Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vogel

Vogel

13-11-2015 om 16:45

Wat doe je als je kind geschorst is?


mirreke

mirreke

16-11-2015 om 10:36

Allen en IngridT

Het is niet zo dat ik eventueel wangedrag van kinderen niet serieus neem. Integendeel, daar hebben we het juist vaak over, ook over meeloopgedrag en zo. Hier ook o.a. een 'zorgenkind'.

Maar in een individueel geval dat ik ken is een meisje vanwege het hebben van drank in haar schoolkluisje en het vele spijbelen wel meerdere malen geschorst. Ik en het meisje nog steeds, en eigenlijk is dat destijds een gemiste kans geweest. Gerichte aandacht en hulp zou in haar geval beter zijn geweest. Schorsen had totaal geen effect en gaf haar eerder het gevoel helemaal in de kou te staan en niet gezien te worden.

IngridT: wat jij vertelt is een bewust en nauwgezet traject, daar kan ik me veel meer in vinden...

Mirreke....

Schorsen omdat iemand vaak spijbelt is idd idioot. Is eerder een beloning dan een straf.....

Bij ons op school wordt spijbelen onmiddellijk bestraft met uren terugkomen. Lik op stuk. Dezelfde week nog. Er wordt dan ook amper gespijbeld.

Ingrid

Lusithania

Lusithania

16-11-2015 om 11:26

Vogel

Het klinkt of je zoon en jullie het goed opgepakt hebben! Succes en sterkte met het gesprek vanmiddag.

Zoonlief zat in de brugklas en toen heeft een klasgenoot hem een knal op zijn hoofd/in zijn gezicht gegeven. Zijn bril was kapot en het bloed spoot flink in het rond. Ze hadden verplicht een goed gesprek en die jongen had zijn excuses aangeboden. Voor mijn zoon was het toen klaar. De dader kreeg een dag interne schorsing en mocht dan ook niet in de pauze bij zijn vrienden zitten.

Van mij ook succes gewenst.

Het zijn geen leuke dingen om mee te maken, succes en sterkte! Groot worden gaat met vallen en weer opstaan.

Vogel

"Zoon is een zorgenkind, maar ik wilde juist weten wat 'gewone' ouders in zo'n geval zouden doen."

Waarom? De aanpak van 'gewone' ouders, daar heb je in dit geval toch niets aan als ouder van een zorgenkind?

skik

Vogel

Vogel

16-11-2015 om 22:01

@skik

Toch wel. Soms zitten we zo in de speciale, aangepaste wereld dat we niet meer weten wat normaal is. Het is goed om onze aanpak dan weer even tegen het licht van wat gewone ouders doen te houden. Het heeft me in dit geval erg geholpen, en hierna misschien anderen.

Okee

Graag gedaan dan ;0)

Als je zoon zoals je schrijft echt al heel beduusd is van het enkele feit dat hij geschorst is en uit zichzelf zijn schoolwerk pakt lijken meer maatregelen inderdaad niet nodig. Bij een doorsneepuber die laconieker reageert moet de boodschap vaak nog wat kracht bijgezet worden.

skik

is het meegevallen?

Het gesprek?
Hoe heeft hij t ervaren, kun je met m praten erover?

Vogel

Vogel

17-11-2015 om 21:15

Eind goed, al goed

Het gesprek gisteren is goed verlopen. Zoon was zeer timide, maar heeft toch zijn woordje kunnen doen.
"Ik begrijp wel dat het niet zo slim was" zei hij keurig en gemeend.
Hij heeft goed geluisterd, en er is goed naar hem geluisterd.

Ik heb nog even aangedrongen op een noodplan, hij was nl. door misverstand op misverstand in paniek en overstuur geraakt waardoor hij iets doms heeft gedaan. We hebben nu een afspraak dat hij een volgende keer de klas uit mag voor het weer te hoog oploopt, en hij heeft twee personen waar hij dan terecht kan. Bivendien is het misverstand opgehelderd.

Al met al een heel gedoe, heb er een paar nachten slecht van geslapen maar ben erg blij met de manier waarop het afgehandeld is door school. Zoon is vanochtend zonder zorgen naar school gegaan en had een goede dag.
Voorlopig weer even rust in de tent hoop ik!

lennest

lennest

21-11-2015 om 21:32

straf en dan thuis zijn?

Ik vind zo'n schorsing thuis raar. Je mag een dag niet naar school omdat je iets hebt gedaan wat niet deugt. Stel beide ouders werken, er is geen toezicht op de puber thuis. Nou dan weet ik wel wat er hier gaat gebeuren: uitslapen, gamen, iets lekker klaarmaken voor de lunch, bank hangen, favoriete tv-programma's. Dat is een féést, geen straf....!
Op de school van mijn kinderen ziet een schorsing er heel anders uit: de leerling meldt zich om 8.00 uur op school bij de onderwijsassistent. Die heeft een eigen kamer met werkplekken voor kinderen die een time-out nodig hebben, uit de klas zijn gestuurd en geschorst zijn. Voor de geschorste leerling ligt werk klaar; dat kan van alles zijn, hangt ook samen met de reden voor schorsing. Het kan opvoedkundig van aard zijn of bijv. extra werk voor een bepaald vak; iets waar hij de hele dag zoet mee is. Aan het einde van de dag bepaalt de onderwijsassistent of de leerling goed gewerkt heeft. De leerling heeft op andere tijden pauze dan zijn klasgenoten; hij ziet ze dus niet die dag. Telefoon en zo mag hij inleveren. De dag duurt tot half 5, dan mag hij naar huis. Gemiste proefwerken, huiswerk; dat mag hij (of zij natuurlijk) in eigen tijd inhalen.

Vogel

Vogel

23-11-2015 om 12:28

Tja...

... het is natuurlijk niet aan mij om iets van het beleid van school te vinden. Als dit is hoe het geregeld is, dan is dat waar we het mee doen.

En het hebben van een zorgkind blijkt vrij lastig te combineren te zijn met een fulltime baan of een starre werkgever. Die heb ik dus allebei niet, o.a. voor dit soort akkefietjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.