Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Noortje

Noortje

22-11-2016 om 07:51

Waarom die chaotische taalboeken?


Half a twin

Half a twin

23-11-2016 om 20:02

Nog een leuke

De methode stepping stones voor Engels heeft digitale diagnostische toetsen. Die werken heel demotiverend. Volgens mijn Engelse vriendin spreek ik perfect Engels (je lijkt wel een native speaker!) De diagnostische toetsen van 1 VWO kan ik niet halen. Mijn resultaat is altijd you should learn a little (or a lot) better.
Grammaticaal kloppen mijn zinnen maar zijn geen exacte kopieën van de voorbeeldzinben in het boek en dus fout. En de docenten maar zeggen: Als je de diagnostische toets maakt weet je of je goed geleerd hebt. Alsof je Engels spreekt met alleen die voorbeeldzinnen.

Lente

Lente

23-11-2016 om 21:49

Mijn kind van Schnappie leuk

en hij begreep de tekst prima.

Smaken verschillen, dat is nog geen reden om de methode af te branden

Lente

Lente

23-11-2016 om 21:51

Half a twin

Het is niet zo zinvol om als volwassene een diagnostische toets te doen van VWO-1 niveau. Daar moeten ze inderdaad bepaalde woorden en uitdrukkingen leren. Zo'n toets gaat over die leerstof, niet over het niveau van het Engels.
Wat wel interessant is, is om een instaptoets te doen van bijvoorbeeld Anglia. Die kun je online vinden. Dan weet je op welk niveau je als ouder examen zou kunnen doen.

Half a twin

Half a twin

23-11-2016 om 22:00

Ik hoefde mijn niveau niet te weten

Dochter leerde goed haalde de diagnostische toets niet, in die diagnostische toetsen moet je precies de zinnen intypen die als voorbeeld geven staan bleek later. My new sweater is orange was niet goed, my new sweater is bleu wel. Dat was de preciese zin uit het boek. De docent kan het niet fout rekenen, de computer wel.

Digitale diagnostische toets en Schnappi

Ook zo'n leukerd. Wrong. You answered: I am going to school. Right answer: I am going to school.

Mijn zoons kenden Schnappi wel vaag, maar de tekst is natuurlijk te hoog gegrepen voor leerlingen die net een paar weken Duits hebben gehad. Bovendien blijft die *****melodie in je hoofd zitten terwijl je je woordjes moet leren.

skik

Half a twin

Half a twin

23-11-2016 om 22:44

skik

I am going to school is fout of goed maar niet goed en fout of bij julie wel?

bieb63

bieb63

24-11-2016 om 13:07

Half a Twin

Inderdaad Stepping Stone vond ik ook vreselijk. Moest je woordjes leren, die oorspronkelijk uit een tekst kwamen, en dus in de woordenreeksen Engels/NL die je daarna moest leren alleen de exacte betekenis zoals in de context van het verhaal. Heel verwarrend en ik zie niet de logica. Geef dan voor de vertaling van die woorden reeksen ook de gebruikelijke vertaling (lijkt mij een stuk belangrijker) en de evt. tweede veel voorkomende betekenis.

Half a twin

Half a twin

24-11-2016 om 13:18

petitie kan niet starten

Ik heb even google geraadpleegd. Een petitei moet altijd gericht zijn aan een beslissend orgaan. De regering, de gemeenteraad, het waterschap enz. Een petitie richten aan uitgevers kan niet. Datis wel jammer. Aandacht vragen in de Media dan? Ik wil alleen niet met mijn kop op de tv, iemand anders wel?

Li

Li

24-11-2016 om 13:21

nog een punt over woordjes

Een vriendin van mij die goed Frans spreekt vindt dat er in Carte Orange wel erg veel populaire taal en zelfs straattaal voorkomt. Dat kan handig zijn als je ooit in Frankrijk gaat wonen, maar onze kinderen hebben daar niets aan. Die moeten straks literatuur gaan lezen, zakelijke correspondentie en krante-artikelen. Waarom moeten ze zwoegen op voor hen nutteloze straattaal?

