Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Filomeentje

Filomeentje

28-05-2014 om 18:50

Wat nu te doen? School vergeet kind...


Filomeentje

Filomeentje

29-05-2014 om 11:35

kind heeft heerlijk geslapen en zit nu armbandjes te maken en kinderen voor kinderen liedjes te zingen.
Moeder en juf hebben excuus gemaakt aan kind en aan ons.
Wat ik begrepen heb van man en een andere moeder: bij aankomst heeft juf de kinderen niet afzonderlijk geteld maar wel de groepjes (auto's). Ze is er vanuit gegaan dat iedere chauffeur alle kinderen meehad, chauffeurs hadden briefjes met de namen van de kinderen die meereden. Daar aangekomen bleven de kinderen niet meer in groepjes, het was een overzichtelijke situatie. Zondag gaan we er samen heen, dan zullen we eens zien of dochter nog trauma's heeft.

guera

guera

29-05-2014 om 11:39

belachelijk

Ik zou het uitje tijdens schooltijd lekker nog es overdoen....nee misschien gekkigheid maar ik zou wel echt heel pissig zijn. Bij ons maken ze maatje ook bij grote schoolreisjes. De juf dubbelcheckt naast het tellen de maatje. Groepje a is iedereen compleet? nee pietje mist die is plassen....ofzoiets. Als de juf tellen lastig had gevonden had ze elke auto kunnen afroepen via de ouders. Ouder a alle kids compleet?

Annet

Annet

29-05-2014 om 11:58

Dit lijkt me inderdaad iets voor een overzichtelijk uitje

Net zoals Filomeentje en Dalarna beschrijven. Als kinderen vlakbij elkaar uit de auto stappen dan kijkt de juf of alle groepjes (lees begeleiders) er zijn. Bij een schoolreisje heb je de hele tijd een groepje onder je hoede. Dan doe je inderdaad niets anders dan tellen.

Ik realiseer me nu dat zoiets bij een uitwedstrijd ook zou kunnen gebeuren. Dan krijg je 3-4 kinderen mee in de auto. Aangekomen bij het sportveld stapt iedereen uit en loopt naar het veld. Het zou kunnen dat een kind pas gemist wordt als ze de opstelling gaan doornemen. Dat is al snel 20-30 minuten na aankomst.

Ik zou excuses genoeg vinden. Zo te lezen hebben juf en andere moeder dit serieus opgepakt. Hier gaat nog lang over gepraat en gewaarschuwd worden.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 12:12

Annet

Precies en hier gaan die uitwedstrijden altijd best wel chaotisch. Het team van mijn oudste had er altijd per definitie een paar tekort dit jaar dus altijd werd er ingevallen. Het is dan behoorlijk onoverzichtelijk wie er nu weer meegaat omdat dat soms nog wel de avond of ochtend ervoor gewijzigd werd (Pietje ging dan mee met een hoger team en Keesje uit een lager team ging mee).

Dan heb je dus rijdiensten, iets waar veel mee geruild werd, ouders gingen vaak extra mee als supporters en dan moet je kijken of er genoeg auto's zijn. Keesje uit het jongere team werd dan vaak begeleid door de eigen ouder dus nog een auto. Echt één complete puinhoop, zeker als er jongens werden afgezet waarna de ouder wegreed of als een jongen op de fiets naar het verzamelpunt kwam.

We zijn redelijk vaak zonder teamtas weggereden maar dat we nog nooit zonder kind zijn aangekomen is mij een raadsel. De jongens zijn oud genoeg om zelf uit de auto te komen bij opsluiting en hebben daarnaast hun telefoon bij hun maar een overzichtelijke situatie heb je zo.

Nu ik het verhaal van de vs heb gelezen denk ik wel dat de juf niets fout heeft gedaan maar de ouder. Die had toch echt een lijst met namen maar ja: je parkeert, deuren gaan open en je hebt één kluwen kinderen. Als je dan geen groepje hoeft te vormen dan doe je dat ook niet natuurlijk. Echt een samenloop van omstandigheden en pure pech!

