Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moes

Moes

08-05-2017 om 23:11

Wanneer uitslag eindcito?

Wanneer krijgen jullie kinderen de uitslag van de eindcito? Is hier niets over gezegd en ik wil het niet aan dochter vragen.


Vivianne

Vivianne

18-05-2017 om 19:15

Zit nummer 1 ook vol voor havo niveau?

Je zou nog een poging kunnen wagen.
Misschien is de situatie nu weer anders.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-05-2017 om 19:52

Phryne

"Kind heeft een iq van 116 ('havo/vwo) en een eindcito die daarmee in lijn is."

Is het niet raar dat de basisschool met deze gegevens het advies ophoogt naar vmbo-t en niet minimaal naar mavo/havo? Havo of havo/vwo past trouwens ook nog prima bij deze cijfers. Kun je een gesprek aanvragen bij de middelbare school en met deze gegevens het gesprek ingaan?

Ik kan me een beetje voorstellen dat de middelbare school er nu vanuit gaat dat je dochter in de vmbo/k/t-klas goed zit, omdat het herziene advies vmbo-t is.

Weten zij wel dat je dochter 541 heeft gescoord op de eindtoets en dat ze een iq heeft dat die score onderschrijft? Ze kunnen nauwelijks ontkennen dat het advies van de basisschool, ook na de herziening, op zijn zachtst gezegd wel heel erg voorzichtig is.

Schylger Famke

Schylger Famke

18-05-2017 om 20:42

Hier

Is de uitslag inmiddels ook binnen. Gewoon conform advies.

Eerder vroeg iemand wat cesuur op OS betekent. Dat wordt achterop uitgelegd. Uit mijn hoofd: er is een aantal vragen geselecteerd aan de hand waarvan wordt bepaald of het referentieniveau is behaald. De cesuur is het omslagpunt. Met dat aantal vragen goed is het referentieniveau behaald.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-05-2017 om 21:01

Wilgenroosje

We wachten morgen even af. Vader neigt naar zich neerleggen bij de plaatsing k/tl, ik wil het gesprek nog wel aan met de middelbare school (die ouders een beetje buiten de deur houdt in dezen). Havo vinden we allebei te hoog gegrepen. Ik ben bang dat er dan zo'n berg werk op haar af komt dat ze op voorhand het bijltje erbij neergooit. Volgens mij is het verschil mavo-havo best groot. In de brugklas m/h op de gewenste school wordt op mavo plus niveau les gegeven, dus dat zou moeten lukken.

Bezwaar maken

Ik zou je dochter (schriftelijk) aanmelden voor de klas die past bij haar advies. Als de school plaatsing weigert, kun je formeel bezwaar maken bij het schoolbestuur tegen de weigering je kind te plaatsen in de klas die past bij haar advies. De belangen van jouw kind om te starten in een klas die past bij haar advies zijn ondergeschikt gemaakt aan andere belangen. Mijns inziens zou het belang van het kind zich optimaal te ontwikkelen (zie o.a. Het VN kinderrechtenverdrag) altijd centraal moeten staan. Zet in je brief erbij dat je je bezwaar mondeling wil toelichten, dan moeten ze je uitnodigen voor een hoorzitting. Het bevoegd gezag (het schoolbestuur) moet dan een nieuw besluit nemen en waar dat nodig en mogelijk is maatwerk bieden. Als het schoolbestuur je kind opnieuw afwijst, dan staat beroep bij de onafhankelijke rechter open of kun je naar de laagdrempelige geschillencommissie onderwijs stappen die dan een bindende uitspraak doet.
Tips over bezwaar maken tegen besluiten van een school lees je hier: http://www.onderwijsconsument.nl/oneens-met-een-besluit-over-toelating-schorsing-of-verwijdering-ga-in-bezwaar/

Informatie OCO

Hier vind je nog extra informatie over het bijstellen van adviezen en wat je rechten zijn. Ook specifieke informatie over Amsterdam waar de schoolkeuze na aanpassen van het advies nu nog zeer beperkt is; alle aantrekkelijke scholen zitten potdicht en ook op scholengemeenschappen blijf je in de oorspronkelijke klas van plaatsing.
http://www.onderwijsconsument.nl/gaan-scholen-dit-jaar-vaker-adviezen-bijstellen-bij-heroverweging/

Thuissituatie

Natuurlijk draagt de thuissituatie bij aan het schoolsucces, maar het is niet alsof dat abrupt in de brugklas begint en daarvoor niet zo is.

Als een kind met een slechte thuissituatie consistent havo scores haalt op de lvs toetsen, dan kun je niet zeggen "dat kind heeft de capaciteiten van een havo leerling maar door de thuissituatie komt dat er straks op de middelbare school niet uit". Dan moet je zeggen "dat kind heeft misschien wel vwo capaciteiten maar door de thuissituatie komt er slechts havo uit".

Het is het toppunt van arrogantie om te denken dat jij als basisschool alles eruit gehaald hebt wat erin zit en tegelijkertijd de denken dat de middelbare school dat niet kan.

Triva

Triva

21-05-2017 om 12:08

Syboor

Ik snap wat je bedoelt te zeggen en ik vind het ook wel fout maar op de basisschool hebben mijn kinderen toch echt amper huiswerk gehad en ze hebben zeker niet hoeven plannen ofzo.

Maar ...

.. om een kind nou te 'straffen' met een te behoudend advies omdat zijn of haar thuissituatie niet voldoende waarborgen biedt naar de zin van de juf, vind ik echt kwalijk.

eens Bermbrand

ik vind een behoudend advies sowieso een verkeerd uitgangspunt. Je moet een kind kansen gunnen. Maar vaak laten scholen zich leiden door de statistieken waarmee zij weer om hun oren worden geslagen. En dat is zo jammer.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-06-2017 om 17:01

Even een update

Het bleef allemaal wat vaag, we hadden alleen een mondelinge bevestiging dat dochter naar de gewenste school kon, maar vandaag heeft ze een uitnodiging gekregen om kennis te maken met haar nieuwe klas. We weten dus nog niet of het een mavo, m/h of andere klas is, maar in ieder geval op de gewenste locatie.
Ik ga er maar vanuit dat e.e.a. beter geregeld is als ze er eenmaal naar school gaat

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-06-2017 om 09:52

Laatste update

Dochter heeft inmiddels haar kennismakingsmiddag geweest en is nu gelukkig een stuk enthousiaster om naar de middelbare te gaan. Ze komt in een mh-klas met 20 leerlingen dus volgens mij is dat best gunstig. Gezien die klassengrootte snap ik al helemaal niet meer waarom het allemaal zo moeilijk moest gaan, maar nu maar hopen dat de communicatie met school de komende jaren wat vriendelijker gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.