Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vrijstelling voor logopedie leerplichtige


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

14-01-2013 om 09:15

Kaatje

Eens, maar de ortho wordt hier ook genoemd in de draad, vandaar. Overigens, om nog even in te gaan op de startposting, het gaat hier om een kleuter, ik blijf het heel apart vinden dat men zo'n probleem maakt over een afspraak die de ontwikkeling van het kind ten goede komt.

Tineke

Tineke

14-01-2013 om 09:26

We weten niks

Elfje vraagt alleen maar of het een probleem is. Ik lees nergens dat ze het al gevraad heeft, dat het geweigerd is, etc. Ik ben wel benieuwd!

Verschillende antwoorden

Hoe oud is de kleuter? Die vraag is al gesteld en die is essentieel. Voor een 4 jarige geldt geen leerplicht, voor een vijf jarige geldt een vrijstelling van 5 per week uur die op aanvraag verleend moet worden.
In het algemeen: Scholen kunnen vrijstelling geven voor therapie van welke soort ook. Maar dat moet niet. Er zijn bovendien leerplichtambtenaren (per gemeente verschillend) die zich er heftig tegen verzetten.
Maar het mag wel. In overleg is er dus vaak een oplossing te vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2013 om 10:30

Ps kaatje

Wat ik nog vergeet: de ortho en schooltandarts hanteren dus de regel dat de vroege en late afspraken voor mensen buiten de stad zijn, ik kan me voorstellen dat een logopedie praktijk alhier hetzelfde redeneert.

Tineke

Tineke

14-01-2013 om 11:55

Jaja

Ik snap het helemaal. Maar LPA's of schoolinspecties hebben soms weinig te maken met de agenda van de peut. Er daar kan de juf niks aan doen.

Beetje anders

Kaatje, de school mag toestemming geven. De lpa of de inspectie mag/kan dat niet verbieden.
De suggestie bestaat wel dat scholen/juffen straf krijgen als ze toestemming geven voor dit soort 'verlof', maar die suggestie is niet juist.
Omgekeerd is het wel zo dat ouders formeel zonder die toestemming van school in overtreding zijn van de leerplichtwet. Dat wil overigens niet zeggen dat ze in dat geval geen verlof mogen nemen. Ouders zitten in dat geval tussen twee vuren: de agenda van de peut (zorgplicht) en de agenda van school (leerplicht).
Het is aan de ouders om te kiezen. Niet naar de peut gaan kan ook niet. En peuten/tandartsen/dokters werken nu eenmaal ook tijdens schooltijden, dus zijn er ook kinderen die tussen half negen en drie op spreekuur komen.
Het zou eigenlijk een goede regel zijn als scholen voor al die zaken waarvan inderdaad vergoeding uit de zorgpot komt, wel verlof geven. Dan is het grootste probleem opgelost.
Blijft er een iets ingewikkelder regeling nodig voor structureel peutenbezoek, maar dat kan ook met vrijstelling van lesonderdelen en evt vervangende lesactiviteit.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

14-01-2013 om 13:19

Onderscheid juf/school

De juf mag persoonlijk geen toestemming geven, dat moet via de directeur. Soms geeft een juf wel persoonlijk toestemming, en dan wordt het verzuim niet gemeld. Oftewel: de directeur weet van niks. En dat is dus fout.
Ik denk wel dat op zwakke scholen hier wat meer gespannen mee om wordt gegaan dan op andere scholen. Ik kan de paniek op een stageschool nog goed herinneren, de inspectie kwam langs en 7 (van de 21) kinderen waren afwezig uit de klas, allemaal naar peuten. Dat de directeur daar toestemming voor gegeven zou hebben, vond de inspectie bepaald geen pluspunt voor de school.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-01-2013 om 14:14

K. heksenvet

Je hebt helemaal gelijk dat het de individuele juf niet is die verlof mag geven. Hier ter plaatse verwees de juf me natuurlijk ook naar de directuer, die met dezelfde afgemetenheid meldde dat 'wie niet voor dit soort afspraken tijdens schooltij zijn', maar uiteindelijk zei bij hele, hele hoge uitzondering toestemming te geven....
Verder vind ik de laatste posting van Mirjam Lavell zeer behulpzaam en verhelderend.
Aagje

