Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Annika

Annika

08-02-2014 om 14:39

Verrijkingsmateriaal voor kleuter

Onze kleuter met een zeer flinke ontwikkelingsvoorsprong zit nu in groep 1, volgend jaar nog steeds deze groep 1/2. (Een klas overslaan is geen optie, cognitief kan er hij in groep 4 beginnen maar verder is hij een echte jonge kleuter)

Wat kunnen we van de school vragen op het gebied van verrijkingsmateriaal in de kleutergroep? Wat kunnen we eventueel zelf aandragen voor op school?


Thursday Next

Thursday Next

08-02-2014 om 17:20

wat wil hij?

Wat wil hij zelf: leren/werkjes doen of spelen?
Onze kinderen hadden beide ook flinke voorsprong, maar bij de kleuters gaf dat geen problemen, ze gingen gewoon spelen met de anderen. Vanaf groep 3 kwamen pas de klachten dat school saai was.

Ambrasoft

Voor op school en thuis.

http://www.ambrasoft.nl/

Annika

Annika

08-02-2014 om 17:31

Thursday NExt

Hij is thuis aan het rekenen en lezen, buitenlandse talen (tellen), dingen uit zijn hoofd leren, cijfers en letters ook nog wel. Daar ligt interesse. Misschien juist iets wat net weer anders is dan wat hij thuis zelf doet en in groep 3/4 krijgt?

Op zich heeft hij wel "uitdaging" in de dingen die hij niet goed zoals tekenen/knutselen/fijne motoriek etc. Waar "normale" kleuters mee bezig zijn. Maar echt boeiend vindt hij dat niet.

Dalarna

Dalarna

08-02-2014 om 17:54

tja

Dit wordt vrijwel zeker een keer een klas overslaan en houdt er dan rekening mee dat dat een probleem wordt met schrijven als hij groep 3 gaat overslaan. Als je dus pertinent niet wil dat hij een kleuterklas gaat overslaan moet je het schrijven naar de kleuterklas halen en hem groep 3 over laten slaan.

Vergis je niet in het 'een echte kleuter zijn', dat is gewoon conformeren aan de rest, dat zal hij wellicht blijven doen tot in groep 8 of nog verder als hij ook op het VWO bij de beteren behoort. Trap niet in die valkuil door leerwerk uit groep 345 naar de kleuterklas te halen in plaats van hem laten spelen in groep 3. Mijn vriendin had een dochter van april en doordat ik dit zei is ze met de kerst naar groep 2 gegaan en na ruim een jaar kleuteren naar groep 3.

nou dalarna

dat kun je toch niet zeggen zo van een afstand, dat Annika's zoontje zich conformeert aan de rest, ipv een echte kleuter te zijn? Je bent wel weer stellig zeg.

Voor Annika:
misschien zijn van die eenpersoons puzzelspelletjes wel leuk voor hem: rush hour (auto's uitparkeren), hide and seek (iets met piraten en eilandjes), river crossing (rivier met krokodillen oversteken). Verder weet ik niet of er echt verrijkingsmateriaal specifiek voor kleuters bestaat, zoals jij dat zoekt. Ik ben bijvoorbeeld naarstig op zoek geweest naar een nijntjepuzzel met 250-1000 stukjes voor onze jongste (inmiddels 5), maar dat bestaat ook niet....

Ik heb ook zo'n zoontje (nu 8) die echt een kleuter was op die leeftijd, maar cognitief totaal niet paste bij de kleuters. Hij heeft zich helaas wel een beetje aangepast aan de rest, in de zin dat hij toen hij op school kwam is gestopt met in de atlas kijken (toen hij 3 was kon hij z'n buurjongen van 10 helpen met topohuiswerk, want dat deed niemand. Dinosaurussen behielden bijvoorbeeld wel zijn interesse, want er waren ook wel andere kinderen die dino's leuk vonden. Het verschil was dan dat mijn zoon alle dino's bij naam en tijdperk kende en ook begreep wat geologie inhoudt, en die andere kinderen er misschien een paar bij naam kenden, of dat niet eens.
Aan de andere kant had hij helemaal geen werkhouding en ook nog helemaal geen behoefte aan werkjes maken. Dat is nu pas een beetje gekomen en hij zit inmiddels al in groep 5/6 (doet deels met groep 6 mee). Voor die tijd was hij echt speels en vond hij dat hij maar veel moest werken en weinig mocht spelen. Knutselen vond hij overigens ook niet heel leuk bij de kleuters.
Mijn jongste is dan weerverschrikkelijk kleuter, heeft ook echt kleuterinteresses en vindt alles op kleutergebied nog leuk, maar ik weet zeker dat hij een betere werkhouding heeft dan de oudste tegen de tijd dat hij naar groep 3 gaat.

