Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 17:34:

[..]

Ja dat zeg ik toch? Jij komt steeds met lyrische verhalen over een kinderopvangorganisatie waaraan jullie school tso heeft uitbesteed. Lijkt mij totaal iets anders dan wat TO bedoelt.

TO stelt toch niet dat de school het moet organiseren.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 18:19

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 17:50:

[..]

TO stelt toch niet dat de school het moet organiseren.

TO stelt niks maar heeft het over nichtjes en neven in het buitenland die op school eten en dat het haar ideaal lijkt.  En hoe andere forummers tegen warm eten op school aankijken.

Ik denk dat ik er dan wel veilig vanuit kan gaan dat ze met eten op school bedoeld dat het door school georganiseerd zou worden zoals dat in het buitenland ook gebeurd.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 18:19:

[..]

TO stelt niks maar heeft het over nichtjes en neven in het buitenland die op school eten en dat het haar ideaal lijkt. En hoe andere forummers tegen warm eten op school aankijken.

Ik denk dat ik er dan wel veilig vanuit kan gaan dat ze met eten op school bedoeld dat het door school georganiseerd zou worden zoals dat in het buitenland ook gebeurd.

Ik weet niet of zij het zo bedoeld. In het buitenland is het inderdaad vaak gebruikelijk om warm te eten en wordt het vaak geregeld door een externe partij. En sommige scholen zullen zelf personeel daarvoor hebben, dat is hier niet te doen.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 15:05:

[..]

Maar dat heeft toch niks te maken met warm eten vanuit school georganiseerd? Een externe organisatie organiseert de boel en ouders betalen daar voor. Maar scholen zijn dan dus niet verantwoordelijk voor evt warme maaltijden voor leerlingen.

Nee precies, dat bedoelde ik ook. School is niet verantwoordelijk voor warme maaltijden maar ze zouden het via een externe organisatie KUNNEN aanbieden. En het is dan de KEUZE van ouders om er wel/ niet gebruik van te willen maken. En iedereen heeft zo zijn eigen reden om daar wel / niet voor te kiezen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 18:55

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 18:38:

[..]

Nee precies, dat bedoelde ik ook. School is niet verantwoordelijk voor warme maaltijden maar ze zouden het via een externe organisatie KUNNEN aanbieden. En het is dan de KEUZE van ouders om er wel/ niet gebruik van te willen maken. En iedereen heeft zo zijn eigen reden om daar wel / niet voor te kiezen.

Kunnen evt maar er is geen verplichting om het aan te bieden en ik denk ook niet dat er veel draagvlak voor is. 

felija schreef op 06-09-2022 om 13:19:

[..]

Ik denk dat het ook in het voordeel van de kinderen kan zijn. Ik hoor van diverse ouders dat hun kinderen 's avonds te moe zijn om nog goed te eten.

Ik vind het verder prima als het ook in het voordeel van de ouders is, helemaal met beiden een fulltime baan.

Dat zijn allemaal smoesjes om dit soort zaken te willen. Als ik in de buurt kijk spelen op dit moment nog kinderen druk buiten dus eten zouden ze nu ook nog wel kunnen. 

Maar Gingergirl, dat geeft toch eigenlijk een hoop gedoe want ene kind eet boterhammen en beker sap van thuis en kind ernaast smult van kop warme tomatensoep met kaizerbolletje. Dat geeft al snel jaloezie.
Als iedereen in een eetzaal warm eet en de keuze heeft uit drie gerechten, geeft dat minder jaloezie want dan is er minder verschil onderling.
Een warme hotdog met ketchup ruikt nu eenmaal een stuk lekkerder dan een sneetje jonge kaas. En als een leerkracht iets snel stopt uit onvrede in de klas, dan is het wel het verschil in warme luxe lunch en een gewone broodtrommel, lijkt mij.

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 19:00:

[..]

Dat zijn allemaal smoesjes om dit soort zaken te willen. Als ik in de buurt kijk spelen op dit moment nog kinderen druk buiten dus eten zouden ze nu ook nog wel kunnen.

Peuters en kleuters doelde ik meer op. En van mij hoeft het niet, hoor. Maar kan me best voorstellen dat het in veel landen wel wordt gedaan: op school warm eten. Ze zullen er niet zomaar toe hebben besloten. 

Flanagan schreef op 06-09-2022 om 19:04:

Maar Gingergirl, dat geeft toch eigenlijk een hoop gedoe want ene kind eet boterhammen en beker sap van thuis en kind ernaast smult van kop warme tomatensoep met kaizerbolletje. Dat geeft al snel jaloezie.
Als iedereen in een eetzaal warm eet en de keuze heeft uit drie gerechten, geeft dat minder jaloezie want dan is er minder verschil onderling.
Een warme hotdog met ketchup ruikt nu eenmaal een stuk lekkerder dan een sneetje jonge kaas. En als een leerkracht iets snel stopt uit onvrede in de klas, dan is het wel het verschil in warme luxe lunch en een gewone broodtrommel, lijkt mij.

Jaloezie is er nu ook bv bij mijn kinderen op de basisschool; de een krijgt een buine boterham met kaas + mandarijn + beker water mee van huis en het vriendje ernaast krijgt brood met chocopasta + een mars + pakje wicky mee. Want scholen kunnen allerlei regels opstellen omtrent lunch wat wel/ niet meegegeven mag worden, maar in de praktijk houden veel ouders zich er niet aan.

