Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom geen warm eten op school?

Mijn nichtjes en neven eten in het buitenland warm op school. Ik zou dat als ouder ideaal vinden, hoe zien jullie dat?


Battle-Royale schreef op 04-09-2022 om 17:16:

[..]

Brood is toch redelijk gezond?

Nee, een gevarieerd dieet is gezond.

Mamajome schreef op 04-09-2022 om 17:23:

[..]

Maar ook dat is pakkie-an voor de ouders, niet voor school

Daar denken ze in veel landen anders over.

Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 21:42:

Er moet steeds meer op school gedaan worden, wat allemaal weer geld kost, waar personeel voor moet komen, enz. Kunnen beter investeren in personeel voor de klas.

Aan de ene kant ben ik het met je eens. Aan de andere kant, in de meeste landen is het heel normaal een warme lunch op school. Je kunt ook redeneren dat Nederland wellicht achterloopt hierin. 

Gingergirl schreef op 04-09-2022 om 21:49:

[..]

Aan de ene kant ben ik het met je eens. Aan de andere kant, in de meeste landen is het heel normaal een warme lunch op school. Je kunt ook redeneren dat Nederland wellicht achterloopt hierin.

zoals ik al eerder schreef, is het in sommige landen absoluut geen gezonde maaltijd, dus daar zal echt goed naar gekeken moeten worden. En met de prijzen tegenwoordig is het een dure grap. Dan moet er voor 2 euro of nog minder een maaltijd neergezet worden. 

Decembermamma schreef op 04-09-2022 om 21:36:

Joh laat die kinderen op school doen wat ze horen te doen, en dat is leren. Een warme maaltijd neemt veel meer tijd in beslag dan een broodblik op tafel met een heerlijk gezonde boterham, wij doen een soort van soft bento, dus naast de boterham ook nog wat fruit, rauwkost, soms yoghurt en een koekje. Zo kant en klaar voor het kind. Wil je je kind warm laten lunchen kan dat ook, geef het warm eten mee in een speciaal lunchbakje en het heeft warm eten.

Juf Renmuis op pagina 1:

"kinderen gaan een half uur naar buiten (wij om de beurt pleinwacht) en daarna hebben ze 15 minuten om in de klas te eten. In de praktijk zijn ze vaak nog geen 20 minuten buiten, en gaat een deel van de lunch niet op omdat de tijd te krap is, dus dan zit ik of met broodtrommels en drinkbekers tijdens de les, of kinderen die eigenlijk niet genoeg gegeten hebben."

Op de school van mijn kinderen gingen ze eerst 20 minuten warm eten en daarna een halfuur buiten spelen. Wie eerder klaar was en wilde, mocht alvast naar buiten. Dus iedereen had gegeten én een halfuuur buiten gespeeld.

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 21:54:

[..]

Juf Renmuis op pagina 1:

"kinderen gaan een half uur naar buiten (wij om de beurt pleinwacht) en daarna hebben ze 15 minuten om in de klas te eten. In de praktijk zijn ze vaak nog geen 20 minuten buiten, en gaat een deel van de lunch niet op omdat de tijd te krap is, dus dan zit ik of met broodtrommels en drinkbekers tijdens de les, of kinderen die eigenlijk niet genoeg gegeten hebben."

Op de school van mijn kinderen gingen ze eerst 20 minuten warm eten en daarna een halfuur buiten spelen. Wie eerder klaar was en wilde, mocht alvast naar buiten. Dus iedereen had gegeten én een halfuuur buiten gespeeld.

maar 20 minuten warm eten of 20 minuten brood eten, daar zit het verschil toch niet in? Wat Renmuis zegt, is dat de volgorde andersom is, dus als je dat omdraait ben je ook klaar

Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 21:52:

[..]

zoals ik al eerder schreef, is het in sommige landen absoluut geen gezonde maaltijd, dus daar zal echt goed naar gekeken moeten worden. En met de prijzen tegenwoordig is het een dure grap. Dan moet er voor 2 euro of nog minder een maaltijd neergezet worden.

In België kunnen ze het, dan zouden wij het niet kunnen? Ha! 😁

Onze cultuur is er een van tweemaal brood en eenmaal een warme maaltijd. Over het algemeen. Dat is in veel landen anders. 
Ook de etenstijden verschillen. 
s Lands wijs is s Lands eer. 

Wilgenkatje- schreef op 04-09-2022 om 21:58:

Onze cultuur is er een van tweemaal brood en eenmaal een warme maaltijd. Over het algemeen. Dat is in veel landen anders.
Ook de etenstijden verschillen.
s Lands wijs is s Lands eer.

