geld gevraagd voor onderwijs maar voor de toegang tot het gebouw.
Dat geld is nodig om dagpassen te kunnen blijven uitgeven, er zullen een keer nieuwe gekocht moeten worden. Geld kan in een potje voor? Voor mijn part een goed doel.
Persoonlijk vind ik een 16 jarige in de portemonnee raken een leerzamere straf dan 2 uur doelloos nablijven.

Nee kan niet

De school mag die toegang niet weigeren omdat het onderwijs gesubsidieerd onderwijs is.
Gesubsidieerd onderwijs mag niet afhankelijk gesteld worden van een eigen bijdrage, tenzij bij wet geregeld.

Leg de klacht even voor aan:

http://www.jobmbo.nl/klachtenlijn/klachtenformulier/
https://ombudslijnmbo.nl

Ik hoor het excusenboek al klinken "zonder ov kaart kom je ook de bus niet in" en meer van dat soort voorspelbare kreten.
Dat gaat allemaal niet op vanwege het simpele feit dat voor bijna alles een alternatief bestaat, behalve voor school. Dat kan alleen die dag daar op die school waar jij bent ingeschreven.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-06-2016 om 17:29

Personeel

Geldt de regel ook voor personeel? Die kunnen daar dan met succes bezwaar tegen maken, want dat mag niet. Je mag er voor op je kop krijgen, het mag in je beoordeling, maar een boete mag niet.

Triva

Triva

14-06-2016 om 17:32

Halfatwin

Mijn grote zus Miriam komt me helpen

'Persoonlijk vind ik een 16 jarige in de portemonnee raken een leerzamere straf dan 2 uur doelloos nablijven.'

Dat denk ik overigens helemaal niet, ze betalen liever die euro. Ik heb net een klein onderzoekje gedaan in de woonkamer en mijn 14 en 17 jarige betalen vele malen liever die euro (bij 20 euro zakgeld).

Half a twin

Half a twin

14-06-2016 om 17:33

Schoolpas (tijdelijk) vervangen

Als leerling krijg je een schoolpas uitgereikt, waarschijnlijk gratis net als de boeken. Da as r moet je zuinig op zijn. Je moet ze na een jaar weer inleveren.
Vervanging van de zoekgeraakte/vergeten schoolpas/boeken is voor eigen rekening. Tijdelijke vervanging kost €1,00.
School is gratis, zolang je zorgvuldig met de aan jou uitgeleende materialen omgaat.

zal mijn zakelijke opvoeding wel zijn.

Triva

Triva

14-06-2016 om 17:34

halfatwin

Waarom heb je het over 'zakelijk' als het om onderwijs gaat? Onderwijs is niet 'zakelijk'.

Nog zakelijker

Half a twin "Vervanging van de zoekgeraakte/vergeten schoolpas/boeken is voor eigen rekening."
Dat mag tot op zeker hoogte. Maar je mist de crux.

Dat vergoeden kan altijd nog, als dat al rechtmatig kan.
De school mag je niet de toegang weigeren totdat je vergoed hebt: de toelating niet afhankelijk stellen van een bijdrage.

Lees de analyse van Temet. Die is heel zakelijk.
Hou het puntje bij het paaltje.

Triva

Triva

14-06-2016 om 17:36

oja

Hier ook zo'n pas en ja daarvoor moeten we betalen als zoon die pas kwijt raakt maar hij kan áltijd het gebouw in en lessen volgen, hij kan alleen niet in zijn kluis. Hij kan ook straf krijgen als zijn laptop of boeken in die kluis liggen maar hij kan wel naar de les.

Dan kun je nog praten of 'eruit sturen' en de lessen niet mogen volgen wel mag op een school maar dat mag mijn grote zus oplossen

Grote zus, hi

Die vind ik grappig Triva.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-06-2016 om 19:35

Goed dus...