Tuurlijk in een eetzaal met bv 3 keuzes heb je minder jaloezie omdat er meer eenheid is. Maar ik ben het eens met veel forummers dat, dat niet haalbaar is omdat de meeste scholen daar simpelweg de ruimte niet voor hebben, ook niet zomaar even een ruimte kunnen aanbouwen en ook niet iedereen de behoefte heeft, verplicht warm wil eten.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 18:55:

[..]

Kunnen evt maar er is geen verplichting om het aan te bieden en ik denk ook niet dat er veel draagvlak voor is.

Of er draagvlak voor is kun je als school onderzoeken. Zomaar ergens aan beginnen doe je niet.

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 19:29:

[..]

Jaloezie is er nu ook bv bij mijn kinderen op de basisschool; de een krijgt een buine boterham met kaas + mandarijn + beker water mee van huis en het vriendje ernaast krijgt brood met chocopasta + een mars + pakje wicky mee. Want scholen kunnen allerlei regels opstellen omtrent lunch wat wel/ niet meegegeven mag worden, maar in de praktijk houden veel ouders zich er niet aan.

Tuurlijk in een eetzaal met bv 3 keuzes heb je minder jaloezie omdat er meer eenheid is. Maar ik ben het eens met veel forummers dat, dat niet haalbaar is omdat de meeste scholen daar simpelweg de ruimte niet voor hebben, ook niet zomaar even een ruimte kunnen aanbouwen en ook niet iedereen de behoefte heeft, verplicht warm wil eten.

Mijn kind heeft een jaar op een school in buitenland gezeten. De lln gingen de klas uit en aten in de eetzaal die uitgerust was met een buffet. Ik weet niet hoe het in België is geregeld; of de lln daar in de klas aan hun tafel blijven zitten, wie hun warme maaltijden brengt, of ze door de klas naar de magnetron lopen  en of het lokaal vervuld wordt met etenslucht. Misschien dat één van de zuiderburen hier meer over kan vertellen?

Ik kan mij wel voorstellen dat een eetzaal een minimale eis is in het aanbieden van warme maaltijden. En dat is nu net waar het in Nederland vaak aan schort.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 19:48

Gingergirl schreef op 06-09-2022 om 19:31:

[..]

Of er draagvlak voor is kun je als school onderzoeken. Zomaar ergens aan beginnen doe je niet.

https://www.bndestem.nl/brabant/alle-ruimte-voor-een-jongen-die-geen-water-lust~a5d66ce8/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Als je dit soort dingen leest denk ik dat een heleboel scholen niet de moeite zullen doen om te onderzoeken of er draagvlak  is voor gezonde warme maaltijden op school. En juist op die scholen zou het vaak wel een goed idee kunnen zijn.

Flanagan schreef op 06-09-2022 om 19:46:

[..]

Mijn kind heeft een jaar op een school in buitenland gezeten. De lln gingen de klas uit en aten in de eetzaal die uitgerust was met een buffet. Ik weet niet hoe het in België is geregeld; of de lln daar in de klas aan hun tafel blijven zitten, wie hun warme maaltijden brengt, of ze door de klas naar de magnetron lopen en of het lokaal vervuld wordt met etenslucht. Misschien dat één van de zuiderburen hier meer over kan vertellen?

Ik kan mij wel voorstellen dat een eetzaal een minimale eis is in het aanbieden van warme maaltijden. En dat is nu net waar het in Nederland vaak aan schort.

Ik weet van mijn nichtje in Zwitserland dat de maaltijden in een soort kar geleverd worden. Als de lunch begint halen de kinderen hun lunchpakket uit hun tas en degene die warm eten hun box uit de kar. Ze eten in de klas onder toezicht van de juf, na het eten maken ze zelf de tafeltjes schoon en vegen ze ( soort hulpje van de dag systeem), je ruimt je trommel op in je tas of je zet je box terug in de kar. Daarna spelen ze een half uur buiten en daarna begint het middagprogramma. Zit geen werk aan voor de school. Zijn overigens wel leerlingen vanaf 7 jaar, geen kleuters. Etensluchten heb je ook van brood met pindakaas of salami, gewoon even luchten tijdens het buitenspelen. Iets wat sinds corona zo wie zo meer wordt gedaan en wat met veel kinderen in 1 ruimte altijd wel wenselijk is. Eetzaal is echt niet noodzakelijk.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 19:48:

[..]

https://www.bndestem.nl/brabant/alle-ruimte-voor-een-jongen-die-geen-water-lust~a5d66ce8/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Als je dit soort dingen leest denk ik dat een heleboel scholen niet de moeite zullen doen om te onderzoeken of er draagvlak is voor gezonde warme maaltijden op school. En juist op die scholen zou het vaak wel een goed idee kunnen zijn.

Jaaaa deze herinner ik me nog, echt een drama werd er gemaakt over een beker water en geen koek meer mee mogen nemen. Volgens mïj was het wel zo dat het niet goed gecommuniceerd was naar ouders maar dat weet ik niet zeker. Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe het afgelopen is op die school, of het systeem gebleven is of niet. 

Maar het is ook wel het voorbeeld bij uitstek; op veel scholen wordt slecht gegeten. Maar als er dan een nieuw systeem komt is ook weer iedereen tegen. Klagen van 2 kanten. Blijft lastig.

Nu kan elke ouder die warme lunch een warm hart toedraagt, dit natuurlijk aan de MR van de school van hun kinderen voorleggen. De ene school kan het steunen  en overgaan op een  proefperiode, de ander kan er een andere mening over hebben. Wat de forumleden vinden, bepaalt niet hoe de school er in staat.
Je moet maar net een lid van de MR treffen die voor een cateringbedrijf werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.