Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vraag voor Ingridt en Sini - de weken voor de vakantie

Hier in de regio Noord begint de zomervakantie op 24 juli. Officieel dan. Mijn beide kinderen (1 BO, 1 VO) hebben alletwee al op 21 juli vrij. Dochter heeft dus school tot en met 20 juli. Zoon daarentegen, brugpieper, heeft een toetsweek gehad - 1 of hooguit 2 uur toetsen op een dag - van 30 juni t/m 7 juli.

En dan het rooster voor de resterende twee weken tot de zomervakantie:
maandag (gisteren dus): vrij. Vandaag: met mentor de cijfers bespreken en met de vakleerkrachten de toetsen bespreken - desgewenst. Morgen en donderdag de eerste twee uur les, waarbij niet echt duidelijk is wat voor les. Iets met de mentor geloof ik. Vrijdag weer vrij. Volgende week maandag boeken inleveren, dinsdag vrij, woensdag vrij, donderdag rapport ophalen maar omdat dat samen met je ouders is, is dat in ons geval 's avonds dus overdag ook weer vrij en dan is het vrijdag 21 juli en kan de vakantie eindelijk beginnen...

Beste VO-leerkrachten hier op OOL: waar is dit in godsnaam goed voor? Waarom nog doen alsof er iets van onderwijs gegeven wordt? De cijfers van de toetsweek zouden er gisteren allemaal hebben moeten zijn. Waarom dan niet bespreking, rapportuitreiking en boeken inleveren op 1 of hooguit 2 dagen? Waarom deze lichte bezigheidstherapie die over bijna twee weken wordt uitgesmeerd? Is dit bij jullie op school ook zo?

Groeten,

Temet


De vraag is niet voor mij..

Maar ja, dat was hier ook zo. De zomervakantie was officiëel 7 weken maar het werden er vaak 9. Ook het opstarten na de zomervakantie duurde een week met kennismakingsactiviteiten en wat opleukbezigheden.
Dus 10 weken vakantie eigenlijk....

Li

Li

11-07-2017 om 14:41

Inhaalweek?

Hier hebben ze die laatste week inhaalweek. Dan kunnen door ziekte niet gemaakte proefwerken worden ingehaald, of cijfers alsnog verbeterd, werkstukken ingeleverd. Verder zijn ze vrij. Is dat bij anderen ook zo? Dan kun je het nog enigszins "nuttig" noemen, hoewel de overgangsvergaderingen al geweest zijn. Nou ja, voor dochter die cijfers in het TA "meeneemt" naar het eindexamenjaar telt het wel mee, maar voor de rest is het idd bezigheidstherapie.

Van mij zouden ze nu al vrij mogen, ze zijn echt gaar.

Temet

Temet

11-07-2017 om 14:46 Topicstarter

Daar zeg je wat. De inhaalweek is hier geen week, maar een dag, op die dag kunnen toetsen worden ingehaald die wegens ziekte oid in de voorgaande week zijn gemist. De cijfers van die ingehaalde toetsen zijn natuurlijk dan pas later bekend.

Maar zelfs met dat in het achterhoofd snap ik niet waarom er tot donderdag gewacht moet worden met de rapportuitreiking. Het maakt mij op zich niet uit, maar als je geen kinderen hebt op het BO maar wel op het VO dan heb je meer armslag in de vakantieplanning als de laatste loodjes in een paar dagen geclusterd worden en er zo vroeg mogelijk wordt vrijgegeven. Ik vind het ook een beetje gek: een tijd lang had het VO 7 weken vakantie, toen werd het (weer) 6, maar in de praktijk is het dus gewoon minimaal 8.

De werkende ouders ondertussen worden helemaal stapelkrankjorum van de vrije dagen die worden rondgestrooid als pepernoten, gecombineerd met al die leuke eindpresentaties en andere aardigheidjes die maken dat je blij mag zijn als je in de maanden juni en juli ergens een normale werkweek kan draaien. Maar goed, dat terzijde...

