Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annika

Annika

08-02-2014 om 14:39

Verrijkingsmateriaal voor kleuter


Karin

Karin

14-02-2014 om 13:12

Als ik kijk in klas dochter...

...dan zie ik genoeg kinderen in groep 1 met cijfers, letters, etc bezig. Tellen in een andere taal; sorry, het zegt niets meer dan een liedje op kunnen zeggen. Dochter zit nu in groep 2 en leest op AVI 3/4. Maar speelt met alle plezier in de huishoek, in de motoriekhoek, etc. Zij moet de spelletjes doen met de rode stickers (extra pittig) en twee rode stippen (superpittig). Met een beetje creativiteit kan een leerkracht genoeg extra's bieden. Op haar taakbrief staat ook twee keer per week een paar bladzijdes in een boekje lezen (omdat het reguliere taalaanbod) en op de computer een 'verhaaltje' schrijven van 10 regels. Er wordt niet op spelling gelet.

Zoon is wel versneld, maar die was eind groep 2 AVI - uit en haalde A's op rekentoetsen groep 3.

Fransien

Fransien

14-02-2014 om 13:49

Of een eigen leerlijn

Mijn zoon, met flinke voorsprong, is er niet met 1 of 2 klassen overslaan, dat moeten minimaal 3 zijn. Aan de andere kant is hij een gewoon jongetje die zowel sociaal als emotioneel als qua schrijfmotoriek en werkhouding in zijn groep past. Dat was al zo vanaf de kleuterklas.
In de kleuterklas heeft hij in het tweede jaar een compleet eigen leerlijn gekregen, met werkjes op niveau en met projecten met de groep mee maar ook uitdaging op niveau, en met eigen schrijfinstructie en -oefeningen om het voor groep 3 makkelijker te maken om een eigen leerlijn te volgen.
Hij zit nu in groep 4, er is al contact met de middelbare school gelegd voor overleg wat er nog gedaan kan worden aan rekenen/wiskunde (hij heeft een echte wiskundeknobbel) zonder hen in de wielen te rijden. Voor taal en spelling zit hij nu qua stof in groep 7 en is daar zo goed als door.
Sommige dingen doet hij in een andere groep, maar het meeste doet hij in zijn eigen klas met zijn eigen klasgenootjes en dat gaat heel goed.

Voor mijn jochie is het een hele goede beslissing geweest om hem niet fysiek te versnellen. De stof is makkelijker aan te passen dan de sociale omgeving en zolang hij zo goed in zijn klas past en zich in alles zo gedraagt als een jongetje van zijn leeftijd, is een versnelling niet in zijn belang.

Fransien

Dat kan, dat dit voor jouw kind goed werkt zo. Maar wat als hij straks in groep 5 verzucht: moet ik nou echt nog ruim 3 jaar wachten voor ik naar het VO mag? En wat als hij in groep 7 echt helemaal 'klaar' (letterlijk en figuurlijk) is met alles pluswerk en projecten? Laat je hem dan echt de tijd maar uitzitten?

Fransien

Fransien

14-02-2014 om 15:16

Jippox

Dat kan inderdaad, er is meer mogelijk dan fysiek versnellen.
Bij ons was doorslaggevend dat hij eigenlijk met name met zijn leeftijdsgenoten speelde en dat hij sociaal en emotioneel gewoon zijn leeftijd is.
Mocht het op een later tijdstip anders zijn, heroverwegen we die beslissing. De ib-er wil hem graag laten versnellen want dat is makkelijker voor haar, maar tot nu toe hebben alle juffen en wij als ouders en de begeleidende psycholoog allemaal hetzelfde gezien: een heel gewoon jongetje wat alleen cognitief ver vooruit is.
Als hij in groep 7 heel graag naar het VO wil en hij is daar klaar voor, zullen we hem rustig laten versnellen. Als de kaarten volgend jaar in groep 5 anders liggen, ook prima.
Maar in onze situatie is de beste oplossing om hem in de klas te plaatsen/houden waar hij sociaal en emotioneel het beste past. Cognitief is er namelijk toch niet tegenaan te versnellen. En onderschat ook het plannen en organiseren van je werk niet, de schrijfmotoriek en alle andere dingen die ieder kind met de jaren ontwikkelt, ook dat zijn factoren die je mee moet wegen bij je beslissing om al dan niet fysiek te versnellen.

