Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Miepjecody schreef op 06-09-2022 om 09:06:

[..]

Maar wat is nou het hele doel dan? Van dat warm eten? Moet er niet aan denken, opgewarmd eten uit magnetron steeds of warm gehouden eten.

En een ander moet weer niet denken aan klef brood tussen de middag. 

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 10:03:

[..]

wij zijn 1 van de weinige landen waar er op school geen warme lunch geserveerd wordt.

mijn expat collega's gaan daar allemaal de mist mee in de eerste dagen. Wij waarschuwen ze daar ook extra voor.

Vast maar als je naar westerse landen met westerse eetgewoonten kijkt dan zie je dat de landen met warme maaltijden op school (vs / uk) heel veel overgewicht hebben. Tja ga je naar Aziatische landen kijken dan eten ze wellicht 3 keer per dag warm maar bestaat het gros van de maaltijden uit rijst wat op zich ook niet echt voedzaam is 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 10:10:

[..]

En wat kost dat overblijven per dag?

ook dat heb ik eerder aangegeven. Als je die dag bso afneemt zit het bij de kostprijs bso in, dus geen extra kosten. Neem je alleen de lunch af is het vergelijkbaar met scholen die wel een organisatie voor de overblijf inhuren waar je dan zelf je lunch mee moet nemen. Destijds 2,5 per dag, nu rond de 3,50. 

felija schreef op 06-09-2022 om 10:28:

[..]

En een ander moet weer niet denken aan klef brood tussen de middag.

Gelukkig is er meer dan klef brood en kan je je kind prima wraps /salade/ soep /warme maaltijd zelf meegeven. 

Ik eet al jaren meegenomen broodjes tussen de middag. Zit geen kleffe boterham tussen. 

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 10:40:

[..]

Gelukkig is er meer dan klef brood en kan je je kind prima wraps /salade/ soep /warme maaltijd zelf meegeven.

Ik eet al jaren meegenomen broodjes tussen de middag. Zit geen kleffe boterham tussen.

Nee precies. Koel element er eventueel bij.

Volgens mij is deze discussie lastig te voeren met alle individuele meningen en voorkeuren (ja maar ik vind noedels niet gezond, ja maar mijn kind wil geen boterhammen, ja maar ik werk in ploegendienst en wil wel/niet gezamenlijk eten etc).

Volgens mij zijn er grofweg twee modellen om warm eten aan te bieden op school:

1) je richt de gebouwen en structuur erop in. Er is een eetzaal met keuken of cateraar en personeel om een en ander in goede banen te leiden. De kinderen kunnen eten en de leraren hebben ook pauze. Er is een duidelijk beleid ten aanzien van allergieën en diëten.

2) je gaat improviseren met een magnetronnetje hier en daar, eten in de klas of bij toerbeurt, de leraren moeten opletten en zelf de rommel opruimen en hebben dus geen pauze meer of het is elke maand leuren om hulpouders. Elke regel of beleid omtrent allergieën/diëten wordt steeds ter discussie gesteld of aangepast want Jantje mag toch wel voor deze éne keer.....

Leraren hebben de ervaring dat het in Nederland meestal uitdraait op model 2, want zo gaat het mutatis mutandis ook met andere beleidsonderwerpen. Als ik leraar in het VO of PO was zou ik daar heel erg geen zin in hebben.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 10:51

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 10:34:

[..]

ook dat heb ik eerder aangegeven. Als je die dag bso afneemt zit het bij de kostprijs bso in, dus geen extra kosten. Neem je alleen de lunch af is het vergelijkbaar met scholen die wel een organisatie voor de overblijf inhuren waar je dan zelf je lunch mee moet nemen. Destijds 2,5 per dag, nu rond de 3,50.

Dat vraag ik toch niet? Ik vraag wat kost dat overblijven per dag met warme maaltijd? En kunnen alle kindjes daar gebruik van maken zonder dat de ouders aan een contract vast zitten?  Als het niet standaard aan alle kinderen word aangeboden vanuit school heeft bso vrij weinig met warm eten op school te maken.

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 10:40:

[..]

Gelukkig is er meer dan klef brood en kan je je kind prima wraps /salade/ soep /warme maaltijd zelf meegeven.

Ik eet al jaren meegenomen broodjes tussen de middag. Zit geen kleffe boterham tussen.

Tuurlijk kan dat allemaal, waarom dan geen warm eten? Waarom wordt dat afgedaan als verwend, lastig, ingewikkeld? Een kliekje van de avond ervoor, een ingevroren maaltijd, even in de magnetron (mits aanwezig) en klaar? Net zoveel werk als brood smeren en wraps maken en kan ook prima gezond zijn.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 11:07

felija schreef op 06-09-2022 om 11:05:

[..]