Groeten,

Temet

kaplablokje

kaplablokje

11-07-2017 om 14:53

Vroeger ook zo

Dat was vroeger ook al zo. Ik neem aan dat de docenten een deel van de tijd besteden aan het nakijken van de toetsen en aan overgangsvergaderingen. Verder mogen de scholen misschien niet al eerder echt vakantie geven?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-07-2017 om 14:54

snap het ook niet

Hier was toetsweek, duurde t/m dinsdag. Woensdag en donderdag waren reservedagen om gemiste toetsen op te halen, de anderen hadden al vrij. Donderdagmiddag naar om cijfers op te halen (die inmiddels al in Magister stonden) en evt. toetsen in te kijken. Vrijdag vrij. Maandag vrij. Dinsdag boeken inleveren. Woensdag vrij. Donderdag vrij. Vrijdag rapport ophalen (en na 5 minuten weer naar huis).

Sowieso snap ik het fenomeen 'rapport' niet meer zo goed. Alle cijfers staan in magister. Waarom nog speciaal naar school om een A4'tje op te halen waar je cijfers op geprint staan?

Ijsvogeltje.

Onder de 18 jaar moest ik daar nog een krabbel opzetten. Tekenen voor gezien.

Een kleine week is wel nodig...

Laatste toetsen moeten nagekeken, er is een dag voor Inhaaltoetsen, dan 2 dagen rapportvergadering, revisievergadering, boeken inleveren.

Maar die 2e week snap ik ook niet. Zowel als ouder als als docent is het mij niet helder waar het allemaal voor dient. Ok, er zijn best veel dingen die geregeld worden in die week door docenten..,sollicitatiegesprekken, indeling van mentoraat, organiseren van week 1 na de zomervakantie ( introductieactiviteiren, brugklaskampen, dat soort dingen). Maar ik doe zelf volgendecweek bijna niks., behalve alvast wat dingen voorbereiden voor volgend jaar ( nieuwe docent licenties voor lesmethodes regelen, wat nieuwe practica ontwikkelen, overleg met collega's over indeling van de uren volgend jaar, nieuwe collega alvast een beetje wegwijs maken, dat soort dingen) Deze week ben ik best druk, maar volgende week ben ik nog 1 dag op school. Voor de afsluitende personeelsbijeenkomst en een uitje. That's it.

Volgens mij kan het efficiënter. ( want er zijn ook nog collega's best druk met al die bladvulling die voor de leerlingen geregeld wordt. Workshops, expert-dagen, , sportdag, noem maar op. Gewoon lesgeven is een stuk minder vermoeiend)

Temet

Temet

11-07-2017 om 15:14 Topicstarter

kaplablokje

Wij hadden vroeger ook proefwerkweken en in de periode daarna was het dan rustiger, maar we hadden niet zoveel vrij als zoon nu heeft. Verder zou ik ook hebben gedacht dat er tijd nodig was voor het nakijken, maar de laatste toets was op vrijdag en de bedoeling was dat maandag alle cijfers al in SOM zouden staan (niet gelukt, een deel kwam op dinsdag). Dus amper nakijktijd.

Ik vind de verplichte rapportuitreiking uitstellen tot de allerlaatste dag voor de vakantie een soort leerlingetje pesten. Op die manier wordt je verhinderd om eerder met vakantie te gaan, terwijl je tot die tijd gewoon uit je neus loopt te eten. Ze zullen op school wel denken dat zoiets moet van de inspectie.

Op zich vind ik de rapportuitreiking niet nutteloos. Zeker niet voor mij als ouder, want wij zien de cijfers wel langskomen, maar enige uitleg is niet verkeerd en bovendien vind ik het ook niet gek om die mentor eens te spreken - en dat gebeurt alleen daar (tenzij we een afspraak maken, maar daar is op zich geen aanleiding voor)

Groeten,

Temet

V@@s

V@@s

11-07-2017 om 15:23

uitsmeren

Het uitsmeren heeft te maken volgens mij met de maximale hoeveelheid dagen waarop VO scholen geen onderwijs hoeven te geven. Als je al die dingen op verschillende dagen doet hoef je ze niet te tellen als roostervrije dag. Voor de leerlingen heel inefficiënt.