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 16:07

Elvo

Het nadeel daar weer van is dat de eerste maanden in groep 3 echt werkelijk supersaai zijn en de juf zo bezig is om de kinderen te laten wennen aan een eigen tafel, aan de regels in de klas etc en daarnaast dus nog de beginselen van het leren lezen dat er weinig aandacht is voor kinderen die voorlopen.

Als daar dan eindelijk tijd voor komt na de herfstvakantie of soms zelfs na de kerstvakantie gaat het kind al naar groep 4.

Veel beter is korter kleuteren en je niet zo druk maken om wat het kind allemaal mist in de kleuterklas. Geef je kind thuis wat klei, scheerschuim, papier en potloden, wat puzzels en een schaar en het is een paar weken klaar met al dat gekleuter.

Fransien

Maar hoe weet je of hij sociaal emotioneel het beste past in zijn huidige groep? Dan kun je eigenlijk niet zeker weten. Misschien houd je hem wel juist wel 'klein' zo. En past hij zich sociaal-emotioneel net zo goed aan. Misschien zou hij in 1 of 2 groepen hoger óók helemaal lekker in de groep zitten, en dan bovendien nog klasgenoten treffen waar hij op cognitief gebied nog iets aan heeft.
In feite hadden wij het makkelijker: mijn kinderen lopen ook ver voor, maar passen sociaal-emotioneel duidelijk niet bij hun leeftijdgenoten. Zij fleurden echt op tussen oudere kinderen. Hier was tot nog toe elke versnelling juist een hele goede keuze.
Wat het plannen en organiseren betreft: dit is nu bij uitstek onderdeel van goed pluswerk. Veel slimme kinderen lopen ook op dit gebied voor trouwens. Problemen met schrijfmotoriek zijn wij tot op heden niet tegengekomen.

voorbeelden van verrijken

vooral niet zoeken in nog meer doen waar hij al goed in is. dan verplaats je het probleem alleen maar naar volgende jaren. Wel gebruiken waar hij goed in is. Dus koekjes, broodjes etc. bakken, borduren/weven naaien zodat hij een mooie gymtas kan maken. Garage voor in de bouwhoek timmeren, papier scheppen (van bijvoorbeeld oude kranten) kaarsen trekken van verzameld kaarsvet, en ga zo maar door. Allemaal dingen om zijn fantasie te prikkelen en zijn onderzoekende geest op los te laten zonder dat hij nog meer lesstof krijgt aangeboden. Zo leert hij ook meten, wegen, schatten, creeeren etc. op een hele spelenderwijze manier waardoor leren lang leuk blijft.

Jillian

Jillian

14-02-2014 om 16:28

Jippox

Maar waarom zou je naar problemen zoeken als die er niet zijn? Mijn zoon functioneert prima tussen zijn leeftijdgenoten. Het kan best zijn dat als we hem wel hadden laten versnellen hij ook prima in de groep had gepast en dat hij zich makkelijk zou hebben aangepast aan oudere klasgenoten. Dat weet ik niet. Dat kan je van te voren niet voorspellen. Maar als het nu goed loopt en het kind het naar zijn zin heeft waarom zou je dan gaan versnellen? Pas als er problemen dreigen te ontstaan zou ik voor die optie kiezen.

Fransien

Fransien

14-02-2014 om 16:34

Jippox

Hoe weet jij zo zeker dat mijn zoon sociaal en emotioneel beter in een hogere groep zou passen? In iedere groep waar hij ook tussen oudere kinderen zit, trekt hij naar zijn leeftijdsgenoten. Voor mij is dat een duidelijk signaal. Dat jouw kinderen anders zijn, prima, maar dat geldt niet voor ieder kind!
Mijn zoon treft bij 1 of 2 versnellingen geen kinderen waar hij cognitief echt iets aan heeft, de enige die daarvoor in aanmerking komt zit 3 jaar hoger en daarbij zit hij al in het rekentijgerklasje.
Problemen met de schrijfmotoriek komen wij dagelijks tegen. Mijn zoon is links, geen knutselkind, en heeft een gewone normale leeftijdsadequate schrijfmotoriek. Veel verrijkingsstof betekent flinke lappen schrijven en dat lukt hem op dit moment niet.
Heel fijn dat jouw kinderen daar nooit tegenaan gelopen zijn, maar dat geldt niet voor ieder kind en het is wel een factor die je in je overweging mee moet nemen.