Tink

Tink

29-05-2014 om 13:24

ben ik niet met je eens Dalarna

Na uitstappen kun je best je eigen groepje even controleren en daarbij, je kijkt toch sowieso in je auto of er niks vergeten is? Juist bij onoverzichtelijke situaties word je daar toch nog alerter in? Ik tenminste wel!

Met de bus,

Hier regelde de school altijd een bus. Het heeft te maken met de verantwoordelijkheid van school in het geval een ouder die verwikkeld raakt in een botsing, wel verzekerd is voor inzittenden (familie) maar niet voor de uitgebreide mede-inzittenden. Daar zit echt verschil tussen.

Een uur lang opgesloten zitten, besef eens hoe lang dat wel niet is.

Annet

Annet

29-05-2014 om 13:59

Voortaan zullen juf en moeders beter controleren

Het is achteraf makkelijk gezegd wat ze had moeten doen. Fouten zijn menselijk.
En tegelijk is het voor een kind een indrukwekkende ervaring (in negatieve zin).

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 14:09

Tink

Ik zeg toch ook niet dat er niemand fout was? Het is een samenloop van omstandigheden en bij het uitstappen denk ik echt niet dat ik ook altijd gekeken heb of er nog een kind in zat. Ik denk dat die moeder zich heel erg schaamt, het ontzettend erg vindt etc en er hadden verschrikkelijke dingen kunnen gebeuren. Ik vind het alleen geen fout van de juf als je als ouder een groep kinderen rijdt, dan ben je zelf verantwoordelijk voor het groepje, ook als het geen groepje is zoals nu bleek.

Tink

Tink

29-05-2014 om 14:44

Dalarna

Ik reageer dan ook op jouw laatste alinea: "Nu ik het verhaal van de vs heb gelezen denk ik wel dat de juf niets fout heeft gedaan maar de ouder. Die had toch echt een lijst met namen maar ja: je parkeert, deuren gaan open en je hebt één kluwen kinderen. Als je dan geen groepje hoeft te vormen dan doe je dat ook niet natuurlijk. Echt een samenloop van omstandigheden en pure pech!"

Ik vind het geen samenloop van omstandigheden, je telt gewoon jouw groepje, klaar. Niet zo moeilijk om ze voor het uitstappen even te vertellen dat ze allemaal bij de achterklep van je auto moeten gaan staan en dat je dan met z'n allen naar de juf gaat even later, nadat IK het seintje heb gegeven dus.
En zelfs als je dat allemaal niet doet, werp je toch even een blik in je auto?

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 15:27

maar tink

Je telt ze toch niet meer na het uitstappen als je je auto hebt volgeladen bij school?

Verder; ja natuurlijk werp je een blik in de auto en dat is ook de reden dat dit bijna nooit gebeurt. Ik denk dat ik ook vooral blikken werp als de kans groot is dat iemand zijn tas heeft laten liggen in de auto. Niet om te kijken of er nog eentje in de auto zit.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2014 om 16:12

Dalarna

Jawel, ik controleer altijd even of ik de kinderen uit mijn auto in de kluwen zie verdwijnen. Daarna vind ik het de verantwoordelijkheid van de juf. Tenzij de juf meldt dat de kinderen in groepjes moeten blijven uiteraard.

Overigens ben ik, met een jaar of 16, ook wel eens vergeten bij een sportwedstrijd, senioren team. Ik had gemeld dat ik iets later zou zijn, dus nog niet aanwezig. Er werden uit het hoofd de namen opgenoemd. Ja, Truus is er ook. Pas op weg naar de wedstrijd bedachten ze dat er behalve Truus A ook nog een Truus B in het team zat. Toen zijn ze overigens wel omgedraaid om me nog op te pikken.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 16:25

tijgeroog

Ik denk dat de meeste mensen niet echt tellen als de kinderen uit de auto stappen, vier is op dat moment gewoon erg weinig om te tellen.

