Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vraag voor Ingridt en Sini - de weken voor de vakantie


Heerlijk

Eigenlijk vind ik die twee weken heerlijk. Voor kind dan, en zelf heb imker geen last van.
Mijn kind fietst een uur naar school en samen met moeder van fietsgenoot waren we het eens dat dat fietsen voor een uurtje school prima dagvulling was. geld mee om onderweg een ijsje te halen of te gaan zwemmen.... kinderen vermaakten zich opperbest. Of als xe thuis kwamen gewoon lekker chillen met een groepje. Lekkere broodjes maken, beetje voetballen, film kijken, logeren. Kinderen klaagden ook niet over het naar school moeten voor een uurtje, vonden het wel fijn om klas nog even te zien.
Met echt rotweer mochten ze met de bus of als er een ouder kon, werd er gereden.
Maar verter, kinderen zagen geen probleem, ik dus ook niet. Soms was ik thuis, soms was ii werken, maar ik maakte me helemaal niet druk over het vermaak van de pubers.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-07-2017 om 01:16

Wel eens met annie, Kyana, Triva en Madeliefste

Het is ook een mindset.

Hier eerken ze tussen de verplichte regeldingen door of maken ze er samen met hun vrienden op school een afsluiter bij de Mac van. Of door naar het zwembad, als het weer is.
Het is een relaxte manier van afschakelen voordat iedereen dadekijk uitzwermt op vakantie en vervolgopleidingen.

Ik geloof dat wij dit vroeger ook hadden en ik stond er eigenlijk net als Triva in.
Nog even een beetje bijkletsen op school en daarna leuke dingen doen. Alles beter dan een complete dag met alles erop en eraan op school.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2017 om 02:49

Half a twin

Bedoel je letterlijk 4 x 20 minuten in twee weken tijd? Dat is toch niet veel?

Half a twin

Half a twin

15-07-2017 om 08:28

Ja letterlijk

In 2 weken 4 keer naar school voor maximaal 20-30minuten. Inzage toetsen, boeken inleveren en rspport halen. Alleen de kennismaking met de nieuwe mentor zou een uur moeten duren. Oudste heeft maar 1vriendin in de eigen klas de rest zit in andere klassen, die op andere uren of zelfs andere dagen genoemde activiteiten hebben. Het is dus echt naar school fietsen, ding doen en weer naar huis.
Volgende week boeken inleveren en min of meer aansluitend rapport halen is voor dochter herl welkom.
En dat rooster in mei al bekend zodst ze zich kan laten inroosteren bij hasr baantje. Nu zit ze te hopen op een invalbeurt wegens ziekte.

Triva

Triva

15-07-2017 om 17:15

tjee zeg

Als je het zelf zo verschrikkelijk vindt had je haar ook ziek kunnen melden (moet je naar school voor inzage toetsen dan?). Men wat maak je er een toestand van. De meeste kinderen zijn gewoon blij dat ze niet een hele dag naar school hoeven en blijkbaar willen haar collega's ook graag werken anders hadden ze wel met haar geruild. Jammer dan.

Astrid

Astrid

15-07-2017 om 22:50

20 min?

Dat is niet zo ver, mijn kinderen (gaan we weer, mijjjnnnn kinderen zaten een uur fietsen van school en hadden dit ook. Ver in de vorige eeuw ikzelf ook en ik vond het zalig hoor.
Even naar school en de rest van de dag vrij, of eerst uitslapen en dan maar heel even naar school. Verandering van de sleur was al fijn genoeg.
En in 2 weken 4 keer 20 minuten fietsen is toch helemaal niet zo erg?

Eigenlijk kunnen alleen de kinderen zich er maar druk om hoeven te maken toch?

