Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MariekeS

MariekeS

13-11-2014 om 14:06

VWO omg. Den Haag, Delft, Voorburg geschikt voor kind met add


Caresse

Caresse

02-12-2014 om 12:12

Marieke,

Ben je er al uit wat je gaat doen?

gr, Caresse

MariekeS

MariekeS

03-12-2014 om 09:06

Caresse

Ik ben wel wat wijzer geworden wat we zoeken maar is niet makkelijk om een school te vinden. De Vrijeschool Den Haag lijkt ons heel leuk maar ik hoor dat er wachtlijsten zijn. Het Montaigne Lyceum klinkt ideaal maar ik ben er nog niet uit of het voor mijn kinderen geschikt is in verband met de Leerdomeinen. Op beide scholen hadden ze helaas ook geen plek in de huidige brugklas Jongste zoon heeft wel een kans om binnen te komen in de brugklas. Maar waar kan oudste dan terecht? Liefst wil ik dat ze naar dezelfde school gaan.
Wat we zoeken:
VWO niveau
Veel kunst vakken
Niet te streng klassikaal
Ook wel vrijheid bv als de uitleg te langzaam gaat al aan de slag mogen.
Al het huiswerk in magister of andere vorm
De school moet niet te druk en rommelig zijn. Bv in de pauze een rustig plekje om te zitten en een schoolplein waar je kan voetballen. Een veilige school
Maximaal 25 kinderen in een klas
Grieks en Latijn geen verplichting dus een kleine Gymnasium valt dan af. Ze houden wel van leren maar niet extra veel vakken. Liever iets creatiefs erbij
Zoeken wij het onmogelijke???

Picasso

Heb je al eens naar het Picasso in Zoetermeer gekeken. Zelf geen ervaring, maar wel van anderen heel goede verhalen over gehoor. Juist voor kinderen die niet standaard zijn.

Annet

Annet

03-12-2014 om 11:16

Waarom twijfel je over de leerdomeinen?

Mijn ervaring is juist dat het veel rustiger is dan elke les naar een ander lokaal.

Hier

Hier

03-12-2014 om 12:12

Ook veel goede verhalen over Picasso gehoord

maar die hebben wel ook leerdomeinen. Ook verhalen van AD(H)D'ers die daar zijn opgebloeid.

Caresse

Caresse

03-12-2014 om 14:34

moeilijk hoor

Lastig hoor zo'n zoektocht. Helaas beschik je niet over een glazen bol waarin je even in de toekomst kan kijken.

Voor mijn zoon (12, 2VWO en een enorme chaoot ) zijn de leerdomeinen een uitkomst. Het is overzichtelijk en rustig (geen heen en weer geloop).
Is het niet mogelijk dat de oudste volgend jaar in de tweede kan instromen?

Succes!

MariekeS

MariekeS

03-12-2014 om 18:16

Inderdaad een hele zoektocht.

Het Picasso klinkt goed maar is meer dan een uur reistijd.....jammer.
Caresse: Ik heb het Montaigne Lyceum gemaild maar er is geen plek. Het zou natuurlijk kunnen dat er een plekje vrij komt volgend jaar in 2 VWO. Ik denk dat ik ook een keertje langs moet gaan.....

Regina

Regina

03-12-2014 om 19:47

veel kunstvakken?

Al eens aan het lyceum voor beeldende vormgeving in Rotterdam gedacht, een kwartiertje lopen vanaf Rotterdam CS, dus ook vanuit Den Haag goed bereikbaar.
http://www.hetlyceumrotterdam.nl/
Speciaal vanwege veel kinderen die van ver komen beginnen ze 's ochtends pas om 9 uur.

mariekeS,

Soms is het juist prettiger als de kinderen NIET op dezelfde school A zitten. Als kind nr 1 meer aandacht en tijd van de ouders krijg om het uit de slop te halen, kan dat ten koste gaan van begeleiding van kind nr2.
Als kind nr 2 op school B zit, vallen de wat mindere cijfers niet op.
Maar als kind nr2 ook op school A zit, kan men de resultaten van kind nr 2 met dezelfde vergrootglas gaan bekijken als bij kind nr 1. Dit bemoeilijkt de 10- minutengesprekken want als ouder sta je dan 2-0 achter.