Half a twin

Half a twin

24-11-2016 om 13:31

Ouders online verenigt u, trek ten strijde tegen de uitgevers!

We willen weer degelijke ouderwetse schoolboeken die kinderen leren wat ze moeten leren. Jaartallen in chronologische volgorde. Dat ze weten dat de Russische revolutie voor de tweede Wereldoorlog was en de Praagse Lente erna.
Dat ze een Engels boek kunnen lezen zoals Wuthering heights en begrijpen waar het over gaat.
Dat ze al op de basisschool goed leert ontleden en niet tot en met groep 8 praten over het doe-woord in de zin in plaats van het werkwoord en gezegde.

Belangrijk punt ook nog: dat wij als ouders begrijpen waar het over gaat, zodat we kunnen helpen waar nodig

Triva

Triva

24-11-2016 om 18:43

Wuthering Heights?

Ik vind het al meer dan genoeg dat ze Harry Potter kunnen lezen in het Engels. Waarom zo'n oud Engels boek? We leven in 2016! De kinderen van nu lopen niet meer warm voor oude films en series en boeken.

Half a twin

Half a twin

24-11-2016 om 19:02

Wuthering heights

Mijn dochter krijgt straks ergens een blok literatuur met Engels. Dan maken ze kennis met Shakespeare en andere oude schrijvers. Dan lijkt Wuthering heights mij beter te doen dan Hamlet.....
Als je dan toch mag kiezen......

Half a twin

Half a twin

24-11-2016 om 19:25

Heb mijn oude boeken even uit de kast gepakt.

Heimwee naar toen. Wat waren (school/studie)boeken toen overzichtelijk. Pathologieboek nog met zeer duidelijke zwart wit foto's en tekeningen. Waren ze er nog maar.

mireille

mireille

24-11-2016 om 19:46

Ja, hallo

Toch even ook een ander geluid laten horen. Tijden veranderen. Niet alle schoolboeken zijn even duidelijk, hoor, daar ben ik het wel mee eens. Maar niet alles van vroeger is goed voor de jeugd van nu. Tegenwoordig is de jeugd gewend om veel dingen tegelijk te doen. Ze kunnen tv kijken en op de telefoon zitten. Een zwart-wit boek zoals genoemd wordt in #45, zal juist niet zo werken als destijds bij ons. Overigens had ik ook al gekleurde plaatjes en bij latijn hadden wij ook een methode die wat versnipperd werkte. Mijn leraar vond dat heel vervelend, gaf een overzicht en wij konden er mee uit de voeten.
En ja, van mij mogen leerlingen, zeker van VWO en havo, zeker kennis maken met oudere literatuur. Het is je geschiedenis, je cultuur. Daar mag je best wl wat van weten. Van schoolboeken vindt een aantal hier dat het te swingend is, nou wordt van oudere literatuur hier gezegd dat dat het weer niet is door sommigen (niet letterlijk maar dat is mijn vertaling, een beetje aangedikt, ok).

Li

Li

24-11-2016 om 20:48

plaatjes

Er mogen van mij best wat plaatjes in zitten (maar niet teveel) en er moet ruimte zijn voor een ruim opgemaakt overzicht van woordjes en grammatica. Dus niet in piepkleine lettertjes als een brij achter elkaar.

Je hoeft school toch niet aan te passen aan de chaos van internet? Ik zie tot wat een chaos dat leidt, juist omdat ze er hap snap in gaan grazen, net als op internet. Daar haal je geen voldoendes mee, tenzij iemand inderdaad een ouderwets overzicht voor je maakt. Maar daar hadden we nou juist die schoolboeken voor.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-11-2016 om 21:05

Half a twin

Jammer van die petitie. Ik heb ook geen ambities om op tv te komen.