Half a twin

Half a twin

15-07-2017 om 23:02

10 km enkele reis

Voor een "activiteit" van 20-30 minuten. Meer tijd onderweg dan "les". Half uur enkele reisals ze op de sportfietsen kunnen. (Veel stoplichten) De schoolfietsen met krat rijden wat langzamer, max 45 minuten.

marlies

marlies

16-07-2017 om 09:26

zie het dan maar zo

Zie het dan maar zo, de afgelopen weken heeft ze een stuk minder vaak hoeven te fietsen dan normaal. En om school nou te verwijten dat dochter niet/minder kan werken, tsja, school gaat niet over het werken van een puber, die heeft ook nog eens een heleboel andere belangen dan het werk/werktijden van een puber. De laatste weken zijn rommelig, het schooljaar moet afgerond worden en het nieuwe schooljaar moet in de steigers gezet worden, ja, dn gaat het wat anders dan anders.
Bij mijn kinderen liggen de hoofdlijnen vast, het enige wat wat korter vantevoren bekend gemaakt wordt, is het tijdstip waarop de boeken ingeleverd moesten worden, de dag wisten ze wel. Proefwerkinzage skippen mijn kinderen meestal.

Triva

Triva

16-07-2017 om 10:17

meer reistijd dan les

Dat heb ik sowieso altijd raar gevonden; zeuren omdat de reistijd langer is dan de lestijd. Dat hoorde ik ook wel eens van oudste (regionale school). Ze hoefden niet te komen bij 1 uur lestijd als ze langer moesten fietsen. Waar slaat dat op? Heb je liever 2 of 3 uur lestijd of een hele dag?

Inderdaad: school gaat niet over werk en zeuren over de planning: wees gewoon blij dat ze geen volle lesdagen hebben tot en met de laatste schooldag. Serieus ik begrijp het probleem niet.

Half a twin

Half a twin

16-07-2017 om 11:58

kom op Triva

Het gaat al jaren zo, dus waarom zullen we het veranderen?
In het bedrijfsleven is er geen werknemer die dat pikt, een half uur reizen voor een karweitje van nog geen half uur.
Zou jij het pikken als je op een dag 10 minuten moet komen om bijvoorbeeld nieuwe bedrijfskleding te passen en verder vrij hebt wegens "alle orders klaar".
Waarom moeten scholieren dit dan wel, omdat het al jaren zo gaat.
Tijd voor verandering! Op de barricaden!
In mijn tijd had het VO 7 weken vakantie en maar 1 rommelweek.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2017 om 12:06

Half a twin

Ik zou dat pikken.
Soms kan dat namelijk gewoon niet anders.

Ben ook weleens alleen voor de griepspuit op en neer gereden. Ik kan niet van mijn werkgever verwachten dat hij alles maar onder mijn werktijd plant.

Juffie

Juffie

16-07-2017 om 12:17

Geen werknemers

Leerlingen zijn geen werknemers, maar als je die kromme vergelijking dan toch zo nodig wil maken: bijna al mijn collega's zijn aanwezig tijdens de rapportvergaderingen. Dat betekent in de praktijk dat alle parttimers (en het grootste deel van mijn collega's heeft minimaal een dag vrij) een aantal keer in het jaar voor ongeveer een uurtje komen, als dat met de indeling van de klassen zo uitkomt, ook de collega's met flinke reistijd. Ik zou als ouder blij zijn met die betrokkenheid (volgens CAO hoeven mijn collega's dit namelijk helemaal niet te doen) en ze niet oproepen "op de barricades" te gaan. Rare Instelling om je kinderen mee te geven dat ze voor hun eigen kleine belangetjes in actie moeten, en die Instelling wordt later, juist in het bedrijfsleven, echt niet op prijs gesteld.

CAO VO

In de CAO staat dat de werkgever rekening moet houden met door part time werknemers reeds aangegane verplichtingen, of dat dat nou een andere baan is of zorg voor kinderen, vrijwilligerswerk of scholing.

Uit mijn GMR-tijd staat me nog bij dat in het PO er een maximum is waarvan je van part time leerkrachten kan verwachten dat ze buiten hun reguliere werkdagen moeten komen opdraven. En dan nog vallen die verplichtingen onder betaalde uren in de normjaartaak. Vandaar dat er, in elk geval op onze basisschool, vergaderingen dubbel gehouden worden. Eén keer voor het ma, di, wo-team, één keer voor het wo, do, rij-team.

