Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kim

Kim

20-01-2014 om 20:43

Wat is het schooladvies van je kind?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-01-2014 om 09:17

Liz

Idd. Daarom gaat mijn dochter met een entreescore van 94 ook naar een HAVO/VWO klas. Want ondanks dat ze heel makkelijk leert heeft ze absoluut niet de kenmerken van een VWO kind.
Er zijn bij onze dochter op school ook kinderen met een lagere score die wel een overtuigd VWO advies hebben gekregen, juist door de leergierigheid en het vermogen om zelf te leren en te plannen.
Cito-scores en inteligentie zijn niet alles, een karakter bepaald ook veel.

Yvonne

Yvonne

23-01-2014 om 10:14

Liz en Dendy

Dat vind ik een goed idee! En in de basis ook veel positiever. Ik overleg dit vanavond met mijn man!

Dalarna

Dalarna

23-01-2014 om 10:20

Plannen

"Ik weet het niet voor Havo kinderen, maar bij VWO-kinderen is bijv. een brede belangstelling belangrijk, nieuwsgierigheid, creativiteit/oplossingsvermogen, inzet, kunnen plannen, dwarsverbanden trekken, zelfstandigheid. Misschien zijn de kenmerken van VMBO, Havo en VWO-kinderen wel op internet te vinden, heb ooit een overzicht gezien."

Knappe groep 8 leerkracht die kan zien of een leerling kan plannen of niet. Alleen al omdat er amper gepland wordt in groep 8 en een jongen nog voor de puberteit zit, een periode die nou niet uitblinkt in het goed kunnen plannen.

Nieuwsgierigheid vind ik ook onzin, een groep 8 leerkracht kan dat ook niet weten. Een kind kan na 7 groepen basisschool gewoon helemaal klaar zijn met het werken onder niveau en thuis wel nieuwsgierig zijn of thuis ook niet maar dat zegt niets over het behalen van het VWO.

Idem zelfstandigheid, dat wordt amper gevraagd op de basisschool en wat er wordt gevraagd is verkeerd. Je geeft een kind pluswerk maar het heeft geen zin om dat alleen te doen. Is dat een teken van geen zelfstandigheid? Natuurlijk niet.

Algemeen vind ik dat we niet met z'n allen de basisschool zoveel moeten verwijten, de leerkracht is geen helderziende en er stromen heel veel kinderen op maar ook heel veel af maar daar heeft niemand het over. Afstromers zijn kinderen wiens ouders hebben gepusht om het kind een niveau hoger te krijgen, een kind wat extreem ging puberen of nog andere oorzaken en zo stromen er ook kinderen op die pas op de middelbare school laten zien waar ze toe in staat zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-01-2014 om 12:12

misverstand

"Ik weet het niet voor Havo kinderen, maar bij VWO-kinderen is bijv. een brede belangstelling belangrijk, nieuwsgierigheid, creativiteit/oplossingsvermogen, inzet, kunnen plannen, dwarsverbanden trekken, zelfstandigheid. Misschien zijn de kenmerken van VMBO, Havo en VWO-kinderen wel op internet te vinden, heb ooit een overzicht gezien."

Ik krijg altijd zo'n jeuk van dit soort rijtjes. Echt, het is zo'n misvatting dat het VWO vol zou (moeten) zitten met leergierige, stabiele, zelfstandige, creatieve op oplossingsgerichte kinderen. Laat staan dat het een rol zou moeten spelen in het schooladvies, daarmee doe je een kind enorm te kort.
Ik snap wel dat het nu in een wat andere contact is geschreven (namelijk om juist aan te tonen waarom je kind een hoger advies zou moeten hebben), maar ik reageer er toch even op Het is zo zonde als ouders door dit soort berichten serieus gaan denken dat hun kind (ondanks dat ze bij de beste 10% horen) geen VWO-kind zou zijn. Alsof een kind al 'af' is (of moet zijn) als hij naar het VO gaat.
(Zoon zit al meer dan 4 jaar op een gymnasium, en weet je, het zijn net gewone pubers daar)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-01-2014 om 12:13

