Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vraag voor Ingridt en Sini - de weken voor de vakantie


Werk

Op werk komt het ook wel eens voor dat ik op een thuiswerk dag wel naar een vergadering moet of dat ik op een niet-werk dag nog even wat moet inleveren of moet doen. Vaak kan dat vanuit huis, soms ook niet en dan ga ik naar werk. Persoonlijk vind ik dat allemaal niet zo probleem.

Werknemers vergelijken met scholieren vind ik trouwens ook niet zo handig. Het is een hele andere positie die hele andere plichten en privileges meebrengt. Je moet het maar zo zien: eigenlijk heb je die twee weken nog school maar je hoeft er maar een paar uur te zijn. Alternatief is niet twee weken extra vakantie, alternatief is twee weken wel veel tijd doorbrengen op school. Er zijn maar weinig leerlingen die dat zouden zien zitten.

Triva

Triva

18-07-2017 om 14:34

interessante vraag

'En stel dat de leeringen werkelijk 8 weken vrij hadden: ouders in het bedrijfsleven kunnen meestal maar 2 a 3 weken weg, en de toeristenbramche zou ook gelijk de prijzen van reizen diurder maken in die twee weken.'

Volgens mij werkt dat ook andersom: de prijzen van de overige zes weken gaan wat omlaag omdat de vraag daalt.
Overigens begrijp ik het woord 'bedrijfsleven' hier niet. Is het anders als je ambtenaar bent?

TrivA

Nee ik wou eigenlijk "alles wat niet onderwijs is" duiden. Dus ouders die aan hun 25 vakantiedagen (hoeveel is het eigenlijktegenwoordig) zitten.
Sini

Juffie

Juffie

18-07-2017 om 18:58

Meegeven

Ik ben er niet om ouders mee op te voeden, gelukkig niet. Dus als je in de opvoeding meegeven wil dat je moet strijden voor je eigen belangen (vind ik ook hoor) en daar dan serieus een uurtje terugkomen op school voor het inkijken van je toetsen (wat trouwens heel nuttig is) of het inleveren van boeken (omdat dit voor de planning voor de hele organisatie nu eenmaal het meest efficient is), onder schaart, heb je mijn zegen. Ik blijf het "belangetjes" vinden. De ironie is dat leerlingen in hun feedback over mijn functioneren aangeven dat er veel ruimte is voor een kritische houding, dat deze zelfs op prijs gesteld wordt. Hetzelfde geldt voor mijn houding op mijn werk: ik ben juist kritisch en sta er bij schoolleiding en collega's om bekend altijd het belang van de leerlingen voorop te stellen. En ik vind het in het belang van leerlingen om aan het eind van het schooljaar lekker uit te kunnen drijven, met een enkele onvermijdelijke verplichting hier en daar, terwijl het personeel nog even hard aan het werk is. Het is nog geen vakantie, dus het alternatief zou in plaats van veel vrije tijd bezigheidstherapie zijn. Kan ook hoor, hebben we ervaring mee toen we nog met de 1040 uur verplichte onderwijstijd zaten.

En dan om inzicht te geven hoeveel er feitelijk achter de schermen gebeurt in de laatste weken:

Eerste week: maandag, dinsdag, woensdag: toetsdagen met sportdagen op verschillende dagen (de hele school kan niet in een keer op de sportvelden terecht, vandaar een splitsing in jaarlagen)
donderdag: nakijkdag
vrijdag: toetsen inkijken / bespreken

Tweede week:
Maandag: herkansingen en voorbespreken van de overgangsvergaderingen
Dinsdag: overgangsvergaderingen en inleveren van de boeken
Woensdag: overgangsvergaderingen en inleveren van de boeken
Donderdag: per jaarlaag wordt een afsluitende activiteit georganiseerd. Deze dag is ook nodig voor eventuele revisievergaderingen.
Vrijdag: uitdelen van rapporten.

En ja, Ik vind moeilijk doen over het ophalen van het rapport of inleveren van de boeken gezeur. Heel functioneel gedrag voor een puber. Voor volwassenen wat minder.

