Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 14:13

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 13:48:

[..]

nee, maar je bepaald voor anderen wel dat ze minder moeten gaan werken. Wie bepaald betaald toch?

Kind te moe om te eten na een dag van zeker 9 uur en ouders te moe om te koken maar toch zo door gaan lijkt mij een mooi recept voor problemen als bijv een burnout. 

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 14:23

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 13:37:

[..]

maar als je dat niet kunt vanwege alle ballen die je in de lucht moet houden en het dan logistiek gezien goed uitkomt dat je kind ook 's middags warm kan eten wil dat niet zeggen dat je je prioriteit verkeerd hebt.

Mijn zoon traint 4x per week rond een uur of 6 's avonds, wij zijn dan pas om 8 uur half 9 thuis. Dat doet hij al vanaf zijn 8e, is inmiddels 17. Dan is bij de lunch warm eten heel erg fijn want met een volle of lege maag trainen is ook niet fijn.

Zou ik zijn sportcarriere dan moeten stoppen omdat ik dan zijn eten kan koken?

Prima, maar dat is hoe jullie het hebben ingeregeld. Maak van jouw probleem of levenswijze niet het probleem van school.

Die moeten gewoon lesgeven.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 14:13:

[..]

Kind te moe om te eten na een dag van zeker 9 uur en ouders te moe om te koken maar toch zo door gaan lijkt mij een mooi recept voor problemen als bijv een burnout.

maar is helaas wel de druk die de maatschappij op mensen legt.

Je moet als ouder 24/7 voor je kinderen klaar staan, full-time werken om rond te komen, zorgen dat je gezond blijft, een sociaal leven hebben, mantelzorgen voor je ouder wordende ouders. 

En alles wat dat allemaal kan helpen om rond te breien dat mag dus niet want dan voldoe je niet aan bovenstaande eisen. 

Recipe for disaster. 

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 14:25:

[..]

maar is helaas wel de druk die de maatschappij op mensen legt.

Je moet als ouder 24/7 voor je kinderen klaar staan, full-time werken om rond te komen, zorgen dat je gezond blijft, een sociaal leven hebben, mantelzorgen voor je ouder wordende ouders.

En alles wat dat allemaal kan helpen om rond te breien dat mag dus niet want dan voldoe je niet aan bovenstaande eisen.

Recipe for disaster.

En dan ook nog vrijwilliger op de sportclub, leesmoeder, etc. etc. Ik ben het helemaal met je eens. Maar warm eten op school, ik krijg daar Britse beelden bij van voordat Jamie Oliver probeerde de schoolmaaltijden gezonder te krijgen. Of beelden van het eten in verzorgingshuizen. Yech. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 14:33

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 14:25:

[..]

maar is helaas wel de druk die de maatschappij op mensen legt.

Je moet als ouder 24/7 voor je kinderen klaar staan, full-time werken om rond te komen, zorgen dat je gezond blijft, een sociaal leven hebben, mantelzorgen voor je ouder wordende ouders.

En alles wat dat allemaal kan helpen om rond te breien dat mag dus niet want dan voldoe je niet aan bovenstaande eisen.

Recipe for disaster.

En dan is het de taak van school om ook voor warme maaltijden te zorgen vind je? 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 14:33:

[..]

En dan is het de taak van school om ook voor warme maaltijden te zorgen vind je?

nee, dat heb ik dit hele topic niet gezegd.

Ik heb gezegd dat we dat aanbod van TSO anders KUNNEN organiseren.

Zoals gezegd: bij de school en opvangorganisatie van zoon wordt er al jaren een warme maaltijd geserveerd. School werkt voor opvang samen met een opvangorganisatie. Ze wilden 1 organisatie zijn maar dat kan juridisch niet. Maar ze werken wel zoveel samen als maar mogelijk is waardoor kinderen van 0 - 13 en van 7-7 opgevangen KUNNEN worden. Naast school kunnen ze sporten, muziek, zwemles, die faciliteiten zijn er maar moet je niet perse afnemen. Of je nu zwemles bij de BSO afneemt of diezelfde zwemles in het zelfde bad bij dezelfde docent op hetzelfde tijdstip aan het zwembad betaald wat is het verschil?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 14:51

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 14:45:

[..]

nee, dat heb ik dit hele topic niet gezegd.

