Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

vragen ouderbijdrage bo (Miriam)?


Triva

Triva

08-10-2017 om 14:05

Dees

'De bijdrage hier valt wel mee (50 euro op jaarbasis), maar is een hoop geld als je het ook nog even betaald voor ee kind met rugzakje wat wel met de auto bij bij de bus is bezorgD maar waarvan de ouders de bijdrage niet betaald hebben.'

Je overdrijft want het schoolreisje zelf kost helemaal geen 50 euro. Dat is de totale ouderbijdrage. Waarom geven jullie niet de mogelijkheid tot splitsing tussen het schoolreisje en de rest?

Dees

Dees

08-10-2017 om 15:00

Triva

Dat weet ik niet hoewel ik wel een vermoeden heb. Ik heb gehoord dat op scholen waar die splitsing wel is gemaakt er in totaal minder betaald wordt aan ouderbijdrage waardoor de ouderraad dus minder te besteden heeft door het jaar heen. En de meeste ouders kiezen deze school omdat hij zo lekker actief is in. Het organiseren van leuke dingen.
En ik overdrijf niet, het reglement schrijft voor dat bij niet betalen de schoolreis niet door gaat, en dan gaat het om principiele niet betalers. Dus op zo'n moment moet een andere ouder die dan zou willen betalen zodat een kind mee kan die hele 50 euro neerleggen.

Bregje

Bregje

09-10-2017 om 12:05

Ik ben penningmeester van het OV

Ik ben zelf penningmeester van het OV op school. Hier betalen we 22.50 euro per jaar, dat is niet veel. De meeste betalen eigenlijk binnen een maand, een gedeelte moet ik een herinnering sturen en binnen 3 maanden heeft iedereen wel betaald. Als er ooit iemand het echt niet kan betalen, kunnen ze het altijd aangeven, ik denk dat daar geen problemen door komen.

We hebben een eigen rekening voor de OV. Van daar uit betaal ik sinterklaas, kerst, juffendag, schoolreisje, koningsdag en soms nog andere kosten.

Temet

Temet

07-11-2017 om 11:23 Topicstarter

vervolg

Dit draadje heeft een beetje een wending genomen richting een discussie over schoolreisjes, maar ik post toch maar even de update hier, en niet in een aparte draad.

Inmiddels is er weer een MR-vergadering geweest en nu blijkt dat het toch wat anders ligt dan ik aanvankelijk dacht. Ik had begrepen dat de directeur van plan was de incasso van de ouderbijdrage over te dragen aan de OR. Een van mijn bezwaren was dat het gaat om geld van de school waarvoor de school dan ook de verantwoordelijkheid moet dragen. Nu bleek me dat de directeur het anders ziet: de OR zou een vereniging moeten worden en die vereniging zou de ouderbijdrage moeten innen en beheren en ideeën aandragen voor activiteiten etc, en dat allemaal in harmonieus overleg met de school. Dit alles ter verhoging van de betrokkenheid. Ofzo. Ik heb geen reden om eraan te twijfelen dat de directeur goede bedoelingen heeft. Ik vind het alleen om een aantal redenen nog steeds een erg slecht idee. Ik kon gelukkig nog wel net op tijd mijn cynische commentaar voor me houden dat het niet aangaat mensen k... klussen in de maag te splitsen onder het mom van verhoging van de betrokkenheid. Ik ben een tikje zwartgallig aangelegd (en een slordige 15 jaar ouder dan de nieuwe directeur), maar dergelijke kritische kanttekeningen worden nog wel eens als een aanval op de persoonlijke integriteit opgevat en dat is ook mijn bedoeling niet.

Apart is overigens het idee dat de OR een vereniging zou moeten worden. Dus niet de school zelf, alleen de OR. En uit de OR zou dan dus ook een bestuur moeten worden gekozen. Ik hoop en verwacht dat dit idee op niets uitloopt omdat de OR er geen trek in heeft, maar omdat men van dat soort dingen nooit zeker kan zijn, zal ik ook maar gewoon doorgaan met mijn bezwaren in de groep te gooien.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

07-11-2017 om 12:08

Temet, kijk hier

https://www.oudersonderwijs.nl/op-school/samenwerking-ouders-en-school/ouderraad/ouderraad-als-vereniging-of-stichting/

Het is niet ongewoon. Op onze vorige basisschool was de ouderraad ook een vereniging met een ledenvergadering ed. In de praktijk deed deze OR klakkeloos was de directie aangaf.

Onderaan deze pagina staat een telefoonnummer; deze mensen geven deskundig advies en zitten helemaal in de jurisprudentie omtrent het onderwijs. Dat zal een interessant gesprek tussen jullie beiden worden )

Kaori

Kaori

07-11-2017 om 12:14

idd niet ongewoon

ik heb het al eerder aangegeven. Bij de vorige school van dochter is dit ondergebracht in een stichting die de extra's voor de school verzorgt in samenspraak met de school.

schrijver/illustrator in de klas, de sint- en kerstviering, het schoolreisje en de beschikbaarstelling van een klassebudget ter vrije besteding per klas.