Leraren hebben gewoon teveel vakantie

Sini: "Ik zie dit nu pas, maar ja ik heb al ruim een week echt vakantie". Dat is het dus. De leraren zijn op de eerste dag van de vakantie vrij. En daarom moet alles in de laatste twee lesweken afgerond worden. Dus hebben de leerlingen geen of nauwelijks les.

Zo gaat dat ook binnen mijn schoolbestuur. Wij op het 'hoofdkantoor' zijn alleen de middelste vier weken vrij, de eerste en laatste week is verplicht werken.

Het lijkt mij logisch om ofwel het aantal verlofuren voor de leraren te reduceren of het aantal lesuren voor de leerlingen.

skik

Juffie

Juffie

18-07-2017 om 19:09

Vakantie!

Ik zit pas in de eerste vakantieweek, over vijf weken kom ik wel weer eens terug op deze pijler; dan kan Ik me hopelijk weer war aardiger opstellen....

Skik

Dat ik een week op Ouders Online niet geweest ben betekent niet dat ik niet gewerkt heb. Ik ben alleen niet op OO geweest omdat ik het meestal doet als afleiding tijdens de lunchpauze. Dat wij teveel vakantie hebben weet ik niet. Ik ken verl collega's die zonder de zes weken vakantie in de zomer allang ingestort zouden zijn.
Sini

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-07-2017 om 22:54

Ach ja Sinilind

Laat lekker kletsen....

Jaloers?

Bij ons hebben de ondersteunende diensten ook 'maar' 4 weken vrij in de zomer. Soms vinden ze dat niet eerlijk.(nog steeds veeeel meeeer dan welk ander beroep dan ook!)

Wat vergeten wordt is dat zij in de gelegenheid zijn om buiten de vakanties vrij te nemen en hun werkdag om 17 uur is afgelopen.

Geen ouderavonden, nakijk werk, lessen die tot 18 uur duren, lessen voorbereiden enzovoorts. En langer werken in de vakantie verlaagt de werkdruk niet, want de rapporten moeten voor de vakantie af, dus moet voor de vakantie nagekeken, vergaderd en geschreven worden, daar gaat die extra week niet bij helpen.

Maan

Maan

19-07-2017 om 13:54

Ik kan soms niet zo goed tegen dat geklaag

Hallo zeg. 4 weken vakantie. Of 6 weken, waar dan een paar dagen/week vanaf gaat als voorbereiding nieuw schooljaar.
Ik heb gewoon 23 vrije dagen per JAAR. Dus nog niet eens 5 week per heel JAAR.
En ik werk ook heel hard, in de zorg met hoge belasting en vergaderingen in de avond.
Ik zal het allemaal wel niet begrijpen, maar snap het gezeur niet.
Ik heb in de zomer 2 week vakantie. Langer is niet planbaar en mogelijk.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2017 om 15:23

Beetje flauw

dat gehak op die vakanties. Mensen in het onderwijs 'sparen' die extra vakantie doordat ze in gewone werkweken meer uren maken dan gewoon zou zijn in een ander beroep met dezelfde urenaanstelling. Is dus niet extra maar gewoon zelf verdiend.

Het gaat ook niet direct om klagen over druk zijn, dit is nu eenmaal hoe het nu is ingericht. Dat zou misschien anders en beter kunnen. Maar als partner van een onderwijsman heb ik niets gemerkt van de verbetering die een aantal jaar geleden doorgevoerd werd. Toen werd de zomervakantie een week ingekort, de vrije dagen die dat opleverde werden door het jaar heen gepland om de werkdruk te verlichten. Maar dat verlicht niets want een paar dagen hier of daar zorgen niet voor een substantiële rust.
Die vrijgekomen dagen mogen formeel niet eens aan de zomervakantie geplakt worden maar dat gebeurt informeel dus toch.

