Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Filomeentje

Filomeentje

28-05-2014 om 18:50

Wat nu te doen? School vergeet kind...


Heirthe

Heirthe

30-05-2014 om 23:35

Jee zeg!

Dit zou mijn dochter ook zomaar kunnen overkomen! Die gaat ook niet roepen in zo'n situatie, ik word er gewoon angstig van van zo'n verhaal..
Ik zou woest zijn!
Wat erg voor een kind om vergeten te worden en een uur te moeten wachten terwijl het niet weet hoe lang het nog gaat duren. En idd wat als het warm weer was geweest?
Ik ben zelf ook wel eens mee geweest op uitstapjes maar je voelt je toch verantwoorlijk voor jou groepje?
Dan ga je toch steeds na of iedereen compleet is en of iedereen het naar zijn zin heeft? Ik hou dat altijd goed in de gaten maar er zijn idd ook hier moeders die makkelijk zijn daarin.. Wat die altijd mee doen met uitjes is mij een raadsel..

Miekemieke

Miekemieke

31-05-2014 om 08:44

herkenbaar

De moeder die het kind vergat zou mijn collega kunnen zijn. Lieve vrouw maar ongelofelijk wazig en chaotisch. Maar wil zich iedere keer bewijzen met van alles en nog wat. Ze staat vooraan bij het uitdelen van klusjes en moet en zal ook altijd op school helpen pff.

Jaina

Jaina

31-05-2014 om 12:57

Heel onzorgvuldig

Ik bemoei me niet vaak met wat de school doet maar hier zou ik wel erg boos om worden. Natuurlijk had de betreffende ouder bij het uitstappen moeten controleren of alle kinderen er waren. En bovenal had de juf na aankomt ook weer alle kinderen moeten tellen. Ik weet niet beter dan dat de school voor vertrek, na aankomst, gedurende pauzes, voor vertrek van de locatie en na aankomst op school weer wordt geteld.

En als je inderdaad twee kinderen hebt dan hoef je ze niet te tellen misschien maar als je meer kinderen hebt dan tel je als ouder ook. Ik deed toen ik nog kleine kinderen had niks anders dan de hele dag door tellen op uitjes. Daarnaast hadden we ook nog een buddy systeem voor extra veiligheid. Het is zo ontzettend makkelijk om er een over het hoofd te zien. En kleine kinderen zijn nu eenmaal impulsief, lopen soms weg omdat ze iets interessants zien of iets dergelijks. Dus natuurlijk moet je de hele dag door in de gaten houden of iedereen er nog is. De basisschool van mij nichtjes hanteert trouwens ook een buddy systeem naast het tellen door de verantwoordelijke juf/meester.

Yta Chalne

Yta Chalne

31-05-2014 om 19:31

ach

Wat vreselijk sneu voor je dochter! Ik had gewoon tranen in m'n ogen van je bericht. Fijn dat het weer goed met haar gaat! Ik hoop toch echt wel dat de betreffende moeder en juf minstens een week slecht slapen hiervan.

Juf en ouder

Juf en ouder

31-05-2014 om 21:55

tjonge

Ik ben net als Geerke ook juf en ouder, en sta aan beide kanten weleens: Ik ga weleens mee als hulpouder en ik ga zelf wel eens met de klas op pad.

Ik zou furieus zijn, op zowel juf als moeder! Ik tel als we op werkweek gaan (vo) de hele dag door eigenlijk. In de bus iedereen natellen, tellen hoeveel mensen naar binnen gaan bij het uitje, ik tel bij het uitstappen van de bus en bij het naar bed gaan ook weer.
En dat doe ik omdat je er nooit vanuit gaat dat iedereen meekrijgt dat je vertrekt of uitstapt. Er zal er net 1 op de wc zitten of slapen.
Als ik meerij met de klassen van mijn kinderen dan voel ik me verantwoordelijk voor mijn groepje. Dus ja ik tel als we uitstappen en kijk ondertussen ook regelmatig waar "mijn" kinderen zijn.

Arme arme dochter van jou, een uur alleen in die auto, opgesloten, in broek plassen. Ik zit me hier een partij op te winden! En nu is het met een sisser afgelopen, gelukkig...

