Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Videoclipjes kijken op school

van mijn zoon (groep 4) krijg ik regelmatig berichten wat hij zoal te zien krijgt op school. Zo kijken ze tijdens het eten en drinken om 10 uur naar Bassie en Adriaan, en hij komt thuis met liedjes die hij kent van videoclipjes die hij in de klas heeft gezien. De juf zet blijkbaar zo nu en dan youtube op het digibord aan als er een ontspanningsmomentje is. Nu heb ik nog niet nagevraagd hoe en wat; in de sinterklaastijd stond wel zo'n beetje elke ochtend 'zwarte pietenstijl' aan en ook vlak voor de bel ging kon je af en toe buiten bij het schoolplein horen dat dat liedje op stond. Vorig jaar had zoon moeite om zijn werk af te krijgen en mocht hij als beloning al hij het wel af had computerspelletjes doen op speeleiland.nl.
Maarre.... ben ik ouderwets dat ik dit soort vertier nou echt niet iets voor op school vind? Dat er met sinterklaas even een lolletje is snap ik wel, maar ik stel mijn kinderen thuis liever niet teveel bloot aan youtube (met alle reclames in beeld enzo, veel te onrustig). Zoon heeft dit schooljaar ook al twee keer een speelfilm gezien in de klas. Het stoort mij des te meer omdat er voor creatief onderwijs (muziek, handvaardigheid) bijna geen tijd is in het onderwijsprogramma.

Voordat ik juf (en evt. directie) erop aan ga spreken wou ik graag even weten hoe er door andere ouders over gedacht wordt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lang leve het digibord!

Er gaat een wereld voor je open als je kind eens een dagje ziek thuis is en op de bank tv kijkt. Bij hoeveel programma's ze wel niet zeggen: hee, dat kijken we op school ook altijd. Jeugdjournaal, Sinterklaasjournaal, Nieuws uit de natuur, die worm en die mol, die raaf met die man op en zolderkamertje.

Sinds het digiboard zijn intrede heeft gedaan is het einde helemaal zoek. Engels krijgen ze niet meer van de meester of juf, maar van een virtuele leraar op het digiboard. Bij heel veel lessen wordt het een en ander verduidelijkt met een filmpje, al dan niet van Youtube. Omdat eetpauze ook lestijd moet zijn kijken de kinderen onder het nuttigen van hun Sultana een filmpje. En als toppunt: de laatste dag voor de vakantie (nee, je mag niet eerder op vakantie!) de hele middag film kijken. Als het een beetje tegenzit zijn ze nog 10 minuten later uit want de film was nog niet afgelopen.

Leer er maar mee leven, het is niet tegen te houden. Gelukkig krijgen ze wel bij Leefstijl te horen dat ze thuis niet teveel achter de tv of de computer moeten zitten en dat eten voor de buis heel slecht is.

skik

angelina ballerina

angelina ballerina

25-02-2013 om 23:20

Hier ook

Ik heb dochters in groep 3 en 4 die beide regelmatig you tube filmpjes kijken op school, naast alle 'educatieve' dingen. Bijvoorbeeld kuikentje piep en andere verschrikkelijke dingen. Dochter uit groep 4 kwam vandaag zelf thuis met het verhaal dat ze het liedje van sexy lady? had gezien. Ik vind eigenlijk ook dat zulke filmpjes niet op school thuis horen. Hier kijken ze trouwens ook vaak gewone films. Elke vrijdag minimaal een half uur. Kinderen mogen zelf films meenemen, nu kijken ze dolfje weerwolfje.

Sexy lady

sexy lade, dat is vast Gangnam Style van PSY.

ik heb geen moeite met de educatieve programma's, jeugdjournaal en verduidelijking van de stof met het digibord/youtube enzovoort.
Wel vind ik het 'zonde' van de lestijd als ze een film gaan kijken. Als dat eens in het half jaar gebeurd oke, maar naar mijn idee is het veel vaker. Dan zijn er andere dingen die veel beter op school passen, zoals muziek of iets creatiefs.

leerkracht

leerkracht

26-02-2013 om 08:32

Beeldmateriaal

Beelden zeggen meer dan duizend woorden.