contact = context

contact = context

Jillian

Jillian

23-01-2014 om 12:47

Inderdaad

Er zijn ook kinderen op het VMBO die een brede belangstelling hebben, nieuwsgierig en creatief zijn, veel inzet hebben en ook goed zelfstandig kunnen werken en plannen. Alleen ze hebben om wat voor reden dan ook moeite om de stof te begrijpen.
En er zitten inderdaad ook genoeg kinderen op het VWO die helemaal niet zelfstandig zijn en kunnen plannen en ook helemaal niet zoveel inzet vertonen of creatief en nieuwsgierig zijn.
Persoonlijk zou ik er altijd voor kiezen om zo hoog mogelijk in te zetten. Ik geloof niet in het bestaan van typische VMBO of typische VWO leerlingen. De omgeving maakt het kind en zolang het kind het niveau aan kan zal hij/zij zich aanpassen aan de omgeving en zullen mensen instemmend knikken dat het toch typisch een VWO'er is en dat je dat wel kan zien. Als dat zelfde kind op de Havo had gezeten dan had iedereen gezegd dat het een typsisch Havo kind is of zo. Mensen zien vooral graag wat ze willen zien.
Schooladvies hoort gegeven te worden op basis van resultaten en niet op basis van allerlei andere kenmerken. Hoogstens kan je bij grensgevallen hier wat naar kijken. Verder zou ik de interpretatie van karakter en werkhouding niet mee willen laten nemen in het advies.
Dat maakt de taak voor de leerkrachten ook veel makkelijker.

Angela67

Angela67

23-01-2014 om 12:58

zo jong

wat belachelijk toch dat dit soort conclusies getrokken moeten worden op zo'n jonge leeftijd. En waarom? Omdat het wel eens ontzettend erg zou zijn als een kind wat anders ging doen of zich anders ging gedragen dan men dacht.
Daar is het systeem niet meer geschikt voor met als gevolg enorme mis-diagnoses.
En niemand die daarmee zit behalve de maatschappij en het invididu.
De scholen die dit soort beslissingen nemen die liggen er niet van wakker en hebben er geen last van.
gr Angela

Angela67

Angela67

23-01-2014 om 12:59

positieve beloning

waarom worden scholen niet beloond als kinderen op hoger niveau uitstromen dan ze binnen zijn gekomen? ipv gestraft als ze lager uitkomen?
gr Angela

hkh

hkh

23-01-2014 om 13:15

update

De directeur van BS heeft nav mijn mail en gesprek aan ons bevestigd dat de NIO uitslag als een volslagen verrassing kwam. Dat hij en de leerkracht ook op basis van haar inzet en motivering en de CITO's absoluut aan VWO dachten en nog steeds denken.
Hij heeft daarom de 2 scholen waar dochter interesse in heeft gebeld. 1 heeft een Havo/VWO brugklas met vanaf de 2e pas Latijn, zij is meer dan welkom om daar naar toe te gaan (logisch gezien het advies) .
2e school (waar ze al vanaf brugklas latijn krijgen) wordt vandaag gebeld.

Dit vind ik een prima oplossing, advies wordt niet aangepast naar boven maar de 2 scholen zijn wel met elkaar in contact waarin de directeur BS aangeeft dat ze wat BS betreft op VWO hoort....

Ik ben hier heel blij mee. Uiteraard heeft VO het laatste woord en daar heb ik meer dan vrede mee en was ook de opzet. Dat hij met de scholen ging praten ipv wij eerst.

In ons geval heeft praten dus zeker zin gehad.... en heeft men aangegeven dat de communicatie naar ouders en kinderen beter moet... betere uitleg wat de weging van de NIO is, betere uitleg over Drempelonderzoek (waarom dat niet meetelt). En in het geval van mijn dochter : iets behoudender worden in verwachtingen uitspreken vanaf groep 6..

