Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kim

Kim

20-01-2014 om 20:43

Wat is het schooladvies van je kind?


mijk

mijk

24-01-2014 om 16:39

Kim Advies.

De stad heeft hier gewoon een mooi computerprogramma waar een advies uitrolt. Gebaseerd op 3 jaar leerlingvolgsysteem en daar komt dan een vwo advies uit. Maar zoon werd altijd doorgetoetst dus deed de toets van volgend leerjaar en scoorde dan nog vwo. Dat s dan dus Vwo + 'gaat u vooral op het gymnasium kijken of een andere school met een extra uitdaging en wat onze meester zo mooi noemde 'gelijkgestemde'. Cito komt nog maar scholen accepteren op basis van plaatsingswijzer. Cito speelt alleen een rol als leerkracht advies afwijkt van plaatsingswijzer..

Mijk

Mijk

Miep

Miep

24-01-2014 om 18:09

goed vs slecht

Ik denk dat vooral de goed bekend staande scholen risicomijdend werken. Bovendien hoeven ze niet zo nodig, zij krijgen de klassen toch wel vol (wachtlijsten). Bovendien zijn 'de lijstjes' erg belangrijk voor deze scholen, reputatie is alles. De zgn slechtere scholen willen leerlingen best een kans geven, alleen daar willen de zgn streberige ouders hun kind weer niet naartoe sturen. En zo is de cirkel rond.

hkh

hkh

27-01-2014 om 12:39

update

naar aanleiding van een telefoongesprek tussen directeur BS en directeur VO, heeft onze school toch besloten het advies naar boven bij te stellen. Directeur VO heeft aangegeven het advies, LVS en de CITO's en inzet dochter belangrijker te vinden dan 1 slechte NIO. Ze is zonder meer plaatsbaar op gymnasium van haar keuze.

Het loont dus inderdaad de moeite om ofwel gesprek met BS aan te gaan over advies of met het VO. Wij komen ook uit regio Haaglanden en in de brochure van onze gemeente staat toch echt dat men kijkt naar advies en contact opneemt met BS als NIO niet overeenkomt.

Bij ons heeft de school dus zelf contact ogenomen om de scholen van dochter's keuze voor wij gingen praten. 1 school begint pas in de 2e met latijn dus daar maakte het sowieso niet uit. Andere school start al in met Latijn in brugklas. Als je dus in havo/vwo brugklas geplaatst wordt, kun je dus niet meer opstromen naar gymnasium.

Dus nu kan dochter gaan nadenken wat ze wil !

Liz

Liz

27-01-2014 om 17:41

hkh

Fijn dat het goed afloopt. Inderdaad altijd proberen als je denkt dat het goed is voor kind en je argumenten in handen hebt.

Nu die van ons nog op gymnasium zien te krijgen..

Yvonne

Yvonne

27-01-2014 om 18:46

Advies

Hier (ook) advies bijgesteld zodat zoon naar gewenste HAVO/VWO brugklas gaan. Onze tussenkomst met argumenten was niet nodig, hij heeft de toetsen van het LVS in januari erg goed gemaakt. Elke twijfel is gelukkig weggenomen.

Je eigen kind helpen heeft, in ieder geval in mijn geval, dus wel degelijk zin. Elke dag 1/4 uur huiswerk waarin met name strategie, aanpak, alle stappen nemen en laten zien dat hij het echt kan heeft tot dit resultaat geleid.

appeltaart

appeltaart

29-01-2014 om 09:13

Zeer tevreden

Hier zoals verwacht een Havo/VWO advies. Onze zoon zit nu met een rugzak op de basisschool, gisteren is hij besproken in een speciale commissie voor het VO in onze stad. Wij mochten hier op papier onze voorkeur en ook de begeleiding die hij nodig zal hebben aanleveren , ook vanuit de basisschool is er informatie aangeleverd (hebben we van te voren ingezien en ondertekend). Eergisteren ben ik gebeld door de voorzitter van de commissie en was er genoeg ruimte voor voor toelichting en vragen.
De afgelopen maanden hebben we ook al een gesprek gehad met de IBers van de betreffende scholen, overal zeer gastvrij ontvangen. Ze gaven ons de indruk dat ze hem graag willen hebben.