Ik gebruik in mijn lespraktijk ook veel film. Wij werken in thema's en als ik iets moet uitleggen over een onderwerp dan kijk ik of daar bijv een aflevering van schooltv over is. Kinderen maken ook een verwerking nav wat ik vertel en wat ze zien.

Speelfilm kijken doe ik alleen bij uitzondering. Die duren te lang.

Ik zing liever niet met you tube dat wordt op veel scholen gedaan, dat is makkelijk en je hebt meteen leuke muziek. Maar kinderen gaan er heel slecht van zingen. Ik zing dus nog op de ouderwetse manier.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

26-02-2013 om 09:29

Valt hier wel mee

Volgens mij valt het hier wel mee wat ze kijken. Inderdaad met Sinterklaas ook de Zwarte Pieten stijl. Zoon vond die helemaal geweldig. Vind ik ook geen probleem. Gangnam Style kijken ze niet, al zingt zoon ook vrolijk over sexy lady, maar dat zoekt hij gewoon zelf op op youtube. Ik vind het overigens geen gehoor uit de mond van een 8-jarige, maar je ontkomt er niet aan. Op school zingen ze het allemaal.
Verder kijken ze tijdens het eten en drinken soms een filmpje, een tekenfilm of kinderfilm. Wel passend bij de leeftijd, maar de juf leest ook vaak voor. En natuurlijk schooltelevisie.
En oh ja, Skik, het klopt wel dat ze die programma's allemaal kijken op school, maar niet allemaal in hetzelfde schooljaar. Hier kijken ze in groep 3/4 Huisje Boompje Beestje, groep 5/6 kijkt Nieuws uit de natuur en groep 7/8 School TV weekjournaal. In groep 1/2 keken ze Koekeloere (met die mol en die worm). Als jij kinderen hebt die nu in groep 8 zitten hebben ze inderdaad al de programma's gezien.

troelahoep

troelahoep

26-02-2013 om 09:31 Topicstarter

Beeldmateriaal (2)

ja maar, er is dus verschil in beeldmateriaal. Ik vind het prima als er af en toe Nieuws uit de natuur gekeken wordt, of dat met die mol en die worm, dat is nog educatief.
Maar een film kijken, dat kunnen ze thuis toch ook? Over videoclips maar te zwijgen.... ik vind het helemaal niet tof dat kinderen van 6 naar sexueel getinte filmpjes kijken (zoals die gangnam style). Hier kwam zoon thuis met een ander liedje, met een wat hoog gehalte aan stoere jongens en hippe dames in de clip, van One direction. En inderdaad, over het slechte zingen: hij kent het liedje best wel wat betreft de melodielijn, maar de tekst is kinderengels
Zal de onderwijsinspectie vast niet goedkeuren, als er gangnam style wordt gekeken onder het eten en drinken (zie draadje 'kleine pauze')

Maylise

Maylise

26-02-2013 om 12:21

Liever niet

Af en toe school tv kijken of iets soortgelijks vind ik niet zo problematisch maar you tube video clips daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
Gelukkig hier een ouderwetse school zonder smartboard. Wel een televisie overigens en van de nichtjes weet ik dat ze elke vrijdagmiddag een educatief filmpje kijken (vaak iets over dieren/natuur)
Ik vind het prima als ze wat educatiefs kijken maar het draaien van gangam style bij kleuters lijkt me geen taak van de school.

Hier niet

Op onze school < VS) een tv of digibord, dus t kan niet. Ik vind t prima, zeker voor jonge kinderen. Hier wordt vaak een verhaal verteld, heus niet altijd educatief maar wel veel minder prikkelend, rustiger, werkt echt als rustmoment.
Op de vorige school hadden ze wel een digibord maar dat wordt wat mij betreft veel te vaak als (goedkoop) vermaak ingezet.