Ik heb nog een kind in groep 7 dus ben benieuwd ! Maar echt complimenten voor hoe school dit oppikt.

groet,

HKH

Liz

Liz

23-01-2014 om 13:42

Angela - goed idee!

Je schrijft: "positieve beloning
waarom worden scholen niet beloond als kinderen op hoger niveau uitstromen dan ze binnen zijn gekomen? ipv gestraft als ze lager uitkomen?
gr Angela"

Geweldig! Jij hebt goede ideeën (vind ik wel vaker als ik jouw reacties lees, ook in andere draadjes !). Dit zou VO-scholen stimuleren om het kinderen wel te laten opstromen na de brugklas (niet alleen als ze tenminste een 7,5 gemiddeld staan, wat n.m.m. een buitensporig hoge eis is).

Yura

Yura

23-01-2014 om 13:48

Den Haag

Welke kant van Den Haag woon je? Zijn randgemeenten ook een optie? Weet je het zeker dat je op alle vakken een 7,5 moet staan in de brugklas om naar vwo te mogen? Is dat niet gemiddeld?

Mbt randgemeenten weet ik het volgende: Op Stanislas in Delft moet je gemiddeld een 7,6 staan om naar vwo te mogen. Daarnaast staat Grotius bekend om zijn soepelheid qua plaatsen in een hoger niveau brugklas (behalve op tweetalig). Op gymnasium Novum in Voorburg hoef je maar 112 te hebben op NIO. Of misschien is het montaignelyceum in Ypenburg en optie? Daar wordt vooral gekeken naar het advies van de school en minder naar de NIO, er staat letterlijk dat je met een havo/vwo advies toelaatbaar bent op atheneum. Wordt er eigenlijk ook nog een eindcito gedaan?

Liz

Liz

23-01-2014 om 13:49

Kenmerken van leerlingen

Even voor de duidelijkheid, gezien de diverse reacties: mijn rijtje met 'kenmerken van een VWO (of VMBO/Havo) leerling' zou ik alleen gebruiken om een docent van de basisschool ervan te overtuigen dat je kind WEL een hoger niveau aankan dan o.g.v. de cito/nio-scores wellicht voor de hand ligt (of dat ze daardoor twijfelen, het niet aandurven en dat soort "gezeur" - daarmee de kansen voor de toekomstmogelijkheden van je kind verkleinend).

Dus NIET om je kind naar beneden te praten.

Anders gezegd: ik zou/zal er alles aan doen om te zorgen dat mijn kind in een VWO-klas komt (en niet in een Havo/VWO-klas) als ik denk dat het voor mijn kind beter is omdat het een "vwo-kind" is. Als de resultaten dat laten zien zou ik al snel voor vwo kiezen en als het niet lukt, too bad (kan altijd).

Als de resultaten op de basisschool het (nog) niet laten zien (laatbloeier) maar de overtuiging er wel is (bij de ouders), dan KAN je deze kenmerken (wellicht) gebruiken om de Basisschool docent (en mogelijk ook de VO-school in een gesprek) ervan te overtuigen dat je kind toch echt een VWO-kind is en dus beter VWO-advies krijgt, zodat het (meer) kans heeft in een pure VWO-klas te komen..

Miep

Miep

23-01-2014 om 21:02

ideale wereld

Liz jij leeft in een ideale wereld, waar iedereen aan standaardkenmerken voldoet en perfect in het plaatje past. Ik ken VMBO'ers met brede belangstelling, weten alles over het heelal, volgen de politiek op de voet, etc. En VWO'ers die eendimensionaal lijken, maar wel heel goed rijtjes kunnen leren en samenvattingen kunnen maken.

Ook vind ik het sturen van een brief voordat het advies bekend is, niet getuigen van veel vertrouwen in de school. Wacht het advies rustig af en ga zo nodig praten. Ook zou het soms schelen als sommige ouders hun oogkleppen eens afzetten. Niet in dit specifieke geval, maar in het algemeen. Als je OO moet geloven, hoort 80% van de kinderen op het VWO.