En AnneJ echt waar, kun jij eigenlijk wel reageren zonder jeugdzorg of het AMK erbij te halen?

Monique D*

Monique D*

02-06-2014 om 17:52

Zelfs "grote mensen" worden regelmatig geteld..

..tijdens uitjes of vakantie met de bus.
Ik ben soms met de bus naar Spanje geweest. Reken maar dat de chauffeur of bijrijder na een stop door de bus lopen om "de koppen" te tellen. Het zal je maar overkomen dat je iemand vergeet bij een benzinestation in middle of nowhere in Frankrijk of Spanje.

Daarom snap ik niet dat de ouder, maar zeker de juf als eindverantwoordelijke, niet is nagegaan of alle kinderen aanwezig zijn. Zoals je ziet kan je niet altijd erop rekenen dat de ouders heel zorgvuldig zijn.

Ik ben het eens met Juf en Ouder. Je kan liever teveel tellen dan te weinig. Ik hoop dat dit als een belangrijk item wordt behandeld in een teamvergadering en dat het protocol wordt aangepast èn nageleefd.

dc

dc

02-06-2014 om 22:52

kleine groepjes

Hier krijgt elke volwassene iets van tussen de 4 en 6 kinderen (afhankelijk van leeftijd) om op te passen. En die zoek ik ook aldoor bij elkaar. Ik kan me er echt niets bij voorstellen dat je een kind een uur lang niet mist. Het probleem is dat je een scene kan maken, maar wat kan de school verder doen?

Ik zou wel nog een gesprek aanvragen en daarin aangeven dat ik voor alle toekomstige uitjes een fatsoenlijk protocol wil zien.

Filomeentje

Filomeentje

02-06-2014 om 23:21

morgen...

ga ik met de juf praten en met andere moeders die mee waren.
Wat ik op dit moment echt het aller-aller-ergste vind, is dat de betreffende moeder na haar blunder niet met dochter aan de hand (of hoe dan ook) naar de juf is gestapt. Dochter is gewoon bij de klas afgezet en moest het zelf aan de juf vertellen. Toen juf haar in de klas zag realiseerde ze zich blijkbaar opeens dat ze dochter niet gezien had bij het uitje. Daar vroeg ze naar, en toen deed dochter haar verhaal...
De moeder was er later wel, toen mijn man naar binnen werd geroepen door de juf, dus hoe het precies gegaan is weet ik niet.

Even anoniem

Even anoniem

03-06-2014 om 08:43

niet geschikt

Sommige ouders zijn gewoon niet geschikt om met een uitstapje van een klas mee te gaan. Daar reken ik mezelf ook bij. Ik ben een keer meegeqeest op schoolreis. Wat een hel, voor mij maar ook voor de kinderen in mijn groepje. Ik bleef neurotisch koppen tellen, de een op de glijbaan, de ander naar de schommel dat kon ik niet meer overzien dus eerst allemaal van de glijbaan en dan pas schommelen.
Eens maar nooit meer.
Met de klas wandelen naar de bieb of gemeentelijk jeugdtheater doe ik wel, dan heb ik met de juf een nette rij als we lopen en anderhalve rij in het theater dat is voor mij goed te overzien.

Enkele maanden geleden ging groep 8 van mijn dochter naar iets educatiefs, er waren ouders gevraagdnom te rijden. De moeder waar mijn dochter bij moest instappen had geen navigatie en "wist de weg wel" na een poosje rondgereden te hebben en het niet kunnen vinden gingen de groep 8 kinderen de ouder tips geven. Om de juf te bellen, de school te bellen een andere ouder te bellen maar de moeder wist de nummers niet. Mijn dochter nog gezegd dat ik thuis was en alle nummers zo kon opzoeken kind wist ons nummer uit haar hoofd.
De moeder achter het stuur heeft alles genegeerd en is na 3 kwartier zoeken terug naar school gegaan. Drie kinderen in de klas die het uitje gemist hebben, het was een eenmalig iets van een uur dus kan niet over gedaan worden.
Die moeder rijd wel vaker voor school ook voor andere klassen maar mijn kinderen gaan niet meer met haar in de auto.