Gelukkig geen digibord hier

Gelukkig hebben mijn kinderen geen digibord in de klas en gaat die er ook niet komen (vrije school) de tijdsverspilling die daar in gaat zitten met alle filmpjes (vooral ongepaste overigens) is enorm. Ik heb zelf voor de klas gestaan en mijn collega's waren erg makkelijk bij elke regendruppel of even niet weten wat te doen huppekee gewoon weer lekker t.v. kijken met z'n allen naar het een of andere onzinnigs/ongepast. Al die tijd kun je besteden aan andere dingen.T.v kijken doen ze maar thuis. Daar heb je geen school voor nodig.

Geen digibord?

Bestaan die scholen nog echt?

Hier een versnelde dus jonge leerling in groep 4. Hij is zelf nog helemaal into K3, dus ik vind het prima dat hij op school Just Dance 4 hoort tijdens de spelletjesmiddag. Hij kan er echt wat van leren, in de zin dat ik hoop dat hij snel de fase van kleuterpop voorbij is.

Maar iets serieuzer, ik heb er geen moeite mee. Meestal is het educatief maar iets populairs tussendoor zou ik niet over vallen.

yentle

yentle

26-02-2013 om 17:19

Digibord als lesondersteuning

Ik heb er een klein beetje moeite mee dat het gebruik van het digibord hier wordt neergezet als een soort veredelde tv. IK zou niet meer zonder een digibord in de klas willen. Het bord biedt namelijk heel veel prachtige mogelijkheden om lessen visueel te ondersteunen. Werkboekjes kunnen erop getoond worden zodat voor de leerlingen heel duidelijk wordt hoe ze het moeten doen/invullen. Denk ook aan kralenlijnen/klok kijken/ 3D bouwwerken/ ondersteunende filmpjes bij geschiedenis/aardrijkskunde/biologie etc....Natuurlijk een filmpje van youtube gebruikt ook wel eens een enkele keer, maar dit dan als een 'beloning' na hard werken!
Yentle

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-02-2013 om 23:05

Prima ontwikkeling

Die digiborden.

Sinds dit jaar hebben alle lokalen op onze school een digibord. En ik vind het een grote hit. Ik heb sowieso niet zo'n grote moeite met youtube, jongste kan zich hier echt uren vermaken met mister bean tekenfilms op youtube. En redelijk risicoloos want de suggesties passen zich aan aan je zoek gedrag. Dus je tikt eenmaal mister bean in en kan middelste heeft ontdekt dat je just dance 4 kunt oefenen via youtube. Ook een grote hit.

Verder vind ik het heel mooi wat kan met zo'n digibord. Ik zie dat de leerkrachten het op de school van mijn kinderen ook gebruiken zoals leerkracht omschrijft. Ik zie daar wel degelijk de meerwaarde van in. En de kinderen trouwens ook, die vinden die digiborden ook helemaal geweldig.

Zag ze trouwens ook al op enkele middelbare scholen staan. Lijkt me echt helemaal geweldig voor daar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-02-2013 om 23:07

Mist een stukje

Dus je tikt eenmaal mister bean in en kan daarna filmpje na filmpje aanklikken en middelste heeft ontdekt dat je just dance 4 kunt oefenen via youtube.

Jessica O

Jessica O

27-02-2013 om 07:50

Hier

Ook gewoon dingen op het digibord. En als ze knutselen mogen ze een liedje noemen en die komt er dan op.
Jammer genoeg voor zoon wordt zijn verzoek om Rammstein nooit gehonoreerd

troelahoep

troelahoep

27-02-2013 om 09:22 Topicstarter

Jessica o

Ik vermoed dat het hier ook zo gaat, als er tijd over is of er wordt geknutseld (wat zeeeeer zelden gebeurt, want daar is bijna geen ruimte voor in het programma) worden er verzoeknummers gedraaid. Tenminste, dat is wat ik heb begrepen van zoon.
Daar heb ik toch wat op tegen. Een muziekje aan, vooruit....ik heb zelf thuis ook wel de radio aan. Maar er staat wel een scherm van 3-4 vierkante meter aan waar al die koppies aldoor naartoe draaien. Ik vind het niet zo gek dat kinderen tegenwoordig zo vaak concentratieproblemen hebben (D enzo), er komen ook wel heel veel prikkels binnen zo. En dan hoor ik weer van andere mensen dat er bij hun kinderen in de klas geen knutselwerkjes in het zicht van de kinderen mogen hangen, want dat leidt af voor de kinderen.....?
Maar een digibord op zich, daar heb ik niks op tegen. Alleen het informele gebruik mag van mij afgeschaft worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-02-2013 om 10:24

Nouja...