Temet, niet doen

Niet in het bestuur van die vereniging of stichting gaan zitten, want als het niet goed geregeld wordt ben je hoofdelijk aansprakelijk. Zomaar een website waar het in het begin al goed wordt uitgelegd: https://www.verenigingen.nl/46/checklist-aansprakelijkheid.htmo

Kaori

Kaori

07-11-2017 om 13:22

helena

dit is de doodsteek voor alle verenigingen en ook verplichte verenigingen als een VVE.

Temet

Temet

07-11-2017 om 13:26 Topicstarter

Helena

Geen haar op mijn vermoeide hoofd die eraan denkt om in dat bestuur te gaan zitten.

Ik vind dat het geld dat aan de school ten goede moet komen ook gewoon door de school geheven, geïnd en beheerd moet worden. Dan ligt de verantwoordelijkheid wat mij betreft waar die hoort, en dat binnen het wettelijk kader, inclusief instemmingsrecht van de MR.

Als de OR hierin tuint, zijn ze niet wijs. Een hoop extra werk en verantwoordelijkheid, en waarom? Ik denk dat ik dat droombeeld van die directeur wel snap - een idee van een robuuste oudervereniging die eigen initiatieven ontplooit en mooie ideeën ontwikkelt, in harmonieuze samenwerking met de school - maar volgens mij is het een illusie, zeker in deze school. Zodat je uiteindelijk zit met een overdracht van taken en verantwoordelijkheden aan een clubje amateurs (steeds wisselende amateurs ook nog eens). En de enige winst is voor de school, die zich van een corvee heeft ontdaan.

Omgekeerd, als de ouderraad/vereniging zich wel zou ontpoppen tot een reuze actieve club die daadwerkelijk zelf gaat bepalen waar het geld voor wordt ingezet dan wordt het op een gegeven moment natuurlijk wachten op een botsing met de school, die eigen ideeën heeft over waar dat geld voor is.

Waarom zo moeilijk doen?

Dat het niet ongebruikelijk is, vind ik op zichzelf geen reden om erin mee te gaan. Er is wel meer onzin gebruikelijk.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

07-11-2017 om 13:28 Topicstarter

mirreke

Bedankt voor die link, die is reuze nuttig. Ik ga denk ik een mail rondsturen met mijn bezwaren en dan kan ik dat document bijvoegen.

Groeten,

Temet

Bregje

Bregje

07-11-2017 om 13:34

hier doet de oudervereniging het

Hier hebben we een oudervereniging, ik ben daar de penningmeester van. Ik stuur elk jaar in januari naar iedereen een rekening en moet hier helaas vaak achter na. Maar goed.

De ouder vereniging bestaat uit een aantal ouders die alles organiseren, schoolreis, sportdag, koningsspelen enz.Als er hier wat van betaald moet worden wordt dat gedaan van de ouderbijdrage.

We hebben een eigen rekening en vereniging, de school bemoeit zich er niet heel veel mee. Vaak is bij de vergaderingen wel 1 leraar of lerares aanwezig.

Hier is het nog nooit een probleem geweest.

ja maar Kaori

Als er een officiële vereniging komt met hoofdelijke aansprakelijkheid die geleid wordt door een bestuur met allemaal goedbedoelende vrijwilligers die van toeten noch blazen weten en er wordt fraude gepleegd, ben je als medebestuurder hoofdelijk aansprakelijk voor het fraudebedrag. En dan kan Bregje wel schrijven dat "Hier is het nog nooit een probleem geweest.", maar als het misgaat zitten de medebestuurders met de handen in het haar en zeggen ze "had ik maar niet"

Kaori

Kaori

07-11-2017 om 16:09

Helena

daarvoor zit je in het bestuur, om de vinger aan de pols te houden.
Maar het verenigingsleven in NL draait op vrijwilligers: sportverenigingen, muziekvereniging er zijn maar heel weinig profesionele bedrijven die dit levend houden.

En bij de VVE is het zelfs verplicht om in te stellen.

Zonder bestuur geen verenigingen meer.

Verplicht

Kaori:"En bij de VVE is het zelfs verplicht om in te stellen."
Ja. Maar die moet ook verplicht worden opgericht met notariële akte en ingeschreven bij de kvk. Dan is die aansprakelijkheid ook weer geregeld.

Ouderraad verenigingen worden nog wel eens ingezet met een verkapt verplicht lidmaatschap (u wordt automatisch lid). Vervolgens verschuift de vrijwillige ouderbijdrage voor school van positie. Het wordt een verplichte ledenbijdrage aan de vereniging.

Deze constructie mag niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.