Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moes

Moes

08-05-2017 om 23:11

Wanneer uitslag eindcito?

Wanneer krijgen jullie kinderen de uitslag van de eindcito? Is hier niets over gezegd en ik wil het niet aan dochter vragen.


Amsterdam

Vorig jaar wachtten sommige Amsterdamse basisscholen net zolang met de uitslag van de Cito eindtoets, dat het basisschooladvies in het electronisch loket leerlingloket niet meer aangepast kon worden; schandalig.

Overigens kun je in de totaal overspannen onderwijsmarkt in Amsterdam ook met een wel opgehoogd advies eigenlijk geen kant meer op. Je mag eind mei je aanmelden bij een school passend bij het nieuwe advies 'waar nog plek is'. De keuze is nu zeer beperkt. Voor vwo advies bijv nog twee vmbo-colleges waar dit jaar ineens havo en vwo zijn toegevoegd, scholen met een vwo-kansklas (deze scholen hebben dus helemaal geen vwo bovenbouw maar gelden wel als 'passend'), twee scholen met een zwakke of zeer zwakke afdeling en het Maimonides (waar je minimaal een Joodse moeder voor moet hebben). Aangeraden werd daarom, om bij twijfel te kiezen voor een (brede) scholengemeenschap. Iemand die ik ken heeft dat gedaan en zijn dochter gaat nu van h/v naar vwo advies. De brede scholengemeenschap van plaatsing laat haar evenwel niet instromen in de vwo klas want 'vol'. Les die ouders hier uit trekken is: vertrouw de basisschool en de VO school niet op hun blauwe ogen en strijdt bij twijfel voor aanmelding voor een hoger advies.

Wat mij betreft gaan we teug naar het oude systeem dat zowel uitgaat van het basisschooladvies als het objectieve tweede gegeven. En de Cito toets voorafgaand aan plaatsing op de school zodat die nog wat uitmaakt bij de schoolkeuze. Heb je onverhoopt een slechte dag, dan kon je altijd aanvullend getoetst worden, mocht de school dat willen, en alsnog geplaatst worden.

Teveel, vooral kansarme kinderen zijn de dupe van het enkele niet altijd objectieve oordeel van de juf. Kijk eens naar deze scène in de documentaire 'ik alleen in de klas' vanaf 56:22 minuten: https://www.npo.nl/2doc/10-05-2017/VPWON_1262806?ns_linkname=&ns_source=npo-shortener

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-05-2017 om 11:52

Daar ben ik dus ook bang voor, dat de klassen al vol zitten op de middelbare scholen die de eerste en tweede keus waren. In dat geval is het bijgestelde advies een nutteloos doekje voor het bloeden. Het oorspronkelijke advies ging al vergezeld van de toezegging dat school wel wilde bemiddelen bij plaatsing op een hoger niveau. Dat had dus helemaal geen zin want de middelbare scholen hadden afgesproken niemand met een gedeeld advies op het hogere niveau te plaatsen.
En inderdaad, in regio's als Utrecht en Amsterdam heb je nul komma niks aan je bijgestelde advies. Het lullige is dat mijn kind helemaal niet uit 'zo'n gezin' komt waarvan een leerkracht onbewust het kind lager inschat. Ze hebben gewoon over de hele linie behoudend geadviseerd om de een of andere reden.

'Behoudend adviseren'

Ik vind dat altijd zo wonderlijk dat scholen dat doen, 'behoudend adviseren'; een school moet in wezen toch juist kansen bieden in plaats van onthouden ...

Dat willen de VO scholen in Amsterdam ook, dat de basisscholen meer behoudend adviseren. Dit vooral omdat de 7 categorale vwo zo zwaar overtekend zijn en 35% van de kinderen met vwo advies (veel) lager dan de minimaal bandbreedte van 545 halen. Het allesbepalende advies werd in 2015 ingevoerd dus de scholen wisten dat de groep kinderen die in aanmerking komt voor vwo-categoraal exponentieel zou toenemen. Daar hadden ze ook op kunnen anticiperen door het aanbod te verruimen. In werkelijkheid is het aanbod op de 7 catgeroale vwo-scholen sinds 2015 juist wat afgenomen, terwijl de vraag exponentieel is gestegen.

Hier kan het wel

Hier worden wel adviezen bijgesteld adhv de eindcito en worden die kinderen ook hoger geplaatst. De meeste ouders willen dat niet eens, maar enkelen hopen wel op een hogere uitslag (wij hebben nog geen uitslag).