Ga één (1) generatie terug en vrijwel iedereen at 's middags warm. Mijn schoonouder doen het nog steeds. Dus zo diep zit die cultuur niet.

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 22:01:

[..]

Ga één (1) generatie terug en vrijwel iedereen at 's middags warm. Mijn schoonouder doen het nog steeds. Dus zo diep zit die cultuur niet.

Ja, maar dan werd er ‘s avonds brood gegeten. Dus nog steeds twee x brood, 1x warm.

Marianne76 schreef op 04-09-2022 om 21:57:

[..]

In België kunnen ze het, dan zouden wij het niet kunnen? Ha! 😁

In Engeland en Amerika kunnen ze het niet, HA!

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2022 om 22:16

Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 21:52:

[..]

zoals ik al eerder schreef, is het in sommige landen absoluut geen gezonde maaltijd, dus daar zal echt goed naar gekeken moeten worden. En met de prijzen tegenwoordig is het een dure grap. Dan moet er voor 2 euro of nog minder een maaltijd neergezet worden.

Gebrek aan ervaring zeker? 
Ik betaalde als scholier 28 jaar geleden 2.5 euro (omgerekend) per warme maaltijd en mijn ouders vonden het toen goedkoop want in die maaltijd zat soep, hoofdmaaltijd en dessert (fruit of zoetigheid). Met een doorsnee inflatie van 2%, zou deze maaltijd op dit moment ongeveer 5 euro per dag bedragen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-09-2022 om 22:20

Friezinnetje schreef op 04-09-2022 om 22:15:

[..]

In Engeland en Amerika kunnen ze het niet, HA!

Ha, je haalt nu twee landen aan uit de Angelsaksische cultuur waar jullie zo naar opkijken. Zo ver mogelijk uitkleden van de overheid en zoveel mogelijk verantwoordelijkheid leggen bij de burger; nee zo gaat het niet natuurlijk. 
Altijd leuk als je opgenomen wordt in de lijst van belastingparadijzen maar ondertussen niet eens voor je ouderen kunt zorgen, want geen middelen. Ha. 

Nog een heel leuk weetje dat mooi aansluit bij het topic wat kan de overheid nog doen:
Als de Nederlandse overheid morgen elk huishouden 10 000 euro zou geven, zou jullie overheidsschuld stijgen van 52.1% naar 62.1% van het BBP ( overheidsschuld in België is 105.3% van het BBP); maar hoeveel gezinnen zouden hiermee niet geholpen zijn bij hun energierekening? 

Valdemar schreef op 04-09-2022 om 21:17:

[..]

Ja, maar zeker bij jonge kinderen kun je dan het etensuur van jou en partner verschuiven naar later en ervoor zorgen dat zij al een boterham gegeten hebben en op tijd hun bed in kunnen.

Als je zelf nog kookt dan heb je nog steeds de boodschappen, koken, afwas, alleen verplaats je dat qua tijd. Dan ga ik liever in 1 keer door, bepaal zelf wat ze eten en dan jan ik erna op de bank ploffen. Als ik na hun aparte eetmomenten en naar bed brengen nog een keer dat ritueel miet doen ben ik afgekoppeld. Buiten dat vind ik het avondeten ook een sociaal moment.

Ik heb overigens een ongelofelijke hekel aan groepsdruk in het algemeen en vwb eten. 

Valdemar schreef op 04-09-2022 om 22:20:

[..]

Ha, je haalt nu twee landen aan uit de Angelsaksische cultuur waar jullie zo naar opkijken. Zo ver mogelijk uitkleden van de overheid en zoveel mogelijk verantwoordelijkheid leggen bij de burger; nee zo gaat het niet natuurlijk.
Altijd leuk als je opgenomen wordt in de lijst van belastingparadijzen maar ondertussen niet eens voor je ouderen kunt zorgen, want geen middelen. Ha.

Nog een heel leuk weetje dat mooi aansluit bij het topic wat kan de overheid nog doen:
Als de Nederlandse overheid morgen elk huishouden 10 000 euro zou geven, zou jullie overheidsschuld stijgen van 52.1% naar 62.1% van het BBP ( overheidsschuld in België is 105.3% van het BBP); maar hoeveel gezinnen zouden hiermee niet geholpen zijn bij hun energierekening?

Waarom meteen jullie? Nare manier van discussiëren vind ik dat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.