Liz

Liz

23-01-2014 om 22:39

Miep

Nee, joh, ik denk absoluut niet dat iedereen aan standaardkenmerken voldoet, en al helemaal niet leerlingen in groep 8 .
Ik heb alleen weleens gelezen dat "men" van mening is dat VWO-leerlingen bepaalde kenmerken (meer) hebben dan VMBO- en Havo leerlingen. En ik denk alleen wel dat het soms KAN helpen om een juf of meester duidelijk te maken dat je kind meer (VWO)capaciteiten heeft dan juf of meester in de klas heeft gezien.

En veel vertrouwen hebben in de basisschool: Ja, kan je doen. Maar lees even dit draadje (en andere) om te zien dat scholen soms rare dingen doen. Het is maar een idee, je hoeft geen mail of brief voor het definitieve advies te sturen - maar degenen die twijfels hebben kunnend dat wel overwegen. Scholen/juffen/meesters zien en weten ook niet alles van je kind.

En je schrijft: "Als je OO moet geloven, hoort 80% van de kinderen op het VWO. " Misschien overdrijf je met 80%, maar het zou zomaar meer dan de helft kunnen zijn. Maar dat zou verklaard kunnen worden door het feit dat ouders die op OO rondkijken en schrijven gemiddeld genomen hoger opgeleid zijn, gemotiveerd zijn om hun kinderen goed te begeleiden en (dus) meer kinderen hebben die VWO-niveau aankunnen. En wat is er mis mee als je dat (terecht) denkt? Of in elk geval je kind die kans wilt geven omdat die mogelijkheid erin lijkt te zitten?

Ik geloof er niet zo in dat er veel ouders zijn met een "echt" Havo kind die hun kind naar VWO pushen.

Liz

Liz

23-01-2014 om 23:08

Hoger opgeleide ouders op OO

Daarmee doel ik dan m.n. op de ouders die schrijven in de rubriek Ouders en school.

Miep

Miep

24-01-2014 om 09:08

Eens

Eens wat betreft je 3e alinea en dat ouders die hier kijken er meer dan gemiddelde interesse in hebben. De 4e alinea, over ouders die een echt Havo kind hebben etc..., ben ik het niet mee eens. Puur omdat deze ouders (die hun kind perse op het VWO willen hebben) hun kind ondanks gemiddelde resultaten toch blijven zien als een VWO kind. Want de hele familie heeft toch VWO gedaan... etc.

Ik ken veel mensen in het onderwijs en die komen dit tafereeltje (dus ook oogkleppen) jaarlijks tegen. Zelfs erger, ouders van een VMBO-T kind met dito Cito scores (dus B/C, geen enkele A) die echt overtuigd zijn dat hun kind naar het VWO moet.

Natuurlijk maken scholen fouten, maar we moeten niet zo doen alsof dat omgekeerd niet het geval is.

bertje1

bertje1

24-01-2014 om 10:31

zoveel vwo

Ouders-online ouders zijn volgens mij niet een gemiddelde van de samenleving.

Nachtuil

Nachtuil

24-01-2014 om 10:34

Bertje1

'Ouders-online ouders zijn volgens mij niet een gemiddelde van de samenleving.'

LOL

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-01-2014 om 10:36

denk ik ook niet

In mijn dochter's klas (24 kinderen) zijn er 3 met een vwo-advies, 5 met HAVO en de rest is TL of lager. Dus tweederde gaat naar het VMBO. En ik heb begrepen dat dat redelijk gemiddeld is.

nee

Dat is wel erg veel Dendy. De verhouding VMBO vs HAVO/VWO was altijd 60/40 en is nu 55/45. Er is al jaren een verschuiving gaande.

Bij ons op school krijgt zeker 30% een puur VWO advies en met HAVO/VWO erbij is dat zelfs 50%. De minderheid krijgt een puur VMBO advies.

