Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MariekeS

MariekeS

13-11-2014 om 14:06

VWO omg. Den Haag, Delft, Voorburg geschikt voor kind met add


MariekeS

MariekeS

18-11-2014 om 20:48

Elvis

De Vrije school klinkt ook als een school die bij zoon zou kunnen passen. Alleen zijn er geen Vrije scholen bij ons in de buurt die in aanmerking zouden kunnen komen. Er komt er wel een in Delft maar ik zag net dat de school dit jaar pas begint met een brugklas. Bedankt voor de tip!

bibi63

bibi63

18-11-2014 om 21:13

Net op het regionale nieuws

(Vrijwillige) ouderbijdrage Vrije School Den Haag het hoogst: maar liefst 2.000 p/j (vrijwillig, dat wel...)
Bibi

Bibi.

De juiste info omtrent de ouderbijdrage van een vrije school is dat men een bijdrage betaalt welke gerelateerd is aan het inkomen van de ouders , met een max van €2000,-. Dat betekent dat de ouders met een lager inkomen echt geen €2000,- dienen te betalen. Het is een richtlijn. Zoals je zelf zegt, vrijwillig; je geeft wat je het 'waard' vindt.
Eigenlijk net als in de collectezak.

Daarnaast komt de envelop pas na inschrijving en mag hier het bedrag in max 10 termijnen worden betaald. Had men in dat regionale nieuws dit ook vermeld?

Bus 45

De bus van Voorburg naar leiden, bus 45 , doet er 38 minuten over. Zolang duur de fietstocht van mijn kinderen ook.

bibi63

bibi63

19-11-2014 om 09:37

Flanagan

Van die termijnen weet ik niet, maar vind ik niet zo relevant op zich.
Verder weet ik dat er een inkomenstaffel is, maar dan blijft het nog fix. Bijv. bij een jaarinkomen (van beide ouders) van 45.000 staat een bedrag van 1.500,- Daarboven is dat 2.000 (en dan verdien je als gezin nog lang geen modaal). Als je gezinsinkomen 45.000 is, dus een goeie 3.500 per maand bruto (excl vak.toeslag)voor het hele gezin, dan leef je toch niet echt van een vetpot volgens mij. Ik vind het zeer veel.
En het is vrijwillig, maar er wordt wel duidelijk op je medeverantwoordelijkheid gewezen.
Bibi

Bibi,

Op de website van vrije school Den Haag staat dat de kosten in totaal ca €250.000,00 bedraagt. Als er zo'n 500 leerlingen op die school zitten, zijn ze met €500 per kind uit de kosten. Mensen die meer willen betalen om de minderbedeelden tegemoet te komen, zijn daarin vrij. Wij betalen ook niet de volle pond, gezien de richtlijn.
Daarom schreef ik juist dat de info mbt de betaling na de inschrijving kwam. Ze selecteren je niet op je bijdrage, zo als ik ook wel eens lees over de werkwijze op andere scholen.

bibi63

bibi63

19-11-2014 om 11:52

Flanagan

Het 'lijstje' voor de bijdrage van de school is als volgt:

tot € 15.000 € 250
tot € 20.000 € 400
tot € 30.000 € 800
tot € 45.000 € 1.500
tot € 60.000 € 2.000
Boven de € 60.000 Extra gift

Dat is wat de school verwacht dat de ouder(s) betalen. Dus als je een gezinsinkomen (belastbaar inkomen) van bruto 30.000 hebt (nou niet bepaald een hoog gezinsinkomen....) wordt nog steeds verwacht dat je 800,- p/j betaalt. Nee niet verplicht, maar het wordt wel degelijk verwacht. Hele rijke mensen zullen vast wel eens een gift doen. Maar dat maakt bovenstaand rijtje niet anders.

"Daarom schreef ik juist dat de info mbt de betaling na de inschrijving kwam. Ze selecteren je niet op je bijdrage, zo als ik ook wel eens lees over de werkwijze op andere scholen."
Dat is heel fijn, dat ook 'armere' kinderen daar zonder meer worden toegelaten. Maar wat verandert dat aan het lijstje?