Denkspel

Rushhour junior met voorbeeldkaartjes.

hangt er van af

Als je kind het naar de zin heeft, aansluiting heeft in zijn klas en met plezier naar school gaat, dan hoef je eigenlijk helemaal niks. Hooguit dus in de gaten houden of dit niet veranderd.

Ik weet niet hoe lang je kind al in groep 1 zit, maar als je zegt dat hij volgend schooljaar weer in groep 1 zit en dan dus nòg een jaar moet kleuteren, dan zou dat wel eens wat veel van het goede kunnen zijn. Ik zou mij er sterk voor maken om hem dan volgend schooljaar in ieder geval in groep 2 te plaatsen. Is hij daar aan toe, dan stroomt hij na dat jaar in ieder geval gewoon met zijn klas mee door naar groep 3. Het is dan feitelijk nauwelijks een versnelling, en gaat vrijwel ongemerkt.

Annika

Annika

08-02-2014 om 19:54

groep 2 overslaan

Jippox: hij zit in groep 1, in april wordt hij 5 dus in feite volgend jaar in groep 2. (Hij is dus in feite ook nog eens een van de latere leerlingen, geboren in april)

Eigenlijk ben ik nooit een voorstander geweest van groepen overslaan (ook niet toen ik dat zelf mocht, vroeger, klas twee geloof ik lagere school...) en zijn juffen ook niet. Weet niet of het terecht is. Maar is er geen andere optie?

Andere tips? Aan wie zou ik binnen of buiten de school nog advies kunnen vragen / mee laten kijken naar ons kind?

vraag

Blijft mijn vraag: hoe het met je kind gaat. Heb je de indruk dat hij zich verveelt, geen aansluiting heeft, gaat hij niet graag naar school?
Nogmaals: zolang het goed met hem gaat hoef je niets te doen. Alleen in de gaten houden of dit ook zo blijft.

Annika

Gezien zijn geboortedatum zou ik toch eens kijken of hij niet nu al groep 2 dingen kan doen en dan kan doorstromen naar 3 na de zomervakantie.

Onze dochter is van maart, en wij hebben dit geopperd voor haar. Haar voorsprong is minder groot dan die van jouw zoon, zo te lezen, maar ze heeft wel een voorsprong. En dik een jaar groep 1 en dan nog een heel jaar groep 2 leek ons niet zo'n succes. Ze heeft nu de citotoetsen met groep 2 meegedaan en we zullen binnenkort wel horen wat of het wordt. Juist in groep 1/2 kan zo'n overstap in principe rimpelloos.

Zoon is van oktober, en had ook een forse voorsprong. Die kreeg extra opdrachtjes van de juf. Hij heeft een keer een spreekbeurt gehouden, wat ze normaal pas in groep 3 doen. Hij mocht boekjes lezen uit groep 3, en dan moest hij een leesverslag maken. (Hoe heet het boek? Hoe heet de hoofdpersoon? Vond je het een leuk boek? Waarom? Maak een tekening over het boek). Extra materiaal van buiten werd geloof ik niet geregeld, dat kwam het jaar daarna wel trouwens. Uiteindelijk heeft hij groep 4 overgeslagen. Maar door zijn geboortemaand kon zo'n overstap 1/2 halverwege niet echt. Voor dochter hebben we dat wel geopperd om te voorkomen dat ze later een heel jaar moet overslaan.