HML?

Is het HML (Haags Montessori Lyceum) misschien iets voor jouw kind? De school heeft een VWO-afdeling, is volgens mij niet te streng klassikaal en heeft een aparte kunststroom met veel creatieve vakken. Het kind van een vriendin van mij volgt nu de kunststroom in de brugklas en zij is erg enthousiast. Gelegen in het Benoordenhout, niet zo ver weg van de Vrije School.

Groet,
Mariola

Linda K

Linda K

09-12-2014 om 12:20

Meer dan een uur reistijd

Ik weet niet hoeveel meer dan een uur het is, want dat maakt natuurlijk nogal een verschil. Ik zou echter zonder aarzelen mijn kinderen naar scholen sturen die binnen 90 minuten reisafstand liggen. Het hangt wel een beetje van de route en je kind af, natuurlijk, en of je de financiële middelen hebt.

Uiteindelijk konden mijn kinderen het af met 75 en 45 minuten, respectievelijk, maar we hebben wel ervaren dat goed onderwijs en fijne scholen niet voor het oprapen liggen. Daar hebben mijn kinderen graag wat reistijd voor over.

Marije

Marije

09-12-2014 om 20:27

Euhm...

Van de website van het HML (plaatsingsbeleid):

7. Wij wijzen erop dat leerlingen met grote concentratie- en organisatieproblemen, evenals leerlingen met een vorm van dyslexie, in onze vorm van onderwijs niet altijd goed tot hun recht komen. Voor meer informatie verwijzen we naar de schoolgids

Weet het niet hoor...

Wonderlijk hoor

Dat met zo'n stelling op hun website een school ervoor kan zorgen veel minder probleemkinderen te krijgen, want ja, daar is onze vorm van onderwijs niet geschikt voor. Dat mogen andere scholen wel oplossen.

MariekeS

MariekeS

10-12-2014 om 18:17

Marije en Mariola

Over het HML: Ik was inderdaad dit stukje tekst tegengekomen op de website toen ik interesse had in de school. HML viel toen echt meteen af... Ze doen het goed qua afstoting van zorgenkinderen, haha.
We gaan ook bij het Zandvlietcollege kijken. Lijkt me ook een fijne school..... Ik hoop dat er iemand mij iets meer over het Zandvlietcollege kan vertellen. Vooral of het geschikt is voor kinderen die een beetje anders zijn....
We gaan vooral heel veel kijken en vragen en dan maar hopen dat we de juiste keuze maken. Elk kind verdient toch een fijne schooltijd. Ik ben heel blij met al jullie reacties. Ik krijg toch een beter beeld van de scholen.

Marije

Marije

10-12-2014 om 21:58

Zandvliet

Zelf geen ervaring ermee, maar de juf van mijn kind heeft er 2 kinderen zitten en is er zeer positief over. Geen idee hoe ze zijn voor kinderen die anders zijn, maar zeker interessant om na te vragen.

Marieke / HML

Marieke, misschien moet je het gewoon even navragen bij het HML. Het kind waarover ik het had in #72 heeft ook een concentratiestoornis maar het gaat erg goed met haar op het HML, en - nog belangrijker - ze voelt er zich als een vis in het water! Ik zou e.e.a. dus zeker niet meteen laten afketsen op de tekst van de website, maar eerst zelf even navragen.

Groet,
Mariola

Anoniem

Anoniem

11-12-2014 om 11:02

Picasso

Hier een dochter op Picasso en wij zijn niet anders dan positief. Dochter heeft eigenlijk ruimte voor zichzelf mogelijk, maar liever toch niet teveel vrijheid. Op Picasso krijgt ze gewoon klassikaal les, maar is er volop ruimte voor individuele keuzes.