Bibi

Vrije school fan

Yep hier ook een vrije schoolfan. Ik heb al 16 jaar meerdere kinderen op de vrije school. Heb zelf ADD en de kinderen ook. En voor ons werkt het fantastisch. Ik wilde dat ik er zelf opgezeten had. Ik heb zelf montessori en dalton gedaan en dat was een ramp. Combinatie ADD met dit systeem werkte absoluut niet. Ik kan nou niet zeggen dat de vrije school supergeorganiseerd is met magister etc. maar alle andere voordelen zoals de persoon opsomde van vrije school Haarlem wegen daar ruimschoots tegenop. Perfect is niets maar voor ons werkt het. Schoolgeld is ongeveer tussen 300 en 400 euro per jaar. Als je tweetalig onderwijs kiest of sport/ kunstprofiel dan hangt daar ook een prijskaartje aan op een anders school. Daar kies je dan ook voor. Vrije scholen bieden flink wat ( kunst)vakken aan die niet gesubsideerd worden door de overheid, dus dat moet betaald worden. Lijkt me een duidelijk verhaal. Moet ook niet moeilijk over gedaan worden. Wij zijn niet rijk maar hebben dit er graag voor over.

bibi63

bibi63

19-11-2014 om 13:13

eefy

Voor de duidelijkheid: Ik heb er geen enkel bezwaar tegen het feit dat het meer kost. Ik snap dat heel veel zaken daar niet door de overheid gesubsidieerd worden.
De reden dat ik het aangaf was, dat je daar rekening mee moet houden en wellicht niet op voorhand bedacht zou houden. Ik vind het, persoonlijk, veel geld. Niet voor de 'rijken', maar van mensen met een eenvoudig inkomen wordt ook een behoorlijk bedrag verwacht.
Bibi

Snap ik

Ja dat snap ik. Ik vind het ook veel geld wat ze in Den- Haag vragen. Dat is op de meeste vrije scholen niet zo. Daar is het een vast bedrag. Op de site van vrije school zutphen staat goed en transparant uitgelegd hoe ze tot het bedrag komen. Dat bedrag is ook beduidend minder dan in Den- Haag. Maar je moet je er inderdaad wel van bewust zijn als je overweegt je kind daar naar toe te doen. Dat ben ik wel met je eens.

MariekeS,

Welke school je geschikt vindt, is aan jou. Maar laat je niet weerhouden door hoge een ouderbijdrage. Zeker niet als die hoge bedragen echt geen verplichting zijn.
Onze richtlijn is het bedrag dat in de keuzegids staat. In de keuzegidsen worden de ouderbijdragen per school vermeld. Dus die bedragen zijn geen verrassing. De verrassing was wel dat het vrijwillig was en in termijnen kon en je de vrijheid had zelf te bepalen hoeveel je 'doneert'.

Zo zijn er ook scholen die niet in de keuzegids vermelden dat ze overgaan op Ipads en dat een leerling die dient aan te schaffen + een premie voor de verzekering ervan.
Voor ouders die hun kind bij een dergelijke school aanmelden, is dit een prijzige verrassing. Sommige ouders kunnen dan een beroep doen op een vergoeding vanuit de gemeente. Voor velen is die drempel te laag en betalen deze aanschaf omdat ze al blij zijn dat hun kind daar staat ingeschreven.

hkh

hkh

21-11-2014 om 13:52

Dalton Voorburg

Mijn oudste dochter zit op Dalton Voorburg en zij (en wij) vinden het een fantastische school. Heel zelfstandig, heel veel vrijheid, fijne leerkrachten, fijne leerlingen. Ik weet niet hoe men daar op dit moment met zorgenkinderen omgaat, ik weet wel dat vriendin van mijn dochter heel veel baat heeft bij het dyslexie programma.

Maar juist dat zelfstandig werken en vrijheid icm de grootte van de school, lijkt mij voor een zorgenkind niet fijn. Mijn jongste kind heeft weliswaar geen ADD maar een andere diagnose en zij zal absoluut niet naar de Dalton gaan. Er is wel over gesproken en ik geloof ook wel dat de school de intentie heeft om extra energie in zorgenkinderen te steken maar mijn jongste zou het alleen al op het plannen niet redden.

