Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verkeerde school vanwege geboortemaand


Hanne.

Hanne.

13-05-2015 om 10:40

niet

Ik vind je verhaal er juist van getuigen dat 'wil nog spelen' geen argument moet zijn om een kind langer te laten kleuteren.

Bij je zoon vindt de omslag van willen spelen naar willen werken nu plaats in groep 6. Had hij een jaar langer in groep 2 blijven zitten was die omslag pas in groep 5 gekomen. Kortom, linksom danwel rechtsom had hij een aantal jaar voordat hij er zelf aan toe was moeten gaan 'leren' ipv alleen maar spelen. Maar nu gebeurde dat terwijl hij wel de cognitieve uitdaging kreeg. Anders had hij die niet gekregen (dus dubbel pech en niet mogen spelen én geen uitdaging).

Hanne.

Hanne.

13-05-2015 om 10:46

niet pakken van leerwerkjes

En dat je jongste niet vaak zelf leerwerkjes pakt.

Dat herken ik van mijn jongste. Slim kind, maar op school alleen maar spelen (maar ondertussen thuis roepen dat school stom en saai is).

School vond het feit dat hij niet spontaan ontwikkelingsmateriaal pakte een signaal om hem niet door te laten stromen. Wat ze even gemist hadden was dat de ontwikkelingswerkjes niet uitdagend waren (taakjes waren zeg maar het lezen van een boekje op Avi-start niveau, terwijl kind op M4 niveau las).

Toen ze de ontwikkelingstaaksjes moeilijker maakten werd er ineens minder gespeeld en meer taakjes gekozen...

AnneJ, Finland is in ieder geval wel het braafste jongetje (ot)

Getallen over het welbevinden van de leerlingen neem ik snel met een korreltje zout.
In Nederland weten vele pubers dat ze de 14- jarige toets en de daarop volgende toetsen strategisch moeten invullen om 'gezeik' voor te zijn.
Het gewicht van het juk op de schoudersom die kwalificatiestart te behalen om nog een kans te maken op een baan, is hier ook niet van de lucht. Als ik de onvrede over het onderwijs lees, snap ik niet hoe we zo goed scoren.

bieb63

bieb63

13-05-2015 om 12:02

Ginny

Nee wat ik opvallend vind is dat er meer juli, aug., sept. kinderen op het vmbo zitten".
Als je hier tegenover zet dat ook blijkt dat op het vwo de meeste okt/nov/dec kinderen zitten, zou je eigenlijk het volgende kunnen concluderen: Er vanuit gaande dat de meeste kinderen die nu op het VO zitten, stammen uit de tijd dat de 1 okt grens nog redelijk strak werd gehanteerd (dat is zo), dan betekent dus dat het gros van die okt/nov/dec kinderen dus lang gekleuterd hebben en de juli/aug/sept juist kort..... Daar zou je dus uit op kunnen maken dat langer kleuter, en dus ook ouder naar het VO meer vwo op levert dan andersom. Maar dat druist dan wel weer in tegen de mening van velen...

Mentale ontwikkeling

'
Uiteindelijk geven zowel Michiel de Hoog als Eduratio de gevolgen aan van het verschil in de mentale ontwikkeling van een vroege lln in vergelijking met de late lln bij intrede in het basisonderwijs.

Eduratio;' Dit verschil maakt het voor leerkrachten moeilijk om het niveau van kinderen correct in te schatten. Vaak vergelijkt men (onbewust) de kinderen meer met het klasgemiddelde dan met zichzelf of met leeftijdsgenoten (geboortemaandgenoten).

Leuvens onderzoekster Bieke De Fraine somde in haar thesis (De Fraine, 1997) onder andere deze gevolgen op:
Kinderen met een ongunstige leeftijdspositie behalen vaker lagere rapportcijfers en ontvangen vaker remedial teaching.
Naarmate kinderen jonger zijn bij intrede in de lagere school, lopen zij een groter risico om in minder hoog gewaardeerde studierichtingen terecht te komen.
Er blijven ook meer jongere dan oudere leerlingen zitten
Jongere leerlingen worden vaker doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs.
Leer- en andere problemen worden bij oudere leerlingen soms minder snel gediagnosticeerd.'

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2015 om 13:05

Ja Bieb

Die conclusie zou je daaruit inderdaad kunnen trekken.
Meningen en feiten hè...