Groeten,

Temet

karakter en interesse

Hier 2 slimme jongens. Zoon 1 wilde vooral werkjes maken, kon lezen met 4 jaar en ook al rekenen, Had geen interesse in 'kleuterdingen' zoals spelen in de bouwhoek, huishoek, kleuren, knutselen en buiten spelen. Hij is van groep 1 naar groep 3 gegaan en zit nu in groep 5. Haalt nog steeds A/A+ op Cito en heeft het prima naar zijn zin. Al moet ik zeggen dat hij sociaal gezien echt wel even nodig heeft gehad om aansluiting te krijgen. Hij is een kat uit de boom kijker en heeft sociaal emotioneel gezien geen voorsprong.

Zoon 2 blijkt ook slim maar vindt kleuterdingen heel erg leuk en geniet hier ook van. Houdt van spelen in de zandbak en andere kleutervaardigheden. Hij is ook klein van stuk en sociaal emotioneel gezien echt een 4 jarige die zich dolgraag als piraat verkleedt. Hem laten we dan ook gewoon lekker 2 jaar kleuteren, ook omdat ik zie dat versnellen niet alleen maar hosanna is en ook bijkomende problemen meebrengt.

Toch sta ik nog steeds achter de keuze om zoon 1 te laten versnellen. Als hij nu ook A/A+ haalt, hoe was dat geweest als hij nog een groep lager gezeten had. Maar het blijft een moeilijke keuze en is wellicht makkelijker als je kind op ALLE vlakken voorloopt, dus ook sociaal emotioneel gezien.

Mijn dochter

Is van februari en daar is zo een overstap gedaan, in november niets bijzonders, in maart meedoen met groep 2 en in september mee naar groep 3 gaat tot nu toe prima, zit nu in groep 4 en is nog steeds de beste van de klas.

klas overslaan

ik zit nu even na te denken over kinderen die cognitief ver voorlopen maar sociaal-emotioneel niet. Heeft het in het geval van Gonniegans eigenlijk wel zin dat het kind een klas heeft overgeslagen, als hij nu nog A/A+ haalt? Zou hij dan niet nog een klas moeten overslaan (of misschien wel 2) of misschien dan maar helemaal niet? Eigenlijk vraag ik me dus af: heeft het voor heeel slimme kinderen wel zin om slechts één klas over te slaan?

(even aan het filosoferen hoor, mensen moeten dit niet opvatten als persoonlijke kritiek)

mamahippie

Inderdaad vermoed ik dat onze zoon misschien nog wel een klas zou kunnen overslaan, maar dat wordt een beetje veel van het goede naar mijn smaak.

Ik was het destijds wel eens met de beslissing om groep 4 over te slaan. Groep 4 is (in elk geval op deze school) geheel gefocust op lezen, schrijven en rekenen. Dat kon zoon allemaal al, hij zat eind groep 3 bij al die dingen al minimaal op niveau eind groep 4. Hij zou daar dus klassikaal niks te doen hebben gehad behalve tekenen en gym.

In groep 5 komen dan de zaaksvakken als natuur & techniek, geschiedenis en aardrijkskunde erbij en daar is dan wel weer lol aan te beleven - daar had hij ook nog geen niveau in ("kennis van uitgestorven dieren" is gelukkig geen apart schoolvak).
Maar goed, zoon was in groep 5 al rap de beste van de klas en dat is-ie nu in groep 6 weer, hij krijgt verrijkingsmateriaal en wat al niet. Er is echter ook nog wel genoeg dat hij klassikaal kan doen zonder dat hij er voor spek en bonen bij zit.
Maar je hebt wel gelijk: een kind met een forse voorsprong gaat na een jaar overslaan niet de rest van de schoolloopbaan braaf gelijk op met de rest, die loopt vermoedelijk na een tijdje weer voor.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