Voor wat betreft de VO-leerlingen: laat ze de boeken direct na de laatste echte lesdag inleveren, doe dan twee weken niks en deel de rapporten uit op de laatste dag. En versnipper niet al die ongein. Wie eerder op vakantie wil krijgt het rapport dan gewoon opgestuurd. Kunnen de leerkrachten ook gewoon lekker doorwerken zonder steeds een uurtje iets met de leerlingen te moeten doen.

skik

Triva

Triva

16-07-2017 om 13:21

skik

Hier is het eind van de week vakantie maar zijn de herkansingen van de schoolexamens derde jaar de komende 2/3 dagen. Zou wel vreemd zijn om dan al anderhalve week je boeken kwijt te zijn toch? Verder zijn er kinderen die zomerschool moeten doen, zou dat zonder boeken zijn?

Hier wordt gewoon een afspraak gemaakt met de boekenleverancier, die is een volle dag op school en elke 10 min komt er een andere klas die boeken inleveren. Vorige week zal dat in het zuiden van het land zijn gebeurd en de week ervoor in het midden.

Zolang iedereen maar denkt dat het makkelijk anders kan blijft men mopperen geloof ik.

Half a twin: ik heb avondwerk waar ik akkoord ben gegaan met dat ze mij 15 min ervoor mogen bellen dat ik niet nodig ben maar ik mag ook afbellen als ik niet wil. Geen enkel probleem mee. Ik heb nog ander werk waarbij ik soms maar een uur per dag werk. Prima toch. Daar hoor je mij niet over. Ik heb zelfs nóg ander werk waarbij ik wel eens voor een uurtje 5 kwartier enkele reis heb. Nogmaals: als jij (en dus je kinderen) er zo'n last van hebben: vraag of school ze een hele dag wil laten komen. Klaar....

Triva

Triva

16-07-2017 om 13:22

oja

Ik heb wel eens op het VO een 10minutengesprek met een leerkracht waarbij ik de enige ouder was (ook een keer dat er twee oudergesprekken waren). Zou een mooie boel worden als die leraar mij dan gaat mailen dat hij niet komt voor zo'n korte tijd...

Vesta

Vesta

16-07-2017 om 13:27

maar Triva

dan kan die docent toch ook gewoon bellen om een andere afspraak te maken. Je geeft tenslotte ook vantevoren aan welke docent je wilt spreken.

Triva

Triva

16-07-2017 om 13:28

Vesta

Ja maar wat krijg je dan? Dan mag je onder schooltijden komen en die 10minutengesprekken zijn altijd 's avonds. Ik vind het heel netjes dat ik niet gebeld ben want als het eerder op de dag moet kan maar één van de ouders van mijn kind mee. Soms doen we dat maar soms wil ik dat niet.

Vesta

Vesta

16-07-2017 om 13:36

hoeft toch niet

je kunt toch een afspraak maken die jullie beiden uitkomt, dat is nu eenmaal het fenomeen afspraak maken. Moet je elkaar altijd face-to-face zien?

Dat kenmerk probeer ik ook al jaren de begeleiding van mijn moeder duidelijk te maken ipv dat ze me melden dat ik de volgende dag dien op te draven.

Bij ons zijn de oudergesprekken altijd 's middags. En dan kan ik wel maar vader niet, omdat ie de tijd weet, bellen we 'm tegenwoordig gewoon in. Moet de docent ook even aan wennen, maar er zijn nu meer ouders die het zo doen.
Volgende keer maar Skype via het smartboard. Dan zien we elkaar ook.
Als dat in een global bedrijfsomgeving werkt kan het ook prima in een school werken. Ze zijn toch zo dol op digitaal, moet je het ook daadwerkelijk gebruiken.

Triva

Triva

16-07-2017 om 14:01

tuurlijk vesta

Jij zoekt problemen die er niet zijn...

Even inbellen, via smartbord. De gesprekken zijn hier vaak in een groot lokaal met verschillende tafeltjes en docenten.

Vesta

Vesta

16-07-2017 om 15:57

Triva

ik zoek geen probleem, ik gaf een oplossing voor jouw probleem: gewoon bellen met de docent en een andere afspraak maken. Vraagt wat van beide partijen. Meer niet!