Jilian

Dat ben ik ook helemaal met je eens. Ik zei eerder ook al dat je pas aan versnellen moet gaan denken als je kind niet lekker in zijn vel zit en geen aansluiting heeft met zijn groep.
Het is meer dat ik mij gewoon afvraag in het geval van Fransien, hoe zij zo zeker weet dat haar kind misschien niet nog beter op zijn plek zou zitten in een andere groep. Gewoon nieuwsgierigheid dus.
Voortkomend uit mijn eigen ervaring: waar ik steeds zie dat kinderen die jaren voorlopen juist moeilijk aansluiting vinden bij leeftijdgenoten, omdat ze met zo heel andere zaken bezig zijn en dingen heel anders beleven.

Jillian

Jillian

14-02-2014 om 16:35

verrijken

Mijn zoon kreeg in de kleuterklassen geen extra materiaal. Wel kreeg hij in groep 2 boekjes te lezen terwijl de andere kinderen voorbereidende leesopdrachten deden. Hij had een paar klasgenoten die ook al konden lezen dus hij kon dat met hun samen doen. Verder was het niet nodig omdat mijn zoon dol was op tekenen, knutselen, buitenspelen en bouwen. Dat zijn allemaal activiteiten die in de kleuterklas veel gebeuren. Als hij zich had verveelt hadden we wel om meer gevraagd.
Het leuke in groep 1 en groep 2 vond hij dat ze ook veel extra dingen deden zoals in de schooltuintjes werken, leren punikken,broodjes bakken. Daarbij maakt het veel minder uit of je cognitief voorloopt.
Groep 3 was wat dat betreft wel een valkuil want daar was helemaal geen ruimte meer voor. Toen heeft zoon zich wel even verveelt. Gelukkig heeft de school dat goed opgepakt.

Overigens is de school de laatste jaren anders gaan werken en dat merken we goed bij onze dochter. De school geeft in groep 3 nu veel diverser les en ook met meer ruimte voor spelen. Dus die overgang kan veel soepeler.

Fransien

Ik zeg helemaal niet dat ik dat weet, ik vráág hoe jíj het zo zeker weet. Net zoals ik al aan Jilian schrijf: gewoon uit nieuwsgierigheid.
En andersom is het natuurlijk net zo: dat jouw kind tegen problemen met de schrijfmotoriek aanloopt, zegt helemaal niets over andere kinderen.

Jillian

Jillian

14-02-2014 om 16:44

Jippox

Mij lijkt vooral zo in groep 7-8 en in de brugklas een groot leeftijdsverschil met klasgenoten lastig. Op die leeftijd ontwikkelen ze zich zo vlug en gaat dat hele kinderlijke er vaak vanaf. Ik kan me voorstellen dat een kind wat 2 of 3 jaar jonger is dan de klasgenoten daar enorm achteraan loopt. Tenzij dat kind natuurlijk op dat gebied ook ver voorloopt zoals jouw kinderen. Dan past dat beter.
Mijn zoon zit nu in de brugklas. Hij is sowieso al een jonge leerling dus hij behoort al tot de jongsten van de klas. In zijn klas heb je kinderen die al echt van die tieners zijn maar ook wel van die jochies die nog steeds graag met lego spelen. Kijk ik naar de derde klas dan zijn het allemaal echt tieners. Mijn zoon zou daar echt niet tussen passen. Hij is nog echt een kind in veel opzichten. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen dat in het geval van een versnelling dat wel zo was geweest.

Hij heeft overigens inderdaad wel interesses die hij niet echt kon delen met leeftijdsgenoten (zoals geschiedenis, architectuur en sterrenkunde) maar ik vraag me af of dat bij een versnelling wel zo was geweest. Het zijn gewoon interesses die weinig kinderen hebben. Dat is de hele basisschool zo gebleven. Nu op het gymnasium heeft hij een vriendje gevonden die sterrenkunde ook leuk vindt dus dat is wel grappig en ook fijn voor hem. Maar het blijft een niche interesse natuurlijk.

