Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?



De belangrijkste reden waarom wij in Nederland niet meer de warme hoofdmaaltijd midden op de dag hebben is om praktische redenen. 
Toen steeds meer vrouwen gingen werken en een boterham meenemen gemakkelijker is. Het is eigenlijk gezonder om je (warme) hoofdmaaltijd s middags te hebben. Daar haal je meeste voedingsstoffen uit die je de rest van de dag dan ook nog goed benut en je einde middag minder gaat 'snaaien.'  
Voor jonge kinderen die vroeg naar bed gaan is extra voordeel dat ze niet hun zwaarste maaltijd vlak voor het naar bed gaan hebben. 

Je vindt er veel over als je even googelt. Onder andere dit artikel gaat daar over.

https://www.24kitchen.nl/populair/het-beter-voor-je-om-s-middag-warm-te-eten


Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 13:36:

[..]

Nee dat is het probleem verplaatsen, als je kind te moe is om te eten vraag je er gewoon teveel van of maak jij als ouder gewoon te lange dagen. Dat los je dus niet op met op school warm eten.

School kan ook al te veel vragen van kinderen daar zullen ze toch naar toe moeten.

Miepjecody schreef op 06-09-2022 om 13:36:

[..]

Inderdaad, wat hebben mensen toch een bord voor hun kop.

Heb je ook  inhoudelijke argumenten, daar heb ik je nog niet op weten te betrappen.


dubbel

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 06-09-2022 om 13:37:


De belangrijkste reden waarom wij in Nederland niet meer de warme hoofdmaaltijd midden op de dag hebben is om praktische redenen.
Toen steeds meer vrouwen gingen werken en een boterham meenemen gemakkelijker is. Het is eigenlijk gezonder om je (warme) hoofdmaaltijd s middags te hebben. Daar haal je meeste voedingsstoffen uit die je de rest van de dag dan ook nog goed benut en je einde middag minder gaat 'snaaien.'
Voor jonge kinderen die vroeg naar bed gaan is extra voordeel dat ze niet hun zwaarste maaltijd vlak voor het naar bed gaan hebben.

In dit artikel (maar je vindt er veel over als je even googelt) lees je dat terug.

https://www.24kitchen.nl/populair/het-beter-voor-je-om-s-middag-warm-te-eten

Interessant!

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 06-09-2022 om 13:37:


De belangrijkste reden waarom wij in Nederland niet meer de warme hoofdmaaltijd midden op de dag hebben is om praktische redenen.
Toen steeds meer vrouwen gingen werken en een boterham meenemen gemakkelijker is. Het is eigenlijk gezonder om je (warme) hoofdmaaltijd s middags te hebben. Daar haal je meeste voedingsstoffen uit die je de rest van de dag dan ook nog goed benut en je einde middag minder gaat 'snaaien.'
Voor jonge kinderen die vroeg naar bed gaan is extra voordeel dat ze niet hun zwaarste maaltijd vlak voor het naar bed gaan hebben.

Je vindt er veel over als je even googelt. Onder andere dit artikel gaat daar over.

https://www.24kitchen.nl/populair/het-beter-voor-je-om-s-middag-warm-te-eten

interessant maar jammer dat er geen verdere onderbouwing te vinden is in de vorm van links naar het onderzoek dat geciteerd wordt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 13:42

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 13:38:

[..]

[..]

School kan ook al te veel vragen van kinderen daar zullen ze toch naar toe moeten.

Als dat zo is kun je als ouder misschien beter minder uren gaan werken zodat kind na school gewoon naar huis kan ipv naar de bso, is het avondeten waarschijnlijk ook een stuk makkelijker.

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 13:42:

[..]

Als dat zo is kun je als ouder misschien beter minder uren gaan werken zodat kind na school gewoon naar huis kan ipv naar de bso, is het avondeten waarschijnlijk ook een stuk makkelijker.

ok, betaal jij de rekeningen? 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 13:36:

[..]

Nee dat is het probleem verplaatsen, als je kind te moe is om te eten vraag je er gewoon teveel van of maak jij als ouder gewoon te lange dagen. Dat los je dus niet op met op school warm eten.

Heb jij dan tips voor die ouders? Ik heb het dus uitdrukkelijk niet over mezelf. 

Je wordt tegenwoordig geacht om beiden, (het liefst ook beiden fulltime) te werken en je kinderen gezond en met aandacht groot te brengen. 

Om nog maar te zwijgen over alleenstaande ouders.

Ik snap die Belgen wel. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 13:47

Joszy schreef op 04-09-2022 om 14:49:

Als dat in ziekenhuizen kan dan moet dat op scholen toch helemaal kunnen? In ziekenhuizen weet je niet hoeveel mensen er volgende week liggen met koemelk allergie ofzo, als je op school weet dat jantje dat heeft dan weet je dat hij dat volgende week nog steeds heeft en over een half jaar nog steeds...

Of denk ik dan veel te simpel?

Ik vind ziekenhuis maaltijden echt ronduit ranzig. 
dus ik hoop dat we nooit z’n systeem krijgen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 13:47

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 13:43:

[..]

ok, betaal jij de rekeningen?

Waarom zou ik? Ik woon toch niet in jouw huis?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

06-09-2022 om 13:48

ik geef mijn kinderen vaak een “warme” maaltijd mee. Pasta, rijst gerechten zijn prima mee te geven, alleen worden ze wel koud gegeten. 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 13:47:

[..]

Waarom zou ik? Ik woon toch niet in jouw huis?

nee, maar je bepaald voor anderen wel dat ze minder moeten gaan werken. Wie bepaald betaald toch?

Paracelsus schreef op 06-09-2022 om 13:48:

ik geef mijn kinderen vaak een “warme” maaltijd mee. Pasta, rijst gerechten zijn prima mee te geven, alleen worden ze wel koud gegeten.

Lekker!

felija schreef op 06-09-2022 om 12:58:

[..]

Ons calvinistische Nederland.....

Kijk daar komt het.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.