Niet zien dat er nog een kind in de auto zit is natuurlijk het probleem geweest maar ik weet echt niet of ik dat altijd wel gecontroleerd heb. Als je met je gezin weggaat tel je ook je kinderen niet en check je ook niet of je kind nog in de auto is achtergebleven dus je bent het wellicht gewoon niet gewend.

Nogmaals: het IS een hele grote fout maar dat is het toch ook als je als moeder je baby in de auto achterlaat waarna het overlijdt? Dat heeft ook niet met tellen te maken.

Tink

Tink

29-05-2014 om 17:09

Najaaa

Dalarna: "maar tink
Je telt ze toch niet meer na het uitstappen als je je auto hebt volgeladen bij school?"

Oh, niet? Juist wel! En dat heeft niet zoveel met tellen te maken als wel met in 1 oogopslag zien: ah juist, ik heb ze alle 5... zo, en dan gaan we nú naar de rest van de groep.
Daarna is het idd de verantwoordelijkheid van de juf, tenzij we de hele dag met het eigen groepje blijven optrekken.
Pas als we weer terug gaan, 'tel' ik dan weer.
Dat doe ik wel degelijk ook met mijn eigen gezin, als we een uitje hebben. Is iedereen er? Hee ik zie jongste niet? Oh ja, die staat bij Tinkman. Okee, go!

Jij blijft hangen in dat tellen, alsof iedere rijmoeder 27 kinderen in de auto heeft. Zo is het natuurlijk niet.

Ik vind het ook niet te vergelijken met die baby die in de auto achterblijft. Dat soort nieuwsberichten gaat altijd over uitzonderlijke situaties: bv papa brengt voor een keer het kind weg ipv mama. Kindje slaapt en geeft geen kik, en papa stapt bij zijn werk uit net als anders, want die volgt (geheel per ongeluk) zijn gewone dagelijkse routine ipv met baby langs de opvang te rijden.
Bij een uitje met school waarbij ik als moeder rijd is het heel wat anders, dan volg ik géén dagelijkse routine, integendeel. Ik heb namelijk naast mijn eigen kind ineens nog 3 of 4 kinderen van een ander onder mijn hoede. En dan ben ik dus 3x zo voorzichtig met alles wat ik doe.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 17:49

lol

Ik vond dat jij in dat 'tellen' bleef hangen, haha. Je eigen gezinsleden tel je niet, je ziet meteen dat er eentje mist. Als je je auto vol hebt geladen bij school dan laat je ze uit op die plek. Als je dan vervolgens niet met groepjes loopt kán ik me voorstellen dat dit gebeurt: auto open, kinderen lopen naar de rest en klaar. Als je met je groepje moet gaan lopen vorm je je groepje meteen weer als iedereen uit de auto stapt inderdaad anders raak je er één kwijt.

Hier is bijvoorbeeld zo'n soort uitje als je met kinderen gaan appels plukken in september, dan heb je je eigen groepje waarmee je de boomgaard in gaat. Er zijn ook uitjes dat je naar een voorstelling gaat, dan ga je gewoon naar binnen zonder groepje.

Monique D*

Monique D*

29-05-2014 om 18:08

Juf is de eindverantwoordelijke

"Ik denk dat de meeste mensen niet echt tellen als de kinderen uit de auto stappen, vier is op dat moment gewoon erg weinig om te tellen."

Die moeder is ervan uitgegaan dat alle kinderen uit zijn gestapt. Ze waren toch in die auto en uitgestapt? Hoe kan er dan eentje verdwijnen? Tellen was dan overbodig. Jammer dat ze niet even in de auto had gekeken of ook alle tassen mee waren genomen... dan had ze dat kind wel opgemerkt.