Ik heb gezegd dat we dat aanbod van TSO anders KUNNEN organiseren.

Zoals gezegd: bij de school en opvangorganisatie van zoon wordt er al jaren een warme maaltijd geserveerd. School werkt voor opvang samen met een opvangorganisatie. Ze wilden 1 organisatie zijn maar dat kan juridisch niet. Maar ze werken wel zoveel samen als maar mogelijk is waardoor kinderen van 0 - 13 en van 7-7 opgevangen KUNNEN worden. Naast school kunnen ze sporten, muziek, zwemles, die faciliteiten zijn er maar moet je niet perse afnemen. Of je nu zwemles bij de BSO afneemt of diezelfde zwemles in het zelfde bad bij dezelfde docent op hetzelfde tijdstip aan het zwembad betaald wat is het verschil?

Eh daar ging dit topic toch over?  En niet alle basisscholen hebben een uitgebreid kindcentrum. En laten we wel wezen TSO met evt warm eten is gewoon een dienst die je tegen betaling af kunt nemen en ook een die niet heel goedkoop is, dus niet voor iedereen weggelegd. En buiten  dat moet de organisatie natuurlijk wel extra’s bieden om interessant te zijn voor ouders dus van zo’n organisatie zou ik sowieso het beste verwachten, maar dat heeft dus weinig met warm eten op school te maken.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 14:51:

[..]

Eh daar ging dit topic toch over? En niet alle basisscholen hebben een uitgebreid kindcentrum. En laten we wel wezen TSO met evt warm eten is gewoon een dienst die je tegen betaling af kunt nemen en ook een die niet heel goedkoop is, dus niet voor iedereen weggelegd. En buiten dat moet de organisatie natuurlijk wel extra’s bieden om interessant te zijn voor ouders dus van zo’n organisatie zou ik sowieso het beste verwachten, maar dat heeft dus weinig met warm eten op school te maken.

Wat ik ook zei is dat de prijs van TSO gelijk is aan die van andere scholen die een externe organisatie inhuren waarbij je dan nog steeds wel zelf de boterhammetjes mee moet geven, in feite is de organisatie van de school waar zoon opzat goedkoper want dan hoef je dat niet te doen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 15:05

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 14:57:

[..]

Wat ik ook zei is dat de prijs van TSO gelijk is aan die van andere scholen die een externe organisatie inhuren waarbij je dan nog steeds wel zelf de boterhammetjes mee moet geven, in feite is de organisatie van de school waar zoon opzat goedkoper want dan hoef je dat niet te doen.

Maar dat heeft toch niks te maken met warm eten vanuit school georganiseerd? Een externe organisatie organiseert de boel en ouders betalen daar voor. Maar scholen zijn dan dus niet verantwoordelijk voor evt warme maaltijden voor leerlingen. 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 15:05:

[..]

Maar dat heeft toch niks te maken met warm eten vanuit school georganiseerd? Een externe organisatie organiseert de boel en ouders betalen daar voor. Maar scholen zijn dan dus niet verantwoordelijk voor evt warme maaltijden voor leerlingen.

Dat schrijft Ysenda toch ook nergens, dat school dat moet regelen.

Feit is en blijft dat je afhankelijk bent van wat jouw school aanbiedt. Ja, warme maaltijden via een cateraar laten komen kan. Je moet daar als school wel rekening mee houden wat betreft inrichting, pauzetijden (een half uur is te kort, zeker als tso op een externe locatie is), kosten, communicatie naar ouders etc.

Voor sommige ouders, zoals Ysenda, is het een uitkomst. Anderen hebben er geen behoefte aan. Ysenda woont alleen met haar zoon. Als zij op haar werk warm kan eten en zoon op school is dat prima. Met meerdere kinderen op verschillende scholen (bijvoorbeeld basisschool en middelbare) waarbij de ene school dat aanbiedt en de andere niet of gezinnen waarbij één of beide ouders niet op hun werk warm kunnen eten, kunnen de behoeften anders liggen. 

Hier is de basisschool relatief klein (ongeveer 80 leerlingen). Mocht dit ingevoerd worden, dan moet een substantieel deel van de ouders hieraan meedoen, anders is het onbetaalbaar/niet rendabel. Overigens ken ik geen plaatsen waar je voor 3,50 tso én bso kunt afnemen inclusief warm eten en allerlei activiteiten. Als dat er zou zijn, zou ik dat zeker overwegen, zelfs als het niet dagelijks zou zijn.