10-02-2014 om 12:38

mamahippie

Zoals ik al eerder zei: een kind trekt zich op aan de rest en meestal komt dat sociaal-emotioneel wel goed en als het niet goed komt weet je nooit of het beter was geweest om geen klas over te slaan. Je merkt gewoon dat kinderen op een bepaald moment niet meer bij elkaar passen en het is niet altijd goed om te denken dat je een kind maar perse tussen de leeftijdsgenootjes moet houden omdat het nog spelen houdt. Een klas overslaan bij de kleuterklassen is makkelijk, groep 3 en het schrijfwerk overslaan kan vervelend uitpakken. Een kind in groep 4 wat een jaar heeft overgeslagen en denkt op minstens groep 5 maar met een enorme moeite met schrijven (lang achterelkaar regelmatig schrijven). Je hebt groep 3 nodig om rustig te leren langdurig te schrijven is mijn mening. Dat kun je naar groep 2 halen en dan groep 3 overslaan maar een kind krijgt in groep 2 nooit die oefening voldoende.

Veel slimme kinderen vinden nooit een hele goede aansluiting, of je ze nu laat zitten of niet maar sneller naar de middelbare kan vaak net dat uitmaken waar ze behoefte aan hebben: meer dezelfde kinderen.

Jillian

Jillian

10-02-2014 om 17:24

mamahippie

Dat is inderdaad de reden dat we er voor hebben gekozen om onze zoon geen klas over te laten slaan. We zagen er het nut niet echt van in. Zoon liep afhankelijk van het vak gemiddeld 2-3 jaar voor. Dan zouden we hem dus 2 of 3 klassen moeten hebben laten overslaan voor we op zijn niveau zouden zitten. Dan zou hij dus zitten met kinderen die 2-3 jaar ouder zijn. Mijn zoon is ook nog eens een vroege leerling en was dus sowieso een van de jongsten van zijn klas. Als we hem 2 of 3 klassen over hadden laten slaan had hij een paar klasgenoten gehad van 4 jaar ouder. 1 klas overslaan was nog wel een optie maar we zagen er het nut niet van in omdat hij dan nog steeds zijn eigen leerlijn had moeten volgen dus van meedoen met de klas was er dan geen sprake geweest.

Daarnaast speelde ook mee dat hij prima lag in de groep en dat hij altijd genoeg vriendjes had. Sociaal-emotioneel vond ik hem altijd wel wat ouwelijker overkomen dan zijn leeftijd in sommige opzichten maar dat belemmerde zijn functioneren verder niet. Hij paste prima in de groep.

Nu zit hij in de brugklas en loopt cognitief nog steeds behoorlijk voor maar hij past wederom goed in de groep en heeft ook vrienden gemaakt dus niks aan de hand verder. Hij is ook nog niet echt een puber maar in veel opzichten echt nog een jochie en dat past prima in de brugklas waar je meer van dat soort jongens hebt. Als hij nu al in de derde of zo zou zitten dan viel hij veel meer buiten de groep.

mamahippie

NOG een klas overslaan zou ik niet willen hoor, zoon zit in groep 5 maar is soc em een groep 4 kind. Het is altijd maar de vraag of je de juist beslissing neemt, er zijn vooraf geen garanties.

Als hij nu in groep 4 had gezeten dan had hij alleen maar aangepast werk gehad en kon hij niet met de groep meedoen. Dat is voor zoon belangrijk, hij is al 'anders' door een lichamelijke handicap, hij wil niet nog meer 'anders' zijn. Hij behoort nog steeds tot de besten in zijn klas maar is daar wel op zijn plek. Vergis je niet dat best een aantal klasgenoten (die geen klas hebben overgeslagen) zijn ook A/A+ scoren. Dat is helemaal niet zo heel uitzonderlijk en voor school geen reden tot versnellen.

Sterker nog, zoon mag niet meedoen in het plusklasje omdat hij niet overal een A+ voor heeft. Dat is een vereiste en er zijn een paar kinderen die dat wel halen.