En Maan, ik werk ook in de zorg, heb maar vier weken aan vakantiedagen en ik werk ook hard. Dat neemt niet weg dat ik de situatie van anderen ook kan bezien zonder me tekort gedaan te voelen. Zonder die extra uren iedere werkweek weer hadden onderwijsmensen namelijk ook niet meer.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 15:34

Eens hoor met Aagje

Wat er ook aan daadwerkelijke vakantie beschikbaar is voor een onderwijzer/leraar, het hoort gewoon bij het beroep. Gezien al het nieuws over opgebrande leraren, ik heb er zelf ook een paar in mijn omgeving gezien, zal er toch iets gebeuren (met een beetje inlevingsvermogen weten we vast wel wat), waardoor het een beroep is die veel van de leraar vraagt. Dus wat wil je? Een leraar die 4 weken vakantie per jaar heeft, heel gelijkwaardig, maar na een paar maanden op zijn tandvlees loopt, of een leraar die langer bij kan tanken en beter uit kan rusten en hópelijk fris genoeg blijft tot de zomervakantie. Dat komt de leraar ten goede, maar niet onbelangrijk, de leerlingen ook.

Vakantie

Ik vind dat ik zelf ook teveel vakantie heb. Tien weken krijg ik echt met geen mogelijkheid op. Wij mogen inderdaad die twee zomervakantieweken die wij moeten werken verderop in het jaar opnemen, maar dat lukt nooit. Ik heb nog zoveel vakantieuren van vorig jaar en overuren over dat ik eigenlijk na de herfstvakantie niet meer terug hoef te komen omdat ik al aan mijn jaartotaal zit. Dus doe mij maar wat minder vakantieweken en betaal de extra werkweken uit.

Oh, en Aagje: po-leerkrachten worden geacht 40 uur per week te werken. Een full time aanstelling in het po is 1659 uur per jaar. Kom daar maar eens om bij bijvoorbeeld een bank. Met slechts 20 vakantiedagen en 7 wettelijke feestdagen kom ik aan 1872 uur per jaar. En juffen en meesters zijn bepaald niet de enigen die overwerken: https://www.volkskrant.nl/economie/fnv-werknemers-doen-voor-21-miljard-aan-overwerk-zonder-dat-ze-daarvoor-betaald-krijgen~a4506879/

skik

Maan

Maan

19-07-2017 om 16:43

Nou

Ik zie in de zorg ook veel bijna opgebrande verzorgende en verplaagkundigen. Met een salaris dat veel minder is dan in het onderwijs betaald wordt
Beginnende onderwijzer hbo verdient 2300 netto, beginnende hbo verpleegkundige verdient 1740 netto......

Maan

Maan

19-07-2017 om 16:48

Klopt Skik

Er zijn veel meer mensen die overwerken. En die stress hebben. En die minder verdienen dan het in het onderwijs.
Als mijn zus uit het onderwijs verzucht dat ze nodig vakantie nodig heeft begin okteber wil ik ook heel graag een week vrij. Maar zij heeft herfstvakantie, ik moet mijn vakantiedagen heeeeel zuinig inzetten, anders moet ik de hele Kerst en Oud en Nieuw ook door. Ik moet sowieso deel van de feestdagen doorwerken. Iets wat in onderwijs nooit hoeft.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2017 om 22:21

Als ik overwerk in de zorg

mag ik die uren op een ander moment gewoon weer terugnemen. Moet wel passen in het rooster maar vaak lukt het wel. Wat niet wegneemt dat ook ik vaak veel druk ervaar en ook al met overbelasting te maken heb gehad. Dus idd, ook in de zorg is de werkdruk hoog.

Maar dat neemt niet weg dat ik van nabij zie dat de druk in het onderwijs ook heel hoog is en dat er ook daar knetterhard gewerkt moet worden. Natuurlijk zijn er ook daar mensen die de kantjes er aflopen en een schande zijn voor hun vak, maar gemiddeld genomen is het gewoon hard werken. Niet erg maar die vakantie is geen overbodige luxe voor velen.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 22:38

Skik

Hebben jullie zo'n chronisch personeelstekort dat je niet gemist kunt worden?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2017 om 22:44

Zus

Ik heb een zus in de zorg en ik krijg werkelijk om de haverklap kiekjes van zus en zwager in de bergen van een Europees land via Facebook. Blijkbaar kan het. Zus werkt nog volop om de hypotheek betaalbaar te houden. Ze hoeft inmiddels geen nachtdiensten meer te draaien, dat is een pluspunt van haar leeftijd.