Inanna

Inanna

11-07-2017 om 15:30

ja, hier ook

maandag 3-7 laatste proefwerk (andere klassen ook nog di en wo)
dinsdag 6-7 inzage toetsen bij vakdocenten en bijeenkomst bij mentor
woensdag 12-7 boeken inleveren
vrijdag 14-7 rapport ophalen.

Was bij ons vroeger niet anders, volgens mij.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat ze hun rapport op moeten halen. Dat is de laatste keer dat de klas samen is, het is niet alleen het ophalen van een papiertje, maar ook het afsluiten van het jaar en afscheid nemen van de mentor.

Precies

Dat is het Vaas.
Een minimalistische uitvoering naar de letter van de wet.
Net niet genoeg om onderwijs te nomen, net te weinig om strafkorting te krijgen op de subsidie.

Overigens ken ik nogal wat leerkrachten die zich in die 'lege' dagen het schompus werken voor de leerlingen over wie getwijfeld wordt.
De ene teamvergadering na de andere.

Niet alle docenten hebben 'niks'

Convenant met gemeente

Temet "Op die manier wordt je verhinderd om eerder met vakantie te gaan, terwijl je tot die tijd gewoon uit je neus loopt te eten. Ze zullen op school wel denken dat zoiets moet van de inspectie."
Ja dat, maar het is vooral vaak ook een convenant tussen scholen en de gemeente/leerplicht zaken. Geen school heeft eerder vrij (concurrentie), verlof verlenen mag niet.

Vo-ouder

Vo-ouder

11-07-2017 om 15:50

Valt nog mee

Hier ook noorden dus nog deze en volgende week en dan vakantie.
Vorige week toets/PTA week (derde klas vmbo)

Deze week hebben ze nog een activiteitenweek met elke dag wel wat te doen, ook krijgen ze er cijfers voor en als je er niet bent of als je je iet gedraagt mag je volgende week een vervangende opdracht doen.

Vrijdag iets onduidelijks en de dag dat je aangeeft wat je wil herkansen, de cijfers van vorige week moeten uiterlijk donderdag bekend zijn, kind moet nog 1 cijfer.

Vroeger had het VO 7 wk vrij plús deze rommelige weken, ik ben al blij dat het nu 6 wk is plús die rommelige weken.

mirreke

mirreke

11-07-2017 om 15:52

Hier niet: Vrije School

Vrije school. Enkele dagen gehad waarop zaken iets anders liepen, maar wel gewoon les, met bv. daarna een gezellig samenzijn, of een barbeque-avond. Afgelopen week inhaalweek voor de toetsen, maar dan wel pas NA het reguliere rooster... Donderdag gewoon school, vrijdag sportdag met daarna gala. Maandag vrij wegens rapportvergaderingen, dinsdag boeken inleveren en rapport afhalen.

Hier geen cijfers in Magister (helaas, helaas, Vrijeschooldocenten zijn ongeloofijk koppig) dus het rapport is toch iets van een verrassing.
Een-na-oudste zat in eindexamenklas op een andere school. Die hadden al wel weken eerder totaal geen les meer, maar dat was eindexamenjaar. Kan me van vorig jaar niet meer herinneren hoe dat ging in de vierde.

Je rent je als ouder wel drie slagen in de rondte om alle toneeluitvoeringen, voorstellingen, gezellige avondjes en sportdagen op onbereikbaar verre sportvelden te zien, te accommoderen of te bereiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2017 om 16:07

Ik weet niet beter

althans van de jaren dat de dochters op het VO zaten. In mijn herinnering, maar dat is vrij prehistorisch, gingen wij zo goed als tot aan de vakantie naar school. De laatste dagen werden een beetje met vakgerichte spelletjes en mooie verhalen gevuld.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-07-2017 om 16:13