En ik herken dat ook wel een beetje eerlijk gezegd. Ik zie nogal wat zomerkinderen die het maar amper bij kunnen houden. Heb er hier ook 1 in huis en die heeft uit volle overtuiging 3 jaar gekleuterd. Eigenlijk zijn bijna alle zittenblijvers die ik ken in de zomer jarig. Kan toeval zijn. Maar dat hoeft natuurlijk niet....

A. Dudink

Zo te zien heeft de correspondent zijn artikel gebaseerd op een artikel in het tijdschrift de psycholoog. In ieder geval is aan het artikel wel een link naar hat artikel van A. Dudink. Jammer dat hij het artikel van Eduratio niet mee nam.
Nu lijkt het net of hij tot die conclusie is gekomen puur omdat oudere kinderen groter en sterker zijn en ook beter de materie kunnen opnemen. Terwijl het probleem leeft, niet omdat de oudere lln sterker en groter zijn maar omdat de jongeren met de ouderen vergeleken worden.
Want als de ouderen het wel snel oppakken, ligt het dus niet aan de uitleg.

http://www.tijdschriftdepsycholoog.nl/assets/sites/6/Dudink-A.-2010.-Geboortemaand-telt.-De-Psycholoog-45-1-40-45.pdf

twijfel

Ik vraag mij oprecht af of zulke 'verschijnselen' ook zouden bestaan als leerkrachten niet zouden weten wat de geboortedatum (maand èn jaar) zou zijn van de kinderen die ze in de klas hebben. En als ze dus noodgedwongen echt naar wat een kind kan zouden moeten kijken, in plaats van naar wat ze verwachten te zien op basis van de leeftijd.

Dat zou nog eens een leuk onderzoek zijn. Beetje ingewikkeld om uit te voeren, maar toch

Ad Hombre

Ad Hombre

13-05-2015 om 13:20

Jippox

Een beetje analoog aan dat onderzoek waarbij ze een leraar op de mouw speldden dat zijn leerlingen hoogbegaafd waren en de resultaten prompt verbeterden...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-05-2015 om 13:25

Kan

Maar hier op school werken ze met beeldlatten en worden kinderen beoordeeld op basis van hun werkelijke leeftijd.

Blijkbaar wijken zomerkinderen daar dan toch meer van af. Gemiddeld genomen dan.

olio

olio

13-05-2015 om 13:48

oktobergrens

op de basisschool in ons dorp wordt nog steeds de oktobergrens aangehouden. Dus al liep dochter 2 jaar voor ten opzichte van de andere klasgenoten, ze heeft alie jaren gewoon met de groep meegedaan. Was nooit een probleem. Ging naar het Vwo en was daar een gemiddeld/ouder kind. Opvallend vind ik nu op de universiteit dat ze veruit(!) de jongste is. Veel die andere studies gedaan hebben misschien? Blij dat ze niet nog een jaar jonger is, daarom maar ook om het op kamers gaan ed.

Moni

Moni

13-05-2015 om 13:55

Bieb63

"Er vanuit gaande dat de meeste kinderen die nu op het VO zitten, stammen uit de tijd dat de 1 okt grens nog redelijk strak werd gehanteerd (dat is zo), dan ...."

Waar haal je die conclusie vandaan? Eigen waarneming?
Mijn waarneming is dat op school van mijn oudste (zit in 6gym) er juist opvallend veel herfstkinderen in haar jaar zaten. Ik heb een lijst gezien met geboortemaanden en jaren toen ze in de derde zat.
Toen zij kleuterde, was het niet bijzonder dat een kind korter kleuterde. In haar klas waren dat er twee. Ook in onze omgeving vond niemand het vreemd. De oktobergrens werd wel gehanteerd, maar soepel. En dat is in onze regio nog steeds zo.

bieb63

bieb63

13-05-2015 om 14:35

Moni

Kan best. Maar feit blijft dat in die tijd 10 jaar of langer geleden, het gros van de kinderen na 1 okt niet 'verneld' doorgingen. Ongetwijfeld waren er scholen die daar anders mee omgingen. En ongetwijfeld zal binnen een bepaalde regio de scholen zich een beetje aan elkaar aanpassen (zit ook weer logica in), maar gemiddeld genomen over heel Nederland was dat niet zo. En als dan ook blijkt dat op het vmbo gemiddeld veel meer juli/aug/sept kinderen zitten, dan lijkt mij dat die 'jonkies' het dus blijkbaar minder goed doen.