Triva

Triva

16-07-2017 om 15:59

Vesta

Moet IK bellen met de docent? Hoe moet ik vooraf weten dat ik de enige ben?

Ja, jij zoekt wel problemen want de docent zag blijkbaar geen probleem. Die snapt ook dat als wij 's avonds willen praten wij weinig hebben aan een afspraak overdag. 's Avonds heeft voor de docent weinig zin, dan kan hij net zo goed op de 10minutengespreksavond komen toch? Ik gaf het alleen maar als voorbeeld dat ook docenten wel eens moeten komen voor 10 of 20 min op hun avond.

Vesta

Vesta

16-07-2017 om 16:01

nee,

docent ziet: ik heb 1 ouder op gesprek, vind ik wat zonde van mijn tijd, laat ik ze even bellen.
Zoals ik al zei, het gaat 2 kanten op.
Ook school moet met z'n tijd mee.
Leerlingen verplicht een laptop, docenten ook.

marlies

marlies

16-07-2017 om 16:31

In zo'n geval

Wij hebben in zo'n geval wel eens een oudergesprek telefonisch afgehandeld met wederzijdse goedkeuring.
Verder, die tijdstippen van boeken inleveren kunnen op de scholen van mijn kinderen in overleg gewijzigd worden. Bijvoorbeeld als gezinnen de boeken van alle kinderen tegelijk willen inleveren. Of wat ook wel eens gebeurt, is dat iemand anders op dat tijdstip de boeken inlevert, bijvoorbeeld een ouder. Nergens staat dat het kind persoonlijk de boeken moet inleveren, dat kan ook een willekeurig iemand anders doen. Dus dat zou ook nog een mogelijkheid zijn geweest. Ik heb wel eens de boeken ingeleverd voor een kind dat op een festival zat en voor een ander kind dat aan het werk was.

Triva

Weet je, niet elke school doet alles precies zo als op de scholen van jouw kinderen. Op de school van mijn zoons bijvoorbeeld zullen de docenten nooit maar één gesprek hebben. Bij een tienminutengesprek kan je namelijk maar één docent kiezen: de mentor.

Op de school van mijn dochter waar je wel een gesprek met welke docent dan ook kan aanvragen belt de docent die alleen speciaal voor jou moet komen gewoon even op om een andere afspraak te maken, of om het telefonisch af te handelen, zoals Vesta al voorstelde.

En voor het boeken inleveren is ook nog van alles te verzinnen zonder dat (handjevol) herexamenkandidaten boekloos hun her moeten voorbereiden of dat de overige leerlingen halverwege een verder roostervrije week moeten komen opdraven.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-07-2017 om 23:48

Ja skik

Bij ons kan zo'n docent ook bellen, maar het is dan een verzoek. Het niet automatisch zo dat de afspraak dan verzet wordt. Dus het zou zomaar kunnen dat de beste man of vrouw dan toch voor die 10 minuten op en neer moet.

Temet

Temet

17-07-2017 om 15:40 Topicstarter

juffie

"Rare Instelling om je kinderen mee te geven dat ze voor hun eigen kleine belangetjes in actie moeten, en die Instelling wordt later, juist in het bedrijfsleven, echt niet op prijs gesteld."

Als mensen niet voor hun eigen belangen opkomen doen anderen dat vaak evenmin. En het is niet aan die anderen om belangen als 'belangetjes' te diskwalificeren. Mensen die zich op die manier in de hoek laten zetten krijgen vaak de bazen die ze verdienen. En in veel gevallen de onderbetaling en/of de burnout die daarmee samenhangt.