creabea

creabea

03-06-2014 om 09:46

even anoniem

haha (of eigenlijk niet zo leuk), die heb je ook inderdaad! Ik zou denk ik ook niet zo geschikt zijn, heb aan mezelf gemerkt dat ik enorm afknap op (oudere) kinderen die ongemotiveerd meedoen aan een activiteit. Ik heb een aantal keer groepjes kinderen begeleid met een activiteit en bij de hoogste groepen zitten er altijd wel een paar tussen die in het geheel geen zin hebben en lopen te klieren (terwijl ze de activiteit zelf hebben gekozen). Zo'n beetje t/m groep 4 vind ik het wel altijd gezellig.

Op een of andere manier heb ik nog nooit gereden voor een uitje, die dingen worden op een of andere manier altijd op een dag georganiseerd dat ik moet werken.... of wacht, een keer wel, maar toen was ik te laat met de auto bij school omdat er iets was met onze eigen auto. Moest ik eerst vervangend vervoer regelen..... daarna kwam de juf ergens met háár auto vast te zitten in de modder, gelukkig was ik niet de enige die ervoor zorgde dat we te laat waren die dag

Ixje

Ixje

03-06-2014 om 10:39

Waarom regelen scholen dit in hemelsnaam zo!?

Ik lees dit met grote verbazing. Ik heb het ook altijd onprettig gevonden om mijn kind aan wildvreemde ouders mee te geven. Ik zie wellicht spoken, maar sommige ouders zijn niet erg pedagogisch ingesteld maar moeten wel mee met begeleiden. En ik ben ook niet zo happig op sommige ouders als chauffeur. En wie controleert of de auto's wel voldoen? En of de ouders wel deugen?

In school zijn er allemaal regels omtrent veiligheid, een leerkracht moet toch een bewijs van goed gedrag overhandigen (de vrijwilligers in ieder geval wel!) en als we op pad gaan gelden die regels ineens niet meer?

Dit voorbeeld vind ik schrijnend. Niet expres gedaan, maar vervolgens wel heel fout afgehandeld. Als school zou ik die ouder nooit meer laten rijden!

creabea

creabea

03-06-2014 om 10:53

eigenlijk wel

Ik heb hier niet zo vaak meegemaakt dat er ouders willen rijden die ik echt niet zo zie zitten (meestal toch ouders die zich betrokken voelen bij school) maar je hebt wel gelijk Ixje. Ik hoorde toevallig hier nog iemand die als rijdende ouder meeging op schoolreis (blijkbaar is de bus wegbezuinigd?). Die ouder heeft zelf geen auto, maar ging er een van iemand lenen en vond dat blijkbaar zelf ook wel een beetje spannend. Tegelijk hield deze persoon helemaal niet van pretparken, terwijl ze daar juist heen gingen...tja.

Hier heb ik nog nooit hoeven bewijzen dat ik van onbesproken gedrag ben overigens.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

03-06-2014 om 13:09

nee inderdaad

niet iedereen telt zijn gezinsleden.
Nooit gehoord van die drie kinderen die achtergebleven waren bij het benzinestation? En de ouders die op een bepaald moment de kinderen toch wel erg rustig vonden?

Dalarna

Dalarna

03-06-2014 om 16:21

creabea

Ik geloof niet dat je van pretparken moet houden om kinderen goed te begeleiden, het is toch niet JOUW uitje?

Algemeen: kinderen met een bus meegeven is ook niet altijd veilig hoor (Vlaanderen/skiklassen....)

goed begeleiden als je het uitje niet leuk vindt

Als ik op schoolreis mee gevra as gd wordt, wil ik weten waarheen ik ga. Op onze school is het om het jaar educatief en het andere jaar pret. Dierentuin ga ik misschien wel mee attractiepark niet. Ik haat attractieparken, durf nergens in, kan de wat bange kinderen niet steunen, gil zelf het hardst. Langs de verblijven met dieren in de dierentuin en de bordjes voorlezen is wel mijn ding, vaak is er dan ook een speeltuin bij en dat vind ik dan weer moeilijk.