Ik ben juist blij dat die eindcito zo laat komt. Bij ons hing daar teveel vanaf. Ik heb liever dat leerkrachten hun advies op alle cito's en de entreetoets van de afgelopen jaren baseren dan op die ene eindcito. Want daar kwam het hier vroeger wel op neer.

Drietje

De juf baseert zich helaas niet altijd objectief op die gegevens uit jet LVS en de entreetoets. Kinderen met lager opgeleide ouders worden vaak lager ingeschat. Allerlei niet objectieve gegevens spelen een rol. Meisjes krijgen vaker het voordeel van de twijfel en jongens het nadeel. Kinderen van blanke hoger opgeleide ouders hebben onmiskenbaar voordeel van het systeem van het allesbepalende basisschooladvies. Onderadvisering werd voor 2015 gecorrigeerd door een hoge score op de Cito eindtoets, nu niet meer. 1/3 van de kinderen scoort op de Cito hoger dan de juf verwachtte en van die kinderen krijgt slechts 20% een opgehoogd advies. En met dat opgehoogde advies valt er in een stad als Amsterdam weinig meer te kiezen.

Om die reden zou het eerlijker zijn, als het advies van de juf gewoon weer onderbouwd wordt door de score van de Cito eindtoets dat wel objectief is. Dus niet alleen de Cito leidend maar ook niet alleen het niet objectieve advies leidend.

Dees

Dees

14-05-2017 om 16:52

Bermbrand

Het schijnt zo te zijn dat juist allochtonen vaak een hoger advies krijgen dan wat uit hun Cito blijkt.

Drietje

Is dat zo?

Uit het kaatste rapport van de onderwijsinspectie volgt iig dat kansenogelijkheid verbonden is aan het opleidingsniveau van de ouders en aan de grote verschillen tussen scholen.
https://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuws/2017/04/12/boodschap-staat-van-het-onderwijs-2017

Een week geleden las ik wel ergens dat onderadvisering in Friesland en Drenthe veel voorkomt.

anne

anne

14-05-2017 om 21:19

toch snap ik het wel

Ik ben het absoluut NIET eens met de ongelijkheid in kansen, maar juist om te kijken naar manieren om die ongelijkheid zo mogelijk te verminderen lijkt het me wel zinnig om als ouder ook hand in eigen boezem te steken. Ik denk dat wij als ouders ook onze rol in deze hebben en ik snap leerkrachten wel die gezinsfactoren mee laten wegen in het advies.
Want, tsja, het is natuurlijk ook gewoon een feit dat schoolsucces niet alleen afhangt van capaciteiten. En zo ongewoon is het niet meer binnen bepaalde milieus om kinderen met tegenvallende resultaten door vo te sleuren, met een hoop middelen, geld en een attitude die gewoon gemist wordt in andere milieus.

schoolsucces

Daar heeft Anne wel een punt, schoolsucces is van meer zaken afhankelijk dan alleen aanleg of het basisschoolonderwijs. Ook de taal thuis, de hoeveelheid beschikbare boeken, de hulp van de ouders etc is mede verantwoordelijk voor het succes van iemands schoolcarriere.

Aan de andere kant, hoewel bovenstaande waar is, mag dat mijns inziens geen reden zijn om een kind een lager advies te geven. Zou toch erg sneu zijn om een kind minder kans te geven omdat zijn ouders niet overhoren.

Als 1/3e van de kinderen een hogere(cito)score laat zien, en maar 20% hiervan een aangepast advies krijgt, moet je je achter de oren krabben. Waarom is dat? zou een leerkracht dit niet moeten verklaren en moet dit landelijk geregistreerd worden? moet je niet in beroep kunnen gaan ergens?

hier overigens nog geen resultaat van de eindtoets. Ze hebben hier de Iep gedaan. De juf schijnt nogal geirriteerd te zijn geraakt doordat er naar de resultaten werd gevraagd. Want nav de media waarin bekend werd gemaakt dat de resultaten vanaf 10 mei te downloaden waren, kreeg ze vragen hierover. Terwijl zij nog dingen moet bekijken etc. Wel begrijpelijk, maar ik snap ook dat je zo snel mogelijk uitslag wilt. Ik ben ook erg nieuwsgierig.