School mag geen geld vragen voor toegang tot de lessen, maar school mag wel voorwaarden stellen aan het bijwonen van die lessen? Dus zonder pas kom je de les niet in maar moet je je melden bij de concierge voor het poetsen van de toiletten? Of een nieuw pasje kopen à 1 euro.

Zoiets?

Ik vind eigenlijk dat school niet met dagpasjes moet werken, maar met leenpasjes en borg. Pasje kwijt is borg kwijt. Nieuw pasje halen is nieuwe borg betalen.

Nee

Dat mag niet Ginny.

De school die een leerling toelaat tot de school, die de leerling inschrijft, mag geen aanvullende voorwaarden aan het kunnen volgen van lessen stellen. Geen geld of kosten maar ook geen andere niet wettelijke of onredelijke eisen.

Schoolpassen zijn een eigen verzinsel van de school. Nadelen ervan mogen niet ten nadele van het kunnen volgen van lessen komen. Als de nadelen te groot zijn (te veel lln vergeten M) dan kan er beter een ander systeem worden bedacht.

Waar is die pas voor bedoeld eigenlijk?

Half a twin

Half a twin

14-06-2016 om 20:00

onderwijs is gratis, franje eromheen moet je (soms) betalen

Er is dus wel iets zakelijks aan het onderwijs. Ik betaal borg voor een schoolpas, ik betaal borg voor de boeken, ik betaal voor de verplichte excursies een eigen bijdrage, ik betaal voor de huur van een kluisje. Puber hangt de dubbeldekkerschildpadrugzak aan het openstaande kluisdeurtje dat afbreekt, ik ben aansprakelijk voor de schade. In die zin heb ik dus, buiten het gratis onderwijs, een zakelijke relatie met school.
Zoekgeraakt boek moet ik vergoeden, borg voor de schoolpas ben ik kwijt als de pas zoek is. Voor een tijdelijke pas moet ik dus betalen, dat is in mijn ogen heel logisch.
Zonder pas geen les, dan koop je dus een dagpas of je bent ongeoorloofd afwezig, want er wordt een oplossing geboden om toch de les te kunnen volgen. En die euro is dan een leermoment voor de leerling. Morgen moet ik beter opletten of ik al mijn spullen wel bij mij heb.
De school moet zich bezig houden met haar kerntaak, goed onderwijs geven. Voor de franjes mag geld gevraagd worden. Dat was vroeger zo toen ik mijn opleiding kreeg en dat mag van mij zo blijven.

Dat komt omdat je niet zakelijk bent

Dat jij van alles betaalt wat je eigenlijk niet hoeft te betalen, betekent niet dat gesubsidieerd onderwijs een verhandelbaar goed is. Het betekent slechts dat jij toch niet zomzakelijk bent als je denkt te zijn.

"Zonder pas geen les, dan koop je dus een dagpas of je bent ongeoorloofd afwezig, want er wordt een oplossing geboden om toch de les te kunnen volgen."
Dat heet chantage. Dat mag een school ook niet.

Waarom vind je het zo moeilijk om de toch tamelijk eenvoudige regel te volgen dat aan de toegang tot de lessen geen geldelijke voorwaarden gesteld mogen worden?
Je hebt het over opvoeden.
Het likt me fijn als school het goede voorbeeld geeft en zich aan de wet houdt.

Daar hoort natuurlijk bij dat sommige makkelijke oplossingen, zoals slaan of opsluiten, toegangsgeld eisen of chanteren, niet mogen. Maar hé, de school wordt gerund door volwassen mensen toch?

oh

Er zijn ook wel docenten die iemand de les niet inlaten als hij/zij (voor de zoveelste keer) het boek vergeten is. Mag dat dan ook niet? Want dat is ook een aanvullende voorwaarde.

Twijfelachtig

Zeker gezin het feit dat de school tegenwoordig in lesboeken moet voorzien.
Maar er is nogal Eem verschil tussen eigengereide koppigheid in een incidenteel geval en systematische ontzegging: zonder te betalen kom je het gebouw niet in.

Weet iemand al waar die pas voor is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.