Bevoegdheden delegeren

Kaatje:"De juf mag persoonlijk geen toestemming geven"
Dat mag wel. Het schoolbestuur of de directie mag bevoegdheden delegeren. Er ligt helemaal niet zo precies vast wie dat verlof mag verlenen. De leerplichtwet spreekt over het hoofd der school, maar die functie bestaat formeel helemaal niet. Een afdelingshoofd (onder bestuur van meerdere scholen) lijkt in niets op het hoofd der school dat er nog was toen de lpw in 1901 werd geformuleerd.
Dat betekent voor ouders wel dat zij aan school verlof moeten vragen. Als het goed is staat in de schoolgids bij wie dan. Dat mag ook de juf zijn. Het betekent vooral dat als er toestemming is (ook al komt dat van de juf) dat de ouders dan rechtmatig verlof hebben. Ook als de juf feitelijk buiten haar boekje is gegaan. Dat is dan haar probleem.
Hoewel de Inspectie of de LPA daar dan weer niet voor kunnen straffen (wel haar werkgever).
Ik kan me verder alles voorstellen bij vraagtekens van de Inspectie als veel leerlingen afwezig zijn. De verlofmogelijkheden die er zijn, mogen geen manier worden voor school om kleine klassen te organiseren bijvoorbeeld (we hebben er op papier 21, maar we plannen hun peutenbezoek zo in dat het er altijd maar 14 zijn).
Toch is het evident dat er, zeker in het SO, diverse kinderen regelmatig peuten zullen bezoeken. Dat is dus een kwestie van verantwoorden. Maar dan nog. Er zitten ook nitwits tussen de inspecteurs. Die hebben altijd wat te zeuren. Dat kun je ook laten voor wat het is.
Groet,
Miriam Lavell

Mijn zoon

volgt een langdurige revalidatiebehandeling onder schooltijd. Eerst zal hij op een cl. 3 school en hoefden we geen toestemming te vragen, sinds dit schooljaar zit hij op het regulier onderwijs en is toestemming van LPA nodig. Maar zonder probleem gekregen.

Odile

Odile

14-01-2013 om 16:13

Toestemming van de meneer...

Dochter staat op de wachtlijst voor behandeling van dyslexie. Toen ik er op het schoolplein met haar meester over had stond de directeur ernaast toen de meneer zei dat ze tijdens schooltijd naar die behandeling mag. Ik vroeg nog of ik geen toestemming moest vragen aan de directeur, maar de meneer zei dat dat niet hoefde. Hij vond het wel fijn als het iedere week op dezelfde tijd was, want dan kon hij daar met zijn lessen rekening mee houden. Hij zou wat schuiven zodat ze niet iedere keer dezelfde les zou missen.
Later was ik bij de IB-er en die zei dat het binnen de stichting waar de school onder valt, niet onder schooltijd mocht. Ik zei dat het heel fijn zou zijn als het buiten schooltijd kon, maar dat ik haar nu, in haar belang, zo snel mogelijk met de behandeling wil laten starten. Als ze dan eenmaal begonnen is wil ik haar wel weer op een wachtlijst laten plaatsen voor buiten schooltijd. Toen zei de IB-er dat dochter al genoeg belast wordt door het extra werk dat ze moet doen (5 x per week 20 minuten thuis oefenen) en dat ik mijn mond er verder maar over moet houden.
Ik heb dus twee keer toestemming, van de meester en van de IB-er (die ook in het MT zit) maar nooit officieel van de directeur. Maar als ik Miriam goed begrijp, maakt dat dus niet uit?