Triva

Triva

15-05-2017 om 15:12

Bermbrand

'1/3 van de kinderen scoort op de Cito hoger dan de juf verwachtte'

Heb jij daar een bron van, kon het niet zo makkelijk vinden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2017 om 16:52

Leuk hoor, zo'n bijgesteld advies

Inmiddels ben ik erachter dat je er in de praktijk vrij weinig aan hebt. Als een school vol zit kom je er niet op. En kennelijk hebben scholen de vrijheid om je kind te plaatsen zoals hun goeddunkt. Dus het kind dat van m/h nu een havo-advies heeft blijft in de m/h-klas, en mijn kind blijft (naar het zich laat aanzien) in de k/tl-klas. Dat die op een heel andere locatie is, met een totaal andere sfeer dan de school die aanbiedt vanaf tl boeit ze weinig. De onderbouwcoordinator die ik sprak zei ook dat ze weinig vertrouwen had in opgehoogde adviezen na een toevallige meevaller op de eindcito.
Tja, lekker dan ;-(

Half a twin

Half a twin

15-05-2017 om 17:27

ach jeetje Pryne

Ik leef met je mee. Doorgaan he! Tot je jezelf de blaren op je tong hebt gelu....
Geen enkele school die er iets aan wil doen? Wat ontzettend shit zeg.

Dees

Dees

15-05-2017 om 17:48

Nou

Nou ik snap een school wel je scoort continue een bepaald niveau en ineens scoort je iets hoger dan zou je advies aangepast moeten worden. En als het nou andersom is?Dan heeft een kind een slechte dag?

Cesuur op OS??

Wat betekent dat in het leerlingrapport? Staat bij de Referentieniveaus.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2017 om 18:29

Dees

Het is een heroverweging, een soort hoger beroep zeg maar. Daar kan ook uit komen dat de hogere score geen aanleiding geeft voor een hoger advies. De leerkracht staat volledig achter zijn advies, en de afspraak is volgens mij dat de middelbare school die overneemt. Maar die wringt zich dus in bochten om dat vooral maar niet te hoeven doen.

Dees

"Nou ik snap een school wel je scoort continue een bepaald niveau en ineens scoort je iets hoger dan zou je advies aangepast moeten worden"

Dan ga je ervan uit dat de juf zich consequent baseert op de gegegevens uit jet LVS. Dat is niet zo. Sommige kinderen worden door de juf consequent lager ingeschat dan de LVS scores rechtvaardigen. Deze kinderen wordt te weinig kansen geboden. Andersom worden weer andere kinderen consequent hoger ingeschat dan de LVS scores rechtvaardigen. Deze kinderen wordt een kans gegund. Maar het is niet altijd zo dat kinderen ineens een hele goede dag hebben of ineens een hele slechte dag hebben op de eindcito. Vaak correspondeert de score op de Cito eindtoets gewoon met de gegevens uit het LVS.

Ik vind het zeer kwalijk dat sommige kinderenbij voorbaat op achterstand worden gezet o.b.v. hun afkomst. Wat Anna schrijft, dat het succes nou eenmaal mede gebaseerd is op steun van de ouders, dat kan misschien wel kloppen, maar als dat werkelijk zo is dan pak je zo'n kind dus dubbel. Het heeft geen steun van huis uit, nou dan schalen we je maar meteen lager in.

Triva: http://nos.nl/artikel/2172366-leerlingen-maakten-centrale-eindtoets-beter-dan-afgelopen-jaren.html

Wilgenroosje

Wilgenroosje

15-05-2017 om 18:46

Phryne

Ik geloof niet dat je op een citotoets per ongeluk hoog scoort, dus wat mij betreft is het ophogen van adviezen een mooi en terecht iets. Kinderen groeien nou eenmaal door en zeker als de basisschool de gewoonte heeft om aan de voorzichtige kant te adviseren, hebben kinderen het recht om geplaatst te worden op cito-niveau als die uitslag veel hoger is.

Hou vol Phryne. Het advies van onze dochter is vorig jaar opgehoogd van havo/vwo naar vwo. Niet om gevraagd, maar net als bij jou op initiatief van de basisschool. School zag dat dochter sinds het advies in januari nog behoorlijk gegroeid was.
Natuurlijk is het een heel gedoe voor de middelbare scholen, maar toch is het bij de 4 kinderen uit dochters klas met aangepast advies wel gelukt. Op verschillende scholen. Onze dochter ging vanuit een havo/vwo-klas naar een vwo-klas. Daardoor kon iemand met een mavo/havo-advies het havo/vwo plekje van dochter innemen.

En zo werd er op deze en op andere scholen nog veel meer geschoven. Het enige waar de middelbare school van dochter een concessie heeft moeten doen, is het aantal leerlingen in de vwo-klas. Die hadden ze op max. 25 willen houden en dat zijn er per klas 2 of 3 meer geworden.

Wat de middelbare school van dochter wel wilde was dat de aanvraag voor ophoging door de basisschool gedaan werd, zodat ze daar max.1 berichtje per basisschool over kregen. Dat was voor hen overzichtelijker en ik begrijp ook wel dat ze gek worden als alle ouders zelf gaan bellen. Alleen in de klas van mijn dochter zaten er al 4. Vraag eens of je basisschool iets wil doen.

