Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

29-05-2014 om 12:39

Vrij vragen voor school (BO)


Annet

Annet

05-06-2014 om 17:44

Leuk/erg voorbeeld voor deze discussie

Vandaag is dochter met haar hockeyteam naar de WK hockey in Den Haag. De coach mailde dat het fijn zou zijn als iedereen in de middag al mee kan. Het leek hem een goed idee dat iedereen naar de tandarts moest.
Resultaat: alle dertien zijn ze mee, vertrek vanaf 15.00 uur. De meeste meiden zullen 1 of 2 uur gespijbeld hebben, met briefje van ouders.
Ik heb hier geen probleem mee. Dit is de 2e keer (misschien 3e) in vijf schooljaren op het VO dat wij meewerken aan luxe verzuim omdat dit beter uitkomt.

Een schade aan een auto door mijn schuld (hoe minuscuul ook) zou ik altijd melden. Zelf beoordelen dat de schade te klein is, vind ik niet aan mij. Het gaat dan inderdaad om het feit dat je een ander schade berokkent, ook al vind je zelf de schade geen probleem.
School heeft geen schade dat mijn kind vandaag 2 lesuren gemist heeft.

Angela67

Angela67

05-06-2014 om 18:19

wat ik me afvraag

als een directeur vrijgeeft om een reden die niet te rijmen is met de geest vd leerplichtwet, is ie dan fout?
want ik geloof meteen dat er in de leerplichtwet niets staat over 'speciale boekingsmogelijkheden'. maar is niet alles op te hangen aan de wet?
het gaat erom: durft de directeur gewoon zijn of haar ding te doen zonder dat hij/zij bang hoeft te zijn dat de lpa stennis gaat trappen?
gr Angela

Bruiloft van tante in het buitenland

Later dit jaar gaat de zus van mijn partner trouwen. Zij woont in California, daar is ook de bruiloft. Deze vindt helaas plaats buiten de schoolvakantie.

Voor mijn kind heb ik dan ook verlof aangevraagd bij de schooldirecteur. Zijn reactie was erg kort en zakelijk. Hij wees me op de leerplichtwet en dat voor een huwelijk van een tante 1 dag verlof kan worden gegeven.

Aangezien de reis alleen al 18 uren in beslag gaat nemen (en ook 18 uren terug) is het natuurlijk niet mogelijk om dit in 1 dag te doen. De bruiloft zelf zal ook nog gevierd moeten worden .

Ik wilde graag eens peilen wat eventuele adviezen zijn in deze...

gr
FK

Het schoolhoofd heeft ongelijk

Je moet eerst voor jezelf de beslissing nemen of je gaat of niet. Als je niet van plan bent te gaan zonder toestemming, dan kun je het er beter bij laten zitten. Het is taai ongerief en maar helemaal de vraag of je krijgt wat je wil.

Het probleem is het volgende:
A) Het schoolhoofd mág vrij geven. Zelfs voor wel 10 dagen. Daar zijn helemaal geen regels voor. Hij mag het zelf weten.
Het schoolhoofd hoeft geen vrij te geven. Er bestaat geen recht op verlof, zelfs niet voor de trouwerij van je tante.

Schoolhoofden kennen de wet niet. Ze denken dat ze geen vrij mogen geven (dat heeft de leerplichtambtenaar ze wijs gemaakt). Ze denken dat er allerlei beperkingen zijn. Ze winnen advies bij de leerplichtambtenaar en die verbiedt van alles.

Maar van alles verbieden mag dus wel. Je hebt namelijk geen recht op vrij, zelfs niet voor de trouwerij van je tante.

Je kunt vrij krijgen vanwege (bijvoorbeeld) gewichtige omstandigheden. Er zijn geen regels over wat die omstandigheden zijn. Er zijn ook geen regels over hoeveel dagen dat zijn.
De trouwerij van je tante kan een gewichtige omstandigheid zijn. Het is niet aan jou om dat te beoordelen, maar aan het schoolhoofd.

- Je verzoekt verlof wegens trouwerij.
- Schoolhoofd kent verlof toe, hij vindt het een gewichtige omstandigheid, maar geeft maar 1 dag.