Toch liever met de bus,

Want een bus wordt minder snel over het hoofd gezien dan een ' Polo'. Daarnaast ben ik blij dat mijn kind in een bus zit dan in een auto formaat Polo wanneer bv. een SUV wat haast heeft.

De drukke roosters van een buschauffeur zal heus wel impact hebben op de alertheid van een chauffeur, maar laten we niet vergeten dat veel ongelukken worden veroorzaakt door een automobilist (met een konijn op de achterbank; Tv-spot waarschuwing bellen tijdens het rijden en de invloed ervan op de concentratie). Hiermee wil ik aangeven dat kinderen op de achterbank , net zo afleidend kunnen kletsen als een rinkelende telefoon welke de oplettendheid van de bestuurder/ bestuurster kan beïnvloeden.

Al met al is de keuze voor vervoer door ouders vaak een goedkope geldkwestie.
Het zou de school niet misstaan het meisje een grote knuffelbeest te geven als pleister op de wonde. Hoe langer ze hiermee wachten, hoe meer ze zich laten kennen.

Dalarna

Dalarna

03-06-2014 om 17:53

Liesk

Over het algemeen hoef je helemaal niet in attracties, je moet ze begeleiden dus je blijft gewoon staan met de kinderen uit je groepje die niet durven en na het rondje komen ze er weer uit (of aan een andere kant maar dat word je dan wel gezegd).

Verder is het begeleiden van kinderen in een speeltuin een kunst die ik heb afgekeken van een goede kleuterjuf (ik had na 10 minuten linnaeushof met kleuters al hoofdpijn). Je gaat met een groepje naar een speelding en je bakent het terreintje af: jongens jullie gaan allemaal in dit ding en ik sta HIER. Jullie komen naar mij toe en roepen mij niet zodat ik jullie in de gaten kan houden en je gaat al helemaal niet naar iets anders toe tot we dat met zijn allen doen anders kun je bij het volgende speelding de hele tijd naast mij staan.

Werkte perfect!

creabea

creabea

03-06-2014 om 20:39

het lijkt me wel een pré

als je met een schoolreisje mee gaat en je vindt de bestemming leuk. Het hoeft natuurlijk niet, maar het lijkt me een stuk beter vol te houden om in een pretpark te zijn als je zelf ook af en toe met je groepje in de achtbaan gaat. Deze persoon had zich overigens voorgenomen om zichzelf de hele dag op een bankje te parkeren met een dik leesboek. Zal zich ook wel vermaken, en het gaat om kinderen uit groep 6/7 dus die hoef je natuurlijk niet meer ieder ogenblik in het oog te hebben.

Maar 1,5 uur met 4 kinderen rijden in een auto die niet van jou is, terwijl je zelf al een tijd niet gereden hebt, daar zou ik zelf voor bedanken denk ik.

Filomeentje

Filomeentje

12-06-2014 om 16:20

en nu...

gesprek met juf gehad en met de moeders die erbij waren (vorige week al). We hebben een brief van de directeur gekregen met zijn excuses en de maatregelen die ze gaan nemen. Aangepast protocol, en ze hebben zelf een melding hiervan gedaan bij het bestuur. Juf voelt zich enorm schuldig en deed geen enkele poging om de schuld op de moeder te schuiven.
Dochter is er helemaal klaar mee, toen ik vertelde da ik er met juf over gepraat had zei ze: kunnen we er nu dan over ophouden? Ze vindt het wel best, heeft het uitje over gedaan "en als het niet gebeurd was zo dan had ik daar geen ijsje gehad".
Vandaag kregen we informatie over het aankomende schoolreisje. In die brief noemt de directeur "het" incident nogmaals en de maatregelen die nu genomen worden om dit te voorkomen (o.a. hardop tellen en de kinderen bij naam noemen). En dochter zit veilig in het groepje bij de juf.

Evanlyn

Evanlyn

12-06-2014 om 16:24

Respect

voor je dochter!En goed afgehandeld.

Pien

Pien

12-06-2014 om 21:15

Prima

Dat heeft de school keurig afgehandeld!
Fijn dat je dochter ook een houding heeft van: niet teveel meer aan terugdenken, vooruit en doorgaan!
Ik wens haar een fijn schoolreisje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.