Tuurlijk kan dat allemaal, waarom dan geen warm eten? Waarom wordt dat afgedaan als verwend, lastig, ingewikkeld? Een kliekje van de avond ervoor, een ingevroren maaltijd, even in de magnetron (mits aanwezig) en klaar? Net zoveel werk als brood smeren en wraps maken en kan ook prima gezond zijn.

Ja dat kan toch? Ik vind alleen niet dat scholen hier verplicht voor zouden moeten zorgen zoals sommigen hier zouden willen. 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 10:51:

[..]

Dat vraag ik toch niet? Ik vraag wat kost dat overblijven per dag met warme maaltijd? En kunnen alle kindjes daar gebruik van maken zonder dat de ouders aan een contract vast zitten? Als het niet standaard aan alle kinderen word aangeboden vanuit school heeft bso vrij weinig met warm eten op school te maken.

Dat heb ik ook al aangegeven:

Ja, je kunt gewoon een strippenkaart kopen. De BSO organisatie organiseert de TSO (=overblijf) voor de hele school! Er is maar 1 organisatie waar school zaken mee doet voor het hele traject: VSO, TSO, BSO. Je kunt ook alleen VSO afnemen, alleen TSO. Kan met contract, kan ook met strippenkaart. 

Ik gaf ook aan dat de kosten 8 jaar geleden conform andere scholen met een externe overblijf organisatie waren waar je dan WEL zelf je lunch mee moet nemen waren zo'n 2,50 inmiddels is dat nog steeds conform zo'n 3,50, dat is inclusief de warme maaltijd, vervoer van en naar school bij de onderbouw, begeleiding door professionele krachten en geen vrijwilligers. En dus beschikbaar voor alle kinderen van de school. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 11:18

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 11:15:

[..]

Dat heb ik ook al aangegeven:

Ja, je kunt gewoon een strippenkaart kopen. De BSO organisatie organiseert de TSO (=overblijf) voor de hele school! Er is maar 1 organisatie waar school zaken mee doet voor het hele traject: VSO, TSO, BSO. Je kunt ook alleen VSO afnemen, alleen TSO. Kan met contract, kan ook met strippenkaart.

Ik gaf ook aan dat de kosten 8 jaar geleden conform andere scholen met een externe overblijf organisatie waren waar je dan WEL zelf je lunch mee moet nemen waren zo'n 2,50 inmiddels is dat nog steeds conform zo'n 3,50, dat is inclusief de warme maaltijd, vervoer van en naar school bij de onderbouw, begeleiding door professionele krachten en geen vrijwilligers. En dus beschikbaar voor alle kinderen van de school.

Voor 56 euro per maand dus?  En 574 euro per jaar voor 1 kind. En ik lees net ook dat je voor tso geen kot krijgt. Dat moet dus uit je eigen zak komen.

felija schreef op 06-09-2022 om 11:05:

[..]

Tuurlijk kan dat allemaal, waarom dan geen warm eten? Waarom wordt dat afgedaan als verwend, lastig, ingewikkeld? Een kliekje van de avond ervoor, een ingevroren maaltijd, even in de magnetron (mits aanwezig) en klaar? Net zoveel werk als brood smeren en wraps maken en kan ook prima gezond zijn.

Dan zeggen we toch hetzelfde? Als je je kind warm eten mee wil geven is dat toch prima? 

Maar verwachten dat er een heel systeem wordt opgetuigd omdat je kind liever warm eet dan brood en je dat zelf niet wil faciliteren vind ik hoe langer ik er over nadenk eigenlijk best verwend ja. 

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 11:33:

[..]

Dan zeggen we toch hetzelfde? Als je je kind warm eten mee wil geven is dat toch prima?

Maar verwachten dat er een heel systeem wordt opgetuigd omdat je kind liever warm eet dan brood en je dat zelf niet wil faciliteren vind ik hoe langer ik er over nadenk eigenlijk best verwend ja.

Ik denk dat het er maar net aan ligt wat je gewend bent en in welk land je woont. Als het is België de gewoonte is om tussen de middag warm te eten, dan zullen er faciliteiten komen op school om daarin te voorzien. 

Ik kan me voorstellen dat als je als ouders een drukke baan hebt en daarna nog de avondspits, het een hoop rust creëert, wanneer je kinderen op school al warm hebben gegeten.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 11:40

felija schreef op 06-09-2022 om 11:38:

[..]

Ik denk dat het er maar net aan ligt wat je gewend bent en in welk land je woont. Als het is België de gewoonte is om tussen de middag warm te eten, dan zullen er faciliteiten komen op school om daarin te voorzien.

Woon jij in België? 

Battle-Royale schreef op 06-09-2022 om 11:40:

[..]

Woon jij in België?

Nee, het is maar een voorbeeld, heb je de hele discussie gelezen? Een poster over hoe zij het in België ervaart, waar ze op haar school wel warm eten. Was heel gemoedelijk. Het is maar net wat je gewend bent. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.