Wat ik wel vind is dat de juf er ook gewoon van uit is gegaan dat alle kinderen er waren. Was het niet van te voren bekend welk groepje met welke ouder meeging en uit hoeveel kinderen zo'n groepje bestond? En kregen de begeleiders geen namen van de kinderen mee?
En tijdens de wandeling van de auto naar de verzamelplaats waar de juf en andere groepen elkaar ontmoeten kan er ook eentje verdwijnen! Er zou moeten nagekeken worden of de groepen helemaal compleet waren en of alle kinderen aanwezig waren. En daar is die juf of juffen volledig in de fout gegaan.

De dochter van draadjesstarter mag van geluk spreken dat het toen geen hete zonnige dag was... en dan was de moeder die die auto bestuurde wel opgepakt.

Ik hoop dat, na excuses (inderdaad, ook aan het kind), de school met een betere protocol komt als ze weer een schoolreisje hebben. Het had altijd erger gekund.

Filomeentje

Filomeentje

29-05-2014 om 18:22

tellen

er zaten 3 kinderen in de auto, veel telwerk komt daar dus niet bij kijken. Verder weet ik niet hoe de situatie te plekke was, of ze ver moesten lopen van auto naar ingang,of dat alleen met dit groepje was of dat er meer auto's tegelijk aankwamen waarvan de kinderen samen liepen, geen idee.
Ik kan me niet echt voorstellen dat ik weg zou lopen en een kind in de auto laat zitten, ik zou namelijk altijd controleren of het goed gaat met deuren dichtdoen zonder vingers ertussen en zo. Kind zat gewoon op de achterbank dus niet op de grond ofverstopt achter meerdere rijen bamken. Maar goed, deze moeder heeft dus niet goed gekeken en gecontroleerd. Het zij zo, volgende keer vraag ik wel of Tink rijdt dan wordt er tenminste wel goed opgelet (midden van het land, Tink, komt dat een beetje uit?).
Vandaag was ik naar een markt waar veel mensen klaagden over het weer, te koud en te nat, nou ik ben inderdaad heel blij dat het gisteren ook zo was, krijg de rillingen als ik eraan denk wat er anders had kunnen gebeuren. Dochter is geen baby meer maar ik weet niet hoelang een 8-jarige het uithoudt in die omstandigheden.

Monique D*

Monique D*

29-05-2014 om 18:59

Gelukkig duurde het uitje maar een uurtje

want als het veel langer had geduurd was het nog erger geweest voor dat kind! Normaliter duurt een bezoek aan een pretpark zeker zo'n 4 tot 5 uur.

Hopelijk heeft de school hiervan geleerd.

Dalarna

Dalarna

29-05-2014 om 20:08

monique

En ik geloof juist weer niet dat het fout was gegaan bij een pretpark...

wat een onzin

Zo verbaasd als ik ben over het niet gemist hebben van het kind, zo verbaasd ben ik ook over wat ik hier lees:

"Direct na aankomst is een raar telmoment en afhankelijk van het uitje kan ik me voorstellen dat ze pas bij vertrek weer kijken of iedereen er is."

"Daarnaast is het inderdaad weer niet logisch om bij aankomst te tellen"

Wat een onzin!!!!
Het is zoals iemand hier zei. Als je een groepje hebt, dan tel en check je ongeveer elk moment. Ja, ook bij aankomst. En tussendoor 101 keer. Ik kan het niet geloven. Ik ben zelf juf en ouder. Als juf zou ik me wel 10x bedenken diezelfde ouder weer te vragen. Zo heb ik eens eentje gehad die een kwartier later dan de andere groepjes terug op school kwam. Ik was echt bezorgd, maar ze was eerst even voor zichzelf langs de bakker gegaan om brood te halen. Kinderen in de auto laten zitten. Belachelijk vond ik het. Mijn vertrouwen in het meenemen van die ouder zakt dan echt wel hoor!

het minste wat je toch mag verwachten

"Ik denk dat de meeste mensen niet echt tellen als de kinderen uit de auto stappen, vier is op dat moment gewoon erg weinig om te tellen."

Vier is ook wel zo weinig dat je toch meteen ziet dat je er eentje mist!! Er zaten er zelfs maar 3 in...!! Ongelooflijk dat je dan niet ziet dat er maar twee uitstappen!