Op sommige scholen die wij bekeken , waren de domeinen de basis. Dat is naar mijn idee op het Picasso niet het geval. Daar zijn de klassen de basis, en kan er indien nodig gebruik gemaakt worden van de domeinen. De klassen zijn wel verspreid over een aantal 'domeinen', zo heb je bijv een domein voor de talen. Dan is het niet zo dat ze echt in die domeinruimte werken, maar dat daar in principe alle lokalen zitten waar de talen worden gegeven.

Wat ik het meest positief vind aan het Picasso is dat ze een vaste structuur hebben, maar wel erg flexibel zijn als dat nodig is. Eigenlijk kan alles daar en daardoor zie je gewoon veel kinderen opbloeien. Als een kind zou moeten blijven zitten, mag het bijv ook gewoon wel verder gaan met de vakken waar hij of zij wel goed in is en hoeft hij/zij alleen de vakken over te doen waarvoor dat nodig is. Maar ook bij kinderen met bijv dyslexie kijkt de school echt naar wat het beste is voor deze kinderen en is heel veel mogelijk.

Anoniem

Anoniem

11-12-2014 om 11:17

Aanvulling

Heb hierboven positief geschreven over Picasso. Heb nu jouw eerste bericht nog een keer gelezen en zal op basis daarvan nog even aanvullen.

Picasso is geen extreem grote school (oude school van mijn dochter was 2 keer zo groot). De school is zeker goed voor kinderen die een beetje anders zijn, dat is ook precies de reden dat wij voor deze school hebben gekozen.

Huiswerk moet allemaal op Fronter (programma op internet) gezet worden. Staat een toets niet minimaal een week vantevoren op internet, dan mag de toets niet gegeven worden.

Voor eigenlijk alle vakken krijgen de kinderen een planner per periode een planner met alle opdrachten die periode gemaakt moeten worden, per les. Hier staat het gewone werk op, maar ook de grotere opdrachten en de toetsen, zodat ze eventueel ook vooruit kunnen werken. Als ze vooruitwerken, mogen ze de toetsen bijv ook eerder maken.

Hoe groot de klassen in de eerste zijn weet ik niet. In de eerste zijn havo/vwo-klassen en een gymnasiumklas. Maar in alle klassen kijken ze echt naar het kind.

MariekeS

MariekeS

11-12-2014 om 23:03

Heel fijn zo veel reacties

Beide zonen gaan kijken bij:
Montaigne Lyceum
Zandvlietcollege
Grotius Delft Vrijeschool Afdeling (alleen jongste, is een nieuw startende school)
Vrijeschool Den Haag
Oudste wil ook nog kijken bij: School voor jong talent kunstacedemie (hij zal dan wel een portfolio moeten maken)
Misschien ook nog Picasso in Zoetermeer. Ik vind het reizen met de trein alleen wel eng voor zulke jonge pubers.... Het zou dan 1 uur reistijd worden is ook wel erg veel. Het klinkt wel als een heel leuke school. Anoniem, bedankt voor de uitgebreide informatie!
Flanagan, het is inderdaad soms zelfs beter om niet op dezelfde school te zitten. Oudste zoon wil echt voor de kunstvakken gaan. Jongste is wat minder creatief en zal eerder voor leuke proefjes en beta vakken gaan. De kans is toch wel aanwezig dat ze niet voor dezelfde school kiezen. Wat wel ook een voordeel van naar dezelfde school gaan is dat oudste dan makkelijker een plekje zal vinden. Jongste komt toch wel ergens binnen in de brugklas. Instromen in VWO 2 is lastiger. De zoektocht gaat nog voorlopig door.... Fijn dat er zoveel mensen meedenken.

Marije

Marije

12-12-2014 om 13:25

laat je het weten?

Laat je het weten wat jullie bevindingen zijn, waar je zoons voor kiezen en waarom? Ben benieuwd namelijk, wij moeten volgend jaar de VO scholen langs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.