Ik hoor hele goede verhalen inderdaad over Montaigne en ook over 's-Gravendreef. Zelf vond ik het Veurs Lyceum ook heel leuk en behoorlijk schools (wat dus meer in het straatje van mijn jongste zou liggen).

Marije

Marije

21-11-2014 om 17:38

Vrije School Den Haag

Precies daarom is de VS Den Haag een super elitaire school geworden. Dat kan ook bijna niet anders gezien de schoolbijdrage. Alsof je met een gezinsinkomen van 60.000 bruto rijk bent. Je zal maar 3 kinderen hebben...

Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet voor de andere Vrije Scholen te gelden, misschien vindt je daar ander soort ouders en kinderen. In DH zijn het echt vooral OSM. Zij vinden het heerlijk dat door het instellen van zo'n bijdrage hun kinderen alleen met soortgenoten op school zitten.

MariekeS

MariekeS

22-11-2014 om 09:37

Vrijeschool Den Haag

De Vrijeschool Den Haag ziet er wel uit als een leuke school. Hoe meer ik over de Vrijeschool lees hoe meer ik het idee heb dat het bij mijn kinderen past. Ik wil wel in Den Haag gaan kijken maar houdt eigenlijk ook niet van elite scholen. Ik heb wel gemerkt dat oudste zoon zelf heel goed aanvoelt waar hij zich prettig voelt. Ik ga hem bij de scholen die ons geschikt lijken bij de kennismakingsmiddagen aanmelden. Dan doen ze een dagje mee, samen met andere groep 8 kinderen. Zo krijg je toch een beter beeld van de school. De ouderbijdrage is inderdaad heel erg hoog. Ik laat me er niet door afschrikken. Ik las ergens dat er gemiddeld 500 euro wordt betaald op de Vrijeschool Den Haag. Maar 2000 euro jeetje wat veel. Voor ons zou dat dan 6000 worden aangezien ik 2 kinderen die naar het vo gaan. Ik begrijp inderdaad wel dat al die creatieve vakken geld kost. Ik ben benieuwd wat de Vrijeschool in Delft gaat vragen aan ouderbijdrage.

Barvaux

Barvaux

22-11-2014 om 10:23

Vraagje

Als er zoveel extra vakken zijn: hebben ze dan zo'n vol lesrooster of hebben ze minder uren van de andere vakken?

lange dagen

Ik weet niet precies hoe het rooster op andere scholen is maar op de vrije school maak je lange dagen. 16 jarige is vier keer per week om 16.30 vrij. Dat is vrij normaal. Den Haag ken ik niet goed. OSM op een school vind ik niet per se een nadeel (dat heb je op heel veel scholen) maar op de middelbare school is dit helemaal niet relevant. Als ouder kom je daar bijna niet meer. Wat de kinderen vooral aanspreekt van een vrije school is dat er zeer veel tolerantie is. Dat zie je dus ook in kleding en uiterlijk van de kinderen terug. Alles kan. Dat vinden mijn kinderen heel fijn. Daar wordt je niet op beoordeeld.

word je

sorry spelfout (voordat ik hier de antivrije school lobby over me heen krijg dat je op de vrije school duidelijk niet leert spellen

Barvaux

Barvaux

22-11-2014 om 17:15

eefy

Gemiddeld heeft een kind ongeveer 33 lesuren van 50 min.

Onderwijsinspectie

De VS krijgen ook inspecties van de onderwijsinspecteur. Die controleren of het aantal uren voor de algemene hoofdvakken daadwerkelijk worden ingeroosterd, net zoals anderen VO-scholen.
Hier t/m tweede jaar 'normaal rooster, en daarna wat langere dagen net als bij Eefy.