Gonnie

Eigenlijk raar, want als zoon in groep 4 had gezeten was hij waarschijnlijk wel naar de plusjes, maar nu wordt hij vergeleken met kinderen die ruimen jaar ouder zijn en dan geen plus klas?

voordeel van versnellen

Is dat je een jaar eerder klaar bent met de basisschool. Voor sommige kinderen is de basisschool echt een kwestie van uitzitten. Dan los je het 'probleem' niet op met 1 versnelling maar het scheelt wel weer een jaartje. Met deze reden hebben wij bij onze tweede zoon zelfs gekozen voor een 2e versnelling. Hij zit nu (9 jaar) in groep 8 en is blij dat hij na dit jaar eindelijk naar het gymnasium mag.
Overigens 'past' hij ook prima in zijn groep.
Ik denk ook dat 1 versnelling echt niet veel uitmaakt qua sociaal emotionele ontwikkeling. Dat ene jaartje is echt niet zo bepalend, en een kind groeit ook mee met waar het tussen zit, zeg maar. Een kind dat korter kleutert gaat ongemerkt mee naar groep 3. Het zal nauwelijks ervaren dat het jonger is dan de rest. Is tenminste mijn ervaring (alle 4 onze kinderen zijn sneller naar groep 3 doorgestroomd). En nee, dan is het cognitieve 'probleem; nog niet opgelost, want alle 4 hadden ze meteen weer aangepast werk nodig, maar dat is wel makkelijker te organiseren in een hogere groep.

Maar, het belangrijkste punt is en blijft steeds weer: hoe gaat het met je kind. Dat moet steeds leidend zijn in elke beslissing. Je moet natuurlijk niet gaan versnellen als je kind heel lekker in de groep zit, goede aansluiting heeft met klasgenoten en met plezier naar school gaat! Je gaat pas versnellen als je merkt dat je kind niet goed op zijn plek zit.
Als dat het geval is, moet je je niet laten afschrikken door 'jong gedrag'. Mijn jongste 2 hebben in de kleutergroep nauwelijks gepraat, deden nergens aan mee, wilden niks, hadden weinig aansluiting... Sommige leerkrachten denken dan: die hebben op sociaal emotioneel gebied nog een hoop te leren in de kleutergroep. Terwijl wij juist dachten: dat gaan ze juist nooit leren in de kleutergroep!
En... Beide zijn in groep 3 helemaal opgebloeid! Daar vonden ze wel aansluiting, en pas toen kwam de rest ook op gang. Ze hebben nu veel vriendjes en spreken vaak af. Qua schoolwerk blijft het steeds zoeken wat ze nodig hebben om uitdaging te vinden, maar het belangrijkste is dat ze nu met plezier naar school gaan. Zonder dat, leer je namelijk helemaal niets.

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 09:54

jippox

Mooi gezegd, dat is precies wat ik bedoel!

Een moeder twijfelde in groep 8 of haar meizoon wel naar de brugklas moest. Ze had er ook eentje van december en was altijd zo fijn de oudste in de klas ze dacht haar meizoon echt niet toe was aan die stap.

Ik vertelde haar dat als ze NU (februari toen) zou zeggen dat zoon bleef zitten hij daarnaar zou gaan handelen, ik kan het toch niet aan, ik hoef nog niet, en allerlei sociaal-emotionele dingetjes. Moeder zou dan zeggen: kijk ik heb het goed besloten. Als ze zou zeggen in februari: zoon, je bent echt toe aan de brugklas, conformeert hij zich met de rest en zouden ze in oktober zeggen dat hij er echt aan toe was Zo werkt het gewoon. Je kunt niet zeggen dat je kind nog zo fijn kleutert in groep 1 terwijl het al leest en rekent op groep 4 niveau en op basis daarvan je kind laten zitten. Dan kijk je niet goed naar je kind, de kans is gewoon groot dat het kind zich in groep 2 gewoon zo gaat vervelen dat je er spijt van krijgt en wat dan? Groep 3 overslaan? Problemen met schrijven krijgen?

Kijk goed naar je kind maar realiseer je dat je niet alleen moet kijken naar het NU. Een jaar versnellen is vaak niet genoeg cognitief maar de kans dat je kinderen in die klas tegenkomt die ook slim zijn en op jouw niveau zitten wordt al groter dan als je niet blijft zitten en inderdaad: een jaartje korter basisschool kan HEEL fijn zijn.