En Monique D
Jij zegt: "Wat ik wel vind is dat de juf er ook gewoon van uit is gegaan dat alle kinderen er waren. Was het niet van te voren bekend welk groepje met welke ouder meeging en uit hoeveel kinderen zo'n groepje bestond? En kregen de begeleiders geen namen van de kinderen mee?"

Er is al meerdere keren gezegd dat de ouders wel namen mee hadden. En ik vind het niet zo raar dat de juf ervan uit gaat dat als ze alle begeleiders ziet, dat ze ervan uit gaat dat iedereen zijn of haar groepje ook heeft gecheckt. Dat is wel het MINSTE wat je mag verwachten van een meehelpende ouder op dat moment!

Melle

Melle

29-05-2014 om 23:01

Maar Geerke...

Dan zeggen we toch het zelfde? Ik zeg dat ik het een raar moment vind om bij aankomst koppen te tellen, jij zegt dat als juf alle ouders ziet ze er vanuit gaat dat alle kinderen er ook zijn. Komt volgens mij op het zelfde neer...

Ik snap alleen niet dat je als begeleider van een groepje van 3(!) er eentje niet zou missen. Wel snap ik dat andere kinderen haar niet gemist hebben...

sorry

Sorry misschien zei ik het niet duidelijk - ik bedoel dat ik vind dat je als ouder je groepje telt en checkt.
En dat de juf ervan uit mag gaan dat je dat gedaan hebt.

Melle

Melle

29-05-2014 om 23:10

Geerke

We zijn het eens

creabea

creabea

29-05-2014 om 23:28

hete auto enzo

Overigens denk ik wel dat een uur in een hete auto nog niet direct dodelijk is voor een 8-jarige. Vroeger hadden wij nog geen airco in de auto en daarmee reden mijn papa en mama gewoon mee naar Zuid-Frankrijk. Raampje ging niet open (vanwege de stormachtige wind als je op de snelweg rijdt en drinken deden we niet zoveel, want dan moesten we te vaak stoppen om te plassen.....

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2014 om 23:53

Creabea

Die vergelijking klopt niet. Als de auto stil staat is de moter uit en komt er dus geen verse lucht binnen. En de lucht due in de auto zit warmt steeds verder op. Tijdens het rijden komt er steeds lucht met de buitentemperatuur binnen. Daarom kan het zo vreselijk heet in een auto als die in de zo'n heeft gestaan, maar wordt het weer beter als je gaat rijden, ook zonder airco.

Dalarna

Dalarna

30-05-2014 om 08:33

huh?

Creabea, je begrijpt het verschil niet tussen een rijdende auto en een stilstaande auto in de zon? Heel vreemd. Nooit verhalen gelezen van dieren en kinderen in hete geparkeerde auto's?

Jasmijn

Jasmijn

30-05-2014 om 08:58

Veel heter idd

Uitleg van Tijgeroog klopt helemaal, als een auto rijdt (ook zonder airco) komt in ieder geval de buitenlucht dus binnen, het zal er niet koeler op worden dan buiten, maar ook niet echt heter.
Bij een stilstaande auto wordt het gewoon een oven. Ik weet nog van vakanties in zuid-frankrijk van vroeger dat wij cassettebandjes in de auto hadden liggen die helemaal krom gesmolten waren, evenals een paar autootjes van mijn broertje, die hadden ineens hele vreemde wieltjes.

vlinder

vlinder

30-05-2014 om 12:59

het genegeerde kind

jaren terug, toen ik nog invaljuf was, hadden we eens een lezing over groepen en pesten en dergelijke.

Volgens de inleider was 'het genegeerde' kind zijn nog erger dan gepest worden. Dat niemand je ziet, niemand je mist. Afschuwelijk.
Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat een kind van acht dit laat gebeuren: iedereen stapt uit en je gaat niet mee, en hebt ook niet snel genoeg door dat je even roept "hee, ik wil er ook uit!'