MariekeS,

In #45 schreef ik dat als Den Haag voor ieder kind € 500,- vraagt, de kosten zijn gedekt. Je bent niet verplicht welk bedrag dan ook te betalen, daarom staat er vrijwillig. Het bedrag is een blijk van waardering.
Op onze VS gaan ze ook uit van een richtprijs op basis van inkomen, zo krijg je bij meerdere kinderen grote kortingen.
Maar wij betalen per kind de kosten die ze per kind kwijt zijn omdat wij vinden dat een ander niet extra voor onze kinderen hoeven te betalen. Dit bedrag is ca.€500,-. Dit is wel een stuk lager dan de richtprijs die bedoeld is als bijdrage voor leerlingen uit 'arme' gezinnen. Ik weet dat enkele mensen minder betalen maar hoeveel het overgrote deel betaalt, is onbekend.
Nu zijn er meer manieren waarop men iets voor de maatschappij kan doen, zelf ik doe ook vrijwilligers werk.

Osm

Ik kende die afkorting niet. Pas op pagina 3 van Google stond de betekenis Ons Soort Mensen. Weer wat geleerd op OOL -. Dat osm, is denk ik op meerdere scholen pas toepassing, als gevolg van geloof of woonwijk. Zo hebben ook sommige lycea een hoog osm gehalte. Nu zag ik een foto op de website van VS DH, naar aanleiding van een bezoek van groep 9 aan de voorstelling van Warhorse. De groepsfoto vertoonde geen hoog osm gehalte. Wel grotendeels 'blanke ' gezichten, maar dat zal ook wel komen omdat andere gelovigen huiverig zijn voor de antroposofische inslag op een VS.

Jillian

Jillian

22-11-2014 om 20:44

Vrije school/bijdrage

Mijn zoon (ADHD) zit op de middelbare vrije school en dat bevalt hem heel goed (en ons ook). Het is voor hem goed onderwijs: aan de ene kant veel structuur, klassikaal les, duidelijke aanwijzingen en aan de andere kant veel ruimte voor andere vakken en een grote acceptatie onderling tussen de kinderen voor leerlingen die wat anders zijn. Voor mijn zoon is de vele aandacht voor kunst, cultuur en buiten zijn heel fijn omdat hij vrij onzeker is en de schoolvakken niet zijn sterkste kant zijn. Hij voelde zich vroeger heel vaak dom op school. Nu zijn er ook vakken waar hij juist goed in is.
Persoonlijk heb ik niks met antroposofie en sommige vrije school aspecten vind ik echt onzin maar ik kan niet anders zeggen dan dat het voor mijn zoon echt een redding is geweest.
Overigens vind ik het antroposofische sausje op de basisschool zwaarder aanwezig dan op de middelbare school. Nog steeds is het wel maar afgeronde hoeken en nat in nat schilderen is niet zo belangrijk meer.

Wat de eigen bijdrage betreft. Ze dringen hier nergens toe aan. Na aanmelding en inschrijving krijg je pas de rekening en als je niet of minder betaald hoor je daar niks van. Ik betaal soms wel de volledige bijdrage die ik behoor te betalen maar ook meerdere keren een kleinere bijdrage gedaan omdat onze financiële omstandigheden er niet naar waren. Niks verder van gehoord, geen enkele terugkoppeling.

Ik vind een hoge eigen bijdrage wel een beetje principieel bezwaarlijk omdat het voor sommige mensen inderdaad een drempel opwerpt maar zolang het duidelijk is dat het vrijwillig is en er inderdaad geen gevolgen zijn voor niet betalen of minder betalen kan ik er mee leven dat ze een hoge bijdrage vragen. En inderdaad krijg je er wat kunst/cultuur/activiteiten betreft ook veel voor terug.

Jillian

Jillian

22-11-2014 om 21:03

Barvaux

Hier ook 33 lesuren in de week.Lesuren zijn 50 minuten. Elke dag eerst twee uur periode onderwijs en dan de resterende gemiddeld 5 lesuren de andere vakken.
Verdeling is per week 10 uur periode onderwijs, 17 uur vak lessen en 6 uur kunst/cultuur.
Periode onderwijs is gedurende drie weken hetzelfde vak volgen die 2 uur per dag.
Kust/cultuur wordt in blokuren aangeboden en dan ook weer per periode: ze doen dan bijvoorbeeld 6 weken achter elkaar tekenen, dan 6 weken houtbewerken, dan 6 weken toneel...
En dan is er nog elke week een keer euritmie (vind ik zelf een onzin vak maar laat ze dat op de school maar niet horen). Dat is het enige vak wat ik wat verspilling van de lestijd vindt.
Daarnaast zijn er vrijwillig nog buitenschoolse activiteiten.
Je kan in de VWO stroming ook nog extra Cambridge Engels doen

bibi63

bibi63

22-11-2014 om 23:14

Uh flanagan

Je wordt een beetje warrig in je betoog.......ik snap er even niets meer van...
En je opmerking dat zelfs jJIJaan vrijwilligerswerk doet. Hoe bedoel je? Wat wil je daarmee zeggen?
Bibi