Half a twin

Het irritante van die online oefentoets is dus dat je het goede antwoord geeft, het soms fout gerekend wordt, en als goede antwoord precies hetzelfde opgeeft als wat je had ingevuld. Je had het dus gewoon goed.

skik

sara

sara

24-11-2016 om 22:35

jeugd doet vanalles tegelijk

Dat is zeker zo.
En toch staat het zo ver af, van hoe ze leven nu, die boeken.
Jeugd leeft veel chaotischer dan je kunt bewerkstelligen in een boek.
Zou mooi zijn als je dat op de een of andere manier kunt verwerken in leerproces, maar nu lijkt het er niet eens op.
Een groot verschil is denk ik ook dat het chaotisch gespring allemaal keuzes zijn.
Ik denk dat er veel meer met keuzes gewerkt moet worden in onderwijs, maar dat is weer een heel andere discussie. (motiveer ze voor de vakken)
Nu zijn ze niet gemotiveerd. Niet geinteresseerd.
Als ik kijk naar dochter zie ik alleen maar dat ze zo efficient en effectief mogelijk wil leren, opdat ze de toets goed kan maken.
De leermethodes werken dat nu vaak tegen. Het kost onnodig veel energie en moeite, kan veel simpeler. Wat moet, dat moet, maar dan wel zo snel en simpel mogelijk. Opleuken werkt alleen als het daadwerkelijk leuker wordt en dat is nu niet bepaald het geval.

Overigens koopt school toch methodes in, klachten zouden dan naar scholen moeten gaan?

Nur

Nur

25-11-2016 om 01:55

Wuthering Heights

Meen je nou echt dat leerlingen de klassiekers niet meer zouden hoeven te lezen en dat Harry Potter (een kinderboek!) ook ok is?
Wat is er mis met een beetje algemene ontwikkeling?
Het lijkt mij juist zeer te prijzen dat leerlingen kennismaken met klassieke literaire werken. Natuurlijk moeten de leerlingen bij Engels kennismaken met Beowulf, Canterbury Tales, Shakespeare, Austen, Bronte, Twain, Dickens, Alcott, Orwell, Lee, Salinger,Steinbeck, Shelley...
En aangezien je niet alles kan lezen mag er best een selectie worden gemaakt maar voor de algemene ontwikkeling en het taalgevoel is het belangrijk om kennis te maken met de literatuur, om verschillende stijlen te leren kennen en uit verschillende tijdsperken boeken te lezen.
Nog afgezien van dat het enorm leuk is en je zo ook boeken ontdekt die je anders niet zou ontdekken.

Harry Potter is ook prima maar die kennen ze vaak al in het Nederlands. Leuk om de taal mee te leren maar zeker niet voldoende om echt de rijke Engelse literaire cultuur een beetje te leren begrijpen.

Klassieke verhalen leren je ook zo enorm veel over de geschiedenis en de cultuur van een land.

Nur

Nur

25-11-2016 om 01:57

Multi tasken

De meeste kinderen zijn even slecht in multi tasken als de meeste volwassenen. Het is heel moeilijk om twee of meer dingen tegelijk te doen die je volledige aandacht vragen. Daarom is mobieltje weg laten vaak een van de beste oplossingen om de aandacht echt bij het huiswerk te houden.
Een goed overzichtelijk boek vergemakkelijkt het leren, ook voor de moderne jeugd. Natuurlijk mogen daar best plaatjes in staan.

Nur

Nur

25-11-2016 om 02:09

Saaie boeken

Tekstboeken kunnen inderdaad saai zijn. Veel droge feitjes. Prima als ondersteuning maar het zou inderdaad niet altijd het primaire leermateriaal moeten zijn. Charlotte Mason vond dat je moest leren uit living books. Boeken die geschreven zijn door iemand met veel passie voor het onderwerp. Boeken waarin het niet alleen gaat om de feitjes maar ook vooral om het verhaal er achter. Het verhaal grijpt de lezer en trekt het naar binnen in een periode, land, taal, regio of wetenschap.