Nu is er een rare situatie ontstaan. Het schoolhoofd vindt de trouwerij van tante belangrijk, maar geeft onvoldoende gelegenheid om die trouwerij bij te wonen.
Maak bezwaar.
Maak duidelijk dat je, net als het schoolhoofd, vindt dat de trouwerij een gewichtige omstandigheid is waarvoor verlof geëigend is. Maar dat er in dit geval - geheel buiten jullie eigen wil om - de situatie is dat de tante in Californië woont.
Om de gewichtige gebeurtenis bij te wonen moet kind meer dagen verlof.
Geef aan hoe veel.

Kijk op de schoolwebsite hoe/waar je bezwaar aan kunt tekenen tegen de beslissing van het schoolhoofd.
Zie hier een voorbeeld http://www.bs-reigerlaan.nl/main.php?id=309978&real_id=309978

Uiteindelijk kun je in beroep bij de rechter.

De kwestie is de volgende: je hebt kans dat de rechter het met je eens is. Dat die het ook gek vindt dat het schoolhoofd de omstandigheid wel gewichtig vindt, maar niet voldoende dagen toekent om de trouwerij bij te wonen.
Maar dat wil niet zeggen dat je verlof krijgt.
De rechter zelf is namelijk niet bevoegd om verlofdagen toe te kennen.

Dat is alleen het schoolhoofd.
Die zal in dat geval een nieuwe beslissing moeten nemen.

Bruiloft van tante in het buitenland (vervolg)

Bedankt voor deze snelle en uitgebreide reactie!

Wij hebben de beslissing genomen om sowieso naar de bruiloft te gaan, ongeacht wel of geen toestemming. Eventuele consequenties nemen we voor lief.

De vraag is nu:
- wat kunnen (negatieve) consequenties zijn? Boete? Celstraf?
- hoe kan ik deze negatieve consequenties beperken?

Ik weet dat de volgende emotionele mening er niet toe doet: het is natuurlijk van de zotte dat een schooldirecteur een dergelijke reactie geeft op een nette aanvraag voor een bruiloft in het buitenland voor nota bene een kind van 5 (groep 2 van de basisschool). Onze mening is dat deze ervaring veel meer waard is dan de dagen school die ze dan zou missen, als je afzet tegen een 'schoolcarriere' van zeker minimaal 12 jaren.

sporter

sporter

13-01-2015 om 17:33

Fred

Voor een kind in groep 2 hebben wij een paar jaar terug nog een hele week vrij gekregen voor belangrijke sportwedstrijden in het buitenland van beide ouders. Bijna een jaar van tevoren aangevraagd.

Wat een onaardige directeur heb je daar.

Angela67

Angela67

13-01-2015 om 17:59

met vijf jaar . . .

. . hoef je nog niet de hele week naar school, dus misschien zit daar een oplossing?
gr Angela

Printen

#156 "Onze mening is dat deze ervaring veel meer waard is dan de dagen school die ze dan zou missen, als je afzet tegen een 'schoolcarriere' van zeker minimaal 12 jaren."
Dat kan ik helemaal meevoelen, maar de Leerplichtwet wordt in Nederland nu eenmaal geïnterpreteerd met de gedachte dat je als ouders daar zelf helemaal niet over mag beslissen.

Je hebt besloten toch te gaan. De consequenties zijn niet direct dramatisch, hoewel dat ook wel een beetje afhangt van de duur.

De meest vervelende consequentie kan trouwens zijn dat je wordt tegengehouden op Schiphol. Men mag je tegen houden. Ik heb er echter nog nooit van gehoord.

Dit stelt je wel voor een dilemma.
Om het netjes te doen zou je eigenlijk de hele procedure moeten doorlopen.
Bezwaar indienen en in beroep gaan bij de rechter.

Maar dat brengt je reis in gevaar. Je moet daarvoor de exacte data verstrekken (vertrek, etc.) Als toestemming wordt geweigerd, dan heb je wel meteen de leerplichtambtenaar in stelling gebracht.

