Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annika

Annika

08-02-2014 om 14:39

Verrijkingsmateriaal voor kleuter


Dalarna

Ik vind ook niet dat, al deze dingen alleen voor voorlijke kinderen moeten zijn. Je hebt helemaal gelijk dat deze dingen alle kinderen willen en ook moeten doen omdat ze zo leuk zijn om te doen. Ik begrijp niet dat je niet ziet wat de kinderen daarvan kunnen leren. bakken: denk aan verhoudingen leren, diverse materialen, wat gebeurt er als je mengt, waarom rijst het of niet, weeg de materialen, cc, dl, gram etc. Borduren: patroon ontwerpen, tellen oog hand coordinatie etc. Verder zijn dit gewoon alle dingen die mijn kinderen dagelijks in de klas gedaan hebben toen ze in de kleuterklas zaten, samen met alle 29 andere kinderen.

Dalarna

Dalarna

17-02-2014 om 08:34

Eefy

" Ik begrijp niet dat je niet ziet wat de kinderen daarvan kunnen leren.'

Hoe kom je daarbij? Ik zeg alleen dat dat in de meeste kleuterklassen niet praktisch uitvoerbaar is en daarnaast ging de vraag over verrijken van voorlopende kleuters, wat jij zegt zou elke kleuter moeten kunnen doen maar ik vind het toch meer iets voor thuis. Je hebt hier een bijna één op één begeleiding bij nodig en het verrijkingsmateriaal is juist bedoelt om zoveel mogelijk zelfstandig te werken.

@Temet

Wat jij schreef op blz. 1 van deze discussie, heeft me wel aan het denken gezet. Hier ook een school met de focus op lezen en rekenen in groep 4. En onze jongste leest nu (groep 3) al M5 en met rekenen is ie (volgens zijn juffen) nog verder... Wat kan groep 4 hem nog echt bieden. Ik ga dat toch eens navragen bij de jufffen en de IB-er op het eind van het jaar. Hij is ook nog eens de jongste leerling van de klas....

petuut

Ik zou daar dan niet mee wachten tot juli, maar ergens na de meivakantie eens een gesprek met de IB-er aanvragen, dan hebben ze tijd om wat te bedenken als ze dat nog niet hadden gedaan. Overigens viel de daadwerkelijke beslissing om een klas over te slaan bij ons wel degelijk vrij kort voor de zomervakantie, maar dat men erover aan het nadenken ging was al eerder.

Groeten,

Temet

@Temet

Na vanochtend twijfel ik weer een beetje om nu al het gesprek aan te gaan. Ik sprak een moeder op school en had het over mijn voornemen. Leek haar juist niet verstandig... Het leek haar beter om het volgend jaar even aan te kijken en dan eventueel, als er'niets' gedaan wordt, pas aan de bel te trekken. Om te voorkomen als' zo'n pusherige' ouder te boek gekomen staan. Ik ben natuurlijk iets minder positief dan zij over hoe school dingen aanpakt, gezien mijn geschiedenis met de oudste twee.
Maar ik weet hoe de oudste twee groep 4 hebben ervaren, en die liepen niet zo ver voor als de jongste nu.... Ik kan wel hopen dat de overdracht naar groep 4 goed gaat, maar bij die naar groep 3 is ook niet doorgegeven dat er kinderen echt konden lezen. De leerkrachten willen 'blanco' het jaar beginnen, dus zonder de bagage van het jaar/de jaren ervoor. Van de ene kant mooi natuurlijk, maar van de andere kant niet, want dan duurt het toch eventjes voordat iedereen 'gezien' is en weer op zijn/haar niveau verder kan.
Onze jongste hoeft van mij echt niet snel door, hij zit lekker in zijn klas, maar de ervaring leert dat de kinderen die (tijdelijk?) voorlopen, niet veel meer geboden krijgen dan een pakketje kopietjes met bijv complex of zonmateriaal van VLL, die ze zelfstandig door moeten werken.

Dalarna

Dalarna

26-02-2014 om 16:43

pfff

Dat een leerkracht de kinderen blanco wil hebben is een mooi streven als het gaat om het karakter van de kinderen en de interactie in de groep maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat ze ook niet willen weten wie er voorloopt en wie achter!

Inderdaad

Dat klinkt zo aardig, dat een leerkracht de kinderen blanco wil hebben, maar het betekent dus gewoon dat bij de begeleiding van bepaalde kinderen het wiel ieder jaar opnieuw uitgevonden moet worden...

blanco

Dat heb ik destijds ook gevraagd bij de overgang van 2 naar 3: of er wel een goede overdracht zou zijn zodat de nieuwe juf zou weten dat mijn zoon al las. Dat zou inderdaad gebeuren.
Ik begon erg te twijfelen na die eerste weken en kreeg ernstig de indruk dat nieuw juf hem op niveau 0 had laten beginnen met lezen en schrijven, maar net toen ik dacht dat ik nou toch maar eens een gesprek moest aanvragen bleek er extra materiaal geregeld te zijn, dus het was inderdaad goed gegaan (of goed gekomen).

Ik vind dat blanco in dit soort gevallen ook inderdaad niet handig. En ook bij kinderen met een andere soort gebruiksaanwijzing is het natuurlijk geen geweldig idee als iedere nieuwe leerkracht eerst 2 maanden alles opnieuw moet aanleren ...

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

26-02-2014 om 23:59

Temet

De overgang van 2 naar 3 is wel weer een hele lastige. Ik heb ooit eens gehoord dat ze dan die eerste maand zo verschrikkelijk druk zijn met het leren leren, het leren op een stoeltje en aan een tafeltje te zitten, de letters en weet ik veel dat ze pas in okt alle kinderen testen om te kijken of het maantjes, sterretjes, raketjes of zonnetjes zijn en dan pas verrijkingsmateriaal gaan geven.

Dit geldt natuurlijk niet voor hogere groepen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.