Ook zo

Hier was het ook altijd zo (zuid). Het serieuze deel van het schooljaar werd afgesloten met een toetsweek, met idd max. 2 proefwerken op een dag. Soms maar 1 (daar waren mijn zoons dus wel heen en terug ruim een uur voor onderweg). De daaropvolgende week (dus de één-na-laatste van het jaar) was voor inhalen proefwerken, rapportvergaderingen etc. De bovenbouw heeft die week dan nog een sportdag (dinsdag), er zijn diploma-uitreikingen (woensdag), de onderbouw heeft op vrijdag sportdag (waarbij de voor-examenklassen verplicht helpen). De laatste week zijn er op maandag/dinsdag nog ééndaagse excursies van de onderbouw ('schoolreisje') of 'mentor-activiteit' voor de bovenbouw klassen. En PTA-herkansingen voor VWO5 en HAVO4. Dan op woensdag de rapport-uitreiking en boeken inleveren. Vanaf de donderdag zijn ze dus echt vrij.

Maar ik klaag niet, gedurende het jaar viel er maar weinig uit. En wat er uitviel werd meestal redelijk door school opgevangen met verschuiven van andere uren, of tijdig aangegeven. En we zijn er van af! Beide zoons afgeleverd aan de poort van het volwassen (studenten)leven.

Mia9

Mia9

11-07-2017 om 16:20

Maar 1 rommelweek hier.

Tot vrijdag pw, volgende week 1 dag pw bespreken en boeken terugbrengen, 1 dag sportdag, 1 dag rapport ophalen, 2 dagen vrij. Vind het zelf lekker voor ze, hard gewerkt dit jaar; tijd om te chillen met vrienden, zwemmen, Netflixen .. ook als wij moeten werken vermaken ze zich wel

mbo'er

mbo'er

11-07-2017 om 16:59

ongelooflijk druk die laatste weken!

Onze leerlingen waren al lang vrij, laatste toetsen waren in de week van 19 juni, alleen herkansingen. Veel leerlingen waren nog wel op stage. In de laatste twee weken: examens nakijken, rapportvergaderingen, examenvergaderingen, inrichten van de nieuwe lessen, sollicitatiegesprekken met nieuwe collega's, stageverslagen beoordelen, gesprekken met leerlingen, vooral met diegenen die het niet gehaald hadden, krijgen ze nog een derde kans? Weer examens nakijken, wel binnen één dag want de tijd dringt! Alle zorgdossiers overdragen naar nieuwe collega's of de gemeente als de leerling van school gaat. Alles opruimen, diploma-uitreikingen, alleen van ons gebouw kregen zo'n 600 leerlingen een diploma! Reken maar uit: 4 bezoekers per leerling, betekent zo'n 2.300 - 2.500 bezoekers, dat moest in drie dagen op zes verschillende tijdstippen. Oh, wat was ik blij dat vrijdag 7 juli was... De meeste leerlingen waren al op 16 juni klaar. Geen rapporten ophalen gelukkig, geen boeken inleveren; dat kennen we niet op het mbo. Een groot deel van de leerlingen heeft dus op 16 juni vakantie tot.... 30 augustus voor diegenen die stage lopen en de lessen starten op maandag 4 september. Wij starten overigens op 21 augustus!
Dat hebben we dus gedaan.

marlies

marlies

11-07-2017 om 17:01

net als

mia9, pww loopt tot do van de een na laatste week, vrij en ma proefwerken inhalen. Afhankelijk van wanneer de vergadering is ma, di of wo weten of je over bent. Do inzage proefwerken en vrij rapport, hoewel dat de laatste jaren gekoppeld is aan de inzage. Geen sportdag hier.
Dochter heeft vorige week donderdag de laatste proefwerken gehad en vrijdag as heeft ze vakantie (regio zuid).
Dus ook 1 rommelweek hier, geen twee.
Na de vakantie worden op de laatste vrijdag de boeken gehaald, maandag introductie, mentorgeleuter etc en dinsdag beginnen.
Dus officieel 6 weken vakantie, officieus 7.