Natuurlijk zijn feiten belangrijk en tekstboeken zijn prima als ondersteuning maar 'living books' kunnen de lezer eerst kennis laten maken met een bepaald onderwerp en daar een emotionele band mee laten ontstaan. Eerst komt de interesse en daarna de hang naar feiten.

Literatuur kan ook de rol spelen van living books, het lezen van boeken die zich in een bepaalde periode, een bepaald land, cultuur, religie afspelen of die gaan over iemand met een bepaald beroep bijvoorbeeld kunnen de interesse op wekken en het werkelijk levend maken voor de leerling.

Daarom speelt klassieke literatuur ook zo'n belangrijke rol. Je taalbegrip en kennis wordt er groter van, je vocabulaire maar ook je kennis van de geschiedenis, taal, cultuur en geografie van het land. Bovendien kan het een emotionele band geven met een land op een manier dat een gewoon schoolboek nooit zal kunnen doen.

In de woorden van Mason:

"For the children? They must grow up upon the best . . . There is never a time
when they are unequal to worthy thoughts, well put; inspiring tales, well
told. Let Blake's 'Songs of Innocence' represent their standard in poetry
DeFoe and Stevenson, in prose; and we shall train a race of readers who will
demand literature--that is, the fit and beautiful expression of inspiring ideas
and pictures of life."

bieb63

bieb63

25-11-2016 om 12:46

Pfff Nur

"Natuurlijk zijn feiten belangrijk en tekstboeken zijn prima als ondersteuning maar 'living books' kunnen de lezer eerst kennis laten maken met een bepaald onderwerp en daar een emotionele band mee laten ontstaan. Eerst komt de interesse en daarna de hang naar feiten."

Kom op zeg Nur: een emotionele band.... En dan: eerst komt de interesse en daarna de hang naar feiten.... Het zijn kinderen/pubers.
Als kinderen/pubers daadwerkelijk interesse in iets hebben (meer dan het moeten leren), dan is dat omdat ze dat vanuit zichzelf al hebben, of heel leergierig, of heel geïnteresseerd (bijv. in GS of AK). Ik denk dat het de rol van de docent/leraar is om boeiend over een bepaald onderwerp van AK of GS te vertellen. Dat geeft de meeste kans op enige interesse. En vervolgens een leerboek met een duidelijke opbouw, duidelijke tekstblokken, wat relevante plaatjes, prettig lettertype. En per hoofdstuk eindigen met een korte samenvatting. Hoe simpel kan het zijn.

Half a twin

Half a twin

25-11-2016 om 13:10

Emotonele band

Ja! Dat heb ik met geschiedenis en oude Engelse literatuur. Niet door de flitsende boeken, die waren er eind jaren 70 begin jaren 80 nog niet echt. Voor geschiedenis had ik een bevlogen leraar die in zijn eentje hele toneelstukken speelde voor de klas. Je zag Napoleon zo staan, of de Romeinse keizers. Engelse literatuur heeft mijn belangstelling gewekt doordat we verplicht moesten lezen. 2 boeken van voor 1900. Dat waren dus Wuthering heights en Jane Eyre. Ik werd erdoor gegrepen.
Kan mij nu niet voorstellen dat dochter wordt gegrepen door sprekend verleden. Haar geschiedenis boek. Die chaos structureren en een voldoende scoren is al zo'n toer. Extra stukken lezen voor de algemene ontwikkeling is er echt niet bij.

sara

sara

25-11-2016 om 13:44

juist die interesse wekken is misleidend

De plank wordt heel vaak misgeslagen en pubers raken niet geinteresseerd.
Het wordt op school ook niet echt belangrijk gevonden.
Het gaat om goed scoren op de toetsen.
Dus willen pubers zo makkelijk mogelijk leren opdat ze zo makkelijk mogen goed scoren.