Niet jouw taak

Odile:"Ik heb dus twee keer toestemming, van de meester en van de IB-er (die ook in het MT zit) maar nooit officieel van de directeur."
Bij regelmatig verzuim voor therapie doe je geen verlofaanvraag. Het gaat dan om een aangepast rooster. Daar moet de school wel eea voor doen (noteren, melden, etc.) maar als jou door de leerkracht en de IB-er verteld is dat dat wel goed is zo, dan mag jij dat aannemen.
Jij hoeft die administratie niet te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Odile

Odile

14-01-2013 om 16:53

Da's mooi

Dan neem ik voor het gemak inderdaad maar gewoon aan dat het zo goed is!

bibi63

bibi63

14-01-2013 om 21:48

Ortho

Ik ben eigenlijk verbaasd over je vraag en over het moeilijk doen van de school. Aan het einde van de BS en het begin van het VO heeft het groot deel van de kinderen een beugel. Die gaan (bijna) altijd onder schooltijd naar de ortho. Nog nooit gehoord dat dat 'niet kon'. Overigens hebben wij een fijne praktijk om de hoek die ook 's avonds open is, dus wij nooit onder schooltijd geweest. Maar dat terzijde.
Gr. Bibi

Hete soep

Bibi, in de schoolgids van het vo van mijn kinderen stond nadrukkelijk dat afspraken voor de ortho niet onder schooltijd gemaakt mochten worden. Sterker nog: de leerlingen werden geacht elke schooldag alle 9 schooluren (tot 5 uur dus) beschikbaar te zijn voor eventuele rooster wijzigingen. Ook op dagen dat ze om 2 uur al vrij waren dus.
Het werd nog gekker toen mijn dochter op dinsdag te horen kreeg dat ze donderdag avond om half acht in een of ander theater moest verschijnen voor een verplichte voorstelling.
Dit alles ter illustratie van de noten die scholen zoal op de zang kunnen hebben als het om de agenda van hun leerlingen of je eigen gezin gaat. Maar in de praktijk wordt de soep zo heet niet gegeten.
Vanzelfsprekend maakte mijn dochter haar ortho-afspraken zoveel mogelijk buiten schooltijd om (je zal maar een toets hebben niet waar), schikten mijn kinderen zich braaf naar rooster wijzigingen tenzij er al andere afspraken waren (die ortho bijvoorbeeld) en verscheen dochter niet die donderdagavond in dat theater.
Nooit een klacht gehoord.
Maar ondertussen: Nee, het is niet vanzelfsprekend dat je afspraken maakt tijdens schooluren. Ook niet met de ortho. Maar waar niet is, verliest de keizer zijn recht.
Groet,
Miriam Lavell

Verbaasd

'Scholen vergeten nog weleens dat je als ouder ook gebonden bent aan het beleid van de zorgverlener. De ortho alhier bewaart de afspraken vroeg in de ochtend en laat in de middag voor kinderen die van dorpen buiten de stad komen. Het kan dus niet anders dan onder schooltijd!

Nou nee, omgekeerd: orthodontisten vergeten nog wel eens dat kinderen naar school moeten. Dat verbaast mij heel erg. Kom net terug van afspraak orthodontist, moest onder schooltijd ('s morgens). Kind mist daardoor een proefwerk wiskunde. 'Dat haal ik wel in" zegt ze. Maar dat betekent wel dat de wiskundedocent een tweede proefwerk moet hebben, apart lesuur en apart nakijken.
Die flexibiliteit verwachten we wel van leerkrachten. En dan gaat het hier nog maar om één leerling in een klas van 25.

Maar datzelfde mogen we blijkbaar niet verwachten van orthodontisten, tandsrtsen etc. etc. Met andere worden: mensen met een kleine praktijk die maar met één kind een afspraak moet maken.

Zorgverleners die met kinderen werken zouden toch moeten weten dat kinderen naar school moeten? Anders zou dat in de opleiding geleerd moeten worden. Dat betekent dat je, als je met kinderen werkt er rekening mee moet houden dat je werkuren moet maken buiten de schooltijden.

Inderdaad, een orthodontist die van 15.00-20.00 uur open is. Of op zaterdag.