Jammer,

Dat gehamer op geld en de stempel osm en elitair. Ik herken het hier helemaal niet, terwijl de richtlijn van de VS hier nog hoger ligt dan in DH.
Net als bij Jillian, komt het verzoek na de inschrijving. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een leerling of ouders aangesproken werden op hun bijdrage. Er staat ook niet voor niets dat de bijdrage vrijwillig is, dat is toch duidelijk genoeg, lijkt mij.
Maar omdat onze VS niet in DH staat, heb ik op de website van DH een paar foto's bekeken en op de kleding en schoenen gelet. Ik zag geen uggs of dure merkkleding. Daaruit concludeer ik dat het ook in DH wel meevalt met de stempel elitair, ondanks de reacties.
Ik zie in DH ook meer leerlingen met blauwe ogen. Ben je dan meteen elitair of osm? Wij wonen in een grote stad en op de VS hier zijn er lln die wonen in een flat met gescheiden ouders zonder auto, net als er lln zijn die wonen in 400k huizen met 2 auto's. Men kiest voor de school omdat het beleid gericht is op respect voor al wat leeft. Een beleid dat voelbaar is en door de school heen leeft zodat een VS bekend staat om hun veilige schoolklimaat.
Elitair gaat vaak samen met shoppen en een op zichzelf georiënteerd levensstijl. Door het vrijwilligerswerk te benoemen, geef ik aan dat op een VS ook lln zitten wiens ouders een sociale levensstijl nastreven in lijn met het beleid, afgestemd op de beschikbare financiën.

Het is voor ouders met kinderen die ergens moeite mee hebben, al moeilijk genoeg een school te vinden waar het kind ook graag naartoe wilt. Het is jammer als Marieke zo ontmoedigd wordt door de wanklank over de ouderbijdrage (welke dus niet terecht is), terwijl haar kind er mogelijk prima op zijn plek zou zijn.

bibi63

bibi63

23-11-2014 om 15:17

flanagan

Dat snap ik allemaal wel, en vind het ook allemaal prima. Snap ook dat een dergelijke school hun ideeen niet allemaal kunnen finacieren uit de overheidssubsidie.
Maar ik snap óók dat de (vrijwillige) ouderbijdrage toch een drempel kan zijn. Je kunt wel zeggen: niet verplicht, maar het voelt voor de meesten toch (terecht) dat dat van je verwacht wordt. Én dus dat je dat, als het even kan, toch echt wel gaat betalen. Ook als is dat een aderlating. Voor wat hoort wat, zo voelen de meeste mensen dat aan. En dan vind ik het veel geld (ook al is die hoge bijdrage verklaarbaar) en vind ik dat je daar van te voren op voorbereid moet zijn.
Het punt is: als je het echt niet kan betalen, dan hoeft het niet (of minder), je wordt er niet op afgerekend. Maar goed voelen zal dat voor de meesten niet, als je afwijkt van hetgeen van je verwacht wordt.
Bibi

Marije

Marije

23-11-2014 om 21:22

Nou

Voor Den Haag gesproken is het heel opvallend hoor. Ik ken geen schoolgidsen met wittere foto's. De meerderheid van de jongeren in DH is van buitenlandse afkomst en dan zo'n uberwitte school... terwijl een ander elitair bolwerk (AC) juist moest sluiten vanwege de verkleuring. VS DH staat ook in een van de sjiekste wijken van de stad. Hier is het wel degelijk aan de orde, neemt niet weg dat dit voor andere VS wellicht helemaal niet opgaat.

