Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 21:42:

Er moet steeds meer op school gedaan worden, wat allemaal weer geld kost, waar personeel voor moet komen, enz. Kunnen beter investeren in personeel voor de klas.

Het probleem is dat lang niet iedereen geschikt is voor de klas te staan. Als andere mensen het eten zouden begeleiden,  en we weten dat elk kind een goede maaltijd krijgt, zou dat juist weer werkdruk verlichting kunnen betekenen voor de juffen en meesters. Daar moet alleen wel budget voor zijn. Enfin, ik heb liever meer extra personeel in de school die wat taken kunnen overnemen, dan weer een zij-instromer begeleiden die er na een half jaar mee stopt. 

Maar dat is niet de voornaamste reden dat ik voor ben. 1 op de 10 kinderen groeit op in armoede, en ik heb op scholen gewerkt waar dat percentage nog veel hoger ligt. Ik had op een gegeven moment standaard extra lunch en fruit bij me. Dat kun je je misschien niet voorstellen, maar er zijn kinderen waarbij het niet vanzelfsprekend is dat de broodtrommel gevuld is. Voor die leerlingen zou dit een echt verschil kunnen maken. 

ToetieToover schreef op 04-09-2022 om 18:13:

In Finland werkt warm eten op school erg goed. Daar is zelfs een warm ontbijt normaal, havermoutpap ofzo.
Ik eet zelf twee warme maaltijden per dag, tenzij het tropisch warm is, dan wordt het vaak een maaltijdsalade. Dat is helemaal geen probleem (qua kcal bijvoorbeeld) als de samenstelling van die maaltijden goed is.

Dit maakt me wel nieuwsgierig, juist omdat dit een van mijn grootste bezwaren zouden zijn. Er van uitgaande dat vader/moeder nog een volledige warme maaltijd moeten eten omdat ze overdag enkel brood of een salade op hebben (dus in de avond in mijn geval bijv AVG gaan eten. Of Rijst/saus/vlees/groente. Of pasta/saus/vlees/groente). En er vanuit gaande dat kind dit dan ook krijgt, dan is dat toch wel veel calorie rijker dan 2 boterhammen? 
Ik vind dat nog wel een behoorlijk risico op overgewicht. Mijn kinderarts (kind zat op +2 lijntje en liep voor iets anders in het ziekenhuis) waarschuwde mij hier ook voor toen ik vertelde over de warme maaltijd overdag, dat zoon 's avonds het niet nog eens dunnetjes over mocht doen.

Het wordt wellicht anders als ouders ook overdag warm eten, omdat er dan 's avonds een aangepast diner kan worden geserveerd.
Of als je kinderen hebt die het zonder meer prima vinden dat zij enkel de groente krijgen, terwijl ouders een wat uitgebreidere maaltijd nuttigen..

In grote delen van Azië eten ze 3x per dag warm, en is er veel minder overgewicht. Een paar boterhammen met kaas en smeerworst zijn veel calorierijker dan menig warme maaltijd.

Wilgenkatje- schreef op 04-09-2022 om 21:58:

Onze cultuur is er een van tweemaal brood en eenmaal een warme maaltijd. Over het algemeen. Dat is in veel landen anders.
Ook de etenstijden verschillen.
s Lands wijs is s Lands eer.

Nog in mijn jeugd aten wij ‘s middags warm en ‘s avonds brood. Mijn vader kwam daarvoor tussen de middag naar huis. Pas toen ik naar de middelbare school ging zijn we ‘s avonds warm gaan eten. 

Ik denk dat wij hier gewoon een andere oplossing hebben gekozen voor de manier waarop de economie zich ontwikkelde. In NL gingen gezinnen ‘s avonds eten omdat steeds meer mensen te ver van huis werkten om thuis te gaan eten. In andere landen bleef men ‘s middags warm eten maar werd dat dus verplaatst naar school en wellicht dan ook naar het werk (?). 

Ik heb er ook wel moeite mee dat we steeds meer bij scholen neer gaan leggen. Ja, voor kinderen in armoede kan het het verschil maken, maar als je ervoor moet betalen, kunnen die ouders dat misschien ook weer niet. En dan?
Daarnaast vind ik het belangrijk dat mijn kind leert koken. Ze helpt dus regelmatig mee met groenten snijden etc. 
Plus, hier in de regio eet vrijwel iedereen elke dag vlees. Wij eten thuis vegetarisch, maar elders wat de pot schaft. Ik heb er geen moeite mee als mijn kind af en toe vlees eet, maar vijf dagen per week vind ik wel veel. En ik weet zeker dat als school vleesloze dagen gaat aanbieden, dat mensen dan gaan steigeren omdat ze denken dat hun kind doodgaat van een dag geen vlees eten. De school hier in het dorp is ook niet zo groot en een vegetarisch menu aanbieden voor enkele leerlingen lijkt me ook niet haalbaar.