Niks doen, toch gaan.
Als je daarna naar de rechter moet, dan beroep je je op overmacht.

- Het schoolhoofd vindt de trouwerij een gewichtige omstandigheid.
- Jij vindt dat ook.
- Het ligt buiten jouw schuld/wil dat tante in Californie woont.

Als de rechter het met je eens is, dan krijg je schuld zonder straf.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

14-01-2015 om 13:48

interessant

om eens mee te lezen...ik moet nog goedkeuring gaan vragen, maar mijn broer gaat in 2016 (duurt nog even dus) trouwen, in duitsland, hele dag rijden. Kost me dus ook minimaal 3 dagen (2 dagen rijden + 1 dag bruiloft). Is ook nog eens midden in de week en nog geen schoolvakantie. Ik verwacht dat het geen probleem is, maar je weet maar nooit. Dan is het goed om dit paraat te hebben.

Sneeuwitje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2015 om 15:40

Niet via Schiphol reizen?

Zou dan evt. ook nog een optie kunnen zijn.

Maar belangrijker nog is: kan die leerplichtambtenaar iets doen als ie op Schiphol aan de gate staat? Heeft ie bevoegdheden om je tegen te houden?

sporter

sporter

14-01-2015 om 15:47

overigens

Ja, ik weet wel, hun feestje en zo, maar die broers en zussen hebben er niet aan gedacht dat jullie kinderen misschien geen vrij konden krijgen, of is jullie aanwezigheid optioneel?

Hier was er een schoonzus die in de VS wilde trouwen. Het eerste wat me ontglipte was dat ik dáár niet heen zou gaan, zo ver. Wel erg ja, maar ik zou het echt niet doen. Uiteindelijk is ze eerst gewoon in NL getrouwd.

En daarvoor moesten we aan school wel eerst de uitnodiging laten zien. Waar je verder niks uit kon afleiden qua familieband, want ze hadden er geen achternamen opgezet. Werd okee bevonden.

Daarentegen mocht ik weer niet het ene kind een kwartier eerder van school meenemen omdat de andere naar de dokter moest. Want dat was schooltijd.

Bevoegdheid

#161 de politie heeft de bevoegdheid om je aan te houden en te vragen waarom kind niet op school zit. Dat mag ook op straat trouwens.
Als je toestemming hebt van het schoolhoofd, doe je er goed aan om dat papiertje bij je te dragen.

Op de dag van de leerplicht zijn al wel eens ouders aangesproken op Schiphol.
Maar niet tegengehouden (bij mijn weten)

Ik waag te betwijfelen of dat zal gebeuren trouwens.
Deze ouders zitten volledig in de klem. Een onwillig schoolhoofd en een gewichtige omstandigheid over de grens. Als zij worden aangehouden op Schiphol dan wordt dat een circus natuurlijk.
Hoewel de 'regel is regel' aanhangers over elkaar heen zullen buitelen, vermoed ik toch dat verontwaardiging de overhand zal hebben.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

14-01-2015 om 16:19

sporter

Jawel, maar het ligt wat ingewikkelder dan alleen dat. Broer woont in midden-oosten, zijn vrouw komt uit de VS, hij uit NL. Ze zijn in 2013 voor de wet getrouwd, in het geheim (om het wonen in het middenoosten makkelijker te maken). Ze willen dus (begrijpelijk) op dezelfde datum trouwen/ trouwfeest geven. Verder moeten ze dus rekening houden met een heel internationaal gezelschap aan mensen, waarbij wij niet de 'verste' reizigers zijn. Voor de VS-gasten vallen daar 'feestdagen' in, dat viel mooi samen, voor ons is nu de pech dat het midden in de week valt. En nee, ik heb nog geen balletje opgegooid op school (moet ik misschien eens doen), maar ik verwacht eigenlijk niet zo direct een probleem. Mocht het wel zo zijn, dan heb ik in elk geval tijd genoeg om te bedenken wat te doeñ!

Overigens, broer verplicht ons niks, maar heeft ons er natuurlijk wel heel graag bij, en ik wil dat zelf ook heel erg graag!