Jillian

Jillian

11-02-2014 om 11:07

Verschilt

Een jaar minder basisschool kan fijn zijn als een kind zich er niet thuis voelt maar zolang het sociaal gewoon goed loopt zie ik er weinig voordeel in. Mijn zoon kon al lezen voor hij begon met de kleuterschool en aan het eind van groep 1 kon hij al korte zinnen schrijven. Die afstand was dus toen al enorm. Echter op school vermaakte hij zich prima in de kleuterklassen. Hij houdt namelijk ook erg van tekenen, knutselen, buitenspelen en bouwen en dat komt natuurlijk ruim aan bod in groep 1 en groep 2. Groep 3 is het enige jaar geweest dat hij minder goed in zijn vel zat. We hebben toen serieus naar de mogelijkheid van versnellen gekeken maar uiteindelijk besloten om dit niet te doen. De school dacht goed mee en we kwamen toen met een persoonlijke leerlijn die we in de jaren daarna steeds hebben bijgesteld. Versnellen is nog wel eens als optie voorbij gekomen maar mijn idee was dat zolang zoon zich prettig voelde op school daar geen enkele reden toe was. Hij ging natuurlijk niet elke dag jubelend van vreugde maar over het geheel genomen ging hij graag naar school.

Mijn persoonlijke visie is dat zolang het goed gaat ik niet zo kiezen voor versnellen. Dat kan altijd nog als het fout dreigt te gaan of als je merkt dat het kind niet meer zo goed in de klas ligt en geen vriendjes meer heeft. Mijn zoon heeft altijd wel vriendjes gehad. Hij had wel bepaalde interesses die hij niet echt kon delen met vriendjes maar dat was een klas hoger niet veel anders geweest.
Ik heb niks tegen versnellen maar ik zou het niet als voorzorgsmaatregel doen.

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 19:07

ik denk

Ik denk dat je, als je verrijkingsmateriaal naar de kleuterklas haalt en je kind moet nog een jaar dat niet zo handig is. Blijkbaar heeft het kind dan dus toch niet genoeg aan lekker knippen, plakken, bouwen en spelen en eens een simpel werkje en dat moet dan nog anderhalf jaar?

het ligt eraan

waarom je verrijkingsmateriaal wilt. Wil je materiaal omdat je kind al tot 1000 kan tellen ipv tot 10, of wil hij uit zichzelf al liever boeken lezen dan met blokken bouwen?

Ik had een heel slimme kleuter die al kon rekenen tot 100 en de donald duck junior kon lezen maar nog heel graag in de huishoek zat. En nu zit hij in groep 5 en hij is nog steeds erg speels. Hij zou nog steeds wel in de kleuterklas willen zitten (nouja, misschien nu net niet meer. Vorig jaar nog wel!)

Mijn huidige kleuter (groep1) puzzelt thuis al 1000 stukjes (bizar hè en kan ook al rekenen op groep 3 niveau maar die vermaakt zich uitermate goed bij de kleuters. Niets wijst erop dat hij beter op zijn plek zou zijn in groep 3.

Dalarna

Dalarna

12-02-2014 om 10:42

maar mamahippie

Als niets er op wijst dat je kind beter op zijn plek is in groep 3 en je dus nog anderhalf jaar (!!!) wil dat je kind gaat kleuteren al is het groep 3 al voorbij wat wil je dan? Waarom zou je dan allerlei werk naar de kleuterklas halen? Waarom laat je niet lekker thuis je kind kleuterdingen doen, hoe weet je dat je kind dat nog anderhalf jaar leuk gaat vinden, waarom kies je niet voor groep 3 met eens in de week een half dagje kleuteren in plaats van andersom en dus werk uit groep 3/4 naar de kleuterklas halen?

Je kunt nooit weten waar je kind het gelukkigste is maar je kunt wel dingen thuis aanbieden waarmee je je kind gelukkig maakt. Ik blijf erbij dat het heel vaak conformeren aan de rest is. Oh ik moet de huishoek leuk vinden en ik moet niet zo moeilijk doen op school met boekjes en huppekee iedereen denkt dat het kind gelukkig is in de huishoek en al zou het kind gelukkig zijn in de huishoek: hier stond gewoon thuis een keukentje klaar waar mijn kinderen zich mee vermaakten en daarnaast ze mochten toch maar eens per week ofzo in die huishoek... dat is maar 40x per jaar hoor

MarSy

Dat klopt MarSy, maar ik vind dat het effect van een plusklas vaak zwaar wordt overschat. Ze oefenen een uurtje per week aan een of ander project. Best leuk natuurlijk, maar dat zet niet veel zoden aan de dijk. Mijn zoon zit door die versnelling als het ware in een permanente plusklas.