mijk

mijk

11-07-2017 om 17:27

Ik erger me er ook wild aan

Helemaal als docenten dan ook vertellen dat ze helemaalniet zo veel vakantie hebben maar dan wel aangeven dat ze in die week dat mijn kinderen vrij zijn maar nog wel af een toe een uur op school moeten zijn dingen voor volgend jaar voorbereiden. Dan denk ikd at kan dan toch ook in de vakantie?
ZOon keek afgelopen week in eidere les een film. Hij had er vierkante oogjes van deze week in totaal 9 uur zonder boeken maandag nog een sportdag en woensdag rapport ophalen. 2 heel vermoeiende weken vind ik het!

mijk

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-07-2017 om 17:40

mijk

"Helemaal als docenten dan ook vertellen dat ze helemaalniet zo veel vakantie hebben maar dan wel aangeven dat ze in die week dat mijn kinderen vrij zijn maar nog wel af een toe een uur op school moeten zijn dingen voor volgend jaar voorbereiden. Dan denk ikd at kan dan toch ook in de vakantie?"

Weet je, daar kan ik mij echt niet druk om maken. En daar gaat het volgens mij ook helemaal niet om. Het issue is dat kinderen nog niet officieel vrij zijn, maar toch geen programma hebben. Dat ze geen les meer hebben na hun toetsweek, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Prima als ze 7 of 8 weken vrij zijn. Maar noem het dan gewoon vakantie. En geef kinderen de vrijheid om dan ook op vakantie te gaan. Maar dat mag niet. Dus moeten de kinderen na 1,5 week rondhangen nog voor 5 minuten naar school om het rapport op te halen. Pas dán mag je in de auto/bus/vliegtuig/trein stappen naar je vakantieadres.

Half a twin

Half a twin

11-07-2017 om 17:59

Hier ook 2 van die rommelweken

Volgende week donderdag rapport halen en dan zouden we vrijdag weg kunnen. Maar die rommelweken zouden van in 3 dagen gepropt mogen worden en dan 7 weken officiële vakantie voor de leerlingen. Dat de docenten dan nog een week nodig hebben om dit jaar af te sluiten en het nieuwe jaar voor te bereiden dat is dan zo.
Deze weken hap-snap steeds even naar school en dan nooit allebei tegelijk is zo onhandig. Voor de leerlingen voegt het ook niets toe. Ze leren er ook niets van.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2017 om 19:05

Accepteren

Als ouders weet je dat je tijdens een vaste periode vakantie in kunt plannen. Helaas, dat hoort erbij als je kinderen hebt. Er komen méér jaren dat je zonder kinderen je gang kunt gaan.

Kinderen die nog jongere broertjes of zusjes hebben kúnnen nog helemaal niet op vakantie.

Wat betreft 'ze hebben al zo lang vakantie... Ik woon op een schoolplein, ja letterlijk en daardoor heb ik jaar in jaar uit kunnen zien wat er gebeurt als het zomervakantie is. De laatste schooldag is voor de leerkrachten ook werkelijk de laatste schooldag. Voor die tijd is er hard gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. In de laatste week van de vakantie, dus als ze 5 weken vakantie hebben gehad, komen de onderwijzers vaak weer binnendruppelen om de klas klaar te zetten voor de eerste schooldag (dus Mijk, dat gebeurt dus óók). Lesgeven is niet alleen voor de klas staan, het is voorbereiden, huiswerk nakijken, vergaderen, nog eens vergaderen, studiewerkdagen (waarop ze écht op school aanwezig zijn) enzovoorts. Het is bepaald geen 'lui' beroep. Dat daar langere vakanties tegenover staan, is heerlijk.

Er gebeurt meer dan je als ouders ziet. Een school heeft tijd nodig om alles op orde te brengen.