Ik geloof niet

Ik geloof niet in "toevallig een meevaller, of toevallig goed gescoord". Omgekeerd, dus slecht scoren door zenuwen etc kan wel. Ik vind dan ook dat een leerkracht ontzettend veel lef moet hebben om harde en objectieve maten te negeren onder het mom van "gevalletje geluk".
Zo ken ik een situatie van een meisje met overwegend vwo scores op de middencito's, maar de leerkracht wilde vanwege werkhouding geen vwo advies geven. En middelbare scholen volgen dat advies ook op.
Bizar, die macht van de leerkracht.

Traintje

De situatie die jij van dat neusje beschrijft, treft vaak jongens. Te druk, te kinderachtig eb nog niet in staat te plannen. Dus: slechte werkhouding en een lager advies dan passend bij het LVS.

Andersom krijgen meisjes vaker het voordeel van de twijfel want ze zijn qua social emotionele ontwikkeling wat verder en hebben in de ogen van de juf een goede werkhouding. Dus een wat hoger advies dan strikt passend bij het LVS.

Maar het is

toch van het zotte dat een leerkracht de objectieve gegevens mag negeren en overrulen? Bovendien, een kind dat ondanks een slechte werkhouding toch nog vwo scores haalt, hoort niet op de havo thuis.

gekleurd advies

Sprak gister mijn turkse buurvrouw en aangezien wij beiden een kind in groep 8 hebben kwam het gesprek al snel op de schooladviezen. Niet alleen heeft haar dochter tl-advies gekregen terwijl tot dan toe alle adviezen op havo wezen, ze vertelde ook dat haar oudste dochter een aantal jaar geleden kader-advies kreeg. Ik was verbluft. Dat meisje erg net als haar kleine zus intelligent en zeer ijverig. Ze is nu 2e jaars student aan de universiteit en doet het zeer goed. Ik zou het hebben willen aanstippen op school, maar netjes als ze zijn doen ze het niet. Wel wachten ze nog de resultaten van de cito-eindtoets af.

Resultaten zijn bekend

Lalena, de resultaten van e Cito eindtoets zijn sinds vorige week woensdag bij de basisschool bekend, dus ze moet er naar vragen. Sommige basisscholen wachten zo lang, dat het ophogenvan het advies niet meer kan omdat de termijn verlopen is. Je buurvrouw moet er dus bovenop zitten!

Juliëtte

Juliëtte

16-05-2017 om 14:06

Drukke jongens en advies

"Zo ken ik een situatie van een meisje met overwegend vwo scores op de middencito's, maar de leerkracht wilde vanwege werkhouding geen vwo advies geven. En middelbare scholen volgen dat advies ook op.
Bizar, die macht van de leerkracht."

"De situatie die jij van dat neusje beschrijft, treft vaak jongens. Te druk, te kinderachtig eb nog niet in staat te plannen. Dus: slechte werkhouding en een lager advies dan passend bij het LVS."

Kan erover meepraten. Mijn zoon kreeg een HAVO-advies ogv werkhouding en "dromerig". Cito was constant 1 en 1+ op begr. lezen en rekenen, eindcito 546. Advies bleef staan. Is door gesprek tussen ons en VO-school toch in vwo-+klas beland en gaat straks naar de derde.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-05-2017 om 09:07

Frustratie

We weten nog steeds niets over de plaatsing. Wel hebben we inmiddels de schriftelijke uitslag van de Cito. Daar staat voor de vorm ook nog een advies op (havo/vwo), maar dat is kennelijk vooral leuk om in te lijsten. Dochter is er vreselijk verdrietig over. Haar was voorgehouden dat er met een goede eindcito nog dingen mogelijk waren, en nu lijkt het er alsnog op dat ze naar de school moet waar ze niet heen wilde.
Vanmiddag gaat mijn ex nog praten op school. Hij had al een pittige mail gestuurd, maar ja je bent overgeleverd aan de grillen van de nieuwe school. In het draadje van Tango gaat het al niet veel beter, dus kennelijk is dit ook niet hét systeem.
Hoe kunnen ze toch zo overtuigd zijn van hun gelijk? Kind heeft een iq van 116 ('havo/vwo) en een eindcito die daarmee in lijn is. Ja OK, ook wat LVS-cito's op b/k-niveau, maar kennelijk heeft ze die stof toch (nog) eigen gemaakt.