Sneeuwitje

Mieke

Mieke

14-01-2015 om 16:25

Vorige school

Op de vorige school hadden onze kinderen een facultatieve vrije dag. Ideaal vond ik dat. Kon je toch een dag vrijnemen zonder problemen (onlangs las ik dat zelfs een facutatieve vrijeniet mag van de leerplichtambtenaren ).

Nu zitten mijn kinderen op een nieuwe school. Hier hebben ze geen facutatieve vrije dagen. Voor alle vakanties hebben ze wel de vrijdagmiddag vrij behalve voor de voorjaarsvakantie. Mijn oudste zoon heeft wel die dag vrij. Mijn jongste heeft ook 's middags vrij. De middelste twee niet. Als wij 's middags gaan vertrekken (hangt van de weersvoorspellingen af) en overnachten in Duitsland dan krijgen mijn kinderen een briefje mee dat ze om 13.15 uur een tandartsafspraak hebben. Kunnen wij op tijd weg. En die middag dvd kijken zullen ze echt niet missen.

Ali

Ali

14-01-2015 om 20:37

Richtlijnen Amsterdam

http://www.amsterdam.nl/publish/pages/423493/extra_verlof_voor_gewichtige_omstandigheden.pdf

Kijk bij punt 2.c
Staat dat verlof is toegestaan bij buitenlandse bruiloften met een max van 5 dagen.
Laatste punt ook leuk: andere naar oordeel directeur zwaarwegende redenen. Kan de directeur alle kanten mee uit, dus ligt idd bij de school.

Geen idee of dit landelijke richtlijnen zijn, dit is iig in Amsterdam de situatie.

Lucerna

Lucerna

14-01-2015 om 20:51

Sneeuwitje

Klein hartje onder de riem: wij hadden een paar jaar geleden ook de omstandigheid dat mijn broer trouwde in Duitsland, waarvoor onze kinderen vrij van school moesten, ook op de reisdagen. Normaal zijn ze niet erg makkelik met vrij geven, maar dit had ik zó voor elkaar. Hopelijk bij jullie ook!

Sneeuwitje

Sneeuwitje

15-01-2015 om 10:48

dank lucerna

Ik ga vooralsnog niet uit van een probleem. Het speelt ook pas over anderhalf jaar dus ik heb nog even tijd om het uit te zoeken, na te vragen...maar ik denk dat ik eens een balletje ga opgooien over hoe ze hier mee omgaan Vooralsnog maar eens hoopvol blijven, over het algemeen lijkt het me mee te vallen met het gedoe op school.

S.

Niet landelijk

#166 die richtlijnen zijn niet landelijk.
Het is wel mogelijk dat vraagsteller het over Amsterdam heeft. Bovendien kan zo'n richtlijn het schoolhoofd ook nog overtuigen - zie je wel, zij mogen het ook meer dan een dag -.

Ingewikkeld is wel dat toekenning onder bestuursrecht valt en dat dat bestuursrecht elk bevoegd bestuur een eigen autonome bevoegdheid geeft. Verschillen per school en per gemeente (hier mag het wel, daar niet) komen voor. De rechter zegt daarvan dat dat geen ongelijke behandeling is omdat het over een ander bestuur gaat.
Wel handig om te weten, hoe onrechtvaardig het ook voelt.

bieb63

bieb63

15-01-2015 om 22:19

Het punt is

dat een school (bestuur) aan bepaalde eisen wbt lesuren moet voldoen, zoals bijv. een minimum aan lesuren. Daarbinnen is een marge om dat vrij in te delen (binnen grenzen uiteraard). Daarom kan het zo lijken dat de ene school niet moeilijk doet over een dag eerder vrijvragen voor een vakantie en een andere wel. Als de ene school bijv. meer lesuren geeft dan strikt wettelijk, is er ruimte voor een extra vrije dag. Een school die zich strikt, in het rooster, aan het minimum houdt heeft die ruimte niet.