Hij had en heeft ook genoeg leeftijdsconforme interesses (zoals lego, playmobil, buitenspelen...) dus er waren altijd wel raakpunten met klasgenoten.

Jilian

Ik kan ook alleen maar oordelen over wat wij zelf tot nog toe ervaren. Mijn oudste is nu 12 en zit in gymnasium 2. Hij ondervindt voor zover ik kan beoordelen weinig problemen van zijn jong zijn. Hij voelt zich prima in zijn klas en pubert gewoon vrolijk mee

Mijn tweede is 9 en gaat na de zomer naar het gymnasium. Ik verwacht daar ook geen problemen. Hij zit nu lekker in de groep, en zoekt ook op andere plekken dan school vooral contact met oudere kinderen. Hij kan altijd heel goed opschieten met vrienden van zijn broer, bijvoorbeeld.

Kortom: we zullen het wel zien. Ik denk ook altijd maar: je moet doen wat op een bepaald moment het beste is. In de toekomst kun je toch niet kijken, dus dat zie je dan wel weer.

In het tijdschrift "Talent" stond een paar maanden terug een artikel over jongvolwassenen die als kind 2 of meer keer waren versneld. Opvallend was dat zij allemaal weinig problemen hadden ervaren en dat als zij al iets anders hadden gewild, dat toch vooral nòg een versnelling zou zijn geweest.
Dat vond ik wel geruststellend om te lezen.

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 17:29

Jillian

De gemiddelde leeftijd in een gymnasiumbrugklas ligt wel een stuk lager dan in een basis/kaderklas en als je dan ook nog een school treft die extra veel jonge leerlingen aan treft is jouw argument niet meer van toepassing.

En nog steeds heb je in een jonge gymnasiumklas échte tieners (bedoel je niet pubers) en kinderen die nog spelen met lego. Mijn zoon ging met 12,5 naar de brugklas maar speelde die zomervakantie nog in het zand en heeft daarna ook nog veel met lego gespeeld. Mijn jongste gaat met bijna 13 naar de brugklas en speelt dan (weet ik nu al zeker) ook nog met lego.

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 17:33

Eefy

Waar ik moeite mee heb is kinderen die voorlopen werk geven wat ándere kinderen ook leuk vinden en vooral wat speelser en leuker is dan het echte werk. Mijn oudste heeft op de basisschool pluswerk gedaan, mijn jongste is het tegenovergestelde en ik zou het noch in de kleuterklassen, noch nu in groep 8 niet waarderen als al die vlotte kinderen tijdens schooltijd allerlei leuke interessante dingen mogen doen die weinig te maken hebben met gewoon leren leren. Zo ook in de kleuterklas: hoe zie je het voor je dat bakken, borduren, weven, timmeren en papier scheppen in de klas en waarom zou dat opeens verrijking zijn?

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 17:36

Voor de duidelijkheid

Er zit voor mij een grens tussen verrijkingen en pluswerk aan de ene kant (waarbij een kind op zijn niveau bezig is en leert leren) en een soort hobby wat ook leuk is voor andere kinderen en wat na schooltijd kan zoals er zoveel wordt aangeboden tegenwoordig (ik zag net hier striptekenen voorbij komen op de school van mijn kind maar het zou ook bakken kunnen zijn of technische/natuurkundige proefjes).

Jillian

Jillian

14-02-2014 om 17:47

Dalarna

Mijn zoon zit nu ook in de brugklas en inderdaad in zijn klas verschilt de ontwikkelingen van de leerlingen enorm. Kijk ik daarentegen naar de leerlingen in de derde klas dan is dat verschil in ontwikkeling al veel minder. Dan zijn het allemaal pubers/tieners en is dat kinderlijke er wel vanaf. Mijn zoon zou daar nu gewoon nog niet goed toepassen. Hij is lichamelijk en geestelijk nog echt een kind. In de brugklas past dat prima maar als hij nu op z'n 12de al in de derde zou zitten dan zou dat een stuk minder goed passen. Dat bedoel ik dus met de ontwikkeling.
In de derde spelen vast heel weinig kinderen meer met lego en dan zou zoon dus best uit de pas lopen met de rest terwijl dat nu niet zo is.
Mijn zoon was trouwens 11 toen hij naar de brugklas ging (vroege leerling) en is nu net 12. Hij is bijna de jongste van de klas. Er zijn drie leerlingen die jonger zijn. Dus zo laag ligt de gemiddelde leeftijd hier niet.