Warm eten meegeven naar school kan niet altijd. Hier op school is geen magnetron voor de leerlingen. We richten ons leven wel in binnen de mogelijkheden die onze externe structuren (werk, school) ons bieden.

MamaE schreef op 06-09-2022 om 15:27:

[..]

 Overigens ken ik geen plaatsen waar je voor 3,50 tso én bso kunt afnemen inclusief warm eten en allerlei activiteiten. Als dat er zou zijn, zou ik dat zeker overwegen, zelfs als het niet dagelijks zou zijn.


Dat zei ik ook niet, die 3.50 is alleen TSO. 

Als je die dag ook BSO afneemt zit dat bij het BSO contract in.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 15:05:

[..]

Maar dat heeft toch niks te maken met warm eten vanuit school georganiseerd? Een externe organisatie organiseert de boel en ouders betalen daar voor. Maar scholen zijn dan dus niet verantwoordelijk voor evt warme maaltijden voor leerlingen.

School is verantwoordelijk voor het organiseren van TSO, hoe ze dat doen mogen ze zelf weten, vrijwilligers, externe organisatie, of de docenten inzetten.

Als een school voor een externe organisatie kiest zijn daar kosten aan verbonden die door worden berekend aan de ouders die van die TSO gebruik maken. Bij een continurooster moet je er gebruik van maken zit er geen keuze meer aan. Worden die kosten ook doorberekend aan de ouders. En moet je ook een lunch (boterhammen of wat anders) meegeven.

Overigens, over calvinisme gesproken...daar komt ook die 'dat bepaal ik zelf wel'-mentaliteit vandaan. Alle Nederlanders zijn in meer of mindere mate calvinist, ook de niet-calvinisten. De reformatie was ook een periode van loskomen van 'Rome', van afzetten tegen de macht, de hiërarchie. Daarin is er een radicale omkering van de kerkstructuur geweest. In 1571 was er de synode van Emden waar de gereformeerde kerken afspraken dat elke kerkgemeente autonoom is en de kerkenraad het hoogste orgaan is. Dat is echt fundamenteel andersom dan bij de katholieken waar alles van bovenaf hiërarchisch is geregeld en wordt bepaald. Overigens hebben Lutherse kerken in Duitsland en Scandinavië en ook Anglicaanse kerken nog steeds die katholieke structuur van kerkprovincies en bisdommen met bisschoppen. Luther was ook van mening dat de mensen niet in opstand mochten komen tegen hun vorst. Calvijn vond van wel. Aangezien wij in Nederland in de clinch lagen met de Spanjaarden, kwam dat politiek beter uit. Dat autonome, anti-autoritaire van het calvinisme is dus echt al wel een paar eeuwen oud. 

Er is ooit een onderzoek geweest tussen cultuurverschillen tussen Nederlandse Limburgers, Belgische Limburgers en Groningers en de verschillen tussen mensen uit Nederlands Limburg en Belgisch Limburg waren groter dan tussen mensen uit Nederlands Limburg en Groningen. 
Tot zover mijn sociologisch-historische verklaring van onze mentaliteit hier in den lande.

Magnetron in de klas; aparte magnetron voor de glutenvrije, aparte magnetron voor de halal etc etc. Scheelt wel wachttijd.
Er zou maar een kind een lekkerbekje in de magnetron stoppen; zit de rest de hele middag in de lucht van gebakken vis.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 17:34

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 15:34:

[..]

School is verantwoordelijk voor het organiseren van TSO, hoe ze dat doen mogen ze zelf weten, vrijwilligers, externe organisatie, of de docenten inzetten.

Als een school voor een externe organisatie kiest zijn daar kosten aan verbonden die door worden berekend aan de ouders die van die TSO gebruik maken. Bij een continurooster moet je er gebruik van maken zit er geen keuze meer aan. Worden die kosten ook doorberekend aan de ouders. En moet je ook een lunch (boterhammen of wat anders) meegeven.

Ja dat zeg ik toch? Jij komt steeds met lyrische verhalen over een kinderopvangorganisatie waaraan jullie school tso heeft uitbesteed. Lijkt mij totaal iets anders dan wat TO bedoelt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.