Moni

Moni

15-01-2015 om 22:24

Eisen van lesuren tellen niet voor individuele leerlingen

Dan kun je niet eens meer twee weken ziek zijn, laat staan 6 weken door iets ernstigs.
Eisen wbt lesuren tellen voor het rooster en algemene vrije dagen.

Inderdaad

#171 Precies.
Verlof verlenen aan individuele leerlingen wegens gewichtige omstandigheden (leerplichtwet) heeft helemaal niks te maken met de verplichte urenlast die scholen hebben.
Die twee zaken zijn ook op geen enkele manier uit te ruilen.

bieb63

bieb63

16-01-2015 om 14:16

dat bedoel ik ook niet

Ten eerst is ziek gewoon ziek. Dat is inderdaad individueel en 'geoorloofd' ook al zal kind dan niet aan het minimum aantal lesuren kunnen voldoen.
Wat ik bedoel is, dat een school een marge (in het algemeen) kan opbouwen. En daardoor de hele school de dag voor de voorjaarsvakantie vrij kan geven. Dat is een keuze. Een school kan ook kiezen, door een marge op te bouwen, dit individueel te laten invullen (dus een paar verlofdagen per jaar) mits dus een marge is opgebouwd. Daar zullen veel scholen niet voor kiezen omdat dat voor hun eigen planning lastig is. Er zijn ook scholen die ook de vrijdagmiddag vrij geven (ook in de bovenbouw). Dit doen ze door bijv. de andere schooldagen iets langer te laten duren. In dat geval is er dan geen marge meer voor een extra dag voor bijv. de voorjaarsvakantie.

Zonder toestemming gewoon gedaan

Mijn ouders hadden 3 jubilea te vieren (trouwdag en beider verjaardagen) en wilden daarom met alle kinderen en kleinkinderen lang weekend naar Disneyland Parijs. Keurig voor de vrijdag en maandag verlof aangevraagd voor de kinderen via de daartoe van de websites van de scholen te downloaden formulieren. Van de VO-school niets meer vernomen. Week voor het uitje maar eens gemaild met de mededeling dat ik ervan uitging dat zwijgen toestemmen was. Ik kreeg een reactie dat ze hier eigenlijk geen toestemming voor konden geven, maar dat ik gelijk had met mijn zwijgen is toestemmen. Van de basisschool kreeg ik een keurig telefoontje van de directeur, dat ze 1 dag vrij kon geven voor dit uitje. Maar ja, we kwamen maandag pas terug. Dus ik heb toen geantwoord dat kind die maandag dan dus niet aanwezig zou zijn. Waarop de directeur zei dat ze dat zou moeten melden bij de LPA en ik dan mogelijk problemen zou krijgen. Ik heb gezegd dat ik dat begreep, maar dat kind er toch niet zou zijn. En zo is het ook gegaan. Nooit meer wat van gehoord...
Ziekmelden houd ik niet van, vanwege het voorbeeld. Ik deed het liever met open vizier. Maar achteraf had ik misschien beter voor de ziekmelding kunnen gaan, om school problemen/werk te besparen.

aangepast

A) Het schoolhoofd mág vrij geven. Zelfs voor wel 10 dagen. Daar zijn helemaal geen regels voor. Hij mag het zelf weten.

Dat is niet meer helemaal zo. Tot een jaar of twee, drie geleden was dit inderdaad het geval. Maar inmiddels is er een aanpassing gedaan. Er is een aantal situaties geformuleerd die niet als zwaarwegende omstandigheid aangemerkt mogen worden. Vakantie bijvoorbeeld. En zo zijn er nog een paar zaken beperkt. Heb even de nieuwe tekst niet meer voor handen.

/is/ een paar zaken

ai... "een paar zaken" is natuurlijk enkelvoud...

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 08:35

mastergoat

Ja en we zijn nu juist zo nieuwsgierig naar die tekst...

Karin

Karin

21-01-2015 om 10:18

Brochure

Er is een folder: alles wat u moet weten over luxe verzuim en verlof: http://www.iviodenhaag.nl/documenten/aanvraag%20vrijstelling/Folder-luxe-verzuim-verlofDen%20Haag.pdf

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.