Zorgverleners zijn gewone mensen, die echt andere afspraken kunnen maken. Hoe komt het dat we van scholen flexibiliteit verwachten (leerkracht die lesprogramma omgooit voor één kind), terwijl we ervan uit gaan dat zorgverleners niet in staat zijn tot enige aanpassing van hun werktijden? Als je kijkt naar het uurtarief (wat verdient een leerkracht voor één kind per uur en wat verdient een orthodontist of logopedist voor één kind per uur), dan zou de kwaliteit van de dienstverlening in verhouding mogen staan.

Tsjor

Odile

Odile

17-01-2013 om 12:04

Nooit over nagedacht tsjor...

...maar ik ben het wel met je eens. De ortho hier is geopend van ma-do van 8:00-16:15 en op vrij van 7:30-11:30. En iedere schoolvakantie zijn ze gesloten. 't Is van ons vandaan nog wel een eindje rijden, het is schier onmogelijk om buiten schooltijd een afspraak te maken! En dat is natuurlijk eigenlijk vreemd.

In de eigen staart gebeten

Onze hele maatschappij is gemodelleerd naar schooltijden. Aanvang, einde, vakanties, vrije dagen.
Schooltijden zijn bovendien heel expres tijdens werktijd. De consequentie daarvan is volautomatisch dat andere bezigheden (doktersbezoek bijvoorbeeld), ook in lestijden vallen. De leerplichtwet houdt daar rekening mee.
Nu de leerkrachten nog.
Afspraken voor de orthodontist maak je meestal ver vooruit. Dat kan ook met afspraken voor proefwerken. Die kunnen al op 1 augustus op de agenda staan voor het hele jaar.
Tsjor:"Zorgverleners die met kinderen werken zouden toch moeten weten dat kinderen naar school moeten?"
Dat weten ze heel goed. Hun eigen kinderen moeten ook naar school. Vandaar dat ze tijdens schooltijden werken. Je theorie bijt zich in de eigen staart.
Zo ingewikkeld is het niet hoor, een beetje rekening houden met het feit dat kinderen niet alleen maar school hebben. Werkgevers kunnen dat ook met hun werknemers.
En bovendien kan een goed deel van de leerlingen wel buiten lestijden een afspraak maken. Maar niet allemaal.
Groet,
Miriam Lavell

Zo ingewikkeld is het niet

Ook voor zorgverleners is het niet zo ingewikkeld om werktijden aan te passen aan het werk dat je hebt en de doelgroep waarmee je werkt.
Van leerkrachten verwachten we ook aanpassingen.
Afspraak bij ortho was zodanig dat het haalbaar zou moeten zijn vóór het proefwerk, maar het duurde allemaal veel langer dan ik dacht.

Tsjor

Andere kwestie

Het is voor zorgverleners onmogelijk om hun werkdag te verschuiven naar iets buiten de schooltijden. Dat zou een werkdag worden van vijf tot negen in de avond. Te kort om het brood me te verdienen en bovendien zonder enige aansluiting om de rest van het zorgnetwerk dat je ook nodig hebt (tandarts, huisarts, ziekenhuis, etc.).
De aanpassingen die van scholen/leerkrachten verwacht worden zijn geen andere dan die er al meer dan 100 jaar zijn. En bovendien: ze moeten er sowieso zijn. Er kan ook een leerling ziek zijn die een proefwerk moet inhalen.
"Afspraak bij ortho was zodanig dat het haalbaar zou moeten zijn vóór het proefwerk, maar het duurde allemaal veel langer dan ik dacht."
Kijk, en dat is een andere kwestie.
Hoewel er in zijn algemeenheid niets te doen is aan het verschijnsel dat schoolkinderen tijdens schooltijden wel eens naar een dokter oid moeten (school kan dat niet verbieden, leerkrachten moeten er rekening mee houden), kun je met recht pissig zijn over een zorgverlener die onzorgvuldig met jouw tijd omgaat.
Maar dat is een andere kwestie.
Groet,
Miriam Lavell

Beginnen bij begin

Als de afspraak helemaal buiten schooltijd was geweest was er geen probleem.
Als zorgverlener meer wil verdienen dan in die vijf uur zijn er ook nog andere klanten die graag 's morgens willen komen, of 's middags. Of dan de administratie doen.
Kijk eens om je heen en zie wat er gevraagd wordt aan flexibele inzet van andere mensen.