Nee, je hoeft niet overal een punt van te maken. Maar je bent ook niet moreel verplicht je altijd maar te laten ringeloren omdat het nou eenmaal altijd al zo gegaan is en het valt toch wel mee en het kan toch veel erger en de mensen van .../ in ..., dìe hebben het pas zwaar...
Flauwekul is flauwekul, en als het zonder die flauwekul kan is er geen reden waarom je daar niet om zou mogen vragen.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

17-07-2017 om 15:56

skik

Weet je, niet elke school doet alles precies zo als op de scholen van jouw kinderen. Op de school van mijn zoon bijvoorbeeld mogen alle kinderen deze laatste week twee van de iets van 60 Schoolexamens herkansen die ze dit jaar hebben gehad. Noem jij dat maar een handjevol... Verder mag je bij het laatste rapport ook alleen maar een gesprek met de mentor aanvragen maar gelukkig bij de tweede eerdere rapporten gewoon een gesprek met elke leerkracht!

Nogmaals: ik gaf het voorbeeld van het 10minutengesprek omdat er werd beweerd dat je het ergens naar toe moeten voor maar 20 min verder nooit meemaakt, behalve in de laatste rommelweken dat je voor zo kort op school moet komen.

Half a twin

Half a twin

17-07-2017 om 16:26

Met dank Temet

==Als mensen niet voor hun eigen belangen opkomen doen anderen dat vaak evenmin. En het is niet aan die anderen om belangen als 'belangetjes' te diskwalificeren. Mensen die zich op die manier in de hoek laten zetten krijgen vaak de bazen die ze verdienen. En in veel gevallen de onderbetaling en/of de burnout die daarmee samenhangt.

Nee, je hoeft niet overal een punt van te maken. Maar je bent ook niet moreel verplicht je altijd maar te laten ringeloren omdat het nou eenmaal altijd al zo gegaan is en het valt toch wel mee en het kan toch veel erger en de mensen van .../ in ..., dìe hebben het pas zwaar...
Flauwekul is flauwekul, en als het zonder die flauwekul kan is er geen reden waarom je daar niet om zou mogen vragen.==

Been there, done that.
Ik leer mijn kinderen dat je het best ergens mee oneens kunt zijn en ertegen kunt protesteren. Altijd maar slaafs doen wat een ander je opdraagt brengt je geen geluk, eerder een burn-out. Weet ik veel van, heb in het verleden teveel geslikt van mijn chef.

Tsja

Persoonlijk zou ik een docent niet voor 10 minuten op komen laten draven voor een luchthartig gesprekje, dan zou er toch iets meer aan de hand moeten zijn waarbij dan van de gelegenheid gebruik zou maken om hem/haar wat uitgebreider te spreken. Bij voorkeur samen met Kenman. Gevalletje van Kenkind kan het wel, maar zou wat minder moeten kletsen in de klas en beter zijn huiswerk bijhouden,dan wordt die 5 wel een voldoende, handel ik per mail of de telefoon wel af.

Puur hypothetisch dan, ik heb alleen maar brave,nijvere pubers. Die klagen ook niet over die rommeluurtjes. Een scheet en een zucht en ze zijn er. Misschien is het ook niet zo handig om met pubers in een uithoek te gaan wonen. Elke winterochtend weer een uur het donker en kou trotseren voor een taaie schooldag ljkt mij een stuk vervelender dan een ritje in het zonnetje en daarna een ijsje te gaan eten in de stad met je vrienden.

Mosterd na de maaltijd

Ik zie dit nu pas, maar ja ik heb al ruim een week echt vakantie (Leiden). Die laatstse twee weken op school heb ik het druk gehad: toetsen nakijken, mentorzaken regelen.. Eigenlijk alles wat IngridT al genoemd heeft. Dat het voor de leeringen onrustig is weet ik niet, zal wel afhangen van de kinderen. Mijn zoon (3gym) moet vandaag zijn boeken inleveren, en woordenboek grieks kopen van zesdejaren, vrijdag rapport uitreiking inderdaad. Aan de andere kant: geen haan die er naar kraait op zijn school als hij het niet komt halen of een andere leering het voor hem meeneemt. Maar zoon zelf vindt het prima. Hij gaat dan even naar school en vervolgens hangt hij rond met vrienden. En stel dat de leeringen werkelijk 8 weken vrij hadden: ouders in het bedrijfsleven kunnen meestal maar 2 a 3 weken weg, en de toeristenbramche zou ook gelijk de prijzen van reizen diurder maken in die twee weken.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.