Gisteren ook al via de basisschool gehoord dat het advies van de commissie eigenlijk hetzelfde is als onze wensen. Dus zoon mag naar de open dagen en dan zelf kiezen. De commissie geeft een advies over welke begeleiding hij nodig heeft en dit is bindend naar de scholen.

Tijdens de gesprekken met de scholen is ook gezegd dat we een afspraak mogen maken voor zoon om eens een dag te komen kijken op een gewone schooldag.

Dus ja, tot nu toe geen klagen over de gang van zaken hier.

Evanlyn

Evanlyn

29-01-2014 om 12:19

bezwaar

Ik heb net mijn allochtone schoonmaakster opgestookt om bezwaar te maken tegen het advies van haar zoon. Een A, een paar B's en een C, en dan een Kader-advies? Ga toch weg. Lijkt me eerder HAVO, toch?

Fransien

Fransien

29-01-2014 om 12:24

C op taal?

En als die C op taal is, is het nog te begrijpen ook, die jongen heeft gewoon een (kleine) taalachterstand.
Klinkt mij ook als havo in de oren.
Mocht de A op rekenen/wiskunde zijn, sta je sterk.

Liz

Liz

29-01-2014 om 12:39

Evanlyn

Goed van jou Evanlyn, lijkt mij typisch Havo. Gaat ze inderaad bezwaar maken?

En voor zo iemand die thuis dan mogelijk een taalachterstand heeft opgelopen, zijn die scores nog knapper, dus nog meer reden voor Havo!

Hopelijk lukt het en anders actie, actie, harde actie .

Yura

Yura

29-01-2014 om 18:41

Evanlyn

Goed zo, mijn zoon had ook die scores in groep 7 en zit nu in 4 vwo, dus kader is belachelijk. Hij had overigens die C voor spelling en daar heeft hij begin groep 8 wel bijles in gehad, waardoor het een B is geworden en zijn eindcito een 544, hij kreeg een havo/vwo advies.

Evanlyn

Evanlyn

01-02-2014 om 16:26

SBO

Het probleem is dat hij (naar mijn mening ten onrechte, want ik ken het kind) op het SBO terecht is gekomen. Dus ik weet nu al dat ze zullen zeggen: tja, hij scoort wel goed, maar dat komt door de uitstekende begeleiding die hij hier krijgt. Op de middelbare school gaat hij het niet redden.

De beste insteek lijkt mij: inderdaad geweldig die begeleiding hier, en wat goed van hem ook dat hij daar zo goed gebruik van heeft gemaakt en zo gemotiveerd is. Op de HAVO zal hij zeker profijt hebben van zijn geweldige vooropleiding. Of zoiets?

Ik moet zijn precieze scores nog te weten komen, dit was allemaal even tussen neus en lippen bij de koffie (wel dat hij een A voor woordenschat had, hij zit namelijk altijd met zijn neus in de boeken; ik weet niet waar die C voor was). Maar lijkt die insteek jullie wat?

SBO --> Havo

Dit is echt geen onlogische stap hoor. Op de SBO hier worden elk jaar wel 1 of 2 kinderen doorverwezen naar de Havo. Moet dus kunnen met dito scores.

vivi

vivi

26-06-2014 om 22:19

een lager niveau

Mijn dochter heeft tl gekregen voor de entree toetsen nou niet erg dan komt ze thuis en zegt toen. ze kernconcepte ging doen het stond nop op juf haar accunt toen zag ze de niveaus van de entree toets en ze vond zelf dat ze het beter had gemaakt wat bleek ze keek toen naar haar niveau en zag dat ze eigenlijk havo/vwo had daaruit werd havo. uitgekozen maar ze heeft toch tl gekregen dus ik ga even goed praten met haar juf want ik vind dit niet kunnen het ook al gebeurt met haar vriendin haar vriendin zou eigenlijk vwo moeten halen maar heeft toch havo gekregen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.