Kaaskopje

Ja. Onze afdeling is onderzocht door een organisatiedeskundige. We hebben het zo druk om twee redenen: wispelturigheid uit het werkveld en onderbezetting. Onze opperbaas wil het 'hoofdkantoor' zo klein mogelijk houden omdat er anders kritiek vanuit de scholen komt, maar dat wij er één fte bij moesten was onvermijdelijk. Die kregen we dus. Maar aangezien één collega al een klein jaar uitgevallen is vanwege een fikse burn out, een ander 7 maanden met bevallingsverlof is én we twee keer zoveel projecten hebben gekregen omdat daar wel geld voor vrij gemaakt is hebben wij het dusdanig druk dat ik sinds januari vier dagen werk i.p.v. de drie waar ik voor betaald word en de afgelopen maand full time heb gewerkt.

skik

Maan

Maan

20-07-2017 om 09:43

Skik

En nog even en jij zit thuis met een burn out

Maan

Dat verwacht ik niet. Door deze onderbezetting krijg ik de kans om leuke taken en verantwoordelijkheden op te pikken en omdat op onze afdeling niet echt een structuur was kan ik het redelijk naar eigen inzicht vormgeven. Vrijheid en een gevoel van controle zijn beschermende factoren tegen een burn out. Ik heb zulke leuke, fijne collega's en krijg van hen en vanuit het werkveld heel veel positieve feed back. En thuis heb ik een man die me enorm support, die vindt het geen probleem om thuis een tandje bij te zetten zodat ik me zowel lekker uit kan leven op het werk als tijd heb om veel te sporten waar ik ook zo'n lol in heb. Dus enige frustratie vanwege schooldirecteuren die in die laatste weken van alles over de schutting gooiden met de mededeling dat ze op de eerste vakantiedag in het vliegtuig zouden zitten dus dat het allemaal wel nu even moest kan ik wel handelen. En ik kan makkelijk accepteren dat ik sommige dingen niet voor elkaar heb gekregen omdat er soms al vanaf de donderdag vóór de vakantie mensen die ik nodig had al niet meer bereikbaar waren. Hun probleem, ik heb mijn best gedaan.

skik

Maan

Maan

20-07-2017 om 10:30

Skik

Gelukkig!
Als je met plezier full time werkt ipv 3 dagen is er idd niets aan de hand

Temet

Temet

20-07-2017 om 13:41 Topicstarter

Skik (ot)

En hoezo is er geen vervanging ingehuurd voor die dame die 7 maanden met bevallingsverlof is, zo vraag ik me af.

Lekker makkelijk. Hoeveel dagen werkte zij? Vast meer dan 1. Skik laten we een extra dagje werken, de overige dagen vervangen we niet, en het geld dat we daarmee uitsparen gaat naar ... ja, dat zal wel altijd een raadsel blijven.
Voor zwangerschaps- en bevallingsverlof en voor aansluitend ziekteverlof dat het gevolg is van zwangerschap of bevalling hoeft de werkgever geen cent te betalen, dat wordt volledig betaald door het UWV. Dus waarom er geen vervanging is ingehuurd, terwijl het toch gaat om een periode waar je best een fatsoenlijk contract voor kan opmaken vraagt een mens zich dan toch af.

Groeten,

Temet

Temet

De nieuwe heeft een beetje een schimmige status. Hij is ter vervanging van het verlof, en omdat hij full time werkt maar degene die hij vervangt 0,6 wordt hij ook gezien als de uitbreiding. Klopt niet zoveel van natuurlijk.Maar nog een paar weken, dan komt verlofcollega weer terug. Scheelt weer iets. En mijn manager heeft nooit geopperd dat ik dan maar een dag extra moest komen werken hoor, dat doe ik uit mijzelf. Misschien niet slim, maar ik weet dat een uitbreiding van mijn uren er (voorlopig) niet in zit en ik krijg eerder stress van op tijd naar huis gaan als bepaalde zaken niet af zijn en weten dat er morgen een nog grotere berg ligt te wachten dan dat ik lekker doorstoom. Ik houd mezelf voor dat ik het blijf doen zolang het me qua voldoening en energie meer oplevert dan het me kost.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.