hier slimme kleuter die wil spelen

mijn tweede kind is nu kleuter en loopt in bepaalde opzichten zeker voor, met name rekenen. Thuis rekent hij er spelenderwijs op los, bijvoorbeeld bij het bouwen met lego. Juf heeft hem wel rekenwerkjes gegeven en het is voor hem beschikbaar, maar als hij andere kinderen ziet spelen wil hij ook in de huishoek of met de zandtafel of bouwen. Aan lezen en schrijven is hij nog niet toe, dat vind hij nog volstrekt niet interessant.

Maar moeilijker werk, daar ben je ook langer mee bezig en een kleuterklas is misschien niet de juiste omgeving voor het echte werk. Mijn kleuter puzzelt thuis bijvoorbeeld al 1000 stukjes, maar daar doet hij wel 3 weken over. Dat kan op school natuurlijk niet.

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 18:29

Jillian

Maar waarom heb je het nu over de derde en niet over de tweede? Als hij dit jaar nog 12 is geworden is hij al een jaar versneld en ik snap niet waarom je het nu over drie jaar versnellen hebt. Als hij al voor januari 12 werd is hij dus al de jongste en begrijp ik ook niet waarom je hem twee jaar zou moeten versnellen.

Landelijk gezien is de gemiddelde leeftijd in een gymnasiumklas (of een VWO natuurlijk met iets anders extra's) gewoon het laagste. Daar zitten nu eenmaal de kinderen die een klas hebben over geslagen. Die gaan niet vervolgens naar het VMBO. Verder zijn er scholen die klassen hebben met heel veel kinderen die een klas hebben overgeslagen en dat is ook wat ik het beste vind voor hb kinderen. Versneld door de basisschool en dan bij elkaar op het VO en desnoods daar langer blijven plakken als ze te jong zijn voor de universiteit en dáár dus samen allerlei extra werk doen. Middelbare scholen zijn gewoon groter en hebben een groter verzorgingsgebied dus kun je deze kinderen makkelijker bij elkaar krijgen dan op de basisschool.

Jillian

Jillian

14-02-2014 om 19:24

Verduidelijking

Hij is nooit versneld verder. Hij is gewoon een vroege leerling.
Ik kwam op de derde omdat ergens aan het begin van dit onderwerp het ging over versnellen zodat ze kwamen te zitten in een groep die aan zijn leeftijd voldeed. Aangezien mijn zoon gemiddeld zo'n 3 jaar voorloopt zou 1 versnelling geen enkele zin hebben gehad. misschien dat bij 2 of 3 versnellingen hij cognitief op zijn plaats had gezeten. Maar dan was hij dus zoveel jonger geweest dan de rest van de klas dat ik dit geen goed plan vond. 1 versnelling heeft voor een kind wat ver voorloopt helemaal geen zin want dan zit je vrijwel meteen weer in dezelfde situatie.

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 19:35

Jillian

Versnellen doe je vaak niet tot het niveau waar ze zitten, dat heeft ook weinig zin want ook daar zullen ze wel weer eens voor gaan lopen of het is te hoog gegrepen en ze houden het niet bij.

Er is al eerder gezegd dat een jaar versnellen een belangrijk voordeel heeft en dat is een jaar eerder naar de middelbare.

Jillian

Jillian

14-02-2014 om 19:40

Dalarna

Maar waarom is dat een voordeel?
Tenzij je natuurlijk ongelukkig bent op de basisschool.
het is toch geen algemeen voordeel dat voor iedere voorlopende leerling geldt?

Dalarna

Dalarna

14-02-2014 om 20:14

Jillian

Klopt maar je weet ook nooit of je het goed doet in deze materie, je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken.