Yaron

Yaron

11-07-2017 om 20:08

hier

Hier had de brugpieper vorige week proefwerkweek, deze werk elke dag tot half twee op school voor sportdag, projectweek en eindfeest. Maandag boeken inleveren en dan dinsdag rapport ophalen, dat is inderdaad ook het afscheid van de klas en de mentor. Maar ze organiseren als klas nog een gezellige middag/avond met de mentor op woensdag.
De tweede klasser had geen proefwerkweek, maar vorige week projectweek, en eventueel inhaaltoetsen, maandag een rekentoets en de rest van de week vrij. Volgende week maandag boeken inleveren, dinsdag rapport halen en nog wat feestjes met z'n huidige en vorige klas.
De jongste twee hebben volgende week donderdag hun laatste schooldag. Dus vanaf vrijdag is iedereen, nou ja man en ik niet, vrij. We hoeven nergens voor naar het vo, rapporten is alleen met de klas en verder ook geen voorstellingen. Op het bo nog tien minuten gesprekken en de zomer schoonmaak.

Temet

Temet

11-07-2017 om 21:37 Topicstarter

kaaskopje

Dat de leerkrachten nog allerlei dingen te doen hebben geloof ik direct. Maar het is zoals IJsvogeltje zegt: waarom die kinderen zo lang op school vasthouden terwijl er nul komma niks te doen is. Noem het dan gewoon vakantie. Ik zit helemaal niet per se op een langere vakantie te wachten, eerder het tegendeel. Maar de huidige praktijk is je reinste flauwekul.

Groeten,

Temet

Half a twin

Half a twin

12-07-2017 om 09:20

rooster

Het rooster van die rommelweken is hier altijd pas kort van tevoren bekend. Je kunt dus helemaal niks plannen. Kinderen moesten nog naar de tandarts voor de vakantie, heb ik afgesproken op 16.00 uur, want als er nog iets op school zou zijn is dat meestal in de ochtend. Vorig jaar hoorden we een week van tevoren dat de rapporten op woensdag kwamen en dat er daarna vakantie was. Als dat eerder bekend was gemaakt had man eerder vakantie genomen, zodat we op donderdag hadden kunnen vertrekken met de vouwwagen. Hadden we 3 weken weg kunnen blijven ipv 2 1/2 dit door zijn collega die ook binnen dezelfde 6 weken weg moest. Dit jaar hebben wij de tweede helft van de 6 weken dus niet echt last van die onduidelijkheid. Volgend jaar wel weer maar we weten nu hoe het werkt op deze school. Gaan we rapporten halen met alles ingepakt, kunnen we de volgende dag vertrekken.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2017 om 10:23

Temet

Ik snap dat het wat zinloos aanvoelt. Omdat het in mijn verleden anders ging (wel echt op school tot de laatste dag) heb ik mij er ook wel eens over verbaasd. Maar ik denk eigenlijk dat er in mijn tijd erg veel van de leraren verwacht werd in de laatste weken en dat die verwachting bijgesteld is. Veel leraren lopen tegen het eind van het schooljaar op hun tandvlees.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2017 om 10:30

dus...

heb ik er wel begrip voor dat de kinderen wel bereikbaar moeten blijven voor bepaalde acties, terwijl ze verder gewoon vrij zijn.

Als je het van de positieve kant bekijkt is dat gerommel voor de zomervakantie mooi meegenomen. Lekker geen les, ondanks dat de vakantie pas dan en dan begint.

Li

Li

12-07-2017 om 10:40

Nou en of!!

Ik loop inmiddels ook op mijn tandvlees. Alleen die stomme werkstukken die nog ingeleverd moeten, grrr...wanneer ben ik nou klaar met die ellende?

Wilma

Wilma

12-07-2017 om 11:40

Het is zoals MLavell zegt: passen en meten in de marges van de wet. Ik heb het als vo-leraar jarenlang zie gebeuren. Ouders die verlof aanvragen en het niet krijgen, en waag het niet de leerplicht te ontlopen, en dan een maand van tevoren aankondigen dat er voor de leerlingen de laatste twee weken niets zinnigs meer is. Klopt ook: docenten hebben genoeg te doen.
Ik zou niet zo gauw een oplossing weten. Misschien iets in de wetgeving?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.