Mijn zoon had ook al add voor hij een digibord in de klas had hoor! En bij mij in de klas waren helemaal geen digiborden...

Bij zoon in de klas worden soms filmpjes gekeken tijdens het middageten. Dan mogen ze soms verzoeknummers (kuikentje piep etc) opgeven, maar ook wordt er buurman en buurman en dat soort dingen gekeken.
E de juf leest ook nog steeds regelmatig voor tijdens het middageten.

Ilva

Ilva

27-02-2013 om 10:41

Digibord leuk!

Mijn kinderen hebben ook wat problemen met concentratie maar het digibord vind ik echt een geweldige aanvulling. Zoals een juf uit groep 3 vertelde toen ze het over kunst hadden. Ze kon zo prachtig schilderijen laten zien. Veel makkelijker dan uit een boek. En het leeft veel meer voor de kinderen. En de youtube filmpjes. Hier hoor ik ze vooral als het slecht weer is en de kinderen blijven binnen in de pauze. Als ik dan toevallig op school ben zie je ze dansen in de klas. Zijn ze toch lekker aan het bewegen. Heerlijk toch. En in groep 7 hebben ze laatste een (stuk van een)aflevering van Afrika gezien. Zoon was helemaal onder de indruk. Is toch ook eens leuk voor de afwisseling.

Maylise

Maylise

27-02-2013 om 11:30

Nou

Met filmpjes kijken tijdens het knutselen zou ik niet zo blij zijn. Ik weet precies hoe dat zou gaan dan. Hier zouden ze niet meer knutselen maar de hele tijd naar het scherm kijken. Mijn jongste en nichtje kunnen echt geen twee dingen tegelijk doen. Dat is veel te onrustig. Zo'n digibord is vast wel leuk maar dat soort nieuwe snufjes is voor kinderen die toch al onrustig zijn of concentratieproblemen hebben niet altijd even goed. Althans dat is mijn ervaring.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-02-2013 om 12:16

Knutselen

Her ook geen digibord aan tijdens het knutselen hoor.
En die paar YouTube-filmpjes tijdens het eten... Er wordt een hoop tijd bespaard omdat de juf niet meer alles uit hoeft te schrijven en tekenen op het bord, dingen worden sneller duidelijk omdat je een filmpje kan laten zien waardoor het veel sneller duidelijk wordt. Pagina's uit werkboeken kunnen besproken worden met het voorbeeld op het digibord in plaats van dat je juf alles moet omschrijven. Ik vind het een mooie ontwikkeling.

Tin

Tin

27-02-2013 om 13:39

Digibord/you tube

Hier wordt you tube wel gebruikt voor just dance (tussendoor bewegen) Soms mogen de kinderen een liedje kiezen, het digibord blijft dan uit. Tijdens knutselen staat het digibord uit, soms wel aan omdat de uitleg dan via het digibord gaat. Maar geen you tube clips.
Huisje boompje beestje, rekenverhalen, leesdas lettervos wordt in groep 3 gekeken. De juf leest ook voor. Ik zie niet echt problemen, eigenlijk.

T&T

T&T

27-02-2013 om 14:12

Gelukkig kan het ook anders.

