Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 09:00

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 08:47:

[..]

Jij wilde toch sowieso geen warme hap voor je kinderen?

Het is een idee voor ouders die wel warme happen willen. Koken ze het de avond daarvoor. Na de broodmaaltijd 😜. Of je geeft kliekjes mee. Of kookt in batches.

Als mensen het zo belangrijk vinden dat hun kind warm kan eten tussen de middag dan mag je daar best wat voor doen toch?

Ik ben een luie moeder. Mijn kinderen smeren hun lunch 's ochtends zelf 😉

Mijn zoon wil zelf niet warm eten tussen de middag en ik denk als de ouders die het willen er zelf voor moeten zorgen, er snel genoeg van hebben en dat kind net zo lief een boterham met kaas en kiemen eet dan een opgewarmd bonenprutje wat tegen die tijd niet echt aantrekkelijk meer is. Maar ik ben het met je eens  dat ouders die dit wel willen ook zelf initiatief mogen nemen ipv verwachten dat de school het regelt.

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 08:50:

[..]

Wij hebben ook een continurooster maar wel 50 minuten pauze. Tenminste, de kinderen. Ik heb geen pauze. 30 minuten buiten spelen en 20 minuten eten.

Een continurooster betekent niet dat er met tijd gepropt moet worden.

Er moet wel met tijd gespeeld worden. Hier hebben de kids ongeveer dezelfde pauze alleen met de lunch dus 30 min incl eten en daarnaast nog 15 minuten gewone pauze. Als die pauzes voor de kinderen langer zijn voldoen de scholen voor de docenten niet aan de arbowet die geven namelijk aan dat docenten een pauze moeten hebben. Als er meer dan 5,5 uur gewerkt moet worden onstaat er recht op pauze, daarom heeft onze school een schooltijd van 8:30 tot 14:00 en volgens mij is dat officieel zelfs 13:55. De docenten hebben na vertrek van de kinderen hun pauze. Binnen die 5x5,5 uur per week moeten die leerlingen aan een bepaald aantal lesuren komen om aan de jaarnorm te komen en daarom zijn de pauzes ingericht zoals ze zijn ingericht. De dag is precies uitgestippeld.

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 08:35:

[..]

Dat is waar. Nou denk ik dat ik geen 15 kinderen tref die warm willen eten, maar ik probeer een beetje mee te denken.

Denk dat verwarmd meegeven in zo'n warmhoudboxje nog de beste optie is.

Maar wat is nou het hele doel dan? Van dat warm eten? Moet er niet aan denken, opgewarmd eten uit magnetron steeds of warm gehouden eten.

en er moeten weer magnetronbakjes komen.
Weer meer afwas, meer magnetrons.  En dan eten ze alsnog niet tegelijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 09:09

Miepjecody schreef op 06-09-2022 om 09:06:

[..]

Maar wat is nou het hele doel dan? Van dat warm eten? Moet er niet aan denken, opgewarmd eten uit magnetron steeds of warm gehouden eten.

Er is geen groter doel.

Bijtje82

Bijtje82

06-09-2022 om 09:13

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 08:43:

[..]

Nou en dat is dus de reden dat de meeste ouders geen warme lunch meegeven

Nee ik geef geen warme lunch mee omdat wij samen warm eten in de avond. 

Bijtje82 schreef op 06-09-2022 om 09:13:

[..]

Nee ik geef geen warme lunch mee omdat wij samen warm eten in de avond.

Ja bij ons ook hoor, maar er zullen als ik dit zo lees meerdere ouders zijn die willen dat hun kids warm eten tussen de middag 

Miepjecody schreef op 06-09-2022 om 09:06:

[..]

Maar wat is nou het hele doel dan? Van dat warm eten? Moet er niet aan denken, opgewarmd eten uit magnetron steeds of warm gehouden eten.

Mijn kinderen krijgen gewoon brood hoor. Ik en mijn kinderen hebben er zelf geen behoefte aan. Maar blijkbaar is deze behoefte er wel en kan je als ouder (zolang er nog geen cultuuromslag is) ook zelf een warme lunch faciliteren. 

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 09:05:

[..]

Er moet wel met tijd gespeeld worden. Hier hebben de kids ongeveer dezelfde pauze alleen met de lunch dus 30 min incl eten en daarnaast nog 15 minuten gewone pauze. Als die pauzes voor de kinderen langer zijn voldoen de scholen voor de docenten niet aan de arbowet die geven namelijk aan dat docenten een pauze moeten hebben. Als er meer dan 5,5 uur gewerkt moet worden onstaat er recht op pauze, daarom heeft onze school een schooltijd van 8:30 tot 14:00 en volgens mij is dat officieel zelfs 13:55. De docenten hebben na vertrek van de kinderen hun pauze. Binnen die 5x5,5 uur per week moeten die leerlingen aan een bepaald aantal lesuren komen om aan de jaarnorm te komen en daarom zijn de pauzes ingericht zoals ze zijn ingericht. De dag is precies uitgestippeld.