Het is natuurlijk ook wel een beetje gek die interesse sfeer zo te willen sturen. Vandaag moet je interesse liggen bij de irregular verbs en morgen bij de Romeinen. En dan moet je precies geinteresseerd zijn in dat stukje dat we je aanbieden, op de manier waarop we het je aanbieden en dat waarin we je gaan toetsen. Iets met klok en klepel.

sara

sara

25-11-2016 om 13:47

en die hang naar feiten

die is er helemaal niet. Het moet gewoon.
(de hang naar feiten is er zeker wel maar als het moet en volledig gestuurd wordt wordt dat aardig om zeep geholpen)

Doris

Doris

25-11-2016 om 15:10

Feniks

Ben ik blij dit topic te lezen. Ik werd deze week helemaal gek bij het overhoren van mijn brugpieper uit het geschiedenisboek van Feniks (1havo/vwo). Het ging over de Grieken. Hopla: zomaar even met een klassiek verhaal zonder toelichting de Griekse tijd in. Warrige teksten, echt heel slecht. Kop noch staart. En dan moet je met lesboek, werkboek (en de powerpoints van de uitgever voor luie docenten) alles bij elkaar zien te sprokkelen. En slechte vragen beantwoorden. Medelijden met die kinderen.

Bij de voorbereiding voor een proefwerk uit het boek Moderne Wiskunde moest mijn brugpieper vorige maand een oefentoets maken. Hij snapte twee antwoorden niet. Wat had hij fout gedaan? Hij piekerde zich suf een half uur lang. Toch maar even naar z'n moeder gelopen.

Uh ..... daar stonden twee enorme foute antwoorden in het boek. Brugpieper helemaal verbouwereerd. En denk maar niet dat daar even voor gewaarschuwd was door de docent.

Tegen dat soort fouten lopen we telkens aan. Zijn er al aan gewend inmiddels.

Half a twin

Half a twin

25-11-2016 om 15:18

Feniks

Dat heeft mijn zoon als brugklasboek. Die komt ook af en toe met vragen bij mij, waar ik dan geen chocolade van kan maken. De vraag is al wazig en slecht geformuleerd, dan lees ik dw bron waar het antwoord zou moeten staan en dan denk ik huh? Vorige week kwam hij met een vraag die beantwoord moest worden en in dat antwoord moest dan ook de betekenis van het woord zondebok duidelijk zijn. Ik heb hem teruggestuurd naar de leerkracht.
Op de vraag wie wees Nero aan als de schuldigen van de brand? Verwacht ik te kunnen zeggen: de slaven, de gladiatoren, de Christenen voor mijn part maar dat ook de betekenis van het woord zondebok duidelijk moet zijn ging wel heel ver. In de bron trouwens niemand gevonden die schuldig was aan het stichten van de brand.

Doris

Doris

25-11-2016 om 16:00

Feniks

Ja, half a twin die Romeinen staan ons ook nog te wachten . En dan quasi-slimme begripsvragen stellen inderdaad.

Triva

Triva

25-11-2016 om 16:27

Nur

Ik reageerde op de volgende tekst: "Dat ze een Engels boek kunnen lezen zoals Wuthering heights en begrijpen waar het over gaat."

Ik ben van mening dat het meer dan voldoende is als ze Harry Potter kunnen lezen ja. Waarom zou je eisen dat een jongen van een jaar of 16 WH gaat lezen in 2016? Een boek van meer dan 150 jaar oud over de gepassioneerde en tumultueuze relatie tussen Catherine Earnshaw en Heathcliff, en hoe vernietigend hun liefde voor beide families is?

Zijn er serieus mensen hier die zich druk maken over wat plaatjes in een Engels boek omdat dat zo verwarrend is terwijl ze willen dat puberjongens dit boek moeten gaan lezen? Waar zijn we mee bezig?

Als alle delen van Harry Potter kunnen lezen niet voldoende is voor een examen Engels (oh wacht het gaat hier natuurlijk alleen maar over VWO?) dan pak je een ander boek maar WH is leuk als je Engels gaat studeren maar staat mijns inziens veel te ver af van een een Nederlandse puber.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.