Ergens is het ook wel logisch dat hij met zijn huidige klasgenoten wordt vergeleken. Als hij later naar het VWO wil zal hij toch ook die vereiste score moeten halen. De versnelling telt dan toch echt niet mee.

lisbeth

lisbeth

13-02-2014 om 11:33

bij ons

Ik heb twee versnelde kinderen. Ze hebben beide groep 3 grotendeels overgeslagen. Mijn oudste hadden we veel beter al een kleuterklas kunnen overslaan. Ze was eigenlijk al klaar met kleuteren voordat ze eraan begon. Ze loopt qua persoontje jaren voor op andere kinderen. Mijn jongste amuseerde zich wel in de kleuterklas, hij kreeg wat 1 op1 begeleiding op niveau en speelde verder en vond het prima. Pas in groep 3 liep hij vast. Toen moest hij in zijn eentje pluswerk doen want geen ander kind kon zijn niveau aan. Dat vond hij absoluut niet leuk. Nu in groep 4 kan hij mee met de goede leerlingen van groep 4. Nu naderhand gezien had ook hij beter een kleuterklas kunnen overslaan, het is makkelijker dan groep 3 overslaan, we zitten nu toch thuis schrijven extra te oefenen omdat hij het anders niet bijbeent en hij is nog speels in verhouding met groep 4 leerlingen. De opbouw van zelfstandig werken etc die andere kinderen missen in groep 3 mist hij. Mijn beide kinderen kregen trouwens verrijkingswerk in de kleuterklas. Mijn oudste was zelfs de eerste kleuter waar ooit verrijkingswerk voor besteld werd. Dat was toen het pakket slimmerikken, leuk voor een slimmerik maar niet voor een echte HB’er. Ze was er dan ook binnen een paar weken op uit gekeken. Mijn jongste kreeg extra begeleiding van een stagaire. Die deed extra moeilijke rekensommen met hem, ook kreeg hij verrijking vanuit het montesorri materiaal. In groep 1 deed hij eigenlijk al mee met de opdrachten van groep 2. In groep 2 moest toen dus iets anders verzonnen worden. Beide zitten ze nu ook in de plusklas maar een plusklas is leuk voro erbij. Maar wat iemand anders al zei, dit is 1,5 per week en wat in de klas gebeurt is vele malen belangrijker.

Gonnie

Als de pluksels verder niet boeiend is maakt het niet uit natuurlijk.

Maar het zout aar zijn als ze eerst een kind laten versnellen en dan zeggen jij mag niet IND e plusklas vanwege een paar punten verschil.

In dit geval maakt dat dus niet uit

MarSy

Eens, maar ik heb mezelf voorgenomen om me om dit uurtje per week niet druk te maken
Hij vraagt er zelf niet om, dat scheelt.

Andere opties

Ik mis hier de optie van groep 3 en 4 in één jaar doen in plaats van bij de kleuters een jaar overslaan. versnelt door de stof van groep 3 gaan en leren schrijven en dan in januari naar groep 4. Niet zo'n veel voorkomende oplossing, maar wel een tamelijk risicoloze. Veel beter dan een heel jaar overslaan.

ElvO

Het lastige van die optie is dat het kind halverwege het jaar echt een fysieke overstap naar een andere klas maakt. Dat is veel ingrijpender voor een kind dan wanneer het zoals ik al schreef ongemerkt vanuit de kleutergroep meestroomt naar groep 3, zeker wanneer dat uit een gemengde groep1/2 is.

Groep 3 is vaak al deels een nieuwe klas (qua samenstelling van kinderen) en dan moet een kind dus in 1 jaar 2x wennen aan een nieuwe klas. In mijn optiek is dat helemaal geen betere oplossing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.