Tja, hier wel continurooster maar gewoon les tot 14.45. Bij mijn kinderen idem. Daar hebben ze TSO op het plein  maar wij moeten onze eigen pleinwacht doen. Eigenlijk is het er vanwege corona toen ingeslopen dat je alle dagen  pleinwacht hebt omdat je alleen met je eigen groep op het plein mocht. Maar inmiddels kan daar wel wat weer in veranderen natuurlijk. Zodat je iig een dag pauze hebt. 

Ze hebben ook warmhoudbekers voor soep. Wellicht ook in eetbakvorm? Een stamppot met worst is dan een prima lunchhap.

LydiaDietz schreef op 06-09-2022 om 09:28:

[..]

Mijn kinderen krijgen gewoon brood hoor. Ik en mijn kinderen hebben er zelf geen behoefte aan. Maar blijkbaar is deze behoefte er wel en kan je als ouder (zolang er nog geen cultuuromslag is) ook zelf een warme lunch faciliteren.

Ik hoop toch echt dat deze cultuuromslag er niet komt, er zijn er al teveel geweest die absoluut niet positief hebben uitgedraaid en 2 of 3 warme maaltijden lijkt me absoluut niet gewenst en gezond.

Decembermamma schreef op 06-09-2022 om 10:02:

[..]

Ik hoop toch echt dat deze cultuuromslag er niet komt, er zijn er al teveel geweest die absoluut niet positief hebben uitgedraaid en 2 of 3 warme maaltijden lijkt me absoluut niet gewenst en gezond.

wij zijn 1 van de weinige landen waar er op school geen warme lunch geserveerd wordt.

mijn expat collega's gaan daar allemaal de mist mee in de eerste dagen. Wij waarschuwen ze daar ook extra voor. 

jullie blijven maar alleen naar 1 lokaal met 1 docent met 1 set tijden kijken. Dit moet je veel breder oppakken. 
Zoals ik een aantal berichten geleden al schreef. School en opvang wilden als 1 organisatie gaan werken, dat is juridisch een probleem maar in de samenwerking gaat het prima.

Opvang verzorgt de opvang van 0-13 jarigen van 7-7, 52 weken per jaar. Zij schakelen met school, ze gebruiken elkaars voorzieningen. Opvangorganisatie verzorgt de TSO waardoor daar medewerkers een hele dag kunnen werken en geen gebroken diensten hebben. Docenten hebben ook echt pauze, lokalen kunnen gelucht worden etc.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

06-09-2022 om 10:10

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 10:08:

jullie blijven maar alleen naar 1 lokaal met 1 docent met 1 set tijden kijken. Dit moet je veel breder oppakken.
Zoals ik een aantal berichten geleden al schreef. School en opvang wilden als 1 organisatie gaan werken, dat is juridisch een probleem maar in de samenwerking gaat het prima.

Opvang verzorgt de opvang van 0-13 jarigen van 7-7, 52 weken per jaar. Zij schakelen met school, ze gebruiken elkaars voorzieningen. Opvangorganisatie verzorgt de TSO waardoor daar medewerkers een hele dag kunnen werken en geen gebroken diensten hebben. Docenten hebben ook echt pauze, lokalen kunnen gelucht worden etc.

En wat kost dat overblijven per dag?

Ysenda schreef op 06-09-2022 om 10:08:

jullie blijven maar alleen naar 1 lokaal met 1 docent met 1 set tijden kijken. Dit moet je veel breder oppakken.
Zoals ik een aantal berichten geleden al schreef. School en opvang wilden als 1 organisatie gaan werken, dat is juridisch een probleem maar in de samenwerking gaat het prima.

Opvang verzorgt de opvang van 0-13 jarigen van 7-7, 52 weken per jaar. Zij schakelen met school, ze gebruiken elkaars voorzieningen. Opvangorganisatie verzorgt de TSO waardoor daar medewerkers een hele dag kunnen werken en geen gebroken diensten hebben. Docenten hebben ook echt pauze, lokalen kunnen gelucht worden etc.

Er wordt toch steeds naar kantoortijden gekeken. Mijn kinderen zijn nu volwassen en ben blij dat ze tussen de middag thuis waren, als ik late diensten had en geen continurooster nog.

Die warme maaltijd zou voor mensen hier in Nederland alleen maar om het " makkelijk" gaan, niet omdat ze warm eten tussen de middag " gewend" zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.