Je kunt je wel verdiepen in de materie en niet al te makkelijk denken dat je kleuter het kleuteren nu wel leuk vindt terwijl het februari is en je het dus hebt over nog anderhalf jaar kleuteren. Als je half denkt dat er wellicht een keer versneld zou kunnen worden is de stap van 1 via een korte 2 naar 3 gewoon de makkelijkste als een kind zo voor loopt.

Primavera

Primavera

15-02-2014 om 12:38

Wel versneld om problemen voor te zijn

Mijn jongste had het in de kleuterklassen prima naar haar zin met spelen, ze liep echter behoorlijk voor. Ik heb echter niet gewacht totdat er problemen zouden komen, maar haar gelijk groep 2 over laten slaan, omdat ALS er versneld moet worden dat de makkelijkste groep is die het kind helemaal kan missen. Bovendien had dat als voordeel dat ze in groep 3 in een klas terecht kwam die zich net aan het vormen was. Bij het alternatief; versnellen van groep 2 naar groep 4, zou ze in een klas terecht komen als enige nieuwe klasgenoot tussen anderen die al een jaar met elkaar optrokken en zou meer als een uitzondering zijn geweest, terwijl de versnelling van groep 1 naar 3 eigenlijk geruisloos ging.
Groep 3 was wat saai, maar te doen en nog enigszins nuttig voor haar schrijfmotoriek. Als we een jaar gewacht hadden, zou het niveauverschil tussen haar en de andere derde groepers echt te groot zijn geweest.

Nu halverwege de ena-laatste groep van de basisschool is ze daar eigenlijk wel op uitgekeken en kan niet wachten tot ze naar de brugklas kan. Ik ben blij dat ze nog maar één jaartje hoeft en niet nog twee, en zij ook!

Annika

Annika

15-02-2014 om 13:36

Hoe bepaal je soc emo leeftijd?

Primavera, helemaal eens. Als we versnellen is dit het eenvoydigst, groep 2 overslaan en met bekende groep 2ers naar een nieuwe 3 klas. Werkhouing zal geen probleem zijn, en het niet in de bouwhoek kunnen spelen ook niet. Als er vrij gekozen kan worden stat hij alleen in de lettercijferhoek. Als het niet hoeft knutselt en speelt hij niet mee.

Vraag me af (misschien dom?) hoe bepaal ik je of je kind sociaal en emotioneel bij zijn kerftijd of juist een jaar ouder past? Veel vriendjes heeft hij niet, maar op zich ook nooit ruzie. Hem vinden ze wel leuk, maar hij is ook graag op zichzelf en zijn eigen interesses.

Andere vraag, als we groep 2 overslaan, mist hij dan iets aan datgene wat kleuters leren en hij nog niet jan (maar ook niet zo boeiend vindt)?

Hier

Ook een dochter die groep 2 over sloeg. Ik vond het in het begin heel moeilijk zo een purkie tussen die andere kinderen. Er was niets aan de hand, ze deed en doet het heel goed. Heeft nu in groep 4 vriendinnen in groep 3 en 4, zit op sport, scouting en muziek en kan vooral thuis gewoon lekker spelen, daar moet ze niets.

Soc. Emo is bijna niet meetbaar, je ziet het pas als je kind in de nieuwe groep is. En wat is nu het ergste? Dat hij op school geen vrienden heeft? Zelf had ik op school ook geen vrienden, die had ik op scouting. Ik had het wel gezellig op school, had aansluiting en werd geaccepteerd, maar echt vrienden, nee dat niet. Ik zie niemand meer van die tijd, alleen nog mensen van scouting dat zegt ook genoeg.

En kinderen leren in groep 2 letters, tellen tot 10, en ze leren werkhouding, als dat allemaal geen probleem is, zou ik het risico nemen, dat soc. emo komt vanzelf goed, want hij start samen met de anderen in een nieuwe groep 3 en daar krijgt hij gewoon zijn plekje en zal hij ook vriendjes maken, misschien zelfs makkelijker omdat ze veel meer zijn interesse delen.