Wellicht zou je ons ook onder OSM kunnen beschouwen nu je getallen noemt. Ons huis is 600K, maar toch zie ik mezelf niet zo. Volgens mij zijn het juist vooral wannabe's, mensen die zich 'beter' willen voordoen dan ze zijn en graag bij de bovenlaag wil horen en niet bij het plebs. Ook juist in DH: denk aan veen en zand.

Overigens vind ik wel dat als ergens een ouderbijdrage genoemd wordt, en je kan het naar redelijkheid betalen, je dat ook moet doen. Wij zouden in de duurste categorie vallen, maar is dat het waard? Misschien wel hoor, geen idee. Belangrijker is dat ik mijn kinderen wil meegeven dat er mensen zijn van allerlei pluimages zijn waarmee je het prima kunt vinden. Afkomst doet er niet toe, iedereen moet het zelf waarmaken.

Maar terug naar TS: wellicht een prima school, al staat in de opening alinea gelijk al dat samenwerken er erg belangrijk is. Prima vind ik, maar TS zei dat dat juist een probleem is voor haar kind.

Annet

Annet

23-11-2014 om 21:30

Flanagan, over elitair

Elitair betekent niet dat mensen niet sociaal zijn en alleen dure merken dragen.
Elitair zie ik als een groep mensen die een bepaalde gedachtengang bezigen die vooral bij een bepaalde groep hoort, komt vaak voor bij hoger opgeleiden maar ook bij mensen met bewust veel culturele ontwikkeling.

Bewust geen dure merken hebben, kan ook elitair zijn. Juist wel sociaal zijn (vrijwilligerswerk doen) kan ook elitair zijn.

Ik heb tijdelijk een groepje mensen meegemaakt die actief waren binnen de vrije school als ouders. Ik vond ze ERG elitair. Ze voelden zich duidelijk verheven boven het gewone volk met al die prachtige principes en idealen.
Toen ik vertelde hoe wij ergens mee omgingen, waren ze oprecht verbaasd dat wij dingen zomaar anders deden dan zij. Blijkbaar dachten ze eerst dat wij bij de groep hoorden (geen dure merken en zo, geïnteresseerd in muziek wat de aanleiding was dat wij ze tegenkwamen).

Jillian

Jillian

23-11-2014 om 22:22

Elitair

De vrije school is inderdaad wel redelijk elitair. Hier op de VS zijn er natuurlijk de hardcore antroposofen als ouders. Verder heb je ook redelijk wat spiritueel/zweverig aangelegde mensen of mensen die in elk geval een bepaald belangstelling hebben voor spiritualiteit. Ouders die niks met antroposofie/spiritualiteit hebben geven vaak als reden op dat ze kunst en cultuur heel belangrijk vinden of de veilige omgeving. De ouders hier op de VS zijn over het algemeen blank, hoog opgeleid, veel culturele belangstelling en niet arm. Uitzonderingen daargelaten. Nu moet ik wel zeggen dat die de beschrijving op een groot deel van de omgeving hier toepasbaar is en dat de VS wat dat betreft niet heel anders is dan op de andere middelbare scholen hier. De hele omgeving is wat elitair. Dus dat is hier geen reden om wel/niet voor de VS te kiezen. Maar dat is inderdaad heel anders dan in een gemeente als Den Haag waar de bevolking veel diverser is.

Meerdere betekenissen

We kunnen nu wel een hele discussie houden over het woord elitair. Maar in #11 en #12 is het woord met een negatieve klank gebruikt door oa te stelen dat ze daar niet op add zitten te wachten. Ik herken de VS hier daarin niet omdat het tegen hun beleid is. In de spreuk waarmee ze de week openen wordt juist op respect voor alles wat leeft gewezen. Niemand wordt uitgesloten.
Als een school in een rijke buurt staat, zul je meer kinderen van hoogopgeleide ouders op die school waarnemen. Dat is meer inherent aan de lokatie dan aan de ouderbijdrage.
In Amsterdam staat de school in de rijke buurt Zuid. Maar de helft van de lln komen uit de andere stadsdelen of uit de regio van Hilversum tot Purmerend aan toe. Misschien lijken ze elitair maar zijn ze het niet. Aan mijn kinderen kan je ook niet zien uit welke buurt ze komen, net zo min op de groepsfoto van groep 9 VS DH.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.