Yeti

Yeti

13-05-2015 om 14:42

precies Jippox

'Ik vraag mij oprecht af of zulke 'verschijnselen' ook zouden bestaan als leerkrachten niet zouden weten wat de geboortedatum (maand èn jaar) zou zijn van de kinderen die ze in de klas hebben.'

Precies. Als er iets makkelijk te manipuleren is, is het wel statistisch onderzoek. Voor alles wat buiten je hypothese valt, vind je wel een reden om het als niet-relevant buiten de resultaten te houden.

Barvaux

Barvaux

13-05-2015 om 14:44

creabea

Veel kinderen leren weinig op school en duiken dan thuis de boeken in. Ik heb liever dat een kind leert op school en thuis lekker kan spelen!

Een kind nog een jaar langer laten spelen heeft zelden het beoogde resultaat, vooral ook omdat een jaar procentueel enorm lang is op dat leven en de meeste kinderen na dat jaar nog steeds gewoon graag spelen.

Barvaux

Barvaux

13-05-2015 om 15:24

moni

'Mijn waarneming is dat op school van mijn oudste (zit in 6gym) er juist opvallend veel herfstkinderen in haar jaar zaten. Ik heb een lijst gezien met geboortemaanden en jaren toen ze in de derde zat.'

Tja, maar versneld door omdat een kind al in groep 1 erg ver is heeft weinig te maken met het loslaten van de 1 okt grens. De basisschool van mijn oudste begon met kinderen uit 1999 en DIE waren dan ook zo ongeveer de eerste in onze gemeente die door gingen als ze in okt/nov waren geboren en ook als ze niet al verder waren dan de rest. De kinderen van daarvoor gingen dus echt alleen over als ze al met kop en schouders boven de rest uitstaken en ja die vind je nu in 6 gym.

Mijn zus gaf in die tijd les op een basisschool en die had nog nooit gehoord van losgelaten 1 okt grenzen en dan zat zij nog in de randstad.

bieb63

bieb63

13-05-2015 om 16:42

Precies barvaux

De meeste kinderen die nu op het VO zitren hebben te maken gehad met de 1 okt grens. Het gaat er nu nietom of dat 'goed of slecht' was, het gaat erom de metingen juist te interpreteren. Fenomenen als juli,aug,sept versus okt,nov,dec NU op het VO zullen over 5 of 10 jaar andere conclusies kunnen geven.

De wens van de ouders

Het versnellen is vaker op verzoek van de ouders. Niet voor niets zijn hierover genoeg draadjes over welof niet versnellen. Vooral omdat ouders zien dat kind thuis al leest of de rekensommen van zijn grotere broer bekijkt. Dan maakt het niet uit of kind geboren is voor of na 1 oktober. Een kind dat geboren is in december ( Amalia?) of zelfs in januari, kan zich zo vervelen dat versnellen wenselijk is. Een school die moeilijk gaat doen, loopt het risico dat de ouders hun kind van school halen.

Maar in het artikel van de correspondent gaat het niet zo zeer om de versnelde kinderen, in tegendeel.

Het verkeerde kind of de verkeerde maat

#66 "Uiteindelijk geven zowel Michiel de Hoog als Eduratio de gevolgen aan van het verschil in de mentale ontwikkeling van een vroege lln in vergelijking met de late lln bij intrede in het basisonderwijs."
Nee.

De Hoog schermt met argumenten die in het kind zelf zitten (kan of heeft van alles nog niet wat wel zou moeten). Bij die insteek is geen oplossing. Jonge kinderen zijn de verkeerde kinderen bij de les.

Eduratio heeft het over de verkeerde maat die genomen worden: Is het kind de beste of de zwakste van de klas, kan het kind dit lesje al net zo goed als piet of heeft het er net zoveel moeite mee als Kees?
Een andere maat nemen, bijvoorbeeld vergelijken met kinderen uit dezelfde geboortemaand (maar natuurlijk ook hetzelfde geboortejaar) lost dat probleem op.

bieb63

bieb63

13-05-2015 om 22:09

Hoe het ook zei

Je geboortemaand is je geboortemaand (vroeger noemden ze herfstkinderen trouwens 'ongelukkig geboren' haha), en een schooljaar start altijd in augustus. Dus als je vlak voor, in of vlak na de zomer geboren bent blijf je dit gedoe houden (ofwel kort ofwel lang kleuteren). Los van het feit dat geen kind hetzelfde is.
Mij lijkt een combi groep 2/3 de beste optie. Maar ook dat zal zo z'n haken en ogen hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.