Jillian

Jillian

15-02-2014 om 15:14

Annika

Sociaal-emotioneel is nauwelijks te bepalen. Het zijn ook nog eens twee aparte dingen dus een kind kan bijvoorbeeld sociaal wel achterlopen en emotioneel voorlopen of zo. Bovendien speelt persoonlijkheid bij dit soort zaken een enorm grote rol. Je kan niet zoveel met het begrip. Het enige wat je echt kan doen is het kind goed observeren en kijken hoe hij in de groep ligt. Ik zou een kind wat lekker in zijn vel zit en goede contacten in die groep heeft gewoon in die groep laten. Als het kind toch al geen aansluiting heeft in de groep dan is versnelling misschien best een goede optie. Heeft het kind wel fijne contacten en vriendjes dan zou ik niet zo vlug versnellen. Je weet tenslotte nooit hoe dat in die andere groep zal gaan en het is sneu als ze ergens terecht komen waar ze veel moeilijker aansluiting vinden. Hebben ze die aansluiting toch al niet dan is het ook geen groot risico wat je neemt verder.

Ik zou er overigens verder niet al te moeilijk over doen en niet te ver in de toekomst kijken. Loopt het nu goed dan gewoon zo laten. Gaat het niet goed dan probeer je wat te veranderen. Gaat het alleen om cognitieve dingen is extra werk en plus werk in de klas een goede optie maar gaat het daarnaast ook om de plaats in de klas, aansluiting met klasgenoten, school niet echt leuk vinden dan is versnellen misschien weer een betere optie.

Dalarna

Dalarna

15-02-2014 om 16:04

Het probleem

Het probleem is dat je de kans loopt dat waar hij dit jaar nog erg dicht bij zijn leeftijdsgenootjes zit dat over anderhalf jaar heel anders is. Je loopt de kans dat hij in die anderhalf jaar veel verder van ze uitloopt en als je dán moet kiezen om groep 3 over te slaan kun je veel meer problemen verwachten. Hij komt dan in een bestaande klas als jonkie terwijl ze in groep 3 hem veel minder als jonkie zien. Hij kent de klasseregels niet, weet niet hoe de boekjes werken (in groep 3 leren ze het systeem van werken in het boekje, zelfstandig dus, en daar gaan ze in groep 4 mee verder), hij heeft niet geleerd om zo lang stil te zitten, iets wat ze opbouwen in groep 3 en hij heeft niet een jaar de tijd gehad om zich het schrijven rustig eigen te maken. Daarom is groep 2 overslaan relatief het makkelijkste en mijn vriendin is mij nog dankbaar dat ik haar daar op tijd op wees omdat zij, toen haar dochter in groep 1 zat, hetzelfde dacht als jij. Zij zat prima in de klas maar dat komt omdat het gewoon zo'n lief meisje is. Ze scheelt 4 maanden met mijn zoon maar die bleef zitten en hij sloeg een klas over maar ze waren toch vaak bij elkaar en ze kon prima op zijn niveau met hem spelen, net zoals ze prima kon spelen met kinderen die een jaar ouder waren. Ze heeft ook een heel hoog IQ én een EQ. Je kind nog 7 jaar bezig houden met verrijken is echt geen goede oplossing als de school daar niet heel erg goed in is. Kijk naar het draadje 'hoe leer ik mijn dochter leren' als voorbeeld.

de tussenstand hier

Hier heeft dochter net haar eerste rapport gekregen (vorig schooljaar hadden we wel een gesprek, maar nog geen rapport omdat ze pas in maart was ingestroomd - wat ik een tikje onzin vond, maar soit). Het gesprek moet nog plaatsvinden. Duidelijk is dat ze eigenlijk cognitief mee kan doen met groep 2, en dat verbaast me niks. Nu staat er dat er t.z.t. gekeken gaat worden of ze er sociaal emotioneel aan toe is. Ik heb geen idee wat daarmee wordt bedoeld. Eigenlijk heb ik het vermoeden dat juf het helemaal niet heeft over contacten met de klasgenoten (sociaal) en het emotionele, maar over werkhouding. Daar zou ik me wat bij kunnen voorstellen overigens. Maar sociaal lijkt me een overgang naar 3 beter dan nog een jaar 2, aangezien ze nu vooral met kinderen uit groep 2 optrekt. Die ze allemaal kwijtraakt als die naar groep 3 gaan en zij niet.

Maar goed, we zullen zien.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.