Hier geen digiborden, geen tv en geen computer op school. Vrijeschool is hierboven ook al een paar keer genoemd, ja het bestaat echt nog in 2013!
Wel veel verhalen, voorlezen, buitenspelen... ja ook in groep 7 en 8 nog en creatieve vakken; muziek, handvaardigheid, handwerken, houtbewerking, en nee daarbij hoeft geen muziek aan, tenzij ze zelf zingen natuurlijk, en dat gebeurd soms ook. Zelf zingen? bestaat dat nog? ja echt! en dan zonder videoclip en zo.
In de tussentijd zijn het geen wereldvreemde kinderen; ze weten echt wel wat een computer en een tv is (hebben de meesten thuis) ze lopen rond met mobiele telefoontjes, en in de gang zie ik geregeld een kind "gangnam style achtig" rondspringen. Dat soort dingen hoef je ze echt op school niet bij te brengen. Dus als je een school zoekt waar kinderen ook gewoon lekker creatief bezig mogen zijn... zonder beeldscherm... ze bestaan nog!
groetjes, Tess

Wereldvreemd?

Tja. Zijn we eindelijk zo ver dat de vrije scholen zich zo aangepast hebben dat ze niet meer negatief opvallen in onderwijsland. Is het een echte keuzemogelijkheid geworden. Komt er hier weer iemand pedant en betweterig vertellen hoeveel beter de vrijeschool stijl dan wel is. Want digiborden, computers en videoclips zijn natuurlijk verderfelijk. Houtbewerking is natuurlijk veeel nuttiger.
Voor mij is het overduidelijk: in mijn manier van lesgeven is het creatief gebruik van digibord en computer een verrijking en een verbetering gebleken. Dat lees ik ook in de meeste reakties van andere lesgevers. Als vrije scholen uit principe geen gebruik willen maken van deze middelen, dan vind ik dat wereldvreemd.
Want het zijn inderdaad niet de kinderen op de vrijeschool die wereldvreemd zijn. Over sommige ouders heb ik zo m’n bedenkingen.

Aanvulling

Ik ben niet wereldvreemd. Breng t grootste deel van mijn tijd digitaal door zelfs.
Ik vind t iets anders om dat in het onderwijs aan jonge kinderen als standaard didactisch middel in te voeren. Kinderen moeten m.i. eerst leren via andere kanalen; hun lichaam, tastzin, verbeeldingskracht .
Natuurlijk kan een digibord een mooie aanvulling zijn, mits je het heel bewust gebruikt. Maar ik zie een generatie (ik geef les op een heel gewone middelbare school) die onrustig is, snel afgeleid, omdat ze de hele dag een soort second life leven, digitaal.
Ik vind het een mooi streven om de prikkeling -zeker voor jonge kinderen- te beperken tot alleen het tastbare. In middenbouw en bovenbouw kan ik me voorstellen dat een digibord heel eigen mogelijkheden heeft die didactisch uniek zijn. Doen. Maar heel bewust. En vermaak, youtuben, dat doet mijn dochter heus ook (graag). Maar dan wel thuis.

T&T

T&T

28-02-2013 om 18:01

Je leest erin wat je wilt lezen henk...

Ik heb nergens beweerd dat computers en digiborden verderfelijk zijn. Maar de manieren om ze in te zetten die hierboven genoemd worden vind ik gewoon niet goed. Kinderen tijdens het eten tv laten kijken is nou niet iets wat ik op school vind thuis horen. Maar daar mag je gerust anders over denken
En ja, houtbewerking vind ik een heel zinnig vak, veel zinniger dan een filmpje kijken over een timmerman.
groetjes, Tess

Tineke

Tineke

28-02-2013 om 18:29

Ha!