Zie ook: http://nos.nl/artikel/185083-steeds-meer-kinderen-naar-havo-en-vwo.html

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-01-2014 om 11:57

ligt misschien ook aan de regio?

Ik heb begrepen dat in onze regio het opleidingsniveau ook vrij laag is. In de omgeving is ook maar 1 volwaardig VWO, de rest zijn juniorcolleges.
Een HBO is hier ook niet, daar moet je echt een eind voor reizen.
Daarintegen hebben we wel veel groene VMBO's, de vroegere land- en tuinbouwscholen. Kan me voorstellen dat je die in een universiteitsstad minder vind

jazeker

Dit verschilt per regio/stad/dorp/wijk

Liz

Liz

24-01-2014 om 12:16

Dendy - te hoog inschatten?

Je schrijft: "Eens wat betreft je 3e alinea en dat ouders die hier kijken er meer dan gemiddelde interesse in hebben. De 4e alinea, over ouders die een echt Havo kind hebben etc..., ben ik het niet mee eens. Puur omdat deze ouders (die hun kind perse op het VWO willen hebben) hun kind ondanks gemiddelde resultaten toch blijven zien als een VWO kind. Want de hele familie heeft toch VWO gedaan... etc.

Ik ken veel mensen in het onderwijs en die komen dit tafereeltje (dus ook oogkleppen) jaarlijks tegen. Zelfs erger, ouders van een VMBO-T kind met dito Cito scores (dus B/C, geen enkele A) die echt overtuigd zijn dat hun kind naar het VWO moet."

Oké, ik wist niet dat het zo erg was.

En zijn dat dan geen laatbloeiers?
En gaan die dan toch naar het VWO (en hoe gaat dat dan) of komen ze daar niet op?
Het zou interessant zijn om te weten hoe het met dat soort kinderen gaat. Kan me voorstellen dat sommigen het inderdaad niet redden op het VWO, maar wellicht een aantal anderen wel.

Want het kan een laatbloeier zijn, waarvan ouders zien dat het kind slim is, dat door snelheid, slordigheid, speelsigheid, desinteresse, te ver doordenken (of anders denken), de cijfers altijd (veel) lager zijn geweest dan passend bij zijn/haar intelligentie en dat kan er op het VWO dan opeens toch wel uitkomen...

Maar oké, ik kan niet over andere kinderen oordelen, weet alleen dat lage cijfers bij mijn kind niets zeggen over zijn intelligentie maar veel meer over slordigheid etc.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-01-2014 om 12:28

Liz

Ik denk dat je iemand anders bedoelt

Marieke

Marieke

24-01-2014 om 13:07

cito: vmbo, advies: havo, misschien naar vwo?

De entreetoets in groep 7: percentiel van 58, proefcito in groep 8: 532, eindcito: 537. Uitgaande van deze scores, leek vmbo-t/havo het meest voor de hand liggen, dachten wij. Advies school: havo, puur op inzet en schoolrapporten. Op de open dag gesprek gehad met de brugklasleider, hij zei: geef je dochter een kans en meld haar aan op havo/vwo, elk kind wordt besproken en als ze de inzet heeft, krijgt zij van ons de kans. Dus: brugklas havo/vwo, na de tweede proefwerkweek staat ze gemiddeld 7.4 en als het zo doorgaat wordt het vwo. Moraal? Je weet het nooit. Dochter is gewoon niet goed in cito-toetsen, maar kan en wil wel leren.

Liz

Liz

24-01-2014 om 13:16

Dendy / Miep / Marieke en kansen bieden aan kind

Dendy, ik bedoelde inderdaad Miep in mijn posting #54.

En met Mariekes laatste opmerkingen betreft: Dochter is gewoon niet goed in cito-toetsen, ben ik het ook helemaal eens: een lage Cito score betekent niet dat een kind niet kan leren, maar dat het CITO-toetsen niet goed maakt! Met andere toetsen gaat het soms veel beter.