Aansluitend op de andere: als je als ouder een groepje vervoert voor school, is de juf weliswaar eindverantwoordelijk maar is het niet meer dan logisch dat zij ervan uitgaat dat de rijdende ouders hun eigen groepje bij elkaar houden. Volgens mij is juf in praktische zin niks te verwijten. Formeel wel.

Filomeentje

Filomeentje

30-05-2014 om 13:13

wil niemand iets verwijten (al ben ik nog wel boos), deze moeder was de laatste die aankwam dus ik denk dat ze uitgestapt is en snel naar de groep is gelopen, ervanuitgaand dat de kinderen wel meekwamen. Kind wilde er eerst aan de ene kant uitgaan, die deur werd dichtgedaan en toen ging ze dus naar de andere kant waar de deur ook net dicht was.
Ik denk dat dochter een uurtje in een auto in de zon wel overleefd zou hebben, maar ze was dan vast niet nu zo vrolijk aan het rondspringen en dansen geweest als nu.
We zullen kijken of het verder nog impact heeft, straks als ze weer naar school gaat en als ze weer (voor een uitje of gewoon) in een auto moet. Als ze weer met school weggaat sein ik de leerkracht even in om extra op te letten en haar bij een bekende, ouder van vriendinnetje of zo, in de auto te doen of we gaan zelf rijden als dat kan.
Bedankt iedereen voor de reacties en het meeleven!

Tink

Tink

30-05-2014 om 14:55

niet te vergelijken

Creabea, volgens mij wordt het in een rijdende auto bij lange na niet zo heet als in eentje die stilstaat in de brandende zon.
Kijk maar eens op http://www.goedgevoel.be/gg/nl/575/Gezin/article/detail/1674109/2013/07/23/Daarom-laat-je-kinderen-niet-alleen-in-de-auto-zo-heet-kan-het-worden.dhtml, daar staat een schemaatje over de temperatuur in een stilstaande auto.
Onder het rijden koelt die weer af omdat er dan koelere lucht van buiten binnenkomt. De auto beweegt en dus waait er ook lucht langs, daar koelt ie ook van af.

En verder maakt het soort uitje echt niet uit, je kijkt gewoon of je compleet bent als je uitstapt (noem het tellen of noem het anders, maar je controleert dat), en helemaal als het er maar 3 waren moet het toch heel snel opvallen dat je er eentje te weinig hebt.
Dalarna schrijft "Niet zien dat er nog een kind in de auto zit is natuurlijk het probleem geweest maar ik weet echt niet of ik dat altijd wel gecontroleerd heb. Als je met je gezin weggaat tel je ook je kinderen niet en check je ook niet of je kind nog in de auto is achtergebleven dus je bent het wellicht gewoon niet gewend."
Ik kijk met mijn eigen gezin echt wél. Laatst nog gebeurd dat we thuis aankwamen en dat manlief de auto al dichtbliepte toen jongste haar portier nog net niet open had. We zagen direct dat er een kind te weinig naast de auto stond en bovendien zat jongste al op het raampje te bonzen dus dat was snel opgelost. En ook als ze dat niet had gedaan want we kijken altijd nog even of er niks is achtergebleven in de auto.

"Je eigen gezinsleden tel je niet, je ziet meteen dat er eentje mist. Als je je auto vol hebt geladen bij school dan laat je ze uit op die plek. Als je dan vervolgens niet met groepjes loopt kán ik me voorstellen dat dit gebeurt: auto open, kinderen lopen naar de rest en klaar."
Het eerste heb ik al weerlegd (jij valt over dat woord 'tellen' blijkbaar.... noem het dan voor mijn part gewoon controleren) en het 2e al in een eerdere posting: als ze uit de auto gaan moeten ze eerst even bij die auto blijven staan van mij. Alles compleet? Dán naar de rest van de klas en de juf.

Filomeentje, beetje ver weg helaas maar anders kwam ik hoor!

(Dit had gisteravond al gepost moeten worden maar uitgerekend toen ging hier het modem moeilijk doen... )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.