Ja, iedereen mag er van alles vinden, maar ik vind het digibord en enorme verarming van de lessen. Alles wordt opgeleukt met een fimpje, of met foto's. Een les voorbereiden betekent vaak niet meer dan wat plaatjes googlen en op beeldbank het juiste filmpje te zoeken. En dat is dan nog educatief verantwoord. Wat er getoond wordt qua ontspanning is serieus treurig.
En het is ongetwijfeld de romantiek, maar wat was er mis met de prachtige tekeningen van de leerkracht op het schoolbord? Ik herinner me ze nog, dat is toch echt anders dan de plaatjes die van internet getoond worden. Zo zonder binding, zo afstandelijk, zo weinigzeggend.
Een student bedacht een lesje voor kleuters over dag en nacht. De kinderen moesten voorwerpen rangschikken, dus een pyjama bij nacht, schoenen bij dag. Etcetera. De student had de les goed voorbereid, allemaal plaatjes op het digibord. Het was een hele avond zoeken geweest naar mooie plaatjes. Zo jammer, met wat minder zoeken had de student de voorwerpen gewoon meegenomen, een echte pyjama, echte schoenen, etc. Zo'n gemiste kans. Of de schooldirecteur die blokjes in groep 3 zo'n onzin vond, je kan met de diverse software ook blokjes tellen.
Goed onderwijs is zo tastbaar mogelijk. Ook in deze tijd. Nou ja, ik ben niet voor niets gaan werken in het onderwijs voor blinden en slechtzienden. Kan ik tenminste een bak sneeuw in de klas halen in plaats van een winterlandschapje laten zien op het digibord.

troelahoep

troelahoep

28-02-2013 om 22:15 Topicstarter

Heksenvet

dat vind ik wel een sterk punt, van die pyjama's en die schoenen enzo....
stel je voor dat je straks kinderen hebt die verbaasd reageren:"oh.... kun je echte blokjes ook tellen?"

Ik merk aan mezelf ook dat je heeel makkelijk even iets googlet, terwijl we hier zat boeken in de kast hebben staan waar hetzelfde in staat, of completer.

Het was overigens niet mijn bedoeling om het digibord op zich ter discussie te stellen, maar alleen dat het ding wordt gebruikt voor andere dingen dan het lesprogramma.

Met kaatje eens

Ik snap best dat het digiboard handig kan zijn bij de lessen. Maar ik heb het idee dat er af en toe gebruiksmogelijkheden als verrijking of zelfs noodzakelijkheid worden bestempeld om het digiboardgebruik te rechtvaardigen. Er wordt vanalles op gedaan, simpelweg omdat het kan. Ondertussen staat dat ding de hele dag te ruisen.

skik

Henk.....wereldvreemd?

Henk wellicht moet je dit artikel eens lezen over Sillicon Valley, die massaal hun kinderen naar Waldorf scholen sturen. Geloof me zo wereldvreemd zijn ze in Silliconvalley niet hoor. Werken met computers etc. is gewoon vet makkelijk zoals mijn kinderen zeggen, daar hoeven ze echt niet op school tijd aan te besteden met flauwekul zaken als you tube filmpjes kijken etc. Laat ze maar lekker houtbewerken, breien, zingen etc. leren ze tenminste echt iets van.

LOS ALTOS, Calif. — The chief technology officer of eBay sends his children to a nine-classroom school here. So do employees of Silicon Valley giants like Google, Apple, Yahoo and Hewlett-Packard. http://www.nytimes.com/2011/10/23/technology/at-waldorf-school-in-silicon-valley-technology-can-wait.html?pagewanted=all&_r=0

Zo wereldvreemd zijn die vrije school ouders dus niet. We kunnen echt wel zonder het digibord zonder meteen als wereldvreemd bestempeld te worden.

leerkracht

leerkracht

28-02-2013 om 23:13

Kaatje

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

01-03-2013 om 07:20

Leerkracht

Leerkracht zegt: "Het een hoeft het ander niet uit te sluiten".
Dat geldt beslist voor alle veertig-plussers. Maar voor de studenten Pabo van nu geldt dat anders. Die zijn va de generatie dat zo'n smartphone permanent in de hand gekleefd zit. En dat zijn de mensen die niet meer weten hoe je lessen kunt geven zonder digibord.
Ik heb een hoop aan te merken op de vrije school in het algemeen hoor, het komt niet in de buurt van mijn ideale onderwijs, maar op dit gebied zijn ze erg sterk. En ik kan me zomaar voorstellen dat dit de reden zal zijn dat meer ouders voor de vrije school gaan kiezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.