Wat n.m.m zou moeten, en Marieke heeft veel geluk gehad met die school, is dat VO-scholen niet te star omgaan met Cito-scores EN kinderen een kans geven als er aanleiding is om die te geven (en dat kunnen ook aannemelijke/onderbouwde argumenten zijn van de ouders die hun kind wel kennen). Geef die kinderen een kans. En daarbij zou ik kinderen die twijfelgevallen zijn zeggen: we denken dat je (bijv.) VWO kunt doen. Ga het lekker doen, doe je best, gaat vast goed. Maar mocht het toch niet goed gaan, dan geeft het helemaal niets. Zodat je de druk niet te hoog maakt voor die echte twijfelgevallen.

Yvonne

Yvonne

24-01-2014 om 13:21

andersom

Hierboven lees ik reacties over lagere of tegenvallende CITO/NIO uitslagen waarbij dan een 'hoger' advies wordt gegeven omdat dit 'hogere' niveau beter past dan waar de uitslagen op wijzen.

Hier andersom: entreetoets prognose eindtoets 539 (voldoende voor HAVO) en drempelonderzoek 544 (voldoende voor VWO). Entreetoets is wat slechter gemaakt dan we hadden gedacht op basis van het LVS. Zoon scoort daarin overigens wisselend.
Voorlopig advies is VMBO-t/HAVO omdat de juf - op dit moment - in de klas 'geen HAVO-kind" ziet.

Wij vinden onze zoon echt een HAVO-kind, die als hij de smaak te pakken krijgt met hard werken VWO zou kunnen. Een HAVO-advies vinden wij (dus) het best passend.

Ons grootste probleem: er zijn slechts 2 scholen met een heterogene brugklas (VMBO-t/HAVO/VWO) waarvan 1 school Montessori wat niet goed past bij onze zoon. De andere school is 45 minuten fietsen. In de nabije omgeving < 20 minuten fietsen zijn zeker 5 geschikte HAVO/VWO scholen.

Kortom: wij willen graag dat juf haar advies aanpast naar HAVO zodat wij kunnen kiezen voor een HAVO/VWO school. De kans dat zoon af moet/zal stromen naar VMBO-t achten wij erg klein.

Yvonne

Met een goede objectieve toetsscore in de hand lijkt me het makkelijker praten met een middelbare school. Ga, los van het advies, praten met de beoogde VO scholen. Ik woon ook in DH en hoor vooral dat de Cito score doorslaggevend is bij twijfelgevallen. Jouw geval lijkt me dus makkelijker dan andersom.

Miep

Miep

24-01-2014 om 14:09

Liz

Eens, ik zou ook veel meer kinderen een kans willen geven. Zo van, als je denkt dat je het kan laat het dan maar zien. Dit zal wellicht ook ouders motiveren om meer achter het schoolwerk van hun kind te zitten. Laat scholen maar een extra VWO klas samenstellen. Maar zo werkt het niet. Scholen worden afgerekend op zittenblijvers, afstromers en slagingspercentages. Dus werken ze risicomijdend.

'We' willen dat scholen opbrengstgericht/resultaatgericht werken en dit krijg je dan.

Angela67

Angela67

24-01-2014 om 15:14

Miep

op zich heb je gelijk: "We willen dat scholen opbrengstgericht/resultaatgericht werken en dit krijg je dan."

Het vervelende is dat er meerdere wegen naar Rome leiden. En scholen mogen zelf kiezen welke weg ze kiezen. Dus ze kiezen voor de weg van de minste weerstand alsof het zakelijke bedrijven zijn.
Ze hoeven geen verantwoording af te leggen want nergens staat beschreven hoe ze het moeten doen en of er nog ethische of maatschappelijke overwegingen een rol moeten spelen.
En ja als er dan een erg zakelijk bestuur zit (ver weg van de werkvloer / de maatschappij)dan krijg je dus snelle zakelijke splitsing zonder aanziens des persoons.

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.