Phryne

Hoewel de lijn van het lvs wel wat zegt, zegt het zeker niet alles. Ieder kind ontwikkelt op een eigen moment. Daarom vind ik het zo sneu als kinderen die willen, en ergens (of dat nou is op lvs, eindtoets of wisc) blijk hebben gegeven van aanleg en kennis, dat ze die kans moeten krijgen. Werkhouding is zo'n beetje de slechtste reden om iemand geen kans te geven, het is allang bekend dat jongens (gemiddeld dus) wat langer "kinderlijk" zijn, maar daar houdt een schoolsysteem ook rekening mee. Brugklassen zijn altijd wat meer gebaseerd op hulp, begeleiding, leren zelfstandig te zijn, plannen etc.

Wat mij vooral dwars zit, is dat er nergens een mogelijkheid tot beroep mogelijk is. Soms zit een school er met tunnelvisie in, en soms de ouders ook. Een onpartijdige derde zou zich dan eens over de situatie moeten buigen lijkt me.

Ik heb ook wel eens gelezen dat het bv op een iq-test haast onmogelijk is om per ongeluk te hoog te scoren, hooguit met een paar punten. Weet niet hoe dat met de eindtoetsen is, maar je zou denken dat een leerkracht er blij mee moet zijn als hun leerling onverwacht hoger scoort dan het gegeven advies. Blijkbaar is er nog veel in de ontwikkeling gebeurd.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-05-2017 om 10:48

Werkhouding

Ik denk dat dochter qua werkhouding en karakter wat meer 'jongensachtig' is. Dat bleek ook uit onderzoeken door deskundigen waar ze een 'trial and error' benadering koos in plaats van een overwogen aanpak die je eerder bij meisjes verwacht. De werkhouding is niet optimaal, dat zie ik ook wel. Maar ik heb al vaak aangegeven dat haar hoge cijfers het gevolg zijn van een kwartiertje onder dwang leren, en de onvoldoendes komen door niets doen. Het is dus niet zo dat ze het niet kan, en ik vind het heel bemoedigend dat ze met geringe inspanning heel hoge cijfers haalt. Kennelijk heeft ze bij de eindcito gedacht dat die heel belangrijk was, en dus aanleiding om extra oplettend en geconcentreerd te werken. Bij 'normale' cito's maakte ze juist in de makkelijkste vragen de meeste fouten, hatseflats snel klaar. Gemiddeld op haar rapporten dus ook altijd ongeveer zevens, die dan bestonden uit afzonderlijke drieën en tienen
Een dakpanklas met kader lijkt ons dan ook een heel slecht plan. Ze gaat echt nooit die 7,5 gemiddeld halen die dan benodigd is om op te stromen.

Half a twin

Half a twin

18-05-2017 om 11:59

Phryne

In het draadje van tango geeft wilgenroosje een link van de PO/VO raad waarin klip en klaar staat dat de VO school het opgehoogde advies moet accepteren. Laat je ex dat meenemen in het gesprek vanmiddag. Zet hem op! Het moet toch mogelijk zijn je dochter geplaatst te krijgen o
Een school die past bij het opgehoogde advies.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-05-2017 om 15:31

School heeft ook gelijk?

De middelbare school stelt zich op het standpunt dat ze een scholengemeenschap zijn en zij bepalen in welke klas een leerling komt. Tijdens de open dagen hebben de scholen zich echter duidelijk geprofileerd als twee aparte scholen, elk met een eigen gebouw, eigen directeur en leerkrachten die slechts op een vestiging les geven.
Locatie A heeft b/k, k/tl, en havo brugklassen.
Locatie B heeft tl/havo en hoger brugklassen.
Volgens mij dus nergens een 'echte' tl-brugklas. Als we in februari met een tl-advies bij locatie B hadden aangemeld was ze gewoon daar geplaatst. En nu komen ze (bij de basisschool leerkracht) met het verhaal dat ze vooral ook de betere mavoleerlingen in hun k/tl klasjes willen. Wettelijk gezien zal het allemaal wel mogen, maar ik vind het maar oneerlijk. Morgen gaat de school definitief de klassen samenstellen. We wachten dus maar af.
Zou je tegen zo'n beslissing in bezwaar kunnen komen? En waar dan?

Dees

Dees

18-05-2017 om 15:51

keuze?

ALs ze nu al zo met je kind omgaan, waarom ga je dan niet op zoek naar een andere school?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-05-2017 om 15:54

Dees

Er is hier niet heel veel keuze. We hebben vier scholen bezocht. Een was de onbetwiste nummer 1. Die zit vol. We zijn nu bezig met 2 en 3, en bij nummer vier stonden we na 10 minuten weer buiten omdat dat echt helemaal niets was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.