Tsjor

Flauwekul

Ik snap dat je pissig bent, maar ik vind je claim flauwekul.
Ja, het is de bedoeling dat je afspraken zo veel mogelijk buiten schooltijd maakt. Nee, het is niet mogelijk om alles buiten schooltijd te organiseren. Werkdagen beginnen en eindigen nu eenmaal op dezelfde tijden als schooldagen. De schooltijden zijn heel expres daar binnen gekozen. Daar is niks flexibel aan.
Niet op school én niet in al die andere bedrijfstakken. Niet in de laatste plaats trouwens omdat werknemers (ook in de zorg) óók kinderen hebben die naar school gaan tussen 8:30 en 17:00 uur.
"Kijk eens om je heen en zie wat er gevraagd wordt aan flexibele inzet van andere mensen."
Wie dan? Welke branches? Welk deel van de beroepsbevolking is dat nu helemaal?
Groet,
Miriam Lavell

Bij mij

je mag met mij beginnen. Ik kan 's avonds niet op het 10-minutengesprek verschijnen, omdat ik dan werk.

(overigens is het wiskunde-probleem opgelost door de leerkrachten, ze heeft het ergens in een ander lesuur kunnen maken. Heerlijk toch, die flexibiliteit van leerkrachten. En dat voor 1 kind. Nu de andere 24 nog. En dan heb je één klas gehad. Volgens er nog een stuk of 9.)

Tsjor

Niet zo flexibel

Tsjor, ik werk ook vaak 's avonds. Maar jij en ik zijn de maat der dingen niet. Een gewone werkdag is in NL van 8/9 tot 5/6. Een gewone schooldag ook. Even de zorg buiten de schooluren organiseren is er dus niet bij. Dat zou de zorg bovendien nodeloos duur maken (toeslagen op salarissen).
Voor werknemers in de horeca of die van een enkele andere soort is dat anders. Ja. Pech?
"Heerlijk toch, die flexibiliteit van leerkrachten. En dat voor 1 kind. Nu de andere 24 nog. En dan heb je één klas gehad. Volgens er nog een stuk of 9."
Welnee. Jouw dochter is heus de enige niet die moet inhalen. 5-10% (ziek of om een andere reden afwezig) is tamelijk normaal. Daar hoef je niet plotseling iets felxibels voor te doen. Ook inhaaldagen kunnen op 1 augustus al worden ingeroosterd.
Op de school van mijn kinderen was dat zo.
Ondertussen gun ik je al je irritatie bij het afsprakenregime van de ortho.
Groet,
Miriam Lavell

Leerkrachten die 's avonds ouderavonden houden, omdat ze ervan uitgaan dat ouders overdag werken. Op een hoop na dan.

Fijn dat je me irritatie gunt. Ik haat overigens beugels en orthodontisten, dat zit veel dieper.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

18-01-2013 om 08:10

Tsjor

De ortho hier werkt gewoon vijf dagen van 8.00 tot 18.00. Zijn administratie doen de baliemedewerkers. Ik zie het anders: ik vind een dergelijke afspraak belangrijk genoeg om een uurtje school te missen.
Toetsen inhalen kan hier gewoon even na schooltijd, op een school van 1700 leerlingen zijn er altijd wel een aantal die iets moeten inhalen. En oudergesprekken kunnen hier ook in de namiddag.

Maylise

Maylise

18-01-2013 om 15:51

Avond

Ik ken wel een tandarts in Nederland die ook 2 avonden per week werkt. Je betaalt wel iets meer voor een avondafspraak maar het is reuze handig.
Verder vind ik een uurtje school missen niet zo erg maar ik kan me voorstellen dat als het elke week het wel onhandig kan zijn als ze steeds hetzelfde vak missen. In elk geval handig als je het tijdens knutselen/gym kan plannen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.