Wij eten in vakanties wel eens tussen de middag warm. Vroeger met mijn bijbaan deed ik dat ook regelmatig als ik in de middag/avond moest werken. Bij hele lange dagen at ik ook wel eens in de ochtend warm. 

Renmuis schreef op 04-09-2022 om 23:05:

In grote delen van Azië eten ze 3x per dag warm, en is er veel minder overgewicht. Een paar boterhammen met kaas en smeerworst zijn veel calorierijker dan menig warme maaltijd.

Ja oke, omdat zij ander soort maaltijden nuttigen. Maar ik neem aan dat je, met het aanpassen van de middagmaaltijd en op scholen, niet plots een totale cultuur omslag creëert wat betreft de maaltijden in het algemeen. Het is niet alsof ik (als volwassene die s middags brood op had) dan s avonds ineens plots zin heb in een totaal ander soort maaltijd vol vis en groente. De pot schaft in de avond nog altijd hetzelfde. En bij mij thuis en ik gok bij velen, is die weldegelijk calorierijker dan een boterham kaas en een boterham smeerworst.

PhilDunphy schreef op 04-09-2022 om 23:40:

[..]

Ja oke, omdat zij ander soort maaltijden nuttigen. Maar ik neem aan dat je, met het aanpassen van de middagmaaltijd en op scholen, niet plots een totale cultuur omslag creëert wat betreft de maaltijden in het algemeen. Het is niet alsof ik (als volwassene die s middags brood op had) dan s avonds ineens plots zin heb in een totaal ander soort maaltijd vol vis en groente. De pot schaft in de avond nog altijd hetzelfde. En bij mij thuis en ik gok bij velen, is die weldegelijk calorierijker dan een boterham kaas en een boterham smeerworst.

De helft van de grote bedrijven heeft een bedrijfskantine.

Gewoon dus jij ook 's middags een warme lunch en 's avonds samen met de kinderen een boterham kaas of pindakaas. Met eventueel wat kerstomaten erbij.

PhilDunphy schreef op 04-09-2022 om 22:55:

[..]

Dit maakt me wel nieuwsgierig, juist omdat dit een van mijn grootste bezwaren zouden zijn. Er van uitgaande dat vader/moeder nog een volledige warme maaltijd moeten eten omdat ze overdag enkel brood of een salade op hebben (dus in de avond in mijn geval bijv AVG gaan eten. Of Rijst/saus/vlees/groente. Of pasta/saus/vlees/groente). En er vanuit gaande dat kind dit dan ook krijgt, dan is dat toch wel veel calorie rijker dan 2 boterhammen?
Ik vind dat nog wel een behoorlijk risico op overgewicht. Mijn kinderarts (kind zat op +2 lijntje en liep voor iets anders in het ziekenhuis) waarschuwde mij hier ook voor toen ik vertelde over de warme maaltijd overdag, dat zoon 's avonds het niet nog eens dunnetjes over mocht doen.

Het wordt wellicht anders als ouders ook overdag warm eten, omdat er dan 's avonds een aangepast diner kan worden geserveerd.
Of als je kinderen hebt die het zonder meer prima vinden dat zij enkel de groente krijgen, terwijl ouders een wat uitgebreidere maaltijd nuttigen..

7318-EB6-F-B4-CE-4-AE6-8-CD7-F23-AEC097041.jpg

3-A497-F93-AA8-E-4150-8-B3-B-A9-C85-A17-CA8-D.jpg


Twee boterhammen als lunch? Ik zou het toch eerlijker vergelijken vinden met 4 boterhammen.

Als je drie maaltijden rond de 600 a 700 kcal hebt, past op dezelfde dag daar nog prima een avondmaaltijd (van 700 kcal) bij en je zit rond de 2000 kcal.

Dit is om meer uitleg te geven over mijn situatie, waar ik ‘s middags warm eet en ‘s avonds nog een keer. 

Deze lunchsalade bevat ongeveer evenveel eiwitten, meer onverzadigde vetten en minder koolhydraten, meer vezels, minder zout dan vier boterhammen kaas en dan heb ik daar geen boter bij gerekend en karnemelk in plaats van halfvolle of volle melk. 

Ik weet wel wat ik liever eet.

Marty1984 schreef op 04-09-2022 om 23:42:

[..]

De helft van de grote bedrijven heeft een bedrijfskantine.

Gewoon dus jij ook 's middags een warme lunch en 's avonds samen met de kinderen een boterham kaas of pindakaas. Met eventueel wat kerstomaten erbij.

Niet alle kantines verkopen volwaardige maaltijden. Mijn werk niet. Vooral soep, snacks, panini, worstenbroodjes. Salades zijn geschrapt vanwege dat het te slecht verkocht.

Mijn man werkt op een middelbare school. Daar is het ook broodjes, snacks, snoep etc. 

Dus een gezonde maaltijd met groenten zullen wij toch thuis moeten nuttigen. Daarnaast werkt niet iedereen op een kantoor of fabriek. Er zijn ook zzp'ers, mensen die in de bouw werken, of monteur zijn, chauffeurs etc. Dus zeggen dat ouders ook maar op hun werk warm moeten eten, dat is te kort door de bocht.

Ik zou er niet negatief tegenover staan als het er zou komen. Maar ik zie wel heel wat haken en ogen aan de uitvoering. Het kan vast, maar wij hebben in Nederland nogal de neiging om alles zelf te willen bepalen. En dat is niet iets nieuws, maar individualisme heeft daar wel aan bijgedragen.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

04-09-2022 om 23:58

Groot voorstander van. Mijn dochter zit op een school waar niet per definitie brood hoeft te worden gegeten in de middag. Zolang het gezond is, is er veel mogelijk. 

Dochter eet dan ook geen brood tussen de middag. Ook niet warm, want er is geen oven of magnetron (laatste doe ik sowieso niet aan), maar dus alles behalve brood.

PhilDunphy schreef op 04-09-2022 om 23:40:

[..]

Ja oke, omdat zij ander soort maaltijden nuttigen. Maar ik neem aan dat je, met het aanpassen van de middagmaaltijd en op scholen, niet plots een totale cultuur omslag creëert wat betreft de maaltijden in het algemeen. Het is niet alsof ik (als volwassene die s middags brood op had) dan s avonds ineens plots zin heb in een totaal ander soort maaltijd vol vis en groente. De pot schaft in de avond nog altijd hetzelfde. En bij mij thuis en ik gok bij velen, is die weldegelijk calorierijker dan een boterham kaas en een boterham smeerworst.

Scheelt idd 200 kcal. Eén tussendoortje. Bij mij thuis dan.


813-F2-F7-D-45-C8-46-FB-88-D4-8-A6-AF64-AB1-C1.jpg

ToetieToover schreef op 05-09-2022 om 00:04:

[..]

Scheelt idd 200 kcal. Eén tussendoortje. Bij mij thuis dan.


813-F2-F7-D-45-C8-46-FB-88-D4-8-A6-AF64-AB1-C1.jpg

En er ligt geen boter op die boterham met leverworst  ? Anders kan je gelijk 22 kcal extra tellen. Afhankelijk ook van hoe dun het gesmeerd is.

En geen babybel, extra druiven, kerstomaten, komkommer, stukje worst, appel, ...

Marty1984 schreef op 05-09-2022 om 00:19:

[..]

En er ligt geen boter op die boterham met leverworst ? Anders kan je gelijk 22 kcal extra tellen. Afhankelijk ook van hoe dun het gesmeerd is.

En geen babybel, extra druiven, kerstomaten, komkommer, stukje worst, appel, ...

Het is lastig vergelijken inderdaad want je weet niet alles. Ze schreef ‘smeerworst’ en dat kon ik niet vinden en daaronder zou ik dan geen boter doen. En met een appel en handje noten tussendoor à 200 tot 250 kcal zit je op hetzelfde als mijn ‘standaard’ lunch. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

05-09-2022 om 06:10

DS1971 schreef op 04-09-2022 om 21:47:

[..]

Nee, een gevarieerd dieet is gezond.

Ja en brood past daar prima in.

Ben ik nou de enige die 's avonds brood helemaal niets vind? Het voelt voor mij karig, calvinistisch en ongezellig. 
Als ik een warme lunch heb, heb ik 's avonds weer warm. Echt niet dat mijn diner uit een boterham bestaat, ik blijf bovendien de hele tijd het gevoel houden dat ik nog niet heb gegeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.