Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moes

Moes

08-05-2017 om 23:11

Wanneer uitslag eindcito?

Wanneer krijgen jullie kinderen de uitslag van de eindcito? Is hier niets over gezegd en ik wil het niet aan dochter vragen.


Schylger Famke

Schylger Famke

09-05-2017 om 01:49

Hier

Is gezegd na vier weken. Dat zou eind volgende week zijn.

Thursday Next

Thursday Next

09-05-2017 om 10:52

hier

mailt de leerkracht: "De uitslag ontvang ik vanaf 16 mei." Dus volgende week ergens.

Moes

Moes

09-05-2017 om 21:55

Citosite

Op de citosite staat dat de leerkrachten de uitslag nu al hebben. Zal wel digitaal zijn dan. Mijn broer heeft ook een kind in groep 8 en hij krijgt morgen de uitslag. Beetje vreemd, maar ik reken dan ook maar op volgense week.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-05-2017 om 23:19

Oh echt?

Ik had gerekend op volgende week omdat op de website vier weken stond. We zijn best benieuwd dus van mij mag het ook morgen

Schylger Famke

Schylger Famke

10-05-2017 om 05:53

Op de site

Staat dat op 10 mei leerlingenrapportages beschikbaar zijn op de portal van de Centrale Eindtoets. In mei-juni ontvangen scholen de papieren rapportages.

Dees

Dees

10-05-2017 om 08:18

later omdat

Ik denk dat de meeste docenten zelf eerst willen kijken naar de uitslag voordat dit naar de ouders toe gaat.

@nnemoon

@nnemoon

10-05-2017 om 08:19

NOS nieuws

Ik lees net bij de hoogtepunten van het NOS, dat vanaf vandaag de resultaten van de eindtoets beschikbaar zijn voor het basisonderwijs. Het is beter gemaakt dan voorgaande jaren. Gemiddelde score 535,6 vorig jaar 534,9. Vijf leerlingen maakten de toets foutloos.

Ik ben ook benieuwd hoe mijn zoon het heeft gedaan. Even afwachten nog!

Tijgeroog

Tijgeroog

10-05-2017 om 08:53

Hier ook

Hier wachten we ook af. Zoon is toegelaten op school van z'n keuze, dus eigenlijk is het helemaal niet belangrijk meer, maar het blijft toch wel een beetje spannend. En ik heb ook geen idee wanneer we de uitslag krijgen.
Overigens denk ik dat de leerkrachten prima naar de uitslagen kunnen kijken nadat de kinderen de uitslag hebben gekregen. En dat de ib-ers en directeuren inmiddels al wel hard aan het bestuderen zullen zijn. Op de school van mijn kinderen is dit jaar een zwakker jaar dan gemiddeld, en bestond er de angst dat een grens niet gehaald zou worden. Dus er zal nu wel hard gerekend worden.

Dees

Dees

10-05-2017 om 09:06

Tijgeroog

Een grens?

Ik denk dat cito scores klakkeloos meegeven met een leerling ook niet fijn kan zijn, zeker voor een leerling met vmbo advies en een vwo cito....of een vwo advies en vmbo cito....dan wil je als docent toch nog wel even iets tegen een leerling zeggen denk ik.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-05-2017 om 09:44

Dees

Maar dara heb je toch geen week voor nodig, om dta te bekijken? Het lijkt me dat je dat in vijf minuten bekeken moet hebben.

De gemiddelde uitslag van de kinderen op 1 school moet boven een bepaald niveau liggen. Als de school in een periode van 3 jaar twee keer onder dat niveau zit komt er extra toezicht van de inspectie.
De school van m'n kinderen heeft een paar jaar terug al ingecalculeerd dat ze daa dit jaar waarschijnlijk onder zitten. Daarom is er in de vorige twee jaren veel aandacht besteed aan cito-trainingen, zodat ze in dit jaar een te lage score kunnen hebben. Dit jaar is er ook veel tijd aan besteed. Wat ik overigens een twijfelachtig doel vind, want op deze manier lijken de lessen en het huiswerk dus voor een groot deel gericht te zijn op het verbeteren van de schoolresultsten, en niet op het verbeteren van de kennis en vaardigheden van de kinderen.

Dees

Dees

10-05-2017 om 09:48

Nou Tijgeroog

30 kinderen 30 scores die allemaal bekeken moeten worden (5 min per keer is 2,5 uur) en dan moet de docent ook nog bedenken hoe te reageren en het bespreken met de IB-er want ik weet zeker dat als Pietje met een vmbo advies met zijn cito VWO vandaag om 12:30 thuis komt dat mamma van Pietje vanmiddag om 12:35 aan de telefoon hangt.

Triva

Triva

10-05-2017 om 10:00

oja daar is tie weer

' Het is beter gemaakt dan voorgaande jaren. Gemiddelde score 535,6 vorig jaar 534,9. Vijf leerlingen maakten de toets foutloos'

De jaarlijkse onzin... beter of slechter dan vorig jaar. Dat kun je alleen zeggen als je de kinderen dezelfde toets geeft en ze vergeten steeds hoe ze tot die score komen. Hoe komt die onzin toch elk jaar weer zo in de media? Het werkt met procenten zodat elk jaar ongeveer evenveel procent een 545 haalt of hoger. Omdat het 200 vragen zijn kan het gemiddelde cijfer dus wel een klein beetje schommelen maar dat heeft niets te maken met beter of slechter.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-05-2017 om 10:01

Dees

Voor de meeste kinderen zal de score redelijk in lijn der verwachting zijn. Daar hoeven ze, voor ze de score aan het kind meegeven, geen 5 minuten naar te kijken. Alleen voor de paar kinderen die afwijken zullen ze wat langer kijken, maar ook daarvoor hoeft er nog geen uitgebreide analyse gemaakt te zijn voor de kinderen het resultaat mee krijgen.

Dees

Dees

10-05-2017 om 11:31

Tijgeroog

Daar moet juist wel heel goed naar gekeken worden, zeker als die uitslagen heel sterk afwijken van het advies wat ze hebben gekregen. Want ik weet zeker dat de ouders binnen no time aan de telefoon hangen.

Geen haast

Ik denk dat onze school er geen haast mee heeft en eerst zelf rustig gaat kijken en overleggen. Er is best een grote groep die graag een hoger advies had willen krijgen en ze zullen de scores hiervan denk ik eerst met de betreffende ouders bespreken en kijken of het advies verhoogd wordt. Kan ik me ook wel voorstellen. Er zit voor de andere kinderen toch totaal geen druk meer op, dus die kunnen best een paar dagen wachten (en de ouders ook .

Neemt trouwens niet weg dat ik ineens ook wel nieuwsgierig werd toen ik vanochtend de krant las

Uitslag

Uitslag

10-05-2017 om 11:39

Maar ik

kan mij van onze oudste herinneren dat dochter de uitslag in een dichte enveloppe meekreeg naar huis? Toen werd de cito nog wel in februari afgenomen. Maar ik begrijp dat dit nu niet meer zo is? Wij wachten op de uitslag van de jongste.

Dees

Dees

10-05-2017 om 11:43

uitslag

Ik denk dat school zijn eigen lijstje met uitslagen krijgt.

Schylger Famke

Schylger Famke

10-05-2017 om 11:49

Hangt misschien

van de school af hoe je de uitslag krijgt? Ik meen gelezen te hebben dat de kinderen een dichte envelop meekrijgen. In ieder geval was dat wel zo bij de entreetoets en het LVS. Dan heb je al leerkracht niet zo heel veel te zeggen tegen een kind, want dan heeft het geen zin de uitslag in een dichte envelop mee te geven (zodat de kinderen elkaar niet onder druk kunnen zetten om de uitslag met elkaar te delen).

Je wilt als school bij de kinderen bij wie de uitslag anders is dan verwacht, iets doen, lijkt me, dus dan moet je die van tevoren selecteren en een extra briefje meegeven, of een afspraak maken, of weet ik veel. En je kunt die kinderen moeilijk de uitslag later meegeven dan de rest. Dus daar zal de rest op moeten wachten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-05-2017 om 11:49

envelop

"kan mij van onze oudste herinneren dat dochter de uitslag in een dichte enveloppe meekreeg naar huis? Toen werd de cito nog wel in februari afgenomen. Maar ik begrijp dat dit nu niet meer zo is?"

Dat hangt natuurlijk van de school af. Het is de school die de cito's wel/niet in een envelop stopt, niet cito

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-05-2017 om 14:05

Hoe de Cito-uitslag gecommuniceerd wordt

hangt zeker van de school af.

Bij de school van onze kinderen was helemaal geen sprake van die dichte enveloppe. De uitslag werd eerst met de kinderen besproken en die gingen dan met het briefje naar de ouders. De reden daarvan was dat ze vonden dat het om de kinderen ging en dat die daarom recht hadden om de uitslag het eerste te weten. Hele rare situaties levert dat op.

Bij oudste stond ik op het schoolplein te wachten met andere ouders, wetend dat die morgen de uitslag besproken zou worden. Een aantal ouders wist het al. Want hun kind had stiekem een sms gestuurd. Sommige kinderen kwamen blij naar buiten, anderen in tranen door een onverwacht lagere uitslag. Heel naar was dat er ouders waren die bij andere kinderen (dan die van henzelf, ook niet direct in de vriendenkring van hun kind) begonnen te vissen naar hun score. Heel vervelend.

Toen tweede een paar jaar later uitslag zou krijgen, ben ik -door de ervaring met oudste- tijdig naar de groep 8 leerkracht (andere dan bij oudste) gegaan en heb ik gevraagd op welke manier de uitslag gecommuniceerd zou worden. De bedoeling was op dezelfde manier als andere jaren.
Ik heb er nog een gesprek met de directeur aan gewaagd om het tij te keren. Heb andere opties aangedragen (dichte enveloppe voor thuis, tijdens gesprekken met ouders en kinderen) maar het mocht niet baten.
In dat jaar wisten we niet eens op welk moment ze het aan de kinderen zouden vertellen. Uiteindelijk kwam dochter op een raar tijdstip thuis, ook helemaal overstuur door een onverwacht lage score. Woest waren we dat het zo gegaan was en dat een overstuur kind alleen naar huis werd gestuurd. Dat hebben we later nog hoog opgespeeld, maar het kwaad was al geschied.

Kortom, er is geen regel hoe school de Cito-uitslag moet communiceren. Je kunt van alles verwachten.

Aagje

Wilgenroosje

Wilgenroosje

10-05-2017 om 14:22

Overal anders

Bij onze oudste werd de uitslag besproken in een soort kwartiergesprek. Onze jongste kwam (andere school) thuis met een dichte envelop.

Uitslag van de oudste was als verwacht, uitslag van de jongste was hoger dan verwacht. Een aantal dagen nadat we de uitslag hadden gekregen, belde school met de mededeling dat ze graag een afspraak wilden maken en tijdens dat gesprek hoorden we dat het advies naar boven bijgsteld werd. Hebben we zelf niet om gevraagd. Dat ging van de school uit.

Ik ben blij dat de uitslag van jongste boven verwachting was. Bij een tegenvallende uitslag is wat mij betreft een gesprekje een fijnere manier.

@nnemoon

@nnemoon

10-05-2017 om 14:22

@Triva

Ik ben het niet helemaal met je eens. Je kunt een score halen tussen de 501 en 550 per leerling. Als je die allemaal bij elkaar optelt en deelt door het aantal kinderen in Nederland die de eindtoets gemaakt hebben, heb je een landelijk gemiddelde. Per school krijg je ook een gemiddelde, die kan best afwijken van het landelijk gemiddelde. Dit is geen percentage maar echt een cijfer, school van zoon had vorig jaar een score van 538.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

10-05-2017 om 14:24

Aagje

Ik kan me voorstellen dat je heel boos was. De uitslag met de kinderen zelf eerst bespreken is alleen leuk als de uitslag naar- of boven verwachting is. En dat is dan weer niet leuk voor de klasgenootjes die een mindere score hebben.

Uitslag

Uitslag

10-05-2017 om 16:23

IJsvogeltje

Ik meende mij te herinneren dat er een enveloppe van cito zelf omheen zat Niet dus.....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-05-2017 om 17:21

Nog niets

We hebben hem nog niet. Ik heb besloten de uitslag voor kennisgeving aan te nemen, het advies is toch al binnen, tenzij het heel hoog is.

Triva

Triva

10-05-2017 om 22:37

annemoon

Volgens mij heb ik niets gezegd over een eventueel gemiddelde van een school tov het landelijk gemiddelde toch?

vlinder72

vlinder72

11-05-2017 om 08:00

Vrijdag

Wij krijgen de uitslag vrijdag. Dat stond in de nieuwsbrief.

Ik vind het alleen bijzonder dat wij nog helemaal niks gehoord hebben van de Middelbare school. Geen bevestiging of iets dergelijks. Ik heb toch een beetje het angstige vermoeden dat ze wachten op de uitslag van de eindcito. Hopelijk heeft mijn dochter die redelijk gemaakt (ze is zwak in reken maar ijzersterk op alle overige onderdelen).

Vlinder

"Ik heb toch een beetje het angstige vermoeden dat ze wachten op de uitslag van de eindcito."
Dat zou goed kunnen: er kunnen altijd kinderen zijn die ogv een hogere uitslag dan verwacht, alsnog een niveau hoger geplaatst worden. Als zo'n klas dan al vrij vol was, willen ze misschien kunnen schuiven.

Wij hadden gisteren zowel de uitslag als de definitieve plaatsing binnen.

Vind het wel een beetje onhandig dat ze _niets_ laten horen. Ik werd voortdurend op de hoogte gehouden van het proces.

@nnemoon

@nnemoon

11-05-2017 om 08:14

Triva

Sorry Triva, ik had je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat het gemiddelde een percentage moest zijn.

Sanne

Sanne

12-05-2017 om 01:10

Hier al binnen

Keurig in dichte enveloppe. Vast niet de spanning van toen het nog